Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)

Začiatkom mája sme v článku „(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť“ priniesli informáciu o ťažkej havárii Milanovej L-39-ky (L-39 Albatros), ktorá sa „prihodila“ koncom apríla (dubna).

Ešte na letisku sme „pojali“ podozrenie na regulátor so vstavaným spínaným BECom.

Dnes túto hypotézu potvrdíme alebo vyvrátime.

autor: Janko O.

 

Zopakujme si, ako sa udalosti zbehli:

Po pojazdových skúškach, ktoré ukázali, že podvozok drží stopu a je celkovo OK, sa Roman Miga rozhodol s Albatrosom vzlietnuť. Štart ako z učebnice: krásny rovný rozjazd, žiadne „štrikovanie“ po dráhe, jemné nadvihnutie „čumáku“, odlepenie od zeme a pozvoľné rovnomerné naberanie výšky. Krása a realita letu v jednom.

Nasledovalo nepatrné vytrimovanie modelu a Roman urobil niekoľko preletov z jednej aj z druhej strany. Potom nabral výšku a skúsil niekoľko svižných výkrutov doľava aj doprava. Po asi troch minútach, keď klesal z výšky asi 70m priamo popred nás, naraz si motor sám trochu pridal plyn, model sa naklonil mierne na pravú stranu a z Romanových úst sa vydral zúfalý výkrik: „Neriadim!“ A model sa vytrvalo blížil k matičke Zemi. Ako to dopadlo, môžete vidieť na titulnej fotke.

S Milanom sme sa dohodli, že to čo z Albatrosa zostalo, si môžem nechať a pritom sa pokúsim zistiť, čo bolo príčinou havárie.

V súčasnosti spínaný BEC (čoby súčasť regulátora) nedáva napätie ani 3 Volty (a aj toto znížené napätie neustále náhodne vypadáva) a ani samotný regulátor nefunguje (po pripojení napájania sa „to celé“ silno hreje). Navyše mi z neho vypadol jeden spínací MOSFET tranzistor (a neskôr ďalšie dva).


Po otvorení regulátora sa nám naskytol takýto pohľad:

Rozprsknutý cín v rohu krabičky svedčí o tom, že pred pádom musel byť tekutý.

Tento cín očividne nikde na doskách plošného spoja nechýba. To nás privádza k názoru, že vinníkom havárie mohla byť aj uvoľnená guľôčka cínu vo vnútri regulátora, ktorá sa v nesprávnej chvíli ocitla na nesprávnom mieste, spôsobila skrat a bola roztavená pretekajúcim prúdom.

Zostava BECu a regulátora vyzerá nasledovne:

Po rozbrúsení prepojovacích vodičov sme odkryli aj vnútorné strany plošných spojov a videli sme toto:

Je evidentné, že niektoré súčiastky sú na svojich miestach a iné nie (na to, aby sa súčiastky posunuli alebo dokonca úplne vypadli, museli byť horúce a cín tekutý).

Pre porovnanie, vonkajšie strany plošných spojov, kde sú všetky súčiastky na svojich miestach:

Súčiastky sú na svojich miestach aj preto, lebo boli pritláčané chladičom s teplovodivou gumou, ktorý má dostatočný rozmer:

Avšak chladič (či tepelný mostík) s teplovodivou gumou, ktorý mal pritláčať tranzistory na vnútornej strane plošného spoja (v medzere medzi doskou regulátora a doskou BECu) má príliš malý rozmer (tak na dva tranzistory):

Je možné, že rozprsknutý (rozstreknutý) cín je práve spod tých tranzistorov, ktoré neboli chladené a pridŕžané na svojich pozíciách dostatočne veľkým chladičom s teplovodivou gumou:

Čo povedať na záver?

Buď bol tento regulátor konštrukčne odfláknutý, pretože zatiaľčo chladenie a mechanické fixovanie polohy tranzistorov na vonkajšej strane plošného spoja je vynikajúce (dá sa povedať nadštandardné), tak chladenie a mechanické fixovanie polohy tranzistorov na vnútornej strane plošného spoja je absolútne nevyhovujúce.

