V komentároch k 1. časti (to sme samozrejme neplánovali ďalšie časti) sa objavil príspevok od nášho kamaráta Jyrryho.
Človeka, ktorý má najviac dvoj- a viac-motorových modelov zo všetkých modelárov, čo poznáme.
Jeho skúsenosti s pohonom modelov sú rozsiahle a tak sme jeho názor nebrali na ľahkú váhu.
autor: Janko O.
Jyrryho komentár:
„Ještě bych doplnil varování - ten "rozvidlený" servokabel, jehož dvojitá část vede napájení z BECu, je velmi "dobrá" příležitost pro poškození stabilizace i přijímače současně. Jde teď snadno otočit a přepólovat. Spíš bych ponechal "domeček" konektoru od reglu třípinový a zkusil bych vhodně rozvidlit ten signálový mezi přijímačem a stabilizací.“
A tak sme sa pokúsili hľadať riešenie, ktoré by toto nebezpečenstvo minimalizovalo a súčasne zachovalo výhodu prívodu palubného napájania priamo do Letového stabilizátora.
Jedno elegantné a bezpečné riešenie sa ponúka v prípade, že modelár nevyužíva servo-výstup AIL-R na Flight stabilizeri RX3S. Je to prípad, keď má model len jedno (spoločné) servo pre obidve krídielká, alebo sú obidve servá napájané zo servo-výstupu AIL-L cez Y-kábel.
Vtedy stačí z normálne zapojeného 3-pinového signálového konektora regulátora (ESC) vytiahnuť biely (alebo žltý alebo oranžový) signálový drôtik a nasadiť naň plastovú „singl-koncovku“, tak ako to bolo spomínané v prvej časti. Konektor regulátora (ale teraz už len s dvomi drôtikmi: červeným a čiernym) sa zapojí do pozície AIL-R Flight stabilizera, tak ako to ukazuje obrázok:
Biely drôtik z regulátora sa zapojí do príslušného pinu plynu RC prijímača:
Pri pohľade zhora to vyzerá nasledovne:
Ak však modelár hodlá využiť aj servo-výstup AIL-R Letového stabilizátora, musí použiť iné riešenie. V záujme „blbo-vzdornosti“ sme navrhli takúto jednoduchú úpravu konektora regulátora:
Jednotlivé vývody regulátora sú potom zapojené nasledovne:
Napájacia dvojica vodičov v 3-pinovom konektore sa do Letového stabilizátora do pozície AIL (alebo ELE alebo DUD) zapojí nasledovne:
Pohľad zhora:
Celkové prepojenie je potom veľmi podobné zapojeniu uvedenému v 1. časti a vyzerá takto:
Vďaka mechanickej úprave konektora regulátora nie je možné napájanie prepólovať (bráni tomu konektor, privádzajúci z RC prijímača signály AIL, ELE a RUD).
Je nám jasné, že akákoľvek úprava je vždy trochu problematická: vždy jeden problém vyrieši, ale zato iný problém prinesie. Náš názor je taký, že takéto prepojenie robí modelár v danom modeli len raz a preto je nutné robiť to s maximálnym sústredením a pred aktiváciou viacnásobne skontrolovať. To nie je konektor pohonnej batérie, ktorý je rozpájaný a spájaný často: počas životnosti modelu aj niekoľko sto krát. Tu by bola (bez ochranných „prepólovaniu-vzdorných“ prvkov) „šanca“ na nesprávne zapojenie oveľa väčšia.
Možno mal Jyrry na mysli iný spôsob blbovzdornej ochrany, ale obávam sa, že (môžeme vymýšľať kadečo, avšak) väčšina modelárov žiadne opatrenia aj tak robiť nebude (žiadny konektor zbrusovať nebudú) a proste to „nejako“ zapoja. A ono to fungovať buď bude, alebo nebude. A tí, čo si vďaka tomu naraz „odpália“ prijímač aj Letový stabilizátor, budú mať veľkú (neprenositeľnú ) skúsenosť. Veď modelárske fóra sú plné (neprenositeľných) skúseností s prepólovanými vysielačmi (ale aj prijímačmi, regulátormi, servami, či nabíjačmi).