Že nerozumiete? To preto, že to je foneticky. Ale zato sa to rýmuje.
Správne to je: Thank You, BenQ. No ale to sa nerýmuje.
Čo to znamená?
Tým skladáme pomyselnú poklonu mini-počítaču BenQ S6, ktorý nás, ako sa hovorí, vytiahol z brindy.
autor: Janko O.
Pôvodne sme totiž do našej menšej varianty PC Telemetrie uvažovali použiť mini-PC Saycool M5A. Ale jeho cena, pohybujúca sa okolo 700 Dolárov, nás dlho držala na bode mrazu. Až jedného krásneho dňa sme „objavili“ niečo podobné, značkové a lacné: mini-PC BenQ S6. Na Ebay-i sa dá kúpiť aj pod 100 Dolárov. Na obrázku vľavo: BenQ S6 je to malé, čo drží slečna. Slečna nie je v cene.
No a tak sme kúpili dva (pre Miroslava a pre mňa) a začali sme pripravovať (vlastne upravovať) softvér. Problém bol v tom, že zatiaľčo sme mali pripravený program pre rozlíšenie 1024 x 600, tak BenQ má rozlíšenie 800 x 480. To by nebol zas až taký veľký problém, ale medzičasom sme svoje nároky na to, čo by mala nová PC Telemetria „vedieť“, značne zvýšili. Toto bezuzdné fantazírovanie nám dovolili možnosti, ktoré BenQ poskytoval: dostatočný výpočtový výkon, dostatočná operačná pamäť a viac ako dostatočný úložný priestor pre samotný program, pre záznam dát, pre zvuky, pre obrázky, či pre video. Skrátka, (už tak trochu sprofanovaný) výraz „neobmedzené možnosti programovania“ tu dostával celkom nový a pritom pravdivý význam.
Práce na softvéri nám zabrali neskutočne mnoho času. Oveľa viac, ako som pôvodne predpokladal (to je tak trochu aj dôvod, prečo som v poslednom období tak málo lietal). Je fakt, že súčasná PC Telemetria toho vie oveľa viac, ako sme pôvodne (keď sme o nej ešte len kuli pikle - obrázok v druhej tretine článku) chceli. O funkcii Model Match, či Model Recognition sme vtedy ani neuvažovali, rovnako ako o štatistikách, o zázname letových parametrov, o výpočte príkonu motora, o …..
Naše Model recognition v praxi: Telemetrický modul v modeli pošle do BenQ-a informáciu, o aký model sa jedná. BenQ zobrazí jeho meno a fotografiu a ľudským hlasom sa opýta, či je to ten model, ktorý chce pilot naozaj riadiť. Po odsúhlasení, že aj RC vysielač je nastavený na rovnaký model, je aktivovaná samotná telemetria.
A tak bolo rozhodnuté, že v termíne 9. až 12. augusta (srpna) príde Miroslav (mior) do Banskej Bystrice a prebehnú prvé praktické testy PC Telemetrie na (letiacom) modeli. Ako model, ktorý ako prvý „okúsi slasti“ PC Telemetrie, bol na základe zásluh vybraný Fantom. V piatok (10.8.2012) ráno sme šli na pol-Ďatelinu a prišla tá chvíľa. Všetko bolo v poriadku, len počasie nie: nárazový vietor a kde-tu kvapky dažďa.
Dve baterky = dva (radšej) krátke lety a v aute, cestou domov, sme sumarizovali. Výsledok: skúška dopadla dobre, niečo sa dá ešte zlepšiť, drobné nedostatky treba rýchlo odstrániť, aby ďalšia skúška bola s Milanovým veľkým elektroletom: Partenavia P66B – Oscar.
Ďalší deň (sobota) sme šli na akciu „Lietame pre radosť“ do Očovej (pôvodne mala byť v Zolnej). Počasie mizéria: vietor, dážď. Takže na odskúšanie kombinácie Oscar – PC Telemetria zostávala len nedeľa (ráno). Lebo Miroslava ťahali povinnosti v nedeľu poobede domov.
Tŕpol som, aké bude počasie, ale vyšlo to. Nedeľa ráno: zamračené a bezvetrie, skrátka ideálne počasie na zalietavanie modelu a testovanie „nových technológií“.
Prijímač FrSky D8R a potrebná kabeláž: prívod k "Power boardu", prívod k prúdovému senzoru, prívod k obvodom otáčkomera, prívod k meraniu napätia batérie, prívod k snímaniu polohy plynu (nutné na výpočet motorového času) a prívod k telemetrickému modulu.
