Pohotovostný stav: 4,0 V na článok. Ako na to?

Je všeobecne známe, že LiPol batérie by sa nemali dlhodobo skladovať v stave plného nabitia – 4,2 V/článok. Preto majú nabíjačky režim STORE, čo je 3,8 V/článok.

Lenže dostať LiPolky zo stavu Store do stavu plného nabitia môže trvať dlhšie, ako by si nedočkavý, lietania chtivý modelár mohol priať.

Preto niektorí po dolietaní nabíjajú do stavu 4,0 V/článok, a batériu „doplna“ rýchlo nabijú tesne pred lietaním. Lenže ako, keď to máloktorá nabíjačka dokáže.

autor: Janko O.

 

Pripomeňme si, ako je to s tou životnosťou a s tými napätiami. Pomerne podrobne sa o tom zmieňujeme v článku „Predĺženie životnosti LiPol batérií – 2.časť“, kde sa okrem iného píše: 

- nepriaznivo na ne pôsobí dlhodobé skladovanie v plne nabitom stave (4,2 V/čl.). To, že pojem "dlhodobé" je dosť relatívny, dokazuje aj to, že ja osobne uvádzam LiPolky do stavu STORE buď hneď, ak viem, že najbližší týždeň nepôjdem lietať, alebo po troch - štyroch dňoch, ak som plánovali ísť lietať na druhý deň, ale počasie mi to medzitým prekazilo. A to ma všetci kolegovia a dokonca aj môj brat Miroslav považujú za paranoika, pretože mnohí batérie do stavu Store neuvádzajú nikdy, alebo len na obdobie dlhšie ako niekoľko mesiacov, tzv. zazimovanie. Na svoju obhajobu opäť použijem názory tých najkompetentnejších: Šéf známej a renomovanej firmy Hyperion uviedol, že určite treba uviesť balérie do stavu Store aj vtedy, keď ju odkladáme na deň či dva. Režimom Store (skladovanie) je vybavená drvivá väčšina inteligentnejších nabíjačov a nabijú či vybijú LiPolku tak, aby každý článok mal 3,8 Voltu.
 

- životnosť im skracuje udržiavanie plného napätia (4,2 V/čl.) trvajúce aj niekoľko málo hodín. Už spomínaný šéf firmy Hyperion odporúča na dosiahnutie maximálnej životnosti LiPol batérií, nabíjať ich len na 90 až 95 % kapacity. Po "prešmátraní" rôznych zákutí internetu nám vyšlo, že po vylietaní (ak druhý deň opäť pôjdeme lietať) je dobré LiPolku nabiť do tzv. Pohotovostného stavu tak, aby napätie jednotlivých článkov bolo v rozmedzí 4,00 až 4,10 Voltu a neskôr, tesne pred odchodom "do terénu" ju nabiť naplno. Ideálne by bolo, prísť na kopec alebo lúku s LiPolkou v tomto Pohotovostnom stave, tam ju "doliať" do plna a hneď vyštartovať. To by batéria vo Full režime bola len niekoľko minút alebo dokonca sekúnd. Túto procedúru je možné bez problémov realizovať, ak na miesto lietania chodíme autom...

 



A tak sme hľadali spôsob, ako uviesť LiPolky do tohto Pohotovostného stavu a pritom sme kvôli tomu nemuseli stavať nové elektronické zariadenie. Naše modelárske nabíjače možnosť nastavenia 4,00 V/článok nemajú a nemá ho ani väčšina ostatných čínskych nabíjačov (ak vôbec nejaký).

Bola tu možnosť nabiť batériu doplna a potom ju prístrojom MKS Propo vybiť na požadovanú hodnotu.

Avšak, okrem toho, že také vybíjanie pomocou MKS Propo dlho trvá, tak celé je to „škrabanie sa ľavou rukou za pravým uchom“.

Už sme boli v stave vyrobiť si jeden komplet nášho limitéra, ktorý by bol nastavený na obmedzovanie pri 4,00 V/článok.

