Zaujímavý pohon kolmo štartujúcej F-35B
Na RC-Portáli sme našli zaujímavé video kolmo štartujúcej (a samozrejme kolmo pristávajúcej) F-35-ky.
Jej technické riešenie nás natoľko zaujalo, že sme si o tomto spôsobe kolmého štartu a pristátia niečo „vygúglili“.
A je to zaujímavé čítanie a pozeranie.
autor: Janko O.
Link na RC-Portál.
Link na slovenskú Wikipédiu - F-35.
Link na anglickú Wikipédiu - F-35.
Najprv si ale pozrite spomínané video, aby ste mali nad čím premýšľať:
Video F-35B
Za pozornosť stojí spôsob, akým výstupná tryska (dali sme jej meno „žihadlo“) na chvoste lietadla počas štartu a pristátia presmeruje ťah výstupných plynov.
Ale tá je úplne vzadu. Tak ako je teda nadnášaný predok lietadla? A vygúglili sme toto:
Cez spojku je poháňané obrovité dúchadlo (na obrázku vľavo za kabínou, na dolnej fotografii vpravo), tomu sme zase dali meno „Papinov hrniec“ (a má aj odklápaciu pokrievku - na videu):
Stabilita lietadla počas štartu a pristátia je udržiavaná aj pomocou trysiek v krídlach lietadla.
Kokpit F-35-ky. Kto nemá rád počítače a displeje, tak si nepríde na svoje:
Ani pilotova prilba nie je úplne "všedná":
Na záver sme si položili otázku, či to niekto niekedy urobí ako model. Vzhľadom na zložitosť tohto riešenia si myslíme, že asi ťažko. Ale človek nikdy nevie.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 23. 9. 2021, 08:10 |
Prečítané: 10166x |
Kategórie: Pohony |
Napísal: admin |
Komentáre: 10
Tak ako sa trápia modelári s Harrierom tak to bude aj tu. Keď si zoberieme účinnosť EDF kolmé štarty nehrozia. Opäť sa musí nájsť maniak s financiami čo by upravil turbínu...urobil elektroniku...no poriadny proces ako tu:
odkaz odkaz
Nesúhlasím. Dnes už sú EDF-ka, kde je ťah väčší ako hmotnosť modelu - napr. Squall od Ripmaxu (mladší brat od Fantoma). A dať gyrá na stabilizáciu a šlo by to. Nuž, raz, keď budem veľký...
Pri tomto som si spomenul na jedno starucke video...
odkaz
nie celkom f35, ale startuje a pristava kolmo
No dať do toho ešte gyrá na stabilizáciu, tak je to myslím plne funkčné, nie?
Tusim ze v komentaroch ku videu pisu ze na startovanie/pristavanie sa zapinaju gyra (na vektorovanie tahu lopatkami na vystupe turbiny?). Asi by to rucne neslo uriadit.
A este asi 25 minutove video v AJ o vyvoji depronovych VTOL stihaciek. Kto rozumie AJ, odporucam pozriet cele. Ostatni aspon obrazky preklikajte, a v cca 18 tej minute je kratucky videozaber stihacky s (takmer) kolmym startom s vyklopnym vrtulovym pohonom
odkaz
Problem nie je v tahu, ale v stabilizacii. Co teda budu gyra stabilizovat? Kridelka ani ostatne lietadlove ovladacie plochy pri takomto vznasani nic nezmozu. Jedine vektorovat tah turbiny. A tam sa zacnu objavovat problemy ako vertikalna vzdialenost turbiny od taziska lietadla atd. Odporucam to 25 min video a nejake pokusy tohto chlapika
odkaz
Toto poznám no dajte link na maketu Harriera alebo F35 plne funkčného... ja som doposiaľ nič také nezaznamenal. Nikomu sa do toho nechce je tam kopec problémov s riadením vo vise a efektívnosťou..
Nemaaaam
. Ale myslim ze blizsie ako tito dvaja sa asi nik nedostal.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)