Deltaplán
Som modelár, ktorý preferuje klasickú stavbu.
Vždy ma zaujímalo, koľko vyjde stavba modelu a koľko času pri stavbe strávim. Počas stavby materiál aj ostatné veci dokupujem postupne podľa potreby, takže prehľad o skutočných nákladoch sa rýchlo stratí.
S myšlienkou evidovať detailne všetky nakúpené položky som sa pohrával už dávno, až som sa konečne odhodlal a pri stavbe posledného modelu som si začal viesť evidenciu.
autor: Ing. Ján Poliak
Keďže údaje budú možno zaujímať aj iných, ponúkam ich vo forme xls-súboru na stiahnutie (tu , alebo v sekcii Download). Do súboru som si operácie poznačil vždy po ich dokončení v daný deň. Ak som počas dňa robil jednu operáciu viackrát, čas je spočítaný.
Výsledok ma celkom prekvapil. Čakal som menšiu časovú náročnosť stavby a na druhej strane cenu materiálu som odhadoval viac.
Odhadujem, že v stavbe pribudne ešte cca 20 hodín, zvýšenie ceny materiálu tipujem o 15,- €.
Aby ste sa dostali do obrazu, popíšem trochu model, ktorý momentálne staviam.
Je to delta o rozpätí 1200 mm. Kostra je z topoľovej preglejky a balzy 3mm, poťah trupu, krídiel aj smerovky je balza 1,5mm. Celková plocha 55,4 dm2.
Motor plánujem GENS ACE BL3738/1300 na 3S LiPo. Letovú hmotnosť odhadujem na 1700gr.
Diely ako aj stavebné šablóny sú vypálené laserom. Väčšinou je model lepený Epoxy-1200, pre poťah trupu som použil disperzné lepidlo.
Kostra bude potiahnutá Mikelantou (kamarát mal ešte nejaké zásoby a nemal pre ne použitie), povrchová úprava akrylátovými farbami. Momentálne je potiahnutá asi tretina modelu.
Keď bude model dokončený, v prípade záujmu zverejním kompletné výsledky.
Komentáre: 13
Krasne to vyzera, vela stastia hlavne potom pri zalete ;) mohol by si prosim ta upresnit potom kde to ma tazisko??
Dík za pochvalu, ťažisko som rátal zatiaľ iba orientačne, určite použijem program WinLaengs4, pri predchádzajúcej delte vypočítané ťažisko presne sedelo. Iné programy vykazovali odchýlku aj 20mm.
ahoj, kto ti palil diely laserom?
Firma Čellas s.r.o., www.cellas.sk
Muselo dať kopec roboty lepiť tie krivé diely. Je to od nekvalitného pálenia laserom bez ochrannej atmosféry alebo dodaným materiálom?
Nebola rovná preglejka. Aby som vyrovnal koreňové profily, musel som na ne nalepiť pomocné nosníky 8x3, ktoré som po zlepení krídla odstránil. Ostatné diely stačilo pred lepením narovnať ručne.
Janči, šetri prosím Ťa hmotnosťou, ak Ti to mám hádzať do luftu. Posledný prepočet letovej hmotnosti dávaš 1700 gr., tak ju podľa možností dodrž.
Dobrý deň, nemáte prosím vás kontakt na pana co postavil tento model. Ďakujem
Má prezývku "Krezus" a v komentároch k tomuto článku uvádza svoju mailovú adresu takto: krezus (z) krezus.sk
Zdravím, páči sa mi vaša práca a chcel by som niečo postaviť aj ja. Nieviete prosím kde by som zohnal 100% plán na stavbu s osadením a elektronikou. Na laser ako mate vy. Laser mam. Ďakujem
Odpoveď | 2017-09-21 16:45:15 | Príspevok upravený: 2017-09-21 16:46:23
Nepodarilo sa mi odoslať pánovi Poliakovi notifikačný mail, takže ak si to (náhodne) neprečíta, asi ti (tak skoro) neodpovie.
A nemohol by som mu poslať vzkaz na jeho email.Nemáte je mail? Neviem ako sa emailu dostať. Ďakujem
Tá (jeho vtedajšia) mailová adresa už neexistuje. Vracia to chybu.
Akú má teraz neviem.
2017-09-24 07:54:32
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)