Ale potom prišiel ten nápad:

Použiť bežný modelársky nabíjač a do „plusového“ silového prívodu zapojiť vhodnú diódu. Na nej vznikne ten „správny“ úbytok napätia, nabíjač „si myslí“, že nabil doplna, ale na prívodoch LiPolky bude o úbytok na dióde menšie napätie.

A keďže my takmer uniformne používame 3-článkové LiPolky, bolo treba nájsť takú diódu, na ktorej sa „stratí“ 3 x 0,2 Voltu (4,2 – 4,0). To však nebol žiadny problém, pretože 0,6 Voltu, to je napätie, ktoré sa „stratí“ skoro na každej výkonnejšej kremíkovej dióde. Dióda musí byť dostatočne prúdovo dimenzovaná, inak by sa mohla zničiť. Za normálnych okolností sa dióda aj tak citeľne hreje (asi na 55 až 60 °C).

Najprv sme urobili „skúšku správnosti“ na slabšej dióde a pri nižšom nabíjacom prúde:

Pretože skúška dopadla nad očakávanie, pustili sme sa do hľadania silnejších diód. Postupovali sme obľúbenou metódou „co dům dal“. A našli sme československé diódy KYW31-150, ktoré na svoju chvíľu slávy čakali vyše 25 rokov.

S použitím banánikov, kúska vodiča, pilníka, pocínovaného plechu a spájkovačky sme si vyrobili takéto prípravky“, ktoré sme následne takto zapojili:

Iný, možno detailnejší pohľad:

A ako to vyzerá pri nabíjaní?

Nabíjač je nastavený normálne, ako pre plné nabíjanie. Napätie na jeho nabíjacích (silových) svorkách pomaly stúpa až do 12,60 Voltu. Prúd je konštantný – napr. 2,2A pre batériu 2200 mAh a nabíjanie jedným „C“.

Potom prúd pomaly klesá (podľa stavu LiPolky), ale napätie je konštantné: 12,60 Voltu, tak ako vidno na obrázku:

Vhodným výberom diódy sme dosiahli, že na dióde sa „startí“ takmer presne 0,6 Voltu, takže na 3-článkovej LiPol batérii bude 12,6 – 0,6 = 12,0 Voltu. Teda 4,0 Voltu na článok. To dokazuje aj nasledujúci obrázok:

Po automatickom ukončení nabíjania bude na jednotlivých článkoch presne 4,00 Voltu. Ale nejaká stotinka Voltu hore/dole nie je na závadu.

Aký takéto nabíjanie prináša efekt?

Okrem toho, že sme ohľaduplní k LiPolkám, tak nabitie zo stavu 4,00 do plného nabitia je takmer 3-krát rýchlejšie, ako nabitie zo stavu Store (3,80). To vyplýva z nabíjacej charakteristiky LiPol článkov:

Ak chceme takto nabíjať 6-článkovú LiPol batériu, použijeme dve diódy (alebo dva naše prípravky) zapojené v sérii.

Pre dvoj-, štvor a päť-článkovú batériu je treba vybrať iné diódy, či iné typy diód. Vhodné môžu byť aj staré germániové alebo moderné Schottkyho diódy.

Napokon, LiPol články nie je nutné nabíjať presne na 4,00 Voltu. Veď sám šéf Hyperionu hovorí o stave nabitia okolo 90%. Takže napätie článkov môže byť kľudne v rozmedzí 4,00 až 4,10 Voltu.
 