Alebo bola odfláknutá výroba (a k tomu sa viac prikláňame) a keď sa napr. minuli „vnútorné“ chladiče zodpovedajúcich rozmerov, tak „sa tam dali“ hocijaké (menšie, z iných regulátorov) – aké boli, veď to po zmontovaní regulátora aj tak nevidno .

A tak musíme skonštatovať, že tento regulátor nie je (ako hovorí klasik) „víťazstvom vedomia nad hmotou“, o čom svedčí aj vyjadrenie pána Mojmíra Brázdila: 

Tento regulátor jsem měl ke dmychadlu Wemotec Midifan 90 mm s motorem Mega 22/20/3e. BEC shořel ještě při zkouškách na stole a vzal sebou přijímač Futaba. Serva byla připojená dvě a kupodivu přežila plné napájecí napětí baterie. 

Výbava shodou okolností skončila také v tomto L-39 (značně upraveném). Pro napájení po zkušenostech použity 2x A123 1100 mAh. Regulátor 70A opto DYS od Satrie. 

Měl jsem strach ho tam dát, protože 40 A DYS způsobil totální požár mého oblíbeného cvičného F3A. Ale předchozí Power HD 40 A absolvoval cca 20h letového času a stále žije v jiném modelu. 

Moje zkušenosti s cca 30 regulátory 25 - 44 A značek MGM, Jeti, Align, DYS, Turnigy, Power HD, Ray (asi taky Jeti) + noname jsou takové, že pokud jsou namáhány na horní hranici, po čase umře každý. Lépe předimenzovat nejen BEC ale i A.  

Proto jsem koupil tento papírově solidní kousek líbivého vzhledu ovšem s tristními výsledkem. Takové zklamání jsem ještě nezažil. Zatím největší bylo z Jeti Spin 44 který fungoval dost podivně.
 

Na základe týchto skúseností sme sa rozhodli, že najlepším riešením pre stredné a veľké modely (medzi ktoré aj tento radíme) je použitie SAMOSTATNÉHO spínaného BECu, tzv. UBECu.

Celkom výstižne a vtipne to napísal v tomto vlákne na rcmanii skúsený modelár a „elektronik“ Coro: 

Regly ako také občas ľuďom horia. A keď zhoria, zoberie to so sebou aj BEC len preto, že je s tým zbytkom na spoločnej doske, prípadne na spoločných kábloch ktoré to teplo odletuje. 

Niekde niekto múdro písal, že UBEC je najlacnejšia poistka na model, a ani ju netreba platiť každý rok .

 


Súvisiace články:

(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť
 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 13. 5. 2012, 12:43 | Prečítané: 5860x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 8
Janko -klobúk dolu z takých sračiek čo zostali z L-39 si trefne identifikoval príčinu havárie. Spomenul som si na slová J.N. ktorý mi vždy vravel že regler vyberaj vždy s rezervou 30% vzhľadom k predpokladaným max. prúdom v systéme. Finančný rozdiel minimálny istota skoro maximálna
Odpoveď | 2012-05-13 18:48:06
|-/ |-/ |-/ :-( :-( :-( |-/ |-/ |-/ |-/ :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( |-/ :-( |-/ :-( |-/ |-/ |-/ |-/ |-/ |-/ :-( |-/ :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-(

