Začiatkom mája sme v článku „(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť“ priniesli informáciu o ťažkej havárii Milanovej L-39-ky (L-39 Albatros), ktorá sa „prihodila“ koncom apríla (dubna).
Ešte na letisku sme „pojali“ podozrenie na regulátor so vstavaným spínaným BECom.
Dnes túto hypotézu potvrdíme alebo vyvrátime.
autor: Janko O.
Zopakujme si, ako sa udalosti zbehli:
Po pojazdových skúškach, ktoré ukázali, že podvozok drží stopu a je celkovo OK, sa Roman M. rozhodol s Albatrosom vzlietnuť. Štart ako z učebnice: krásny rovný rozjazd, žiadne „štrikovanie“ po dráhe, jemné nadvihnutie „čumáku“, odlepenie od zeme a pozvoľné rovnomerné naberanie výšky. Krása a realita letu v jednom.
Nasledovalo nepatrné vytrimovanie modelu a Roman urobil niekoľko preletov z jednej aj z druhej strany. Potom nabral výšku a skúsil niekoľko svižných výkrutov doľava aj doprava. Po asi troch minútach, keď klesal z výšky asi 70m priamo popred nás, naraz si motor sám trochu pridal plyn, model sa naklonil mierne na pravú stranu a z Romanových úst sa vydral zúfalý výkrik: „Neriadim!“ A model sa vytrvalo blížil k matičke Zemi. Ako to dopadlo, môžete vidieť na titulnej fotke.
S Milanom sme sa dohodli, že to čo z Albatrosa zostalo, si môžem nechať a pritom sa pokúsim zistiť, čo bolo príčinou havárie.
V súčasnosti spínaný BEC (čoby súčasť regulátora) nedáva napätie ani 3 Volty (a aj toto znížené napätie neustále náhodne vypadáva) a ani samotný regulátor nefunguje (po pripojení napájania sa „to celé“ silno hreje). Navyše mi z neho vypadol jeden spínací MOSFET tranzistor (a neskôr ďalšie dva).
Po otvorení regulátora sa nám naskytol takýto pohľad:
Rozprsknutý cín v rohu krabičky svedčí o tom, že pred pádom musel byť tekutý.
Tento cín očividne nikde na doskách plošného spoja nechýba. To nás privádza k názoru, že vinníkom havárie mohla byť aj uvoľnená guľôčka cínu vo vnútri regulátora, ktorá sa v nesprávnej chvíli ocitla na nesprávnom mieste, spôsobila skrat a bola roztavená pretekajúcim prúdom.
Zostava BECu a regulátora vyzerá nasledovne:
Po rozbrúsení prepojovacích vodičov sme odkryli aj vnútorné strany plošných spojov a videli sme toto:
Je evidentné, že niektoré súčiastky sú na svojich miestach a iné nie (na to, aby sa súčiastky posunuli alebo dokonca úplne vypadli, museli byť horúce a cín tekutý).
Pre porovnanie, vonkajšie strany plošných spojov, kde sú všetky súčiastky na svojich miestach:
Súčiastky sú na svojich miestach aj preto, lebo boli pritláčané chladičom s teplovodivou gumou, ktorý má dostatočný rozmer:
Avšak chladič (či tepelný mostík) s teplovodivou gumou, ktorý mal pritláčať tranzistory na vnútornej strane plošného spoja (v medzere medzi doskou regulátora a doskou BECu) má príliš malý rozmer (tak na dva tranzistory):
Je možné, že rozprsknutý (rozstreknutý) cín je práve spod tých tranzistorov, ktoré neboli chladené a pridŕžané na svojich pozíciách dostatočne veľkým chladičom s teplovodivou gumou:
Čo povedať na záver?
Buď bol tento regulátor konštrukčne odfláknutý, pretože zatiaľčo chladenie a mechanické fixovanie polohy tranzistorov na vonkajšej strane plošného spoja je vynikajúce (dá sa povedať nadštandardné), tak chladenie a mechanické fixovanie polohy tranzistorov na vnútornej strane plošného spoja je absolútne nevyhovujúce.
Alebo bola odfláknutá výroba (a k tomu sa viac prikláňame) a keď sa napr. minuli „vnútorné“ chladiče zodpovedajúcich rozmerov, tak „sa tam dali“ hocijaké (menšie, z iných regulátorov) – aké boli, veď to po zmontovaní regulátora aj tak nevidno .
A tak musíme skonštatovať, že tento regulátor nie je (ako hovorí klasik) „víťazstvom vedomia nad hmotou“, o čom svedčí aj vyjadrenie pána Mojmíra Brázdila:
Tento regulátor jsem měl ke dmychadlu Wemotec Midifan 90 mm s motorem Mega 22/20/3e. BEC shořel ještě při zkouškách na stole a vzal sebou přijímač Futaba. Serva byla připojená dvě a kupodivu přežila plné napájecí napětí baterie.
Výbava shodou okolností skončila také v tomto L-39 (značně upraveném). Pro napájení po zkušenostech použity 2x A123 1100 mAh. Regulátor 70A opto DYS od Satrie.
Měl jsem strach ho tam dát, protože 40 A DYS způsobil totální požár mého oblíbeného cvičného F3A. Ale předchozí Power HD 40 A absolvoval cca 20h letového času a stále žije v jiném modelu.
Moje zkušenosti s cca 30 regulátory 25 - 44 A značek MGM, Jeti, Align, DYS, Turnigy, Power HD, Ray (asi taky Jeti) + noname jsou takové, že pokud jsou namáhány na horní hranici, po čase umře každý. Lépe předimenzovat nejen BEC ale i A.
Proto jsem koupil tento papírově solidní kousek líbivého vzhledu ovšem s tristními výsledkem. Takové zklamání jsem ještě nezažil. Zatím největší bylo z Jeti Spin 44 který fungoval dost podivně.
Na základe týchto skúseností sme sa rozhodli, že najlepším riešením pre stredné a veľké modely (medzi ktoré aj tento radíme) je použitie SAMOSTATNÉHO spínaného BECu, tzv. UBECu.
Celkom výstižne a vtipne to napísal v tomto vlákne na rcmanii skúsený modelár a „elektronik“ Coro:
Regly ako také občas ľuďom horia. A keď zhoria, zoberie to so sebou aj BEC len preto, že je s tým zbytkom na spoločnej doske, prípadne na spoločných kábloch ktoré to teplo odletuje.
Niekde niekto múdro písal, že UBEC je najlacnejšia poistka na model, a ani ju netreba platiť každý rok .
Súvisiace články:
(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť