5 FPV samokrídiel Zephyr – lietanie vo formácii

Kratučký článok s týmto názvom bol už dávnejšie uverejnený na Web stránke Martina Pilného – www.pina.cz.

Jeho súčasťou je aj vyše štvor-minútové video.

Okrem toho, že sa na to dobre pozerá, potešili ma tam dva momenty.

pripravil: Janko O.

 

Článok „5 FPV samokřídel Zephyr - létání ve formaci“ na Web stránke Martina Pilného www.pina.cz.
 

Možno mi nie úplne sadla sprievodná „kybernetická“ hudba, ale nenapadlo mi, čo iné by sa tam hodilo lepšie.

A čo ma potešilo?

Konce krídiel Zephyrov sú kvôli stabilite vybavené takýmito vingletami, symetrickými nad i pod krídlom:

Potešilo ma to, pretože už niekoľko rokov niečo podobné používam na svojich modeloch.

Kvôli zvýšeniu vztlaku a zlepšeniu pozdĺžnej stability.

Ich predĺženie smerom dozadu, tak ako to majú Zephyry, by ešte viac zvýšilo vztlak krídiel. Zabránilo by sa tým úniku dozadu smerujúceho vyššieho tlaku vzduchu spod krídla, okolo jeho koncov:



A druhá vec, čo ma potešila?

No schválne, aký RC vysielač je podľa vás na tomto zábere z 1.minúty a 47.sekundy?

Ja by som odprisahal, že to je onen toľko-krát „opľutý“ Turnigy T9X.

Švajčiari, Švajčiari. Takto hlboko ste klesli. 

Video Five Zephyrs flying in formation.
 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 28. 2. 2023, 17:06 | Prečítané: 10216x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 7
Dobre sa na to díva ak je to pravda , že treba na konce krídel i u tak malého modelu ( u veľkých dopravných som to videl)dať simetricky pretŕčajuce winglety a má to lepšie letové vlastnosti-žeby sme niečo objavili?
Skúsil si lietať bez aj s wingletami na tom istom modely? Podeľ sa so skusenosťou, čo i subjektívnou....Mám zopár modelov kde by sa to uplatnilo ak....;-)
Povedz niečo o nábehových uhloch a veľkosti i váhe (niekedy si povedal že závažie na koncoch prispieva k stabilite) či??
Pavel
Odpoveď | 2013-02-01 18:37:04
.:. Janko O
Či!
Odpoveď | 2013-02-02 09:16:34
.:. newor
Vztlak ako taký sa na krídle nezvýši, zníži sa však škodlivý indukovaný odpor a krídlo "lepšie nosí", akoby sa zvýšila jeho štíhlosť.
A čo sa týka "opľúvania" vecí, to je módne v našich končinách, vo svete sa používa to, čo je k danému účelu vhodné a ide predovšetkým o radosť z toho, že sa to ROBÍ pre radosť...a to by sme sa mali snažiť dosiahnuť aj my
:-) :-)
Odpoveď | 2013-02-02 21:52:41 | Príspevok upravený: 2013-02-03 09:27:54
.:. Janko O
S tým vztlakom a indukovaným odporom by si to nemohol rozviesť podrobnejšie.
Pavla to zaujíma.
Odpoveď | 2013-02-03 09:26:41
Newor, newor, hneď si poprhlený-úprimne som sa spýtal:
Skúsil si lietať bez aj s wingletami na tom istom modely? Podeľ sa so skusenosťou, čo i subjektívnou....Mám zopár modelov kde by sa to uplatnilo ak....
Povedz niečo o nábehových uhloch a veľkosti i váhe (niekedy si povedal že závažie na koncoch prispieva k stabilite).
J.O. teóriu o wingletoch som kdesi čítal (na vetrone), ale tak jednoduché pre tak malé a rýchle poletuchy ako na samokrídlach (vloženom videu) som osobne s úspechom nevyskúšal-iba skôr optický efekt...a preto som chcel názor a prípadné schema pre menšie lietalá s kridlom do 800 mm.
Odpoveď | 2013-02-03 11:17:35
.:. Janko O
Pali,
nie, nie je poprhlený.
Ide o to, že sa ťažko zmierujem s vysvetlením štýlu: "Je to takto a takto. A basta". Teraz nemám na mysli Newora. Ale celkovo, vôbec.
Pokúsil som sa o veľmi zjednodušené vysvetlenie: "Ich predĺženie (wingliet) smerom dozadu, tak ako to majú Zephyry, by ešte viac zvýšilo vztlak krídiel. Zabránilo by sa tým úniku dozadu smerujúceho vyššieho tlaku vzduchu spod krídla, okolo jeho koncov." Pridal som aj fotografiu do tohto článku (nad T9X), ktorá by mohla čo-to napovedať.

Na tvoju otázku, či som skúšal lietať na tom istom modeli lietať bez wingliet aj swingletami, odpoviem áno.
Môj subjektívny dojem je, že s nimi je to lepšie. Niekto iný môže tvrdiť, že s nimi je to horšie. Kto má pravdu?
V obidvoch prípadoch môže zohrať úlohu Placebo efekt: mal som suseda, ktorý tvrdil, že keď auto zvnútra vyriadi, tak sa mu zdá, že lepšie "ťahá".
Aby to bolo objektívne, tak by bolo treba merať.
Ale s meraním sú v poslednom období "drobné" problémy. Niektorí v tom hneď vidia bakalársku prácu. A tie teraz niesú akosi "v kurze".
A tak - poučený, pomeriam si , čo potrebujem a s výsledkami narábam v duchu: čo sa doma navarí, nech sa doma aj zje.
Odpoveď | 2013-02-03 18:30:17
.:. newor
nie, nie, určite nie som poprhlený :-D , doporučujem prejsť web pána Lněničku "akademie letectví", je odkaz aj na týchto stránkach. On je odborník na slovo vzatý a o wingletoch má určite článok.
Ja osobne som mal winglety na Ventusovi (2,7m rozpätie), pri zálete som lietal bez nich, model bol dosť náročný na udržanie, ale tam bol všeobecne problém s malou hĺbkou krídla a hlavne koncových častí (mali cca 60 mm), takže som riešil skôr turbulátory na krídle na zabránenie odtrhávania prúdnic. Je pravda, že po nalepení wingletov a aj turbulátorov sa model správal podstatne lepšie a pádová rýchlosť sa znížila, tak isto aj správanie v zátačkách, kedy model už nemal takú veľkú snahu padať bez varovania po krídle.
Na samokrídle mám na koncoch krídla zvislé plochy, slúžia na urdžanie smerovej stability, ktorá je výborná. Bez nich som lietať neskúšal. Krídlo má rozpätie cca 700 mm.
Odpoveď | 2013-02-03 18:32:41
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50708.89 kb