Keď tak pozeráme ako je vonku, myslíme si, že tento takmer dvanásť rokov starý článok (z 18.2.2010) môže byť práve teraz aktuálny.
.........................................................
Tak, a je to tu!
Dva zhorené regulátory za dva dni.
Jeden Mišov a jeden môj.
Ale pekne poporiadku.
autor: Janko O.
Ale stalo sa to, čo sa zrejme dalo očakávať, aj navzdory tvrdeniam, že sneh je vlastne destilovaná voda a tým pádom nevodivý/á. No, sneh skutočne nevodivý je. Ale voda z neho, natečená do vnútra regulátora, má na to iný názor .
Najskôr odpálil 80 Ampérový regulátor Mižu (MisoeS) vo svojom veľkom Bae Hawkovi, od FlyFly.
Regulátor má umiestnený na spodku trupu a pri pokusoch o snežné kĺzanie na gondolách na krídlach, v ktorých má zakapotovaný podvozok, sa mu sneh dostal k regulátoru, rozpustil sa a ...
Ja som potom zo strachu z rovnakého osudu absolvoval len jeden let s veľkým Mirage 2000-5. Bolo to fajn, ale ihneď po pristátí som odpojil baterky a ponáhľal som sa domov vysušiť model. To som ešte netušil, čo ma čaká druhý deň.
Nasledujúci deň som teda nevytiahol Mirage, ale iný menší "stihačkový" model, ktorému som dal meno Black Sabbath. Možno preto, že je celý čierny (je skvelo viditeľný na oblohe aj na snehu).
Tento EDF-kový "ďábel" okúsil slasti snehu už mnohokrát, až som si začal myslieť, že je "nesmrteľný". No tento deň bol iný.
Prvý let s Black Sabbathom: rozkoš, nádhera, skrátka "modelársky orgazmus ". Vymením baterku (mal som ich so sebou šesť), pripravujem sa k hodeniu modelu, zapnem takzvaný voľnobeh a motor dostal "cukatúru".
Voľnobeh v tomto modeli je namixovaný tak, že aj pri páke plynu na minime má turbodúchadlo určité otáčky - významne to zlepšuje ovládateľnosť modelu pri nízkych rýchlostiach. Bližšie v článkoch: Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF) a: Voľnobeh v modeloch poháňaných elektropohonom.
Vypínam voľnobeh, ale to nič nemení na tom, že z regulátora vychádza para. Alebo biely dym? Kým som som zložil kabínu a odpojil konektor, dym zmenil farbu. Bolo jasné, že para žltohnedá byť nemôže .
V posledných sekundách tejto drámy sa začali chvieť servá, čo ma dosť vydesilo, pretože som usúdil, že mohol "odísť" BEC a prijímač aj servá dostali plné napájacie napätie (asi 12 Voltov).
Našťastie sa táto obava nepotvrdila, čo sa ale o regulátore povedať nedá. Ten je definitívne v háji. Keďže psychológovia radia mať pozitívny pohľad na svet, uvedomujem si, že som vlastne rád, že mám ďalší odpálený regulátor. Aspoň ho môžem rozobrať a pozrieť sa, aký má BEC (viď článok Paralelné zapojenie BECov).
Pri tejto príležitosti si uvedomujem, akú skvelú konštrukciu má iný "stihačkový" model, konkrétne Fantom od Ripmaxu. V ňom je regulátor umiestnený tak, že pri zachovaní dobrého chladenia je pre sneh nedosiahnuteľný.
Čo sa týka veľkého Mirage 2000, budem radšej opatrný, pretože kvôli dobrému chladeniu je regulátor umiestnený na spodku nasávacieho kanála tesne pred elektrodúchadlom.
Počas pristátia do snehu sa tento v podstate vždy dostane do kontaktu s regulátorom. A nemienim pokúšať čerta. Takže najbližšie Mirage poletí až sneh zmizne a bude sucho. Škoda!