V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.
Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému:
umiestneniu palubnej elektroniky.
autor: Janko O.
Krídla Herona sú „vymyslené“ dobre a teda nebol dôvod niečo meniť na ich konštrukcii. Jediné, čo bolo treba vyriešiť, bolo umiestnenie vysokokapacitných kondenzátorov pri servách, inštalovaných v krídlach.
Ide o to, že servo-káble od RC prijímača k samotnému servu sú pomerne dlhé a nie sú z jedného kusa: sú realizované pomocou predlžovacích káblov. Toto riešenie významne zvyšuje odpor a indukčnosť napájacích vodičov serv v krídlach, so všetkými negatívami, ktoré to so sebou prináša. A tak bolo jasné, že ak som použil kondenzátory pri servách vo chvoste modelu, tak ich isto-iste použijem aj pri servách v krídlach Herona.
Ako také, pokiaľ možno najtesnejšie, umiestnenie kondenzátora pri serve krídielka v krídle vetroňa vyzerá, ukazuje obrázok:
Kondenzátor pri serve klapky pravého krídla:
Kapacita kondenzátorov je 3300 uF na 6 V alebo 10 V.
Tu už sú osadené všetky servá a všetky kondenzátory:
Na záver som všetky káble aj spevňovacie tenkostenné trubky v krídielkách a klapkách „zatmelil“ už (v minulej časti) spomínaným bielym „pastovitým“ lepidlom Power Fix.
Keď už som bol taký „rozbehnutý“, zatmelil som aj spevňovacie laminátové tyčky vo výškovke:
Na problém umiestnenia palubnej elektroniky v úzkej „šachte“ vnútri trupu Soliusa (Solius, model od Multiplexu, má takmer identický trup ako Heron ) ma upozornil už Miroslav. Veľmi farbisto mi niekoľkokrát líčil, ako strastiplne elektroniku do trupu Soliusa vkladá a ako (ešte strastiplnejšie) ju z tadiaľ vyberá. A to tam Miroslav vtedy ešte nemal telemetriu ani letový stabilizátor.
Už vtedy som si povedal, že tomuto „pôrodu“ musím zabrániť a treba to teda vymyslieť inak. Preto hneď v začiatkoch stavby Herona (ešte pred zlepením polovíc trupu) som vnútorný priestor, určený pre umiestnenie palubnej elektroniky vetroňa, zväčšil - teda predĺžil. Uzmyslel som si, že celá palubná elektronika musí byť v akomsi kontajneri. Že to musí byť taký celistvý kompaktný modul, kde jeho jednotlivé časti (RC prijímač, telemetrický modul a letový stabilizátor) sú už navzájom prepojené.
Najskôr som z plastovej výstražnej tabuľky vyrobil „základňu“:
Vystrihol som ten správny rozmer. Za pomoci zveráku, teplovzdušnej pištole a príložníka som vyrobil bočnice. Navŕtal, vybrúsil, začistil, nastriekal a výsledok bol dokonca o trochu lepší, ako som pôvodne dúfal. Skusmo som rozložil jednotlivé komponenty:
Tie som potom definitívne „polohoval“ pomocou suchých zipsov. Na rad prišla „káblovačka“. Tá je šitá takpovediac na mieru každému modelu a teda bola ušitá na mieru aj Heronovi:
Napájanie palubnej inštalácie je samozrejme v duchu článku „(Ed-Open) Letový stabilizátor (aj) ako Rozvodná doska“.
Zapájanie jednotlivých káblov modelu do „kontajnera palubnej elektroniky“ má svoju presnú postupnosť. Najskôr treba pripraviť vstupný otvor: tu vidno „do široka rozkročenú“ kabeláž Herona, pripravenú na „zasunutie“ kontajnera:
Servá klapiek (kanály 6 a7) sa zapájajú priamo do prijímača (FrSky D8R). Keďže ten je v útrobách trupu najhlbšie, zapájajú sa ako prvé:
Potom nasleduje čiastočné zasunutie kontajnera. „Tykadlá“ antén sa pri tom patrične sklopia a oprú sa o elaporové boky vnútornej „šachty“, ďaleko od kabeláže.
Pripojí sa konektor prúdového senzora:
Nasleduje ďalšie čiastočné zasunutie kontajnera do tupu. Pritom treba neustále dbať na to, aby sa už zapojené káble posúvali tak, aby boli opreté o boky vnútornej šachty.
Potom sa do letového stabilizátora pripoja servo-káble výškovky (kanál 2), smerovky (kanál 4) a obidvoch krídeliek (kanály 1 a 5) .
Ako posledný sa zapája káblik vedúci z regulátora. Ten je „rozvidlený“ a tak sa napájanie (dvojdutinkový konektor) zapája priamo do letového stabilizátora a samostatný (biely) drôtik ovládania regulátora sa zapája do RC prijímača (kanál 3) .
Pri zapájaní napájania treba byť sústredený a opatrný, tak ako sa to píše v článku „Letový stabilizátor (aj) ako Rozvodná doska – 2.časť“.
Potom nasleduje zasunutie kontajnera do definitívnej polohy v šachte trupu Herona:
Poloha kontajnera palubnej elektroniky je istená skrutkou so závitom M3. V trupe tak vznikne priestor tých správnych rozmerov, pripravený na umiestnenie pohonnej batérie, pričom kabeláž je úhľadne uložená v šachte vnútri trupu Herona a vkladaniu batérie nijako neprekáža.