Modelársky paradox

Cez to všetko, že účelom modelov lietadiel je hlavne lietať, už dávnejšie sme spolu s mojim bratom Miroslavom postrehli, že najproblematickejšou časťou určitej skupiny modelov nie sú krídla, alebo trup, či chvostové plochy. Ba ani motor to nieje.

Na základe vlastných (často neblahých) skúseností, ale aj pozorovaním modelov našich kamarátov, kolegov, či dokonca majetných zahraničných modelárov sme usúdili, že najväčším problémom je podvozok.

Vyšlo nám, že DOBRÝ podvozok predstavuje významnú časť ceny, zložitosti alebo pracnosti celého modelu.

autor: Janko O.

 

 

Pritom je táto časť podstatne väčšia, ako časť z celkového času prevádzky, po ktorú je podvozok používaný. Väčšinou je to len pár sekúnd štartu, pár sekúnd pristátia a medzi tým dlhé-dlhé minúty lietania, keď je podvozok vlastne na nič. A keby len to. Je priam na obtiaž a brzdí model.

Veď dokonca aj gyrá sa u veľkých krídlatých modelov skôr začali používať na podvozku a neskôr (vlastne až teraz) sa akosi nesmelo začínajú uplatňovať pri stabilizácii letu.

Čím to, že podvozky môžu byť také problémové? Nuž, ak vám niečo hovoria fyzikálne pojmy ako hybnosť a impulz sily, tak už asi tušíte. Ak by som to mal odľahčiť, tak by som napísal, že okamih pravdy nastane v okamihu dotyku podvozku zo zemou. A tu hrá svoju rolu rýchlosť a smer. Ani nie rýchlosť v horizontálnom smere, ale skôr v tom vertikálnom. Ale môže aj v horizontálnom, ak smer pohybu modelu nie je úplne totožný s nasmerovaním podvozku (model pristáva bokom).

Podvozkom sme sa na našej Web stránke už venovali v článkoch Podvozky modelov lietadiel a problémy s nimi a Zábery odpruženého podvozku v činnosti.


Dnes sa na ne pozrieme z trochu iného pohľadu, pre nás možno humorného, ale pre „postihnutých“ už asi menej. Nasledujúce video som našiel na Bohdanovej Web stránke v sekcii „Naše odkazy – kniha návštev“ a ačkoľvek diskusia vôbec nepojednávala o podvozkoch, po jeho zhliadnutí mi bolo jasné, že v mojich očiach je to hlavne o podvozkoch.

Video s nevinným názvom: Top Gun 2010 - "Oops Moments"

A niečo o podvozkoch je aj v závere tohoto videa: Florida Jets 2010 - Oops Moments

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 15. 10. 2015, 09:31 | Prečítané: 4089x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 3
ja si myslím, že tak ako pro aute by sa ani na podvozkoch nemalo šetriť. všetci sa spoliehame, že v krízových situáciách to máme od pneumatík až po posledný čap všetko ok. prstávanie je to najťažšie z lietania, adrenalín pracuje... neletím rýchlo...nie som vysoko... vydrží to podvozok? a čo tá tráva? nie je tam veľa hrbov? na podvozkoch sa nešetrí, radšej o 10g viac, 0,5mm hrubší drát alebo mohu. veď tie slová, ten pocit, keď pristaneme a rolujeme model k sebe.... to bolo ako naozajstné lietadlo....sú k nezaplateniu.
ono vzlietnuť sa dá ako anjel, ale pristáť ako čert!
Odpoveď | 2011-09-05 23:29:52
.:. mior | mail
Úplný súhlas!
Odpoveď | 2011-09-07 09:13:33
.:. Brad
Souhlas. Ono je to sice jen pár vteřin (či desítek vteřin), kdy je ten podvozek potřeba, ale pokud není kvalitní, tak může být po modelu taky během vteřin, a někdy i rychleji. To za to nestojí, je lepší to udělat nejlépe, jak umíme, než později litovat

Pěkná a poučná videa... přistál na tom letišti vůbec někdo normálně? :-D
Odpoveď | 2011-11-01 16:18:21
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26890.69 kb