Lietanie na konci leta
Súvislá „šnúra“ pekných dní, ktorých sme sa dočkali ako odškodnenie za ešte súvislejšiu šnúru veľmi škaredých dní, spôsobila, že sa teraz príliš nevenujeme technike ale skôr lietaniu.
Môj brat Miroslav hovorí, že však prídu dlhé zimné večery a potom si budeme márne hovoriť, že prídeme z práce a pôjdeme si zalietať. No a na vyvíjanie nových vecí sú dlhé zimné večery ako stvorené.
A tak teraz, ak nie každý deň, tak aspoň obdeň, chodievame lietať. Ja na takéto akcie málokedy nosím foťák a tak ma musel zachrániť Bohdan, ktorý zvykne pravideľne čo-to pofotiť.
pripravil: Janko O.
Link na Bohdanov Web.
Link na Bohdanove fotografie z lietania v Slovenskej Ľupči.
Zopár pekných, v podstate umeleckých fotografií, z večerného polietania (31.8.2011) na dráhe nad Čačínom urobil aj profesionálny fotograf pán Jozef Ornth.
Okrem
akcie „Lietame pre radosť“ na Zolnej, ktorú sme už na našej
Web stránke „pertraktovali“, zvykneme sa my bansko-bystričania
(a myslím, že rovnako to robia aj modelári v
iných častiach Slovenska aj Čiech) často, vlastne náhodne
stretnúť na akciách menších. Obľúbenými miestami sa v
poslednom čase stali: „Letisko Romana Oravca“ pri Slovenskej
Ľupči a bývalá štartovacia dráha pre Čmeliaka nad obcou Čačín.
Bohdanov dvojdúchadlový "Križiak". Pri prvých letoch lietal otrasne, ale v priebehu týždňa ho Bohdan "vymakal" na špičkovo lietajúci model. Na akcii Lietame pre radosť v Zolnej to bol mimochodom jediný viacmotorový model. Je to ten model, ktorý je napájaný tromi paralelne zapojenými 3-článkovými LiPolkami 1500 mAh a na plný plyn "žerie" 70 Ampérov.
A
práve v Slovenskej Ľupči sme si pred vyše týždňom, predminulú
nedeľu, tak parádne zalietali, že bolo zrejmé, že viacerí z nás
zažili tzv. „modelársky orgazmus“. A keďže nás bolo viacero,
tak to bol vlastne „modelársky grupensex“.
Bohdanov neprekonateľný Mirage 2000 pri veľmi pomalom lete. O sekundu s ním Bohdan urobí "Kobru".
No
a práve z tejto akcie Bohdan „nacvakal“ zopár vydarených
fotiek, ktorými sme poprekladali tento text.
Môj Fantom od Ripmaxu zlomok sekundy po štarte
Ja (Janko O.) s Fantomom počas extranízkeho preletu pri vysokej rýchlosti. Vďaka bohatej elektronickej výbave (stabilizácia gyroskopmi, meranie rýchlosti Pitotovou trubicou, kompletná telemetria) mi Fantom dáva pocit istoty pri takýchto kúskoch. Možno je to len Placebo efekt, ale bez toho by som si na to asi netrúfol.
O
týždeň neskôr sa lietania v Čačíne zúčastnil
(vlastne prvý krát v živote) aj náš najstarší brat (najstarší s
troch) Milan O. so svojim Cularisom, s ktorým ešte
nelietal. Model som mu zalietal a potom po „vytiahnutí“ modelu
do výšky, som mu vysielač „strčil“ do ruky. Zopár prvotných
krkolomných zatáčok, ale potom si Milan a Cularis na seba zvykli a
potom dlhé-dlhé minúty spolu nažívali v harmónii. Štarty a pristátia
som ale zatiaľ pre istotu absolvoval ja.
Žiaľ,
tento inak vydarený deň bol poznačený ťažkou haváriou môjho
modelu Black Sabbath. Bola to prvá havária po dvoch „bezškodových“
rokoch.
Pri
pomerne rýchlych nízkych preletoch (ktoré sa Milanovi veľmi
páčili) som akosi „pozabudol“ na jeden väčší krík za mojím
chrbtom. Keď som okolo seba preletel a otočil sa, model smeroval
priamo naň. Ani rýchla reakcia už nemohla odvrátiť „šktrtnutie“
krídla o krík. Rotujúci
a neovládateľný model potom dopadol do stvrdnutého kamenistého
poľa a následky boli nepríjemné: Odlomené ľavé krídlo,
vytrhnuté servo a totálne zdevastovaný predok modelu. Drobnejšie
„zranenia“ ani nespomínam.
Black Sabbath v plnej kráse, ešte pred haváriou. Milanov zať Peter bol štýlom letu tohoto modelu fascinovaný. Zásadne odmietal myšlienku, že po havárii je Black Sabbath súci akurát tak do smetnej nádoby a presvedčil ma, že sťaby Fénix aj Black Sabbath povstane "z popola" a bude ešte lietať.