 

Súvisiace články:

Predĺženie životnosti LiPol batérií – 2.časť

Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť

Zazimovanie (dlhodobé skladovanie) LiPol batérií

Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov


 


 


 
 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 9. 2021, 07:58 | Prečítané: 11292x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 24
.:. JN
Konecne som pochopil, preco tak malo lietas, je to jednoduche, ked mas dobite baterie, zajde slnko
Odpoveď | 2012-08-04 21:42:22
.:. Janko O
Veď práve toto by sa mohlo pričiniť o to, že pri náhlom zvolávaní na lietanie by som nemusel vyčítavo konštatovať: "Čo ste nepovedali skôr. Kým nabijem, tak sa zotmie."
Odpoveď | 2012-08-06 18:50:20
Myslím, že okrem tohoto zlepšováku sa dá použiť aj funkcia "FAST Charge", ktorá je dostupná na viacerých nabíjačkách. V tomto programe je konečná fáza nabíjania konštantným napätím a postupne klesajúcim prúdom skrátená. Normálne ukončuje nabíjanie pri poklese 1/10 nastaveného prúdu, v tomto rýchlom už pri 1/5. Dodaný náboj je menší, ale rádovo len cca 5 - 7%, čo v konečnom dôsledku šetrí akku - viď aj vyjadrenie Hyp. šéfa v článku...Čas potrebný na takéto nabitie je podľa mojich skúseností kratší o cca 1/3.
Odpoveď | 2012-08-07 10:41:13
.:. Janko O
Ahoj Newor.
Toto mi napadlo hneď v začiatku, ale potom som to akosi podvedome zavrhol. Ale keď si to teraz spomenul, tak som sa k tomu vrátil a zmeral som to. Na mojej nabíjačke, takže výsledky na iných nabíjačoch môžu byť iné.
Pri normálnom (pomalom) nabíjaní sa batéria nabije tak, že články majú napätia v rozmedzí 4,17 až 4,19 V (po asi 5 minútovom odstátí po skončení nabíjania).
Pri Fast Charge majú články napätie v rozmedzí 4,15 až 4,17 V (po asi 5 minútovom odstátí po skončení nabíjania).
To v percentách nabitia dáva asi 100% pre normálne nabíjanie a 97% až 98% pre Fast nabíjanie. Takže neviem, či by sa tým dosiahol kýžený efekt. Ale to sú výsledky z môjho nabíjača (je na fotografii). Iné nabíjače by možno dali iné výsledky.
Odpoveď | 2012-08-09 09:16:43
.:. newor
noo, ja som vlastne reagoval ani nie tak na vlastný článok čo sa týka výsledného napätia 4V/čl, ale na tú podstatu, teda, že keď "rýchlo dakto zavolá lietať", tak to do bat nasypem aj zo storage na faste, a to sa ešte dá pritvrdiť aj napr. 1,5 - 2C. Dnes to zvládajú asi všetky akku, a aj keď osobne nabíjam 1C, raz - dva krát do roka im to hádam neublíži, keď sa trochu popoženú do letuschopného stavu :-). Kým zbalím model aj seba, naládujem do auta (skočím na wc...), tak je bat nabitá na tých cca 97%, ako píšeš...
Ináč, po lietaní kontrolujem napätie a ak je okolo 3,8V/čl, tak to nechávam tak, väčšinu to tak nejako vyjde, keďže baterku necucám do špiku a nemusím potom ani nabíjať Store...Želám pohodu a dobrý vzduch!
Odpoveď | 2012-08-09 14:17:06
.:. LQd | mail
