Čo robiť, aby bol model rýchly? - 4.časť - Prax: Povrch

Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.


 

 

Niečo už bolo naznačené v predchádzajúcich dieloch a aj komentáre k fotografiám kadečo prezradili. Ale poďme pekne po poriadku.

Tie najrýchlejšie modely, poháňané spaľovacími turbínami, sú v drvivej väčšine zhotovené z laminátu alebo z uhlíkových kompozitov. Jedno aj druhé sa vyznačuje tvrdosťou, neporéznym povrchom a po dôslednom tmelení, brúsení, lakovaní a leštení dosahujú dokonale hladký povrch. Kdektoré zrkadlo by mohlo závidieť. Áno, toto je povrch modelu, ktorý mu zaručuje najnižší koeficient odporu vzduchu Cx a v konečnom dôsledku aj rýchlosť.


Ak sa ešte stále nájde niekto, kto čistý hladký povrch nepovažuje pre dosiahnutie najnižšieho odporu vzduchu a najvyššej rýchlosti za dôležitý, máme tu názorný príklad zo sveta "dospelých" lietadiel:

Istá významná letecká spoločnosť zverejnila výsledky štúdie, ktorá uvádza, že nečistoty (od hmyzu, prachu apod.) usadené na povrchu dopravných litadiel, natoľko zvyšujú odpor vzduchu a tým aj spotrebu motorov, že začala svoje litadlá pred interkontinentálnymi letmi umývať špeciálnymi leštiacimi prostriedkami. A to sa tieto stroje pohybujú vysoko vo vzduchu. Aké by asi boli výsledky štúdie, keby sa ich liatadlá pohybovali po našich zablatených cestách?

Ak necháme bokom turbínové "špeciály", na ktoré väčšina z nás jednoducho nemá, sústreďme svoju pozornosť na to, čo si dovoliť môžeme. Z hľadiska hladkosti povrchu sú na tom asi najlepšie konštrukčné modely, teda laminátový alebo balzou potiahnutý trup a balzou potiahnuté krídla a na tom všetkom nažehlovacia fólia.


Tu by som sa chcel "pochváliť", že na pred-pred-pred-predvlaňajšom "Lietame pre radosť" v Zolnej som chcel zvýšiť hladkosť takéhoto povrchu na mojej rýchlej Vege 2 a celú som ju natrel akýmsi leštidlom a "vyblýskal". Aj výškovku.

To som ale nemal robiť, pretožé tá nemá balzový poťah a jej pevnosť je daná hlavne vyšponovanou fóliou. Fólia ale postupne vplyvom leštenky zmäkla a pri prudkom a rýchlom klesaní som "chytil" flutter na zmäknutú výškovku, ktorej jedna polovica sa šikmo prelomila. Silný nápor vzduchu, pôsobiaci na túto šikmú plochu, oddelil zadnú časť laminátového trupu a niekoľkokrát pretočil. Bowdeny, ktoré držali oddelené časti trupu, vytvorili akýsi korbáč. Dierou v trupe ešte postupne "vycestovali" nejaké časti modelu. Aké boli škody, sa mi radšej nechce ani spomínať.

A poučenie? Hladký povrch je fajn, ale nie na úkor pevnosti modelu. Takže, s leštenkami opatrne!


Ďalším "hladkým" povrchom je lakovaný papierový poťah alebo lakovaná textília - monofil a pod. Tieto desaťročiami osvedčené technológie majú stále svoje zaručené prednosti, ale nedostatkom je pracnosť výroby a problematická opraviteľnosť. Ale čo sa týka pevnosti, ktorú dajú konštrukcii modelu, tu nažehlovacia fólia len bledne závisťou. Je zrejmé, že brúsiť lakovaný papier môže byť háklivá záležitosť, ale skutočne hladký povrch sa asi dá dosiahnuť naozaj len takto.

A na rad sa konečne dostala ona toľkokrát pertraktovaná "pena". Obľuba rôznych polystyrénov a polypropylénov medzi výrobcami modelárskych stavebníc je ohromná. Príčina je jasná: Najpracnejšie a najdrahšie je vyrobiť formy, ale potom sa môže začať výroba aj státisícových sérií, ktorých cena je na úrovni niekoľkých Eur. Stopy po plniacich otvoroch (tých je len pár) a po pretlakových vyhadzovačoch (tých už sú na povrchu modelu stovky) môžu byť síce drobnou estetickou vadou, ale čo na to "hovorí" okolo modelu prúdiaci vzduch?

Pri pomalých cvičných modeloch môžu mať tieto nerovnosti dokonca pozitívny vplyv, pretože pôsobia ako turbulátory a zabraňujú náhlemu odtrhnutiu prúdnic od povrchu a tým nečakanému pádu modelu po krídle pri nízkej rýchlosti.

Samozrejme, takýto model má vysoké Cx a preto rýchly nikdy nebude. Avšak ak chceme "vytuningovať" penový model (a že to vôbec nie je nemožné), treba model týchto "bradavíc" zbaviť a vyhladiť ho. Vybrúsiť a vytmeliť, vybrúsiť a vytmeliť, vybrúsiť a .... No, je to veľa práce, ale ak chceme rýchly model a machrovať pred kamarátmi, musíme makať. Ako sa hovorí: Frajerina to je drina.

Nalakovanie takého vytmeleného a vybrúseného modelu liehom zriedeným Styrolepom alebo polyuretanovým lakom na parkety napr. Purletom, dodá modelu po vytvrdnutí a opätovnom vybrúsení pevný, tvrdý a hladký povrch. Bohužiaľ, pridá mu aj na hmotnosti, ale vždy je to niečo za niečo.

Niektorí výrobcovia rýchlych penových modelov to riešia tak, že väčšina povrchu modelu je polepená "multifunkčnými" samolepkami. Takto výrobca zabije nie dve, ale celé mračno múch jednou ranou. Veľkoplošná samolepka dodá penovému modelu nebývalú pevnosť, odolnosť voči poškodeniu povrchu pri pristávaní, svojou hladkosťou zlepší jeho aerodynamické vlastnosti, jedným šmahom (či nalepením) ho vyzdobí a ešte si tam dá aj svoju reklamu. Musíme uznať: lacné a pritom vtipné a efektívne riešenie.

To, že výrobcovia stavebníc z penových materiálov budú musieť časom "vymyslieť" niečo ešte lepšie, je jasné. Je to len otázkou času (a ceny). Ale ako to tí američania hovoria o čase a peniazoch?

Už v súčasnosti niektorí výrobcovia skúšajú technológie, ktoré zaručujú penovému modelu hladký povrch vďaka akejsi škrupine. Žiaľ, tu sa zase stráca obrovská výhoda penových modelov - odolnosť voči "obúchaniu" a následná ľahká opraviteľnosť. Nuž, nechajme sa prekvapiť!

Téme úpravy povrchu penových modelov je na našej Web stránke venovaná celá séria článkov:

Úprava povrchu penových modelov - 1.časť

Úprava povrchu penových modelov - 2.časť

Úprava povrchu penových modelov - 3.časť 

(Aj) Tí najlepší používajú pri stavbe modelov penové materiály

Pridanie fotiek o úprave povrchu modelov do galérie

 

Súvisiace články:

Čo robiť, aby bol model rýchly? (3.časť) - Prax: Konštrukcia

Čo robiť, aby bol model rýchly? (2.časť) - Prax: Poh. jednotka

Čo robiť, aby bol model rýchly? - 1.časť - Teória

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 17. 3. 2016, 17:48 | Prečítané: 7490x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27792.05 kb