Blokovanie plynu vo vysielači

Ešte donedávna som bol skalopevne presvedčený, že písať článok o tom, ako je vhodné na RC vysielači blokovať plyn proti nechcenému „pridaniu“ je zbytočné, že to je úplná samozrejmosť, pretože je to jasné.

Až obsah jedného vlákna na najznámejšom česko-slovenskom modelárskom fóre ma vyviedol z omylu.

A zistil som, že až taká úplná samozrejmosť to nie je, lebo niekedy nemusí byť jasné, ako to urobiť.

pripravil: Janko O.

 

Link na vlákno „Co se taky nestane
 

Niektoré (mnohé) RC vysielače majú priamo (len) na to určený páčkový vypínač, ktorým sa plyn zablokuje. Dokonca aj „opľutá“ Turnigy T9X s pôvodným firmvérom to mala.

Blokovane nie je mechanické (teda s plynovou pákou sa hýbať dá), ale je elektrické. Bez zapnutia toho správneho vypínača má impulz plynu hodnotu „motor vypnutý, bez ohľadu na polohu plynovej páky.

Priznám sa, že som bol prekvapený, že (aj niektorí) piloti veľkých modelov, na ktorých väčšinou hľadíme takmer s posvätnou úctou, takéto blokovanie nemajú. Hoci my (dosť často z ich pohľadu opovrhnutiahodní „malí červi“) to na svojich (väčšinou neznačkových, či nebodaj čínskych) vysielačoch máme.

Z tohto uhla pohľadu som trochu zmenil svoj názor na úprimnosť ich, s pátosom prednášaných, večných „prednášok“ na tému (modelárskej) bezpečnosti.

 


 

Ale poďme sa pozrieť na samotný princíp blokovania plynu.

Nebudeme spomínať vysielače, ktoré to od výroby majú, ale sústredíme sa na to, ako to urobiť u vysielačov, ktoré to nemajú.

Môj RC vysielač („postarší“ JR Propo X-3810) blokovanie plynu od výrobcu riešené nemá a tak som to dlhé roky mal urobené pomocou mixu. Využil som na to jeden zo šiestich tzv. voľných (programovateľných) mixov, kde som využil takú vlastnosť vysielača, keď sa môže plyn mixovať „sám do seba“. Čiže, do kanálu plynu (throttle) som primixoval opäť plný (100%) kanál plynu, ale s obráteným zmyslom, teda -100%. To by ale bol plyn neustále v strede a tak som ho pomocou Offsetu posunul do stavu „motor vypnutý“ (v mojom vysielači má správny Offset hodnotu -170).

Výsledkom je, že keď som takýto mix zapol, tak som s pákou plynu mohol ľubovoľne hýbať, avšak impulz plynu mal vždy šírku 1000 mikrosekúnd, čiže motor bol vypnutý (stiahnutý na nulové otáčky).

Ale postupom času, s narastajúcou zložitosťou mojich modelov, mi takto obsadený voľný mix začal chýbať. Navyše, s nasadením stabilizačného systému AssOrx som chcel, aby AssOrx aj plyn boli zapínané (odblokovávané) síce naraz (jedným prstom), ale v prípade potreby nezávisle.

A tak som uvoľnil volný mix a blokovanie plynu robím hardvérovo. To znie síce hrdo, ale v skutočnosti som len tesne vedľa páčkového vypínača, ktorým zapínam/vypínam AssOrx, umiestnil ďalší páčkový vypínač, ktorým blokujem plyn.

V „neletovej“ polohe je AssOrx vypnutý a plyn je blokovaný. Tesne pred štartom model nastavím do tej správnej (štartovacej) polohy a obidva prepínače naraz (palcom) prepnem. Tým je plyn odblokovaný a AssOrx zapnutý, čo znamená, že poloha modelu je v AssOrxe zapamätaná (zamknutá) a aj keby som model zle hodil, tak ho po pár metroch AssOrx zrovná do správnej polohy.

A ako je „hardvérové“ blokovanie plynu realizované? Veľmi jednoducho: pridaný vypínač (Blokovanie plynu) odpojí napájanie (+5V) potenciometra plynu, tak ako je to na nasledujúcom obrázku:

Je zrejmé, že majitelia vysielačov, ktoré neumožňujú mixovať kanál (plyn) sám do seba, to budú musieť vyriešiť hardvérovo, alebo inak. Ale v každom prípade by (nejakým, hoci aj mechanickým) blokovaním plynu mal byť KAŽDÝ vysielač vybavený.

 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 10. 9. 2017, 08:13 | Prečítané: 1987x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 8
.:. Lukas
Zdravim, ja osobne som blokovanie pouzival asi roky, kym som nevidel svoj model ist k zemi na nefungujuci motor. Omylom som prehodil packu ani neviem ako a zablokoval som si ho. Odvtedy ho nepouzivam a davam si pozor na plynovu paku...Na npvej vysielacke som chcel dat blok na nejaky tazko pristupny prepinac ale to by som musel upravit HW co nechcem kym je nova.
Odpoveď | 2014-09-13 15:42:40
.:. J.O.
Síce ťa chápem, ale hlboko a absolútne NESÚHLASÍM.
A verím, že sa tvojim vzorom nebude nikto riadiť. Pretože tvoje rozhodnutie nemá logiku.

