Tento článok je akýmsi voľným pokračovaním jeho predchodcu s názvom „Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle?“
Aj tu by sa dala použiť mierne modifikovaná veta: „Stále pretrvávajú určité nejasnosti a stále sa opakujú niektoré otázky ohľadne správneho umiestnenia - orientácie gýr v lietadlách.“
A keďže sme to tentokrát chceli urobiť maximálne názorne, tak bude nasledovať menej textu a viac obrázkov.
autor: Janko O.
Keď mi môj brat Miroslav „naznačoval“, že by bolo dobré napísať akúsi „kuchárku“ o správnom umiestnení gýr v modeli, oponoval som argumentom, že veď je to jasne napísané v článkoch Použitie gýr v modeloch lietadiel – 1.časť a Použitie gýr v modeloch lietadiel – 2.časť. On mi však vyrazil tromfy z rúk tým, že doslovne citoval: Tak ja ti teda poviem, ako „podrobne“ si to tam popísal. Konkrétne si napísal toto: Na rad prišli úvahy o ich správnom umiestnení - orientácii. Všetko sa dialo zatiaľ len v teoretickej rovine a s odstupom času musím uznať, že to bola dobrá logická rozcvička na "tú guľu medzi ušami".
„Áno, veľmi vtipné, len či to niekomu pomohlo pri správnom umiestnení gýr?“ vysmieval ma Miroslav ďalej. Musel som uznať, že mal trochu pravdy. Ale len trochu . Lebo mnohé veci tam boli popísané aj podrobnejšie, ale isto mal pravdu v tom, že jeden obrázok je viac ako desať viet. A veľa obrázkov, to už vydá za celú knihu .
Takže: reč bude o modeloch lietadiel (krídlatých), nie o vrtulníkoch. Gyrá, ktoré budeme uvažovať, budú MKS380 alebo ich klon Turnigy Tg380.
Ale keďže sa nedajú zohnať, tak sme dodatočne vypátrali celkom vhodnú náhradu a to: gyrom z HK s označením "Telebee R/C Car Gyro for Drift Maneuvers". Ich os otáčania, okolo ktorej je gyro citlivé, je však iná, ako u gýr série 380. Telebee gyro je určené do aut a má byť umiestnené "naplocho", tak ako je to na obrázku.
Z toho aj logicky vychádza (zvislá) os jeho otáčania.
Najskôr je nutné si uvedomiť, že gyro je citlivé na pootočenie len okolo jednej (v tomto prípade zvislej) osi, tak ako to ukazuje obrázok:
To, že gyro reaguje len na uhlové zrýchlenie, teda na deriváciu uhlovej rýchlosti, je podrobnejšie popísané v článku Ako funguje Piezo-Gyro?
Bohužiaľ asi neexistuje strohý a úplne jednoznačný návod na správnu orientáciu gyra, pretože do hry vstupuje viacero faktorov:
* nastavenie reverzov vo vysielači a realizácia jeho kniplov (pri pohybe páky doľava/dole sa servo-impulzy zužujú či rozširujú)
* typ serva (pri rozširovaní servo-impulzov sa servo krúti doľava či doprava)
* zapojenie tiahiel na strane serva aj ovládanej plochy (pri rozširovaní servo-impulzov sa ovládaná plocha pohybuje doľava/hore či naopak)
* prípadné ďalšie možnosti na strane prijímača a pod.
Keďže je zrejmé, že kombinácií je neúrekom, nezostáva nič iné ako gyro „nejako“ umiesniť a potom zistiť, či reaguje správne. Ak nie, treba ho otočiť o 180 stupňov. Nasledujúce obrázky budú názornejšie, pretože sme pripravili obidva varianty orientácie gyra.
Najskôr teda gyro ovládajúce výškovku, je možné umiestniť takto:
alebo takto:
Správne reakcie výškovkového gyra sú na obrázku naznačené farebnými šípkami (červená šípka = pohyb modelu, modrá šípka = pohyb výškovky):
V prípade výškovej stabilizácie, pri sklonení modelu (okolo ťažiska) nosom dole, musí gyro zaúčinkovať tak, aby výškovka išla hore.
Gyro ovládajúce krídielká, ktoré sú pripojené na jedno servo (alebo na dve servá, ale spojené Y káblom a riadené jedným kanálom) je možné umiestniť takto:
alebo takto:
V prípade, že máme krídielká ovládané dvomi servami z dvoch kanálov (napr. 1. a 6. kanál) je nutné použiť gyrá dve, na každé krídielko samostatne. Tieto gyrá budú orientované "protibežne" (zrkadlovo), to znamená, že jedno gyro bude o 180 stupňov otočené proti druhému (ako by sme tieto dva obrázky spojili).
Správne reakcie krídielkového gyra sú na obrázku naznačené farebnými šípkami (červená šípka = pohyb modelu, modré šípky = pohyby krídeliek):
V prípade náklonovej (krídielkovej) stabilizácie, ak sa pravé krídlo nakláňa dole a ľavé hore, musí gyro zaúčinkovať tak, aby ľavé krídielko išlo hore a pravé dole.
Ako môže orientácia výškovkového a krídielkového gyra vyzerať v praxi ukazuje nasledujúca fotografia:
Gyro ovládajúce smerovku, je možné umiestniť takto:
alebo takto:
Správne reakcie smerovkového gyra sú na obrázku naznačené farebnými šípkami (červená šípka = pohyb modelu, modrá šípka = pohyb smerovky):
V prípade smerovej stabilizácie, pri pootočení modelu (okolo ťažiska) nosom doprava, musí gyro zaúčinkovať tak, aby smerovka išla doľava.
Gyro ovládajúce prednú podvozkovú nohu, je možné umiestniť rovnako ako v prípade smerovkového gyra a jeho správne reakcie sú na obrázku naznačené farebnými šípkami (červená šípka = pohyb modelu, zelené šípky = natočenie kolesa podvozku):
Samozrejme, predná podvozková noha býva často ovládaná rovnakým servom (a gyrom) ako smerovka a tak je potrebné len správne realizovať mechanické tiahla.
V modeloch, ktoré nemajú samostatnú výškovku a krídielká, ale majú tzv. Elevony (väčšina modelov s Delta-krídlom), musia byť gyrá umiestnené šikmo pod uhlom 45 stupňov. Takéto umiestnenie gýr je lepšie vidieť na fotografii skutočného modelu (vľavo je chvost modelu, vpravo predok):
Ich správna orientácia musí byť taká, aby pri predo-zadnom náklone (okolo ťažiska) fungovali ako bežná výškovka (obidva elevony sa pohybujú súhlasne).
a pri bočnom náklone (okolo ťažiska) aby fungovali ako bežné krídielká (elevony sa pohybujú protibežne):
Ideálne by bolo, keby boli gyrá umiestnené čo najbližšie ťažisku modelu (tak ako je to na skicách), ale nie je to podmienka nevyhnutná.
Súvisiace články:
Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle?
Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť
Nastavenie účinnosti gyra - trimrom alebo diaľkovo?