Stavba Herona – 3. časť (krídla a modul elektroniky)

V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.

Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému:

umiestneniu palubnej elektroniky.

autor: Janko O.

 

 

 

Krídla Herona sú „vymyslené“ dobre a teda nebol dôvod niečo meniť na ich konštrukcii. Jediné, čo bolo treba vyriešiť, bolo umiestnenie vysokokapacitných kondenzátorov pri servách, inštalovaných v krídlach.

Ide o to, že servo-káble od RC prijímača k samotnému servu sú pomerne dlhé a nie sú z jedného kusa: sú realizované pomocou predlžovacích káblov. Toto riešenie významne zvyšuje odpor a indukčnosť napájacích vodičov serv v krídlach, so všetkými negatívami, ktoré to so sebou prináša. A tak bolo jasné, že ak som použil kondenzátory pri servách vo chvoste modelu, tak ich isto-iste použijem aj pri servách v krídlach Herona.

Ako také, pokiaľ možno najtesnejšie, umiestnenie kondenzátora pri serve krídielka v krídle vetroňa vyzerá, ukazuje obrázok:

Kondenzátor pri serve klapky pravého krídla:

Kapacita kondenzátorov je 3300 uF na 6 V alebo 10 V.

Tu už sú osadené všetky servá a všetky kondenzátory:

Na záver som všetky káble aj spevňovacie tenkostenné trubky v krídielkách a klapkách „zatmelil“ už (v minulej časti) spomínaným bielym „pastovitým“ lepidlom Power Fix.

Keď už som bol taký „rozbehnutý“, zatmelil som aj spevňovacie laminátové tyčky vo výškovke:


 



Na problém umiestnenia palubnej elektroniky v úzkej „šachte“ vnútri trupu Soliusa (Solius, model od Multiplexu, má takmer identický trup ako Heron ) ma upozornil už Miroslav. Veľmi farbisto mi niekoľkokrát líčil, ako strastiplne elektroniku do trupu Soliusa vkladá a ako (ešte strastiplnejšie) ju z tadiaľ vyberá. A to tam Miroslav vtedy ešte nemal telemetriu ani letový stabilizátor.

Už vtedy som si povedal, že tomuto „pôrodu“ musím zabrániť a treba to teda vymyslieť inak. Preto hneď v začiatkoch stavby Herona (ešte pred zlepením polovíc trupu) som vnútorný priestor, určený pre umiestnenie palubnej elektroniky vetroňa, zväčšil - teda predĺžil. Uzmyslel som si, že celá palubná elektronika musí byť v akomsi kontajneri. Že to musí byť taký celistvý kompaktný modul, kde jeho jednotlivé časti (RC prijímač, telemetrický modul a letový stabilizátor) sú už navzájom prepojené.

Najskôr som z plastovej výstražnej tabuľky vyrobil „základňu“:

Vystrihol som ten správny rozmer. Za pomoci zveráku, teplovzdušnej pištole a príložníka som vyrobil bočnice. Navŕtal, vybrúsil, začistil, nastriekal a výsledok bol dokonca o trochu lepší, ako som pôvodne dúfal. Skusmo som rozložil jednotlivé komponenty:

Tie som potom definitívne „polohoval“ pomocou suchých zipsov. Na rad prišla „káblovačka“. Tá je šitá takpovediac na mieru každému modelu a teda bola ušitá na mieru aj Heronovi:

Napájanie palubnej inštalácie je samozrejme v duchu článku „(Ed-Open) Letový stabilizátor (aj) ako Rozvodná doska“.

Zapájanie jednotlivých káblov modelu do „kontajnera palubnej elektroniky“ má svoju presnú postupnosť. Najskôr treba pripraviť vstupný otvor: tu vidno „do široka rozkročenú“ kabeláž Herona, pripravenú na „zasunutie“ kontajnera:

Servá klapiek (kanály 6 a7) sa zapájajú priamo do prijímača (FrSky D8R). Keďže ten je v útrobách trupu najhlbšie, zapájajú sa ako prvé:

Potom nasleduje čiastočné zasunutie kontajnera. „Tykadlá“ antén sa pri tom patrične sklopia a oprú sa o elaporové boky vnútornej „šachty“, ďaleko od kabeláže.