Stále si myslím, že z hľadiska bezpečnosti je lepšie, ak motor, ktorý má bežať, nečakane "zdochne", ako keď motor, ktorý má stáť, sa nečakane rozbehne.
Neviem, aký to bol model, ale väčšina modelov je "letuschopná" aj s nečakane vypnuvším motorom. Piloti spaľovákov vedia o čom hovorím.
Nedávno na Bohdanovom webe kolega Pavel spomínal, že si počas letu omylom vypol vysielač. Podľa tvojej logiky by ho už nikdy nemal vypúť ;-) .
Priznaj si, že si havaroval vinou svojich rúk (či skôr hlavy). Skrátka si bol nesústredený. A snažíš sa jednu nepozornosť nahradiť inou zvýšenou pozornosťou.
Ani hádam nemá význam dávať príklady, čo by mal robiť modelár, ktorý si omylom pred pristátím zatiahol už vysunutý podvozok. Nebude používať zaťahovacie podvozky? To isté s klapkami, brzdiacimi štítmi, rôznymi mixami a pod. Nezostáva ti nič iné, ako prejsť na setové vysielače. Tie nemajú prakticky žiadne prepínače.

Čo povedať na tvoj argument, že "Odvtedy ho nepouzivam a DAVAM SI POZOR na plynovu paku..."? Že by: "stačí DÁVAŤ POZOR na prepínač blokovania plynu". Rozdiel je v tom, že dávať pozor na prepínač blokovania plynu je akosi prirodzenejšie, pretože vtedy pilotuješ, si (mal by si byť) sústredený a nikto ti do toho "nebaštrnguje". Ale keď neriadiš, ako keby si relaxoval, si uvoľnenejší, nepozornejší a pohnúť pákou plynu ti môže aj niekto iný. Napr. dieťa.
Odpoveď | 2014-09-13 18:57:26
.:. jn
Mala by byt zasada, pri vsetkych modeloch pouzivat jednotlive prepinace na tie iste funkcie, iba tak mozete vylucit omyl ineho prepnutia. konkretne ja mam jeden trojpolohovy prepinac naprogramovany na blokovanie plynu, klasicky volnobeh, zvyseny volnobeh, dalsi dvojpolohovy , vypnutie motora. Elektronicky na zapallovanie. Este sa mi nestalo, ze by som do neho omylom drgol a motor nechcene vypol, a to ze niekto vypne pri lietani omylom vysielacku, to je riadna kava ,
Odpoveď | 2014-09-14 21:12:12
.:. J.O.
Presne tak, ako píše JN:
Pre všetky modely, ten istý prepínač = tá istá funkcia.
A treba byť "zžitý" s vysielačom. Presne vedieť, kde ktorý vypínač tej-ktorej funkcie sa na vysielači nachádza (aj poslepiačky) a v ktorej polohe je čo zapnuté a v ktorej vypnuté.
Nepozerám na vysielač (teda na jeho prepínače), ale ich nahmatám a hmatom kontrolujem a v prípade potreby prepnem.

Z tohto dôvodu nerád ovládam (rôzne) modely (rôznymi) setovými vysielačmi a v podstate nie som veľmi rád, keď mi niekto (v dobrej viere) "požičia" jeho vysielač, aby som skúsil, ako jeho model dobre lieta.
Odpoveď | 2014-09-16 17:31:39
.:. Stano O.
Presne na tomto som sa doslova pohádal s nemenovaným pánom pred 2 dňami na Čeríne. Až som odchádzal znechutený domov. Jeho jedinym argumentom bolo že sa to môže stať vo vzduchu že si vypne motor a to je ďaleko horšie a preto to nepoužíva. Vraj kto ma peniaze na rozbíjanie drahých modelov nech si to tak dá.

Ja som mal rovnaký problém že som si vypol motor nechtiac vo vzduchu, ale vyriešilo to presunutie funkcie blokovania na kruhový ovládač na vysielačke. Otocenim doprava odblokujem a naopak. Žiadna šanca vypnúť si to počas letu. Ale dotyčný pán mi nedal šancu dať mu dobrú radu.
Odpoveď | 2017-09-10 08:38:32
.:. jyrry
Také mám blokování plynu na nevyužitém "točítku" - nemůže se stát že o něj omylem zavadím. Mám to na všech modelech a zvyknul jsem si na to.
Odpoveď | 2017-09-12 12:36:15
.:. B4K
Blokovanie plynu je najlepšia vec na svete a používam ho, odkedy som si pri zapájaní aku omylom nechceným posunutím knipla plynu roztočil rotor na 450-ke (odniesla si to "len" mikina). Prepínačom ´G´ na Futabe T8J v režime Heli sa zapína atorotácia, kde plyn je vypnutý a ale kniplom sa naďalej ovláda cyklika. Keď som zanechal lietanie s Heli a prešiel na lietadlá, tak prepínač ´G´ používam stále na vypnutie motora. Je to o naprogramovaní vlastného mozgu na jednotlivé kroky od zapnutia vysielača až po vzlet. Samozrejme, že som viac modelár a len sviatočný pilot a všetky prepínače na vysielači ani nevyužívam, takže zatiaľ mi k ovládaniu modelu jeden nechýba. Ale keď budem veľký, tak... ktovie?
Odpoveď | 2017-09-18 09:05:23
.:. J O.
Krásne si to vystihol:
"Je to o naprogramovaní vlastného mozgu na jednotlivé kroky od zapnutia vysielača až po vzlet."
Je to presne tak, ako píšeš.
Odpoveď | 2017-09-19 08:11:33
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26305.39 kb