Ešte ma napadlo, neviem ako na iných nabíjačkách, ale tá moja má aj mód pre Li-Ion baterky a tam je ukončovacie napätie 4,1 V/článok, ak vezmem do úvahy ešte nejaký ten úbytok napätia na vodičoch, tak to bude ešte o pár stotín volta menej, to by snáď aj mohlo niekomu stačiť.
Škoda, že nie je možnosť zobrať balík Lipoliek a laboratórne ich utýrať takým či onakým správaním a presne kvantifikovať prínos či škodlivosť toho či onoho vplyvu aby sme presne vedeli, boli by to zaujímavé grafy a výsledky :-)
Odpoveď | 2012-08-09 21:11:37
.:. Janko O
Ahoj LQd.
Áno, funguje to. Vyskúšal som to.
Aj moja nabíjačka to má tak a je to presne ako píšeš. Články sú nabité tak na 4,07 V.
Odpoveď | 2012-08-16 07:52:55
Rozumim tomu tedy dobre, ze mohu balancovat baterky v rezimu Liion na Accucel 6, a pred litanim je v rezimu lipol dobit na 4,2v? Eventualne rezimem "charge" v modu liion pri paralelnim spojeni vice baterek (2x3s nebo 3x2s)
Odpoveď | 2013-05-21 00:10:41
.:. J O
Ja myslím, že áno.
Principiálne je jedno, v akom režime balancujete. Lebo bežný balancér len "pribrzďuje" článok/články, ktorého napätie je vyššie, ako napätie ostatných.
No a predlietaním baterky nabiť naplno, teda 4,2 V/čl.
Možno už potom ani netreba balancovať.
Odpoveď | 2013-05-21 08:45:08
.:. makind
dekuji za odpoved. zkusim to chvili takto praktikovat
Odpoveď | 2013-05-22 20:59:12
Mel bych dotaz. Nejsem prilis elektrikar a tak bych se rad zeptal jakou ze soucasne prodavanych diod (GME, GES) koupit pro 3s a 2s baterky. Dalsi dotaz se tyka moznosti nabijeni 3x2s paralelne a 2x3s paralelne. Jak by to bylo v tomto pripade s dimenzovanim diody? Nabijim vzdy 1C, u paralelnich nabijeni take 1C (2x3s 2200mah - 4.4A). Dekuji za odpoved. Marin
Odpoveď | 2013-08-02 10:06:16
.:. J.O.
Pre 3S batérie by to mala byť bežná usmerňovacia kremíková (Si) dióda na čo najvyšší prúd. Ak ňou potečie prúd, ktorý je zlomkom maximálneho prúdu diódy, tak na nej bude úbytok napätia asi 0,6 Voltu. Ak ňou potečie prúd, ktorý sa bude blížiť maximálnemu prúdu diódy, tak úbytok napätia bude väčší.
Mnou použité diódy sú na max. prúd asi 31A a ja nimi "peháňam" len asi 2 - 4 Ampére. Dióda sa bude mierne hriať - to je normálne. Pozor na polaritu - zapojenie vývodov: v tomto článku spomínané diódy su reverzné, to znamená, že majú akoby prehodenú anódu a katódu.
Pre 2S batérie by asi bolo možné použiť Schottkyho diódy, ktoré majú menší úbytok napätia.
Je možné nabíjať aj paralelne zapojené batérie. Bežne to tak robím.
Ak použijete diódy na dostatočne veľký prúd (napr. 30A), tak zmena úbytku napätia pri 2,2 alebo 4,4 A nie je nijako dramatická.
Alebo pri paralelnom nabíjaní batérií je možné paralelne zapojiť aj diódy. A bude to úplne super.
Typy diód vám neuvediem, pretože treba postupovať metódou "akú mala, takú dala". Čiže, ak v predajni majú "nejaké" Si diódy na 25A, tak ich kľudne použite a nesnažte sa zháňať diódy na 31A len preto, že ja som to tak napísal.
Na aké záverné napätie diódy sú, nie je vôbec podstatné.
Odpoveď | 2013-08-03 09:31:24
Velice dekuji za odpoved.
Co napriklad tyto diody pro 3s
odkaz
www.gme.cz/byv42-200-p221-024

