Simulovaný flutter v „priamom prenose“

Flutter sme na našej Web stránke už spomínali a to konkrétne v článku pána Jaroslava Lněničku „Flutter, neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení“.

A keďže to nieje jav nijako vzácny ani zriedkavý a mali sme „to šťastie“ sa s ním zoči-voči stretnúť (čoho následkom bol zničený model Vega II), potešilo nás, keď sme (ešte dávnejšie) na Bohdanovom Webe objavili poučné video.

pripravil: Janko O.

 

 

 

Link na Bohdanov Web.


Hoci by bolo možné mať voči simulácii flutteru s pomocou idúceho auta nejaké pripomienky, isté je jedno, že toto video dá pomerne jasnú predstavu o tom, čo sa môže diať s krídlom modelu lietadla pri rôznych rýchlostiach. A samozrejme, aké to môže mať následky.

A že to následky môže mať, svedčí už spomínaná vlastná skúsenosť, ktorá je krátko popísaná v už spomínanom článku pána Jaroslava Lněničku: „Flutter, neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení“ a podrobnejšie v článku „Čo robiť, aby bol model rýchly? - 4.časť - Prax: Povrch“.

Treba podotknúť, že na flutter, alebo skôr na rýchlosť, pri ktorej sa môže prejaviť, má rozhodujúci vplyv konštrukcia krídla.

A vo videu prezentované jednoduché konštrukčné krídlo s poťahom nažehlovacou fóliou, je na flutter asi najnáchylnešie.

To, čo vidíte na obrázku, nieje spôsobené nekvalitným záberom. To skôr chvenie - trepotanie krídla dosiahlo takú amplitúdu a takú frekvenciu, že výsledkom je práve takýto záber.

Takéto krídlo má (aj vďaka skôr pružnosti ako pevnosti nažehlovacej fólie) malú torznú pevnosť (pevnosť na krut). Tú je možné zvýšiť niekoľkými spôsobmi:

    • úplným alebo aspoň čiastočným balzovým poťahom

    • diagonálnymi výstuhami (stačia aj veľmi tenké nosníky)

    • vyplnením penovým materiálom (napr. PUR-penou)

    • lakovaným papierovým poťahom

    • laminátovým poťahom

    • kombináciou uvedených spôsobov

Paradoxne, často zaznávaný papierový poťah, dosahuje pri nízkej hmotnosti a relatívnej jednoduchosti výroby, vynikajúce výsledky.

My s bratom, papierový poťah radi aplikujeme aj na penové modely.

Viac podrobností je možné nájsť v článkoch:

Úprava povrchu penových modelov - 1.časť

Úprava povrchu penových modelov - 2.časť

Úprava povrchu penových modelov - 3.časť

A niektoré „finesy“ sú popísané aj v článku: „Čo robiť, aby bol model rýchly? - 4.časť - Prax: Povrch“.

Video: Flutter effect. Wing model.


 

Súvisiace články:

Flutter, neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení

Čo robiť, aby bol model rýchly? - 4.časť - Prax: Povrch


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 12. 2015, 09:41 | Prečítané: 9723x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31386.32 kb