Pravdu povediac, naozaj správny a pritom výstižný názov pre knipel, ktorého naliehavá potreba sa vynorila pri riadení našich konvertoplánov, sme asi nenašli a tak sme sa „uchýlili“ k veľavravnému pojmu: multifunkčný.
Je nám jasné, že žiadnu Ameriku sme neobjavili, len sme veciam známym dali iné usporiadanie a „obliekli im iný kabát“.
autor: Janko O.
Ešte pred pár (pred vyše 12 rokmi) rokmi, v začiatkoch našej druhej éry modelárčenia, sme s Miroslavom snívali, aké všelijaké modely by sme raz chceli mať: možno aj také, kde jeden pilot nestačí a takýto „vymakaný“ model budú musieť riadiť dvaja. Pritom sme vtedy jeden aj druhý mali EasyStara .
Od tej doby sa naše modely stali o dosť zložitejšie a mnohé aj „exotickejšie“ a naozaj sme sa dostali do situácie, že pri riadení našich konvertoplánov, obzvlášť v náročnejších poveternostných podmienkach, jeden pilot „nestíha“. Preto vždy lieta len jeden a ten druhý má funkciu „aktívneho asistenta“, čiže nie je to len taký „kibic“, ale občas na vysielači aj niečo prepne a občas aj niečo pootočí. Najčastejšie to vyzerá tak, že hlavný pilot riadi model normálne - pomocou kniplov a asistent sleduje okolie, ostatných modelárov, telemetriu a v prípade potreby napr. zmení nastavenie sklonu krídiel.
Po väčšinu času si to robí pilot sám, ale pri nárazoch vetra má plné ruky práce, aby správnym sklonom modelu s vetrom bojoval. A aby vtedy na 2 – 3 sekundy pustil (pravý) knipel a pomocou bočného Slidera naklápal krídlo asi nepripadá do úvahy. Práve vtedy pomôže asistent, ale pomohla by aj tretia ruka. Alebo by pomohlo NIEČO iné .
To niečo už dávno vymysleli na západnej pologuli a (kupodivu) ešte stále to tam je pomerne populárne (a dokonca je to v ponuke aj na HobbyKingu): Single Stick.
Inak povedané: páčkou knipla sa dá (ešte aj) otáčať a tým ovládať ďalšiu funkciu.
Nám napadlo, že namiesto otáčania potenciometrom by sa pootáčalo 5-polohovým otočným prepínačom a tým by sa naklápalo krídlo do preddefinovaných polôh.
A tak sme sa vydali do predajní elektronických súčiastok a hľadali aj na internete, ale zistili sme, že v oblasti miniatúrnych otočných prepínačov vývoj nijako nepokročil: všade nám núkali prepínače, aké máme aj my, ešte z 80-tych rokov minulého storočia .
Po vymyslení a následnom zavrhnutí desiatok ďalších rôznych riešení sme sa sústredili na tzv. Sekvenčné prepínanie. Stačili by len dva vypínače (tlačidlá) a pomocou nich by sa „krokovalo“ hore alebo dole, čiže by sa postupne volili jednotlivé polohy naklopenia krídla. Takéto riešenie by síce bolo mechanicky a konštrukčne jednoduchšie, ale zase by vyžadovalo prídavnú „krokovaciu“ elektroniku. Nuž, naša voľba bola jasná: radšej jednoduchšia mechanická konštrukcia a zložitejšia elektronika, ako naopak. Schéma zapojenia modulu krokovaco-signalizačnej elektroniky:
Výstup mikrokontroléra označený ako CCP je v tomto prípade použitý ako hardvérové PWM. Po vyhladení RC-členom R1C2 je na kondenzátore C2 jednosmerné napätie, ktorého hodnota je nastavená programom a v podstate simuluje krokovanie prepínača, alebo krokovanie po zuboch Slidera. Na zvukovú signalizáciu krokovania slúži Beeper.
Akýmsi vzorom nám boli kniple s dvojpolohovým prepínačom na jeho konci, tak ako to má náš modelársky kolega Roman Vojtěch, alias Lomcovák:
Lenže … Prepínače neboli typu „temporary“, neboli na tých správnych miestach (na drieku knipla) ako sme požadovali, kniple boli len pre určité typy vysielačov a v neposlednom rade boli nehorázne drahé. A tak nám nezostalo nič iné, ako si ich urobiť sami po svojom.
Nasledujúce komentované obrázky a aj videá vám možno dajú predstavu (pre zaujímavosť), ako sme si s tým poradili, avšak nechápeme to ako návod na stavbu, pretože málokto to bude potrebovať a s iným vysielačom a s inými kniplami by aj tak musel improvizovať a riešiť iné problémy ako my.
Predĺžený driek pravého knipla sme z dvoch strán (úmyselne) asymetricky zbrúsili a do takto vzniknutých lôžok sme vlepili mikro-tlačidlá so skráteným driekom. Trojžilový tenký káblik, vedúci od tlačidiel, sme vyviedli do vnútra vysielača otvorom vyvŕtaným tesne vedľa kovovej tyčky knipla.
Mikrotlačidlá pod „krytom“ zo zmršťovacej bužírky.
Pohľad zhora: zdanlivo „krivé“ osadenie mikrotlačidiel má rýdzo ergonomický dôvod.
Popis jednotlivých súčastí „multifunkčného“ knipla.
Ani vnútorné usporiadanie nebolo jednoduché: hoci modul elektroniky je naozaj malinký, nebolo ľahké nájsť mu miesto.
Video1: Model XC-142 s krídlom naklápaným vo viacerých polohách
Takto sa krídlo naklápa pomocou Slidera na boku vysielača.
Video2: Turnigy i-10: multifunkčný knipel - fantómový kanál
Naklápanie krídla konvertoplánu pomocou multifunkčného knipla je v tomto prípade (z dôvodu nedostatku voľných kanálov) realizované ako „fantómový kanál“: kanál číslo 6 slúži na preklopenie krídla prepínačom na vysielači do polohy Horizontal (šírka impulzu je dlhšia ako 1500us), alebo do polohy Vertikal (šírka impulzu je kratšia ako 1500us). Navyše v tejto polohe je možné meniť naklápanie krídla v ďalších štyroch polohách multifunkčným kniplom (šírka impulzu sa mení od 1000us do 1300us v piatich krokoch).
Video3: TGY-i10 a CL-84: naklápanie krídla multifunkčným kniplom
A takto to už vyzerá naklápanie krídla konvertoplánu pomocou multifunkčného knipla v skutočnosti.