Využitie mobilu ako online trackera
Náš spolu-modelár a autor niekoľkých článkov na našej web stránke Stano Valent vyskúšal využitie mobilného telefónu ako zdroja informácii o online pozícii modelu.
Toto netradičné použitie je v podstate veľmi jednoduché - nie je potrebné nič bastliť, nič programovať!
Stačia na to veci, ktoré máme už skoro všetci vo vlastných kapsách.
No veď presvedčte sa sami!
autor: Stano Valent
pridal: mior
Ahojte,
Rád by som sa podelil s istou funkciou , ktorú som otestoval pri dnešnom lete na Sásovskej „ďateline“. Primárnym cieľom letu bolo otestovať funkčnostť (z pohladu konektivity do siete GSM) mobilného telefónu počas letu modelu. Je všeobecne známe, že smerovanie GSM antén je skôr k zemi ako „do vzduchu“, ale očakaval som, že ešte v určitej výške signál použiteľný bude. Na lietadlo (či ako nazvať „to,“ čo nútim najrôznejšou elektronikou k tomu, aby sa to držalo vo vzduchu) som pripevnil Orange Boston (s váhou cca 115gramov) s O2 kartou. Zapnutý telefón a riadne nárazuvzdorne zabalený som upevnil pod gumičky v ťažisku lietadla :
A vyštartoval som ....
Samozrejme poletovanie so zapnutým mobilom nebolo úplne bezúčelné, spomenutý Boston je android, takže som na ňom nechal spustenú aplikáciu (http://www.instamapper.com/), ktorá každých 5 sekúnd odosiela na web aktuálnu polohu telefonu (aj rýchlosť , výšku a kurz) :
Polohu je tým pádom (so spomenutým oneskorením cca 6 sekúnd) možné online sledovať na zemi (buď notebook alebo ďalší „chytrý“ telefón s webovým prehliadačom ), čo vypadá následovne:
Okrem priebežného vykresľovania trasy máme k dispozícii aj spomenuté údaje o výške , rýchlosti, kurze (je to v spodnom riadku, ale kedže som nestiahol printscreen počas letu, tak sú tam udaje z času, ked píšem tento článok). Mapu je možné štandartne prepínať na satelitný pohľad:
Vzdialenosť medzi bodmi (a teda rýchlosť aktualizácie polohy) je cca 6 sekund. / v mobile je táto hodnota nastavena na maximálnu frekvenciu = 5 sekúnd/
Mozeme zoomovat....:
Data z webu idú podľa všetkeho aj bez problému exportovat pre prípadné uchovanie :
Takže čo sa týka praktických zistení, dá sa konštatovať, že prenos z mobilu bol celkom stabilný a dáta boli odosielané pravidelne = spojenie nevypadávalo. Letel som v hladine 100 až 850 m nad úrovňou štartu, takže aj keď to bude samozrejme dost závislé od lokálnych podmienok nastavenia BTS, je predpoklad, ze vo výškach do 1km by nemal byť problém. Let trval cca 15 minút a prenieslo sa cca 2MB dát (pri dátovom paušale O2, kde je 100MB za 3€ je to v pohode + je tu fakt, že aj keď miniete 100MB, môžete prenášať dáta ďalej /zdarma/, ovšem len zníženou rýchlosťou cca 45kbit/s , čo však pre uvedenú aplikáciu úplne dostačuje/
Takže niekde tu sa črtá benefit, ktorý som chcel pri „poletovaní“ s mobilom dosiahnuť .... Demonštrovaná bola diaľková telemetria (samozrejme máme hneď poruke aj lokalizátor lietadla v prípade nechceného pristátia niekde mimo vizuálny dohľad) a to by mohol byt len začiatok... Okrem využitia vstavanej kamery na natáčanie videa je android v podstate plnohodnotný počítač veľmi zaujímavého výkonu s možnosťou jednoduchého pripojenia periférií, takže na diaľku by šlo nie len ovládat nejaké svetielka či iné obvody, ale verím, že by mohol zasúupiť aj autopilota (obsahuje predsa všetky potrebné senzory pre inerciálnu stabilizáciu včítane kompasu), ale to už je o niečom inom...
Najjednoducší príklad komunikácie androidu s HW - mobil cez BT modul ovláda arduino nano – rozsvieti/zhasne zelenú LEDku:
Aké ďalšie aplikácie/využitie by mohol mať takýto „lietajúci“ telefón, ponechávam na príspevky do diskusie – a zaujimavý nápad určite rád aj vyskúšam....
