„Obuch“ na rozhodujúci let pripravený

Prečo to bude rozhodujúci let?

Pretože podľa toho, ako sa počas neho bude Hercules (alias Obuch) správať, tak podľa toho sa rozhodne o jeho ďalšom osude:

Buď bude rozobraný na súčiastky a penové časti skončia v kontajneri,

alebo

podstúpi ďalšie konštrukčné úpravy a za odmenu aj skrášľovacie procedúry.

autor: Janko O.

 

Už keď Milan (či vlastne Miroslav) Obucha kúpil, tak po krátkej „inšpekčnej“ prehliadke bolo skonštatované, že mnohé jeho konštrukčné riešenia nám nie sú po chuti a ani po dizajnovej stránke to nie je žiadny krásavec. Takže čo s tým?

A tak sme sa rozhodli, že na Obuchovi zrealizujem niektoré nevyhnutné konštrukčné úpravy tak, aby mohol prebehnúť už spomínaný skúšobný - testovací – kontrolný – rozhodujúci let. Nejaké veľké „prerábky“ sme zatiaľ zavrhli, podstatné je, aby bol model schopný letu, aby sa ukázalo, čo v ňom je. A na jeho vzhľade že sa nebudem nijako zvlášť vybíjať.

A tak Obuch „zakotvil“ v suteréne nášho domu, k veľkej radosti mojej manželky. A uplynulé dva týždne som postupne preveroval jednotlivé jeho časti a tie, ktoré by bránili „rozhodujúcemu“ letu boli vymenené, upravené, opravené, či odstránené.

Poďme si teraz jednotlivé úpravy pozrieť na fotografiách, pod ktorými bude vysvetľujúci komentár:

Ako jedno z prvých, čo sme uznali, že treba v každom prípade prerobiť, bola kabeláž. Tá bola podľa nás v katastrofálnom stave. Nie že by predtým bola dobrá a "pokazila sa", ona bola nevyhovujúca už od začiatku. To dokazujú "ultratenké samo-domo" predlžovacie káble do krídiel (dlhé aj 1m), vyrobené z plochého "hard-diskového" kábla z PC. Ja som použil čo najhrubší plochý kábel, ktorý sa ešte zmestil do dutiniek servo-konektora.
 

Takto vyzerajú krídla po prekáblovaní. Popracoval som samozrejme aj na silovej kabeláži.
 

Drobné úpravy boli realizované aj v priestore na batérie (v "zátylku" trupu modelu). Tam predtým niečo horelo (ani sa nečudujem ), takže bol celý očmudený. No a samozrejme uchytenie batérií a silová kabeláž.
 

Boli vymenené servá, ovládajúce smerovku a výškovku. Do priestoru v trupe pod krídlami som nainštaloval tzv. "hrebeňový most". Je to vlastne rozvodná doštička, do ktorej sa "napichajú" konektory od siedmich serv, štyroch regulátorov a tiež silové konektory ľavého a pravého krídla. Na spodok trupu som vlepil kus "neguličkového" polystyrénu (iný som už nemal) a na ňom je suchým zipsom prichytený RC prijímač FrSky D8R-II a ľahko prilepené káble od serv, nachádzajúcich sa v trupe.
 

Iný pohľad na "hrebeňový most", RC prijímač a ich vzájomné prepojenie plochým káblom.
 

"Vnútorný" pohľad so predku trupu: Dole - servo ovládajúce prednú podvozkovú nohu - to tam vôbec nebolo. Podvozková noha bola ovládaná dlhou "bakuľou" zo zadu, od serva smerovky. My toto riešenie neobľubujeme a tak som to urobil takto.

Hore "na poschodí" batériový priestor s pružnými dorazmi pre batériu a krútená silová kabeláž.
 

"Vnútorný" pohľad v trupe smerom dozadu: trochu čudné a navyše zhrdzavené bowdeny (to som ešte v modeli nikdy nevidel ). Bowdeny boli zbytočne dlhé, takže tvorili písmeno S, čo spôsobovalo, že išli ťažko. Takže ich bolo treba ridne našpanovať a pevne prilepiť.
 

Pri kompletácii modelu (zakladaní krídiel na trup) je treba postupovať na etapy: krídla čiastočne spojiť a takto položiť na trup.

Náš pes (sučka Tina) je môj verný spoločník, ale fotenie ju nebavilo a tak znudene zívala.  

 

Potom je treba konektory od serv a regulátorov "napichať" do "hrebeňa". A samozrejme aj silové konektory do svojich protikusov. Pohľad zhora.
 

Iný pohľad.
 

Keď už som prerábal kabeláž, tak som sa musel "pohrať" aj s regulátormi. Jednak bolo treba každý overiť, či je funkčný, našťastie boli. Keďže my hodláme použiť protibežné vrtule, tak u obidvoch regulátorov na ľavom krídle bolo treba prehodiť dve fázy a tým reverzovať chod motorov. Taktiež som regulátory musel "vykopať" z polystyrénu a povrchového papiera, kde boli starostlivo uložené, zrejme z dôvodu všeobecného zatepľovania (bytov a domov na Slovensku ). A tak som ich musel "vyslobodiť" a polystyrén pod nimi vydlabať.
 

V záujme predĺženia Obuchovho života som sa rozhodol isto-iste nepoužiť tento subtilný vypínač palubného napájania (spínajúci napájanie pre 7 serv, z toho 3 veľké).
 

Hoci ma srdce bolelo, keď som videl tieto tiahla ku klapkám, 

krídielkám 

či chvostovým (ocasním) plochám, napokon po porade s Miroslavom sme sa dohodli, že ich prerábka by bola príliš pracná zdĺhavá a že teda zatiaľ ich necháme tak. Ak sa Obuch osvedčí, dostane iné - nastaviteľné.
 

Napokon je teda 2,5 metrový Hercules (Obuch) na rozhodujúci let pripravený.
 

Vyzerá celkom majestátne.
 

Ale ak letovými skúškami prejde, čaká ho ľahký fejs-lifting.
 

Pretože naše predstavy o tom, ako má vyzerať povrch pekného modelu sú trochu iné.
 


 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 25. 2. 2016, 14:49 | Prečítané: 1689x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 3
.:. Stanko.J
p. Oravec a kedy chcete skusat a kde , ten vas krasny stvormotorak??
Odpoveď | 2016-02-27 10:54:03
.:. J O.
Teoreticky by to malo byť niekedy budúci týždeň, ale rozhodujúce slovo bude mať počasie.
Odpoveď | 2016-02-27 12:35:12
Pekny ,,OBUCH " :D
Odpoveď | 2016-03-01 12:56:35
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.68 kb