Milanov 4,2m Blaník (E-Flite) – 1. časť: Motorizácia

Tak, ako sme už v predchádzajúcich článkoch o Blaníkoch spomenuli, aj Milanov 4,2 metrový Blaník (stavebnica od firmy E-Flite) prešiel motorizáciou.

Preto nás samozrejme zaujímalo, ako to robia iní:

ako svojho 2,7m Blaníka „omotorovala“ firma Black Horse,

ale najmä, ako svojho 4,2 metrového Blaníka „omotoroval“ náš kamarát a menovec Roman Oravec.

autor: Janko O.

 

 

Čo sa týka modelu, tak bližšie nám je Roman Oravec, lebo on „omotoroval“ (motorom na sklopnom pylóne nad krídlom) rovnakého 4,2 metrového Blaníka zo stavebnice firmy E-Flite, akého má náš najstarší brat Milan.

Avšak čo sa týka koncepcie „omotorovania“, tak bližšie nám bolo riešenie firmy Black Horse, ktorá už ponúka stavebnicu 2,7 metrového Blaníka „omotorovanú“ (motorom v špici trupu) od výroby.

Koncepcia s motorom na pylóne síce nenarúša krásny tvar prednej časti trupu Blaníka, ale je komplikovaná, obmedzuje veľkosť použitého motora aj vrtule a prináša nepríjemné problémy s nežiadúcim klopivým momentom počas štartu. To donútilo Romana Oravca pridať na predok trupu ešte jedno koliesko. Navyše toto riešenie zhoršuje situáciu s dovážením modelu (Roman má v špici strašne veľa závažia).

Naproti tomu koncepcia s motorom v špici trupu síce narúša ladné tvary trupu Blaníka, ale inak má už len samé výhody (až na to, že na štart modelu treba použiť vozík). Motor aj vrtuľa môžu byť rozmerovo optimalizované na pohon takého veľkého modelu:

  • Roman použil na pylóne pomerne malý motor a samozrejme aj tomu zodpovedajúcu malú (14“) vrtuľu

  • my sme použili v špici modelu oveľa väčší motor a aj väčšiu (19“) vrtuľu

Nevzniká žiadny nežiadúci klopivý moment: vrtuľa „ťahá“ model za špicu a tým ho stabilizuje. Úplne sme eliminovali potrebu použiť na vyváženie modelu nejaké balastné závažia: striktne sme sa držali nášho modelárskeho životného kréda, že „najlepším závažím je veľký motor a ešte väčšia pohonná batéria“ (riešenie pohonnej batérie uvidíte v budúcom dieli).

A tak sa poďme pozrieť na konkrétne riešenie „omotorovania“ Milanovho Blaníka:

Motor sme kúpili jeden z najväčších, aké sú na HobbyKingu v ponuke. Motor Turnigy G160 (zodpovedá „spaľováku“ s objemom 27 cm3) má maximálny príkon 2700 Wattov.

My z neho ťaháme maximálne tak polovicu, čo má blahodárne účinky na jeho zdravie, životnosť, ale hlavne na účinnosť. S 19-palcovou sklopnou vrtuľou sme kvalifikovaným odhadom došli ku statickému ťahu asi 6 až 7 kg.

To by asi 11 kg vážiaci model malo spoľahlivo „rozpohybovať“, pričom vypočítané stúpanie modelu pod uhlom 30 stupňov je viac ako dostatočné a už vlastne prestáva byť realistické.

Nie len motor, ale aj regulátor (ESC) sme viac ako dvojnásobne predimenzovali: použili sme (opäť) Turnigy AeroStar HV 150A (veď viete, že my dôverujeme LEN čínskym výrobkom ).

Pri motorových skúškach sme s Miroslavom namerali maximálny odber niečo vyše 60A, pri napájaní zo 6-článkovej LiPol batérie.

Za účelom predĺženia osky motora bolo nutné urobiť akýsi nástavec. Ten urobil (alebo nechal urobiť) Milan, finálne úpravy (aj prispôsobenie a „geometriu trámca“) som urobil ja. Samotný (biely) oceľový držiak motora zrealizoval Milan, jeho finálne úpravy, vrátane nastavenia odklonu a sklonu motora, pružný doraz motora, spevnenie „podlahy“, kabeláž …, som opäť urobil ja.

Potom Milan zahlásil: „Keď ti to tak dobre ide, tak by si ho (Blaníka) mohol dokončiť komplet.“

Dá sa povedať, že som sa ani veľmi nebránil, pretože práve prišli tie neznesiteľné letné horúčavy a bolo mi jasné, že jediná miestnosť, v ktorej je celkom príjemne, je v suteréne nášho domu. A to je práve tá „moja“ modelárska miestnosť a v tom období som tam aj spával (mám tam totiž aj váľandu, vankúš, deku ).

A tak som si naštudoval návod a začal stavebnicu kompletovať a zmontovávať stovky tých rôznych drobných súčiastočok. A potom prišla na rad kabeláž a výroba „Batériového kontajneru“ a …...

Ale o tom až v nasledujúcich častiach.


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 9. 2015, 17:35 | Prečítané: 2929x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. Stano O.
Ten pohon je veru parádny, vrtuľa impozantná :-)
Odpoveď | 2015-09-11 10:58:55
Ahoj prosím ta ozvi sa mi na mail xnovotnyj@gmail.com
Mám záujem okúpu BLANIKA!!
Ďakujem
Odpoveď | 2015-11-11 14:10:55
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31435.32 kb