Samozrejme zhrniem aj negatíva, čo ma napadli – cca 100gramov váhy naviac, nutnost dať 3€ (lietadlo 100MB) + 6€ (notebook 500MB) za dátove pripojenie a samozrejme telefón z bazošu za cca 50€ (ale ja napr. po skončeni letu telefon šupnem do auta na trvalú nabíjačku, prepnem inú aplikaciu a som stále informovaný, kde mám auto + tvorí sa mi na internete presná kniha jázd). A druhú kartu namiesto v notebooku používam v mobile na každodennú komunikáciu cez dátove pripojenie. Takže možno to nie je až taká jendoúčelová investícia.
Záverom si neodpustím skromné poďakovanie mojej manželke, ktorá mi pomohla pri dnešnom testovaní - predsa len mať rozumnú kontrolu nad dráhou lietadla a zároven sledovať telemetriu a jej kvalitu na viacerých zariadeniach by som sám nezvladol. (A taktiež nemôžem neuviesť, že by som nebol sám, keby kolegovia – letci Diosko a Roko pred doobednym poletovanim neuprednostnili svoje brucha pri nezdravej grilovačke - veď majú to u mňa! )
Komentáre: 23
Ahoj Stano- neviem čo ešte by som od takejto telemetrie ešte chcel vytiahnuť, ale je tam asi všetko
.
Ale - neuverím že si si len tak poletoval vo výške 850 m od miesta kde si bol (nie n.m.) ja som od 300 m iba tápal s ovládaním a konštatovanie , že podľa všetkého by to šlo exportovať na pozdejšiu analýzu-tak išlo by to alebo nie? a aké udaje by tam boli zachované?
V praxi to vyzerá tak, že niekdo cez wifi na notebooku preberá údaje a hovorí ti kde si ? Keď sa let ukončí-údaje zmiznú?
Stano neber to zle to iba moja závisť možno niekoľko posledných otáznikov, ale ano aj toto je možnosť riešenia telemetrie.
V pohode, kto sa pyta - dozvie sa :)
InstaMapper automaticky uchovava priamo na internete (teda pozor s platnym heslom moze hoc aj manzelka doma online sledovat kde lietas,alebo nelietas ) poslednych 30 dni, pripadne maximalne 100000 pozicii = teda cca 27 letovych hodin pri 5sek intervaloch(ale nie je to az tak podstatne, kedze ine uchovavaju zdarma aj roky len je to komplikovanejsie). Vacsinou vsak aj tak clovek vecer vyexportuje data z letu a odzalohuje si ich doma - takze konkretne tento soft umoznuje exportovat v KML,GPX,CSV (v podstate staci jeden format kedze ked su k dispozicii primarne udaje, nie je problem ich konvertovat a vizualizovat uplne lubovolne). Skusil som teraz CSV a je tam: Time,Latitude,Longitude,Altitude (m),Speed (km/h),Heading.
Globalne - nechcel som ani tak velmi popisovat moznosti uvedeneho programu ,kedze ich (programov) je nepreberne mnozstvo - a skor ocakavam v diskusii ze niekto najde este komfortnejsi, dokonalejsi soft pre \"poletujuci mobil\" s androidom , ktory by mal modelarske vyuzitie (uz aby niekto naprogramoval stabilizator a RTH :) ). Mojim cielom bolo skor overit kompaktnost prenosovej trasy Lietadlo-operator ak bude medium GSM (teda pozor - nie WiFi ktora ma vyrazne mensi dosah) siet - aby mali info v pripade potreby aj ostatny (ved preto som si dovolil aj kratky clanok o vysledkoch). Mobil bol iba najlacnejsi interface ktory bol po ruke. Kedze slo o testy - preto aj ta dosiahnuta vyska - chcel som byt trosku vysie aby som vedel ako to "tam" bude fungovat (ist na cca 1500 som ale nestihol - manzelka zase az take pochopenie (=tolko casu) pre moje zaujmy nema :( ). A samozrejme - uz to nebol vizualny let ale FPV.....
S.
Odpoveď | 2012-05-10 13:53:02 | Príspevok upravený: 2012-05-10 16:02:49
A mohol by som sa spýtať na Vašu FPV výbavu? Pásmo, vysielací výkon, antény... skúsenosti a dosiahnuté výkony. Tiez skladam lietadlo pre FPV a pred prvým vzletom ma čakajú už len drobnosti, no na slovensku sa táto oblasť modelárstva asi neteší veľkej obľube, lebo sa o tom niet s kým porozprávať
Prípadne môžme aj mailom. Ďakujem.
Vidis Pali , co z toho vyplyva, mali sme jest za mladi mrkvu a nie petrzlen, stale by sme videli a vysoko lietali, volni ako vtaci.