...asi toľko.!
Odpoveď | 2012-05-14 11:22:36
Janko nedá mi na toto nezareagovať. V prvom rade súhlasím s Romanom, že každý čínsky výrobok je jedinečný originál :) No ja mám s týmto regulátorom len dobré niekoľkonásobné skúsenosti, nutno ale podotknúť, že vždy s vyradeným BECom (vytiahnutý červený kábel z konektora, ktorý ide do prijímača) a samozrejme CHLADIŤ CHLADIŤ CHLADIŤ !!! To platí u číňanov dvojnásobne. Bolo si treba tiež prečítať originál návod od reglu, kde je upozornenie, že BEC sa nemá používať ak regulátor napájate viac ako tromi článkami. Tým pádom je to jasné. Prvý som mal vo vrtulníku HK-500 GT kde bežal v režime, že ťahal vysoký prúd konštantne ale bol priamo pod rotorom perfektne chladený, potom ho mal Mário Paulus v MIRAGE 2000ke kde bralo dmychadlo 90mm 75A s motorom HET 600-37-2 na 6S, teraz ho má Miro Štefánik v tomto mustangu: odkaz a tiež nemá problém, už takto úspešne odlietal minulú sezónu a predviedol sa na viacerých akciách, ja som ho práve nainštaloval do novej FLY FLY F-4 Phantom ktorú robím a po naprogramovaní originál kartou som ho odskúšal a bez problémov, mám ho umiestnený na bočnici sania do dmychadla. Ten váš albík ho mal tiež v saní takže problém by som v chladení nevidel ale použitie BECu pri napájaní 5 alebo 6 článkami lipol istá havária modelu už dopredu. Tento regulátor nemá problém pokiaľ sa vyradí BEC úplne vytiahnutím červeného kábla z prijímačového konektora a je dobre chladený, pri napájaní motora do 3s lipol by mal BEC pracovať normálne ale otestované to nemám.
Odpoveď | 2012-05-14 18:03:18
Maťo, clovek ked kupi regler a v krabičke je návod, predpoklada, ze ten návod je originálny. Mozno, ze by šikmáči ale mali porozmyšlať nad tým pribaliť tam k pripojenemu navodu ešte jeden papierik s napísom : Zožente si ešte original navod, toto je len ,,fake,, a podstatne informacie sú v tom druhom, akože originalnom navode. :D Lebo si naozaj nespominam, ze by tam bolo niečo take, že nepouzivať BEC nad 3S(a to navody vzdy zasadne čitam). Ak by to tam bolo, isto by mi to nedalo spávať a riešil by som externé napajanie.
A popravde, ešte som sa s tým ani nestretol.

Podstata članku ale spočíva v uplne niečom inom, a to že podla zistení hlavneho vyšetrovatela leteckých havarií modelov pre SR-Mr. Johnyho Oravca :D regler, teda jeho regulačná časť, by dodišla aj tak z dovodu nedostatočneho chladenia vnutorných tranzistorov, ktoré bolo konštrukčne odfláknuté ešte vo výrobe. Ak by tie boli dostatočne chladené, je vysoký predpoklad, že následne aj vstavaný SBEC by fungoval v poriadku.
Situaciu by zachranilo keby som použil externy UBEC, a zhorel by iba regler ale riadenie modelu by fungovalo. V tom pripade by sa mozno podarilo ešte doklzať na drahu. Možno. Aj na zaklade už vopred uvedeneho som nepredpokladal ze je UBEC potrebný, kedze mi už vela velkých regulatorov na 5S a 6S pracovalo bez problemov aj s vstavanym BECom.
Ale v kazdom pripade mame ponaučenie, že velke modely treba zasadne poisťovať externym zaloznym zdrojom.
Odpoveď | 2012-05-15 12:30:56
.:. ceckana
Prijmacovky ..jednoznacne !!
Odpoveď | 2012-05-15 20:11:06
V tom prípade neviem aký návod si ku tomu mal ale k mojim bol vždy ten istý a tam je napísané, že pri napájaní viac ako 3 článkami Lipol nepoužívať BEC. Podľa mňa je aj tak železná istota vždy dať externý BEC dopredu už za pár EUR ako potom zbierať toto z poľa...
Odpoveď | 2012-05-16 17:10:50
Miro cau,

preco nemal ext. baterku? Do velkeho EDF nikdy UBEC, ale extra NIMh
Odpoveď | 2012-05-17 00:06:08
A môžeš vysvetliť prečo NIKDY UBEC? NiMH je podľa mňa nešťastné riešenie z hľadiska váhy a toho ako sa o ne musíš starať aby slúžili spoľahlivo. Externý 10A špičkový UBEC od CASTLE CREATIONS váži 11g a dvojčlánok 1000 mAh s ktorým lietam v stíhačke so 6 veľkými servami celý deň je o 70 g ľahší ako NIMH baterky. Viem ho dobiť kedykoľvek za pol hodinky na plnú kapacitu a betónová istota. Po jednom 7 minútovom lete som dobil 75mAh.
Odpoveď | 2012-05-17 22:10:22
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26893.77 kb