Prečo to bude rozhodujúci let?
Pretože podľa toho, ako sa počas neho bude Hercules (alias Obuch) správať, tak podľa toho sa rozhodne o jeho ďalšom osude:
Buď bude rozobraný na súčiastky a penové časti skončia v kontajneri,
alebo
podstúpi ďalšie konštrukčné úpravy a za odmenu aj skrášľovacie procedúry.
autor: Janko O.
Už keď Milan (či vlastne Miroslav) Obucha kúpil, tak po krátkej „inšpekčnej“ prehliadke bolo skonštatované, že mnohé jeho konštrukčné riešenia nám nie sú po chuti a ani po dizajnovej stránke to nie je žiadny krásavec. Takže čo s tým?
A tak sme sa rozhodli, že na Obuchovi zrealizujem niektoré nevyhnutné konštrukčné úpravy tak, aby mohol prebehnúť už spomínaný skúšobný - testovací – kontrolný – rozhodujúci let. Nejaké veľké „prerábky“ sme zatiaľ zavrhli, podstatné je, aby bol model schopný letu, aby sa ukázalo, čo v ňom je. A na jeho vzhľade že sa nebudem nijako zvlášť vybíjať.
A tak Obuch „zakotvil“ v suteréne nášho domu, k veľkej radosti mojej manželky. A uplynulé dva týždne som postupne preveroval jednotlivé jeho časti a tie, ktoré by bránili „rozhodujúcemu“ letu boli vymenené, upravené, opravené, či odstránené.
Poďme si teraz jednotlivé úpravy pozrieť na fotografiách, pod ktorými bude vysvetľujúci komentár:
Ako jedno z prvých, čo sme uznali, že treba v každom prípade prerobiť, bola kabeláž. Tá bola podľa nás v katastrofálnom stave. Nie že by predtým bola dobrá a "pokazila sa", ona bola nevyhovujúca už od začiatku. To dokazujú "ultratenké samo-domo" predlžovacie káble do krídiel (dlhé aj 1m), vyrobené z plochého "hard-diskového" kábla z PC. Ja som použil čo najhrubší plochý kábel, ktorý sa ešte zmestil do dutiniek servo-konektora.
Takto vyzerajú krídla po prekáblovaní. Popracoval som samozrejme aj na silovej kabeláži.
Drobné úpravy boli realizované aj v priestore na batérie (v "zátylku" trupu modelu). Tam predtým niečo horelo (ani sa nečudujem ), takže bol celý očmudený. No a samozrejme uchytenie batérií a silová kabeláž.
Boli vymenené servá, ovládajúce smerovku a výškovku. Do priestoru v trupe pod krídlami som nainštaloval tzv. "hrebeňový most". Je to vlastne rozvodná doštička, do ktorej sa "napichajú" konektory od siedmich serv, štyroch regulátorov a tiež silové konektory ľavého a pravého krídla. Na spodok trupu som vlepil kus "neguličkového" polystyrénu (iný som už nemal) a na ňom je suchým zipsom prichytený RC prijímač FrSky D8R-II a ľahko prilepené káble od serv, nachádzajúcich sa v trupe.
Iný pohľad na "hrebeňový most", RC prijímač a ich vzájomné prepojenie plochým káblom.
"Vnútorný" pohľad so predku trupu: Dole - servo ovládajúce prednú podvozkovú nohu - to tam vôbec nebolo. Podvozková noha bola ovládaná dlhou "bakuľou" zo zadu, od serva smerovky. My toto riešenie neobľubujeme a tak som to urobil takto.
Hore "na poschodí" batériový priestor s pružnými dorazmi pre batériu a krútená silová kabeláž.
"Vnútorný" pohľad v trupe smerom dozadu: trochu čudné a navyše zhrdzavené bowdeny (to som ešte v modeli nikdy nevidel ). Bowdeny boli zbytočne dlhé, takže tvorili písmeno S, čo spôsobovalo, že išli ťažko. Takže ich bolo treba ridne našpanovať a pevne prilepiť.
Pri kompletácii modelu (zakladaní krídiel na trup) je treba postupovať na etapy: krídla čiastočne spojiť a takto položiť na trup.
Náš pes (sučka Tina) je môj verný spoločník, ale fotenie ju nebavilo a tak znudene zívala.
Potom je treba konektory od serv a regulátorov "napichať" do "hrebeňa". A samozrejme aj silové konektory do svojich protikusov. Pohľad zhora.
Iný pohľad.
Keď už som prerábal kabeláž, tak som sa musel "pohrať" aj s regulátormi. Jednak bolo treba každý overiť, či je funkčný, našťastie boli. Keďže my hodláme použiť protibežné vrtule, tak u obidvoch regulátorov na ľavom krídle bolo treba prehodiť dve fázy a tým reverzovať chod motorov. Taktiež som regulátory musel "vykopať" z polystyrénu a povrchového papiera, kde boli starostlivo uložené, zrejme z dôvodu všeobecného zatepľovania (bytov a domov na Slovensku ). A tak som ich musel "vyslobodiť" a polystyrén pod nimi vydlabať.
V záujme predĺženia Obuchovho života som sa rozhodol isto-iste nepoužiť tento subtilný vypínač palubného napájania (spínajúci napájanie pre 7 serv, z toho 3 veľké).
Hoci ma srdce bolelo, keď som videl tieto tiahla ku klapkám,
krídielkám
či chvostovým (ocasním) plochám, napokon po porade s Miroslavom sme sa dohodli, že ich prerábka by bola príliš pracná zdĺhavá a že teda zatiaľ ich necháme tak. Ak sa Obuch osvedčí, dostane iné - nastaviteľné.
Napokon je teda 2,5 metrový Hercules (Obuch) na rozhodujúci let pripravený.
Vyzerá celkom majestátne.
Ale ak letovými skúškami prejde, čaká ho ľahký fejs-lifting.
Pretože naše predstavy o tom, ako má vyzerať povrch pekného modelu sú trochu iné.