Nechcem polemizovat o zelenine, ale vraj petržlen dodáva energiu iným orgánom
Mimochodom, ani Stano nie je žadny orol bystrozraký
Stanko nerob si z nas prdel. To si dosiahol tu vysku s modelom, co je na prvom obrazku? Mozno , ale nie riadenym letom, uchytil ti ho prievan a potom vratil naspat, a sila co si este potom napisal , ze si chcel dosiahnut 1500m, riadenych. Prebehni si internet , aby si mal prehlad v akej vyske sa da lietat riadene napr. so 4m vetronom. Asi to mas v stopach , alebo tam mas bulharsky meter
Vies, ja som tiez napisal vzdialenost 300-400m a ked som to pozrel na mape tak to bolo 150-170m ,niekedy maju oci vacsi hlad ako zaludok
chlapi šak stano píše že to už bolo FPV a ano stano to lieta s tým modelom na obrázku. Je plný kremíku.
Hmm... 500 m výškových vystúpam aj bez FPV a ešte to uriadim. Nebudem sa hádať, možem aj predviesť niekedy na Čačínskom letisku alebo na ďateline. Stano je v tých výškach skromný, nechce prezradiť koľko naozaj s tým lieta
Odpoveď | 2012-05-11 08:29:22 | Príspevok upravený: 2012-05-11 08:34:54
To som akosi nepostrehol, ze to bolo FPV, ale riadit to ocami to mi neslo do hlavy a takeho malucha , pardon
Tak som po case zavital na tuto stranku a vidim ze sa to tu pekne rozvyja :) Komunikaciu androidu z hw som riesil pred casom aj ja.
odkaz
nooo, vcelku pôsobivé ! takze predsa len existuje na android aj nieco specificke pre modelarov
...
Rad by som sa o tom dozvedel aj viac....
To je niečo, o prenose cez mobilnú sieť uvažujem už dlhšie, ak by sa dal prenášať aj obraz a stabilita pripojenia by bola dobrá, potom vzdialenosť lietadla od operátora a vôbec jeho poloha je na väčšine územia takmer neobmedzená (bez potreby priamej viditeľnosti). Nehovoriac o tom, že variabilita dát prenášaných v jednom či druhom smere je takmer nekonečná, cena mobilov prijateľná a bežný smartphone už dnes má takmer všetko potrebné zabudované. Držím palce pri rozvoji technológie
tak aj ja pridam jeden typ:
aplikacia "MY TRACKS" urcena pre android iba zaznamenava data s gps, pri praci nevyzaduje pripojenie na internet.
po skonceni zaznamu si zaznam viem presunut na svoj google ucet, zobrazit na mape, pozriet nadmorske vysky, rychlost a podobne detaili.
Zdravím, Neznáte prosím nějakou podobnou aplikaci? Instamapper byl v prosinci 2012 zrušen. Hodně se mi líbilo, že tato apka šla spustit na dálku posláním SMS !!!
... no toto presne by zaujímalo aj mňa
...no nič, nikto nič zaujímavé (Instamapper) pododne nepoužíva ???
... ktovie, či si to tu niekto aj prečítal
či sem niekto ešte chodí ...
K tomu by sa najlepšie mohol vyjadriť Stano Valent.
Ale, ako som už niekde písal, Stano je veľmi vyťažený človek a zdá sa mi nefér, aby som ho mailom vyzýval, aby odpovedal.
... keď budem u Stana na reči isto padne aj táto otázka, všetky "sledovačky" nejako "padajú"
odkaz asi zistili, že by to bol celkom fajn busines tak to budú spoplatňovať, inak tá "Stanova" -> Instamapper - tá bola SUPER, mal som to v symbiane E52 a na nabitú baterku skoro 3,5 dňa v prevádzke ... no škoda.
Tak dík J.O. za reakciu, lebo som myslel, že tu píšem "do ľuftu"
Ahojte,
no - pravda je , trosku volneho casu naviac by som prijal :) ...
s GPS tracker mi ako pozeram , je to veru poslabsie
,
kazdopadne google "poradil" aj napr :
odkaz
tak treba pozriet ci nahodou......
Instamapper je spat.
odkaz
tak jsem se pokusil vyzkoušet Instamapper, ale někde dělám chybu. Zatím jsem to zkoušel jen při cestě autem, ale výsledek je nějaký divný. Soft se v telefonu normálně spustil, načetl GPS a začal posílat data. Položil jsem telefén na sedadlo a vyrazil. Ještě jsem nastavil počet zasílaných zpráv na 1x/minutu. Když jsem po hodině dorazil na místo, otevřel jsem si cestu na stránkách instamapper a zjistil jsem, že záznam trval jen 11 minut. Celou cestu jsem byl na volné silnici - žádný tunel apod. . Když jsem se podíval na jeden bod, tak na něm byla uvedená nadmořská výška 1088 a nejnižší jsem našel nějakých 996, což ovšem v Praze asi opravdu nehrozí. Chápu, že je možný výpadek signálu, ale měl jsem za to, že i když signál vypadne a následně se obnoví, přenos dat se obnový. Netuší někdo, co dělám špatně ?
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)