Zajimalo by mne co je oznaceni Uf.

A pro 2S
www.gme.cz/schottky-dioda-yangjie-20sq045-p223-179
www.gme.cz/mbr2545ct-p223-046

Martin
Odpoveď | 2013-08-07 22:04:31
.:. J.O.
Uf je U (napätie) Forward. Čiže predné, to znamená napätie v priepustnom smere. To je to napätie, ktoré nás zaujíma.
Tie diódy pre 2S sú použiteľné, aj cena je priateľná.
Tá dióda pre 3S je síce tiež použiteľná, ale jej cena je strašná.
Existujú predajne, ktoré predávajú ešte staré (ale dobré) súčiastky Tesla. A za rozumné ceny. V jednej takej som kúpil diódy KY718 asi za pol Eura.
2013-08-08 08:27:22
Dekuji za odpoved. Zkusim pokoukat po tech starsich diodach. Jeste se zeptam u tech diod co jsem nasel pro 3s je psano uf=1.3V nemel bych spise hledat nejake s uf=0,7 az 0,9?
2013-08-09 19:29:01
.:. J.O.
Uf = 1,3V je úbytok napätia v priepustnom smere pri maximálnom prúde danej diódy (napr. 30A).
Je možné použiť diódy, ktoré majú Uf = 0,6V pri prúde napr. 2,2A. Ale neviem, či také zoženiete.
Ale ten úbytok napätia 0,6V nemusí byť nijako presný. To len moja puntičkárska povaha a šťastná zhoda okolností, že som v šuplíku mal diódy, ktoré to mali presne 0,6V pri mojich nabíjacích prúdoch, zavinili.
2013-08-10 08:29:32
Dobry den
Vas pripravok uspecne pouzivam pri nabijani jednej 3S baterky, ale chcel by som nabijat 2 naraz za pouzitia tohoto :

odkaz

Prosim Vas o radu ako a kolko zapojit teraz tych pripravkov a teda aj kde ich zapojit
Moc dakuejm za pomoc Rado
Odpoveď | 2013-08-09 10:31:05
.:. J.O.
Jeden.
Do plusového silového prívodu toho prípravku.
Odpoveď | 2013-08-10 08:23:23
zabudol som este , popripade kedze moja nabijacka nabija aj Lion baterky, tak by som mohol pouzit tu dosku co som pisal predtym a potom nepouzivat ten Vas pripravok , ale nabit 2 baterky na rezim Lion Balance a potom tesne pred lietanim na Lipo , a vsetko by malo byt ako potrebujem.
Mohlo by to tak byt?
Odpoveď | 2013-08-09 12:51:41
Takto to pouzivam ja, zatim zadny problem
Odpoveď | 2013-08-09 19:26:18
.:. J.O.
Áno.
Odpoveď | 2013-08-10 08:23:59
Dobrý večer - zhotovil jsem omezovač napětí dle plánku na Lipol 3S s uvedenou diodou - nabíječ s balancerem ale ukončí vždy 4,16 na článek...co je špatně???

Děkuji za odpověď
Odpoveď | 2013-10-22 21:17:29
.:. J O
Dobrý deň.
Ak ste to zapojil správne (a predpokladám, že ano) a dioda je správne orientovaná a dobrá, tak asi váš nabíjač nebude spolupracovať s týmto jednoduchým "fíglom". Už mi niečo podobné oznámil jeden môj známy, že mu to tiež nefunguje.
Tento "blafák" s diodou zrejme funguje len na jednoduchších (a tým pádom "hlúpejších") nabíjačoch, ktoré sa tým dajú ľahko oklamať.
Sofistikovanejšie nabíjače majú inú logiku a oklamať sa nedajú. Ale ako to robia, že článok aj cez diodu nabijú na viac ako 4 Volty, žiaľ neviem.
Skúste ešte nabíjanie s diodou, ale bez balancovania. Ale tomu môjmu známemu to nešlo ani tak.
Odpoveď | 2013-10-23 08:58:34
.:. Route66
Pokud máš nějaký drahý baterky tak za 2-3 tisíce tak asi jo ale na ty moje baterky 3s 1000mAh to je asi nesmysl, to bych si asi moc nezalítal. Jak tady někdo psal , kdo chce lítat musí mít nabito (dodávám, nebo nechodit do práce ...) Tomáš
Odpoveď | 2017-10-29 09:34:11
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.32 kb