To
však nič nemení na tom, že sa v priebehu pokračujúcich pekných
dní (s iným
modelom) rád
zúčastním podobných akcií, ktoré chlapci (Bohdan, Andrej,
Michael, Miro, Laky, Jožko a ďalší) zorganizujú.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 31. 8. 2011, 21:52 |
Prečítané: 6940x |
Kategórie: Lietanie |
Napísal: admin |
Komentáre: 8
Chcel by som pripomenúť, že aj pri takýchto menej organizovaných akciách netreba zabúdať za zásady bezpečného lietania, t.j. nelietať ponad autá, hlavy ostatných pilotov a dodržiavať "saefty line".
P.S.: Spomínaný krík bol odstránený.
Nechcel som tento "incident" rozmazávať, ale keď už sa s tým začalo, tak mi nedá, aby som si neprihrial svoju polievočku.
Proti OBSAHU Tomášovho "prejavu" nemám žiadne výhrady (mal absolútnu pravdu). Ale proti FORME áno.
Ani policajt na vodiča, ktorý sa dopustil závažného dopravného priestupku, nevrieska. Ba dokonca ani sudca voči vrahovi, ktorého akokoľvek ohavný čin práve prejednáva, sa takýmto spôsobom správať nemôže. A v tomto prípade dokonca Tomáš ani nebol v pozícii akoby policajta alebo sudcu.
Povedať alebo vytknúť sa dá komukoľvek čokoľvek, len sa to musí urobiť zodpovedajúcim spôsobom. Avšak "ono" Tomášovo vystúpenie bolo na úrovni správania mäsiarskeho psa.
Cez to všetko sa však nemôžem ubrániť pocitu, že tento incident je len "voľným pokračovaním" incidentu, ktorý sa zrodil v komentároch (komentáre 3, 4, ...) k tomuto článku:
odkaz
Odpoveď | 2011-09-02 15:05:17 | Príspevok upravený: 2011-09-02 18:56:01
Nebol som sice pri tom , ale ked v plnej miere priznavas vinu, nechcem robit sudcu , alebo policajta, co tu spominas, ale ten ma ine vychovne prostriedky ako krik, ale ruky na srdce , nevymenil by si niekedy tu 100€ pokutu radsej za krik, takze , co tam po forme.
berme to vsetci ako ponaucenie na tvoj ucet, zatial tie nase stretnutia su viacmenej zalozene na akej takej samodiscipline, ale niekedy pri hojnom pocte mam aj ja dojem , ze by tam mal byt uz aj riadiaci lietania
Jaj tááák, takto je tóóó. Ja blááázon, konečne som to teraz pochopil. Jasné: skrátka FORMA je NEPODSTATNÁ.
Takže: odvolávam svoje niekoľkonásobné ospravedlnenia, ktoré som (ako vidím bezdôvodne) predniesol priamo na mieste činu a popieram svoju "vinu", ktorú som pod hrozbou modelárskej brutality priznal v druhom komentári k tomuto článku. Myslím toto:
Proti OBSAHU Tomášovho "prejavu" nemám žiadne výhrady (mal absolútnu pravdu). Správne má byť: "OBSAH Tomášovho "prejavu" sa mi nepáčil (formu už od dnes nevnímam), pretože vôbec nemal pravdu".
Zdôvodnenie: Rovnako ako Tomášov "prejav" aj moje lietanie malo OBSAH a FORMU. Obsah môjho lietania bol v poriadku, no a na forme (ako som dnes konečne pochopil) predsa nezáleží.
No hej, ale teraz úporne premýšľam, prečo ten Tomáš vtedy na mňa tak ziapal? Veď obsah môjho lietania bol predsa v poriadku. Môže byť rád, že nemusel platiť pokutu (však Jožko?).
Asi v tom má chlapec poriadny chaos. Ale našťastie možno aj on jedného dňa, tak ako ja dnes, pochopí, že na forme nezáleží. Ešte musíme na ňom "popracovať". Pri najbližšom lietaní by sme mali viacerí, najlepšie všetci, lietať tak, aby si konečne zvykol a nejakú zbytočnú formu už ani nevnímal.
____________________________________
Poznámka:
Pekná blbosť, čo? Ale logiku to má.
spravne ste to poznamenali....
Kde sa mozem dozvediet kedy pojdete opat lietat? Rad by som sa zucastnil aspon ako divak, lebo s mojim modelom by som si zatial netrufol lietat medzi vami
Dobrú orientáciu o tom, kedy a kde sa pôjde lietať v okolí Banskej Bystrice ti poskytne Bohdanov Web
odkaz Keď to zvoláva Bohdan, tak sa o tom môžeš dočítať priamo tam, ak to zvolávajú ostatní modelári, tak to väčšinou napíšu do sekcie Naše odkazy - kniha návštev
odkaz Tam samozrejme môžeš prispieť aj ty, nemusíš sa registrovať. A môžeš kľudne začať otázkou:
Chlapci, kedy najbližšie pôjdete lietať?
Bezne nedakujem aby som zbytocne nepredlzoval diskusiu, ale tentokrat velmi pekne dakujem
Ked pominu dovody na vynechanie lietania, podobne ako Jankove ked sa stahoval, tak naisto pridem
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)