Sneh a zhorené regulátory

Keď tak pozeráme ako vonku chumelí, myslíme si, že tento takmer sedem rokov starý článok (z 18.2.2010) môže byť práve teraz aktuálny.

.........................................................

Tak, a je to tu!

Dva zhorené regulátory za dva dni.

Jeden Mišov a jeden môj.

Ale pekne poporiadku.

autor: Janko O.

 

 

Ale stalo sa to, čo sa zrejme dalo očakávať, aj navzdory tvrdeniam, že sneh je vlastne destilovaná voda a tým pádom nevodivý. No, sneh skutočne nevodivý je. Ale voda z neho, natečená do vnútra regulátora, má na to iný názor .

Najskôr odpálil 80 Ampérový regulátor Mižu (MisoeS) vo svojom veľkom Bae Hawkovi, od FlyFly.

Regulátor má umiestnený na spodku trupu a pri pokusoch o snežné kĺzanie na gondolách na krídlach, v ktorých má zakapotovaný podvozok, sa mu sneh dostal k regulátoru, rozpustil sa a ...  

Ja som potom zo strachu z rovnakého osudu absolvoval len jeden let s veľkým Mirage 2000-5. Bolo to fajn, ale ihneď po pristátí som odpojil baterky a ponáhľal som sa domov vysušiť model. To som ešte netušil, čo ma čaká druhý deň.

Nasledujúci deň som teda nevytiahol Mirage, ale iný menší "stihačkový" model, ktorému som dal meno Black Sabbath. Možno preto, že je celý čierny (je skvelo viditeľný na oblohe aj na snehu).

Tento EDF-kový "ďábel" okúsil slasti snehu už mnohokrát, až som si začal myslieť, že je "nesmrteľný". No tento deň bol iný.

Prvý let s Black Sabbathom: rozkoš, nádhera, skrátka "modelársky orgazmus ". Vymením baterku (mal som ich so sebou šesť), pripravujem sa k hodeniu modelu, zapnem takzvaný voľnobeh a motor dostal "cukatúru".

Voľnobeh v tomto modeli je namixovaný tak, že aj pri páke plynu na minime má turbodúchadlo určité otáčky - významne to zlepšuje ovládateľnosť modelu pri nízkych rýchlostiach. Bližšie v článkoch: Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF) a: Voľnobeh v modeloch poháňaných elektropohonom.

Vypínam voľnobeh, ale to nič nemení na tom, že z regulátora vychádza para. Alebo biely dym? Kým som som zložil kabínu a odpojil konektor, dym zmenil farbu. Bolo jasné, že para žltohnedá byť nemôže .

V posledných sekundách tejto drámy sa začali chvieť servá, čo ma dosť vydesilo, pretože som usúdil, že mohol "odísť" BEC a prijímač aj servá dostali plné napájacie napätie (asi 12 Voltov).

Našťastie sa táto obava nepotvrdila, čo sa ale o regulátore povedať nedá. Ten je definitívne v háji. Keďže psychológovia radia mať pozitívny pohľad na svet, uvedomujem si, že som vlastne rád, že mám ďalší odpálený regulátor. Aspoň ho môžem rozobrať a pozrieť sa, aký má BEC (viď článok Paralelné zapojenie BECov).

Pri tejto príležitosti si uvedomujem, akú skvelú konštrukciu má iný "stihačkový" model, konkrétne Fantom od Ripmaxu. V ňom je regulátor umiestnený tak, že pri zachovaní dobrého chladenia je pre sneh nedosiahnuteľný.

Čo sa týka veľkého Mirage 2000, budem radšej opatrný, pretože kvôli dobrému chladeniu je regulátor umiestnený na spodku nasávacieho kanála tesne pred elektrodúchadlom.

Počas pristátia do snehu sa tento v podstate vždy dostane do kontaktu s regulátorom. A nemienim pokúšať čerta. Takže najbližšie Mirage poletí až sneh zmizne a bude sucho. Škoda!

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 25. 12. 2016, 11:08 | Prečítané: 4482x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 3
Janči nazdar, posli mi, please, priamo link na Tvoj članok kde vyvazuješ lopatky duchadla.(mas tohu tu niak wela a zatial som sa k nemu nepreklikal :D ). Bavili sme sa o tom posledne na letisku na predsilvestrovskom polietaní. Chcem si to prečitať, aj ked vyvazit si to dam Tebe-kedze si v tom (Fun)master! robis to (aspon troška) vedeckou metodou(osciloskop,... atd :D) a nie ako ostatny pokus omyl. dikes Roman MIGA, roman.miga@gmail.com
Have a nice day.
Odpoveď | 2012-01-05 11:25:13
.:. Janko O
Ahoj Roman.
Máš to v maili.
Odpoveď | 2012-01-05 13:04:36
Ja som sa tiež takto postaral o predčasnú smrť regulátora. Pri pristátí sa do neho dostalo trocha snehu. Nebral som to tragicky, keďže servá fungovali aj motor točil, sneh som vyfúkal a vymenil som baterku. Hneď po štarte sa ale od regulátora vyvalil hustý dym, pristál som bez motora a baterku odpojil. Doma som zistil, že je odpálená, až doslova zuholnatelá výkonová časť regulátora. Všetko ostatné opticky v pohode, Podľa toho, ako to prebiehalo mám silný pocit, že keby som neštartoval druhý krát, ale doma pekne všetko vyčistil, nič by sa nestalo. Ak sa niekomu také niečo tiež prihodí, skúste oželieť pekné počasie a regulátor doma vyčistite. Nilen zvonku, treba ho samozrejme rozobrať. Lepšie je tomu ale samozrejme predchádzať. Chybami sa človek učí. Jozef
Odpoveď | 2012-01-05 16:59:38
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28191.29 kb