Pripojí sa konektor prúdového senzora:

Nasleduje ďalšie čiastočné zasunutie kontajnera do tupu. Pritom treba neustále dbať na to, aby sa už zapojené káble posúvali tak, aby boli opreté o boky vnútornej šachty.

Potom sa do letového stabilizátora pripoja servo-káble výškovky (kanál 2), smerovky (kanál 4)  a obidvoch krídeliek (kanály 1 a 5) .

Ako posledný sa zapája káblik vedúci z regulátora. Ten je „rozvidlený“ a tak sa napájanie (dvojdutinkový konektor) zapája priamo do letového stabilizátora a samostatný (biely) drôtik ovládania regulátora sa zapája do RC prijímača (kanál 3) .

Pri zapájaní napájania treba byť sústredený a opatrný, tak ako sa to píše v článku „Letový stabilizátor (aj) ako Rozvodná doska – 2.časť“.

Potom nasleduje zasunutie kontajnera do definitívnej polohy v šachte trupu Herona:

Poloha kontajnera palubnej elektroniky je istená skrutkou so závitom M3. V trupe tak vznikne priestor tých správnych rozmerov, pripravený na umiestnenie pohonnej batérie, pričom kabeláž je úhľadne uložená v šachte vnútri trupu Herona a vkladaniu batérie nijako neprekáža.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 25. 5. 2015, 11:52 | Prečítané: 3142x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 7
.:. diosko
SUPER! Ten napad s "kontajnerom" je za 100 bodov. Jednoduche a efektivne. Spekuloval som nad dierou v trupe zo spodu, ale toto dieru definitivne poslalo do zabudnutia :-)
Odpoveď | 2015-05-26 13:57:50
.:. Luky | mail
Pozdravujem,
aké servá boli použité a kde sa dajú kúpiť tie kondenzátory?Nie je zhoršená kvalita signálu keď sú schované antény v modely?
Odpoveď | 2017-10-10 08:49:39
.:. J O.
Servá sú z HobbyKingu (ako inak :-D ), také biele, presný typ už neviem.
Kondenzátory sú kúpené v hocijakej predajni s elektronickými súčiastkami (ja som ich kúpil v DAV-e v Banskej Bystrici), ale dajú sa kúpiť aj dobierkou z SOS, ... .
Samozrejme, že taká tesná elektroinštalácia zhoršuje kvalitu signálu. Ja som konce antén vyviedol cez tie odvetrávacie otvory v trupe - pod (či za) krídlom. Občas síce vysielací modul (FrSky) pípne, že má slabší signál, ale na riadení modelu sa to nijako neprajaví.
Odpoveď | 2017-10-11 08:08:21
.:. luky | mail
Ešte jedna otázka. Fungujú tie servá spoľahlivo? Stále riešim ,čo tam vlastne dať a čím viac sledujem,tým mám z toho guláš .
Vďaka
Odpoveď | 2017-10-11 22:49:09
.:. J O.
Keď som ich tam dával (ale aj teraz) som bol presvedčený, že budú fungovať spoľahlivo: odporučil mi ich Miroslav (mior) na základe jeho vlastných skúseností.
A myslím, že sa nemýlil.
Odpoveď | 2017-10-12 08:26:33
.:. luky | mail
Aký majú význam tie kondenzátory? Sú tie servá stabilnejšie,alebo kôli odberu? Objednal som si YAGEO 3300uF/ 6,3V R 105°C a rozmýšlam,či ich tam použiť.Práve skladám Herona,tak sa inšpirujem. Servá tiež asi použijem tie biele z Hobby Kingu z kovovým prevodom.
Ďakujem za vysvetlenie.;-)
Odpoveď | 2017-10-17 10:03:04
.:. J O.
O kondenzátoroch, pripojených k servám, pojednáva mnoho článkov na tejto web-stránke.
Tu je jeden z nich, kde sú aj odkazy na ďalšie:
odkaz
Odpoveď | 2017-10-18 08:16:41
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26049.75 kb