Pretože podľa toho, ako sa počas neho bude Hercules (alias Obuch) správať, tak podľa toho sa rozhodne o jeho ďalšom osude:
Buď bude rozobraný na súčiastky a penové časti skončia v kontajneri,
alebo
podstúpi ďalšie konštrukčné úpravy a za odmenu aj skrášľovacie procedúry.
autor: Janko O.Prečo to bude rozhodujúci let?
Už keď Milan (či vlastne Miroslav) Obucha kúpil, tak po krátkej „inšpekčnej“ prehliadke bolo skonštatované, že mnohé jeho konštrukčné riešenia nám nie sú po chuti a ani po dizajnovej stránke to nie je žiadny krásavec. Takže čo s tým?
A tak sme sa rozhodli, že na Obuchovi zrealizujem niektoré nevyhnutné konštrukčné úpravy tak, aby mohol prebehnúť už spomínaný skúšobný - testovací – kontrolný – rozhodujúci let. Nejaké veľké „prerábky“ sme zatiaľ zavrhli, podstatné je, aby bol model schopný letu, aby sa ukázalo, čo v ňom je. A na jeho vzhľade že sa nebudem nijako zvlášť vybíjať.
A tak Obuch „zakotvil“ v suteréne nášho domu, k veľkej radosti mojej manželky. A uplynulé dva týždne som postupne preveroval jednotlivé jeho časti a tie, ktoré by bránili „rozhodujúcemu“ letu boli vymenené, upravené, opravené, či odstránené.
Poďme si teraz jednotlivé úpravy pozrieť na fotografiách, pod ktorými bude vysvetľujúci komentár:
Ako jedno z prvých, čo sme uznali, že treba v každom prípade prerobiť, bola kabeláž. Tá bola podľa nás v katastrofálnom stave. Nie že by predtým bola dobrá a "pokazila sa", ona bola nevyhovujúca už od začiatku. To dokazujú "ultratenké samo-domo" predlžovacie káble do krídiel (dlhé aj 1m), vyrobené z plochého "hard-diskového" kábla z PC. Ja som použil čo najhrubší plochý kábel, ktorý sa ešte zmestil do dutiniek servo-konektora.
Takto vyzerajú krídla po prekáblovaní. Popracoval som samozrejme aj na silovej kabeláži.
Drobné úpravy boli realizované aj v priestore na batérie (v "zátylku" trupu modelu). Tam predtým niečo horelo (ani sa nečudujem ), takže bol celý očmudený. No a samozrejme uchytenie batérií a silová kabeláž.
Boli vymenené servá, ovládajúce smerovku a výškovku. Do priestoru v trupe pod krídlami som nainštaloval tzv. "hrebeňový most". Je to vlastne rozvodná doštička, do ktorej sa "napichajú" konektory od siedmich serv, štyroch regulátorov a tiež silové konektory ľavého a pravého krídla. Na spodok trupu som vlepil kus "neguličkového" polystyrénu (iný som už nemal) a na ňom je suchým zipsom prichytený RC prijímač FrSky D8R-II a ľahko prilepené káble od serv, nachádzajúcich sa v trupe.
Iný pohľad na "hrebeňový most", RC prijímač a ich vzájomné prepojenie plochým káblom.
"Vnútorný" pohľad so predku trupu: Dole - servo ovládajúce prednú podvozkovú nohu - to tam vôbec nebolo. Podvozková noha bola ovládaná dlhou "bakuľou" zo zadu, od serva smerovky. My toto riešenie neobľubujeme a tak som to urobil takto.
Hore "na poschodí" batériový priestor s pružnými dorazmi pre batériu a krútená silová kabeláž.
"Vnútorný" pohľad v trupe smerom dozadu: trochu čudné a navyše zhrdzavené bowdeny (to som ešte v modeli nikdy nevidel ). Bowdeny boli zbytočne dlhé, takže tvorili písmeno S, čo spôsobovalo, že išli ťažko. Takže ich bolo treba ridne našpanovať a pevne prilepiť.
Pri kompletácii modelu (zakladaní krídiel na trup) je treba postupovať na etapy: krídla čiastočne spojiť a takto položiť na trup.
Náš pes (sučka Tina) je môj verný spoločník, ale fotenie ju nebavilo a tak znudene zívala.
Potom je treba konektory od serv a regulátorov "napichať" do "hrebeňa". A samozrejme aj silové konektory do svojich protikusov. Pohľad zhora.
Iný pohľad.
Keď už som prerábal kabeláž, tak som sa musel "pohrať" aj s regulátormi. Jednak bolo treba každý overiť, či je funkčný, našťastie boli. Keďže my hodláme použiť protibežné vrtule, tak u obidvoch regulátorov na ľavom krídle bolo treba prehodiť dve fázy a tým reverzovať chod motorov. Taktiež som regulátory musel "vykopať" z polystyrénu a povrchového papiera, kde boli starostlivo uložené, zrejme z dôvodu všeobecného zatepľovania (bytov a domov na Slovensku ). A tak som ich musel "vyslobodiť" a polystyrén pod nimi vydlabať.
V záujme predĺženia Obuchovho života som sa rozhodol isto-iste nepoužiť tento subtilný vypínač palubného napájania (spínajúci napájanie pre 7 serv, z toho 3 veľké).
Hoci ma srdce bolelo, keď som videl tieto tiahla ku klapkám,
krídielkám
či chvostovým (ocasním) plochám, napokon po porade s Miroslavom sme sa dohodli, že ich prerábka by bola príliš pracná zdĺhavá a že teda zatiaľ ich necháme tak. Ak sa Obuch osvedčí, dostane iné - nastaviteľné.
Napokon je teda 2,5 metrový Hercules (Obuch) na rozhodujúci let pripravený.
Vyzerá celkom majestátne.
Ale ak letovými skúškami prejde, čaká ho ľahký fejs-lifting.
Pretože naše predstavy o tom, ako má vyzerať povrch pekného modelu sú trochu iné.