Kým prišiel Milan (majiteľ modelu Partenavia P66B Oscar), pripravili sme všetko potrebné: skúšku dosahu, pojazdové skúšky, kontrolu vyváženia, výchyliek, mixov ….. Skrátka všetko.
Pohľad na "Power board" (konektory a vývody k servám, regulátoru a jeho SBECu). Naše obľúbené vysokokapacitné kondenzátory (2 x 3300 uF), fitrujúce napätie BECu. Za nimi kondenzátor filtrujúci napájanie prijímača (2200 uF), ktoré je od napájania serv oddelené diódou (na spodku dosky). Žltý "sólo" káblik - prívod k obvodu na snímanie polohy plynu.
V ľavej časti obrázku je telemetrický modul.
Po jeho príchode sme si vyžiadali jeho súhlas a krátko nato som odštartoval. Štart dobrý, nabrať trochu výšku, vytrimovať. Potom prišla na rad PC Telemetria: Miroslav mi hľadel cez plece na displej a obidvaja sme počúvali hlásenia telemetrie. Keďže Miroslav hľadel trochu zo šikma, na displeji toho veľa nevidel. Takže som paradoxne potom ja Miroslavovi hlásil napr. Otáčky motora. Ostatné hlásenia (ubúdanie energie v batérii, postupný pokles napätia batérie, motorový čas atď. atď.) „poslušne“ - rozvážnym a nádherne zrozumiteľným mužským hlasom oznamovala PC Telemetria.
Nasledovalo hladké pristátie, krátky oddych, výmena batérie, posunutie ťažiska. Znovu hladký pozvoľný štart, zhodnotenie správania sa modelu, pristátie, posunutie ťažiska, hladké pristátie, posunutie ťažiska ….... To celé asi 6-krát.
Na tomto obrázku vyzerá Oscar malý, ale v skutočnosti má rozpätie 2200 mm a (v súčasnosti) váži 4800 gramov.
Medzitým sme obaja očkom sledovali, čo na to nová PC Telemetria. Aký prúd odoberá motor pri štarte, aký počas letu, aké sú otáčky motora a stav batérie: napätia, ale hlavne množstvo spotrebovanej a množstvo zostávajúcej energie.
Po pristátí sme hneď analyzovali uložené a vypočítané štatistiky: maximálny odoberaný prúd (34,3 A), maximálny príkon motora (748,6 W), maximálne otáčky motora (6960), motorový čas (5 min. 55 sec.), letový čas (necelých 10 minút), že sme spotrebovali 1,81 Ah z batérie s kapacitou 2,65 Ah, čo na výseči grafu ukázalo 68%, ale samozrejme počas letu sa aj priebežne aktualizovalo, atď atď.
Tu sú okrem údajov základných letových údajov a údajov o elektropohone, zobrazené ešte ďalšie údaje: rýchlosť modelu a napätie BECu ("nenormálne" hodnoty napätia BECu sú oznamované hlasovými hláseniami).
Naše skúsenosti so „starou“ telemetriou ale aj čerstvé skúsenosti s novou PC Telemetriou nás utvrdili v presvedčení, že oveľa väčší význam, ako pohľad na displej, majú zvukové signály, najlepšie priamo hlasové hlásenia. A tak ma Miroslav „zaúkoloval“, že treba dorobiť aj hlasové hlásenia o doplnkových informáciách ako napr.: otáčky motora, rýchlosť modelu, výška modelu. Tieto však nebudú generované automaticky, ale budú tzv. „On demand“, čiže na požiadanie. Spôsob vyžiadania sme už vyriešili. Vario (hlásenie, či model stúpa alebo klesá) už naša PC Telemetria má, ale sme ho zatiaľ nevyskúšali.
Fantom, ale najmä Oscar možno považovať za poslušný model, pri pilotovaní ktorého je možné nájsť si čas aj na občasné sledovanie displeja telemetrie. Avšak pri riadení iných modelov na to nie je ani pomyslenie a pilot sa musí plne spoľahnúť na zvukové hlásenia. Preto túto vymoženosť PC Telemetrie hodláme naďalej posilniť a preferovať ju. Displej „si príde na svoje“ pred štartom, keď sa nastavujú a aktivujú alarmy a zobrazenia a potom až po pristátí, keď na základe štatistík pilot vyhodnotí priebeh letu.
Podrobnejšie informácie o vlastnostiach a schopnostiach PC Telemetrie budú zverejnené v ďalších častiach seriálu PC Telemetria.
Súvisiace články:
PC Telemetria – fáza 2: zmenšenie