Na úvod: dronom v tomto prípade rozumieme bezpilotný prostriedok, ktorý operuje (plní vopred zadané úlohy (napr. prieskumné)) aj v priestore za hranicou priamej viditeľnosti.
Už za 2. sv. vojny si Nemci (aj u svojich protivníkov) získali nebývalý rešpekt, kvôli svojej vysokej technickej zdatnosti a úžasnej vynaliezavosti.
Okrem legendárnych V-1 („fau ains“), ktoré by sme z dnešného pohľadu mohli považovať za predchodcov „striel s plochou dráhou letu“, V-2 („fau cvai“), čo boli vlastne prvé použiteľné balistické rakety a ďalších „tajných“ a „zázračných“ zbraní, ktoré mali zvrátiť (pre Nemcov) nepriaznivý priebeh vojny, to bolo aj „niečo“ čo by sme mohli označiť za predchodcu súčasných prieskumných dronov.
pripravil: Janko O.
V rokoch 1937 až 1943 Nemci vyvinuli („duchovným otcom“ bol Dr. Ing. Fritz Gosslau z firmy Argus Motoren GmbH) a vyrobili (celkom asi 100 kusov) takéto prieskumné lietadlo (lietadielko, či skôr model?):
Argus As 292 mal rozpätie krídiel 240 cm a hmotnosť 27,5 kg. Poháňaný bol motorom o objeme 70 alebo 140 ccm, s výkonom asi 3 či 7 konských síl, ktorý mu umožňoval dosahovať rýchlosť až 100 km/h.
Ovládaný bol „aparatúrou“ (ako sa vtedy a ešte aj dlho potom hovorilo) firmy C. Lorenz Company.
A teraz to hlavné: na palube Argus As 292 niesol jeden alebo aj dva špeciálne fotoaparáty alebo dokonca filmové kamery.
Po návrate „domov“, väčšinou takýmto spôsobom:
boli filmy vyvolané a na ich obsah sa vrhli prieskumní špecialisti, ktorí takto mohli veliteľom nacistických vojsk poskytnúť neoceniteľné informácie.
Pri čítaní a pozeraní takýchto historických dokumentov ma vždy prepadne akási skepsa a vtedy si hovorím, že by sme sa my – ľudia 21. storočia mali prestať opájať pocitom technickej vyspelosti. Veď (skoro) všetko už bolo vymyslené dávno pred nami .