Mnohí z nás zatúžili po modelárskej telemetrii, ale viacerých odrádza fakt, že telemetria, ktorá má niečo zobrazovať, potrebuje displej. Ale veď každý slušný vysielač už displej má! A keďže sa využiť (vraj) nedá, tak nezostáva nič iné, ako primontovať ďalší displej. Ale kam a ako, aby to nevyzeralo ako „päsť na oko“?
Niektorí výrobcovia RC súprav využívajú už jestvujúci displej aj na zobrazovanie telemetrických údajov (napr. Hitec Aurora) a niektorí svoje vysielače vybavia hneď dvomi displejmi (napr. Graupner MC-32 - na obrázku).
Pri vete: „ A keďže sa využiť (vraj) nedá“ sme si naraz spomenuli: „Ale veď my sme tento problém s mojim bratom Miroslavom riešili už pred šiestimimi rokmi“.
autor: Janko O.
Vtedy sa samozrejme ešte nejednalo o telemetriu, ale do svojich jednoduchých vysielačov Futaba T4EXA sme si zabudovali časomieru.
Vlastne dve časomiery: (približný) čas letu (zobrazovaný na celé minúty), ktorý začal bežať od zapnutia vysielača a motorový čas (zobrazovaný na desatiny minúty), ktorého rýchlosť behu bola úmerná polohe páky plynu. Keď bol plyn naplno, motorový čas bežal normálnym (plným) tempom. Pri polovičnom plyne motorový čas bežal polovičným tempom (za jednu minútu, bolo narátané len pol minúty), pri štvrtinovom plyne bežal štvrtinovým tempom (za jednu minútu, bolo narátané len štvrť minúty) atď. O princípe výpočtu motorového času pojednáva aj článok "Cesta k telemetrii - 5.časť".
Navrhnúť a zostrojiť elektroniku časomiery (s mikrokontrolérom PIC) nebol problém, horšie to bolo s displejom a ovládacími prvkami. Po krátkom meraní a experimentovaní s „črevami“ vysielača bolo rozhodnuté: motorový čas bude odvodený z napätia bežca potenciometra plynu, na zobrazovanie časomiery použijeme vstavaný displej vysielača Futaba a ako ovládacie prvky využijeme štyri tlačidlá, označené: Mode, Select a Plus a Mínus.
Vysielač sme doplnili prepínačom, ktorý v jednej polohe umožňoval pôvodnú a nezmenenú funkciu tlačidiel aj displeja vysielača a v druhej polohe tlačidlá slúžili na nastavenie alarmov obidvoch časomier (jeden zvukový signál pri uplynutí času letu a druhý pri uplynutí motorového času). V tejto druhej polohe prídavného prepínača displej slúžil na zobrazenie údajov časomier a tiež bol vypnutý vstavaný beeper (akustický menič) alarmu poklesu napätia batérie. To bolo nutné preto, lebo program v procesore vysielača bol nastavený tak, že ak displej ukazoval nižšiu hodnotu ako 8,5 (Voltu), tak beeper vydával varovný signál. Avšak pri použití displeja na účely časomiery, displej začal ukazovať od nuly a vtedy beeper zbytočne „otravoval“. Preto kontrolu napätia batérie musel prevziať mikrokontrolér PIC.
Na zobrazenie časomiery na vstavanom displeji vysielača, bol použitý veľký údaj, zobrazujúci napätie napájacej batérie vysielača (na obrázku hore údaj 9.6v). V princípe vyzerá takéto zapojenie nasledovne:
Napätie batérie je privádzané cez odporový delič R1 a R2 na vstup Uin. To je vstup AD-prevodníka v procesore vysielača, kde je hodnota napätia konvertovaná na číslo a toto je následne zobrazené na LCD-dislpleji.
V prípade, že na vstup Uin privedieme iné napätie (napr. z telemetrie), bude aj jeho hodnota konvertovaná na číslo a taktiež zobrazená na vstavanom displeji RC vysielača.
Ale ako previesť čas na napätie (a potom následne na číslo)? Program mikrokontroléra PIC meria čas (počíta sekundy) rovnako ako bežné digitálne hodiny. Týmto neustále narastajúcim číslom je naplnený niektorý z registrov mikrokontroléra. Hodnota tohoto registra je pomocou programového príkazu PWM (Pulse Width Modulation) a integračného článku R3 C2 (čo je v konečnom dôsledku DA-prevodník) premenená na jednosmerné napätie. Veľkosť meraného napätia je vhodne nastavená trimrom R4 a privedená na vstup Uin.
Ačkoľvek hodnota tohoto napätia (v prípade času letu) narastá „hladko“ a lineárne, tak AD-prevodník v procesore vysielača ho na základe princípu svojej činnosti premení na schodovito narastajúcu hodnotu (tzv. kvantovanie): 0 – 1 – 2 – 3 – 4 - atď. No a máme časomieru – stopky. Program mikrokontroléra a externé súčiastky obvodu časomiery zabezpečia, že číslo „poskočí“ vždy po každej minúte a v prípade motorového času, narastie vždy po šiestich sekundách (desatina minúty) - ak je plyn naplno.
Ale ako zobrazovať dve časomiery (čas letu a motorový čas) na jednom displeji? Keďže sme vtedy lietali takmer výlučne len s vetroňmi, tak sme program mikrokontroléra PIC upravili tak, aby vtedy, keď motor nebeží (páka plynu je na minime) displej zobrazoval čas letu (s presnosťou na minúty) a akonáhle sme plyn pridali, tak displej začal zobrazovať motorový čas (s presnosťou na desatiny minúty).
A prečo to celé tak zložito teraz po šiestich rokoch spomíname?
Pretože sme sa zamýšľali nad lacnou (tzv. malou) telemetriou s využitím už osvedčených modulov FrSky 2,4 GHz Two Way Telemetry System. Táto „malá“ telemetria by mohla číslicovo zobrazovať len jednu dôležitú hodnotu: napr. spotrebovanú kapacitu batérie pri motorových modeloch, alebo výšku pri vetroňoch, apod. Na zobrazenie by slúžil neveľký lacný displej s jedinou zobrazovanou hodnotou s pomerne veľkými „ciframi“. Ten by sa jednoducho upevnil k vysielaču.
Alebo nám napadlo, že by na zobrazenie dôležitej telemetrickej hodnoty (na zobrazenie spotrebovanej kapacity pohonnej batérie by to úplne stačilo) mohol poslúžiť spomínaný vstavaný displej vysielača.
Je zrejmé, že nie každý vysielač by na tento účel bol vhodný. Nemyslíme po stránke elektrickej (predpokladáme, že takto upraviť by sa dal takmer každý vysielač), ale takéto zobrazovanie má zmysel len vtedy, keď vstavaný displej vysielača má dostatočne veľké číslice „Voltmetra“. Určitou komplikáciou je aj to, že je nutný zásah do vysielača.
Taktiež umiestnenie displeja „pri bruchu“ môže niektorým ťažko „váženým“ modelárom robiť problémy pri odčítaní hodnoty počas riadenia modelu.
Súvisiace články:
Signalizácia zostávajúcej kapacity batérie z telemetrie FrSky
Vario z telemetrie FrSky – 3. časť
Vario z telemetrie FrSky – 2. časť
Vario z telemetrie FrSky – 1. časť
Senzory k telemetrii FrSky – 2: Kontrola napätia článkov batéri
Senzory k telemetrii FrSky – 1. časť - Napäťový senzor
Zoznámenie s FrSky – 3. časť – Prenos dát
Zoznámenie s FrSky - 2. časť - Spôsob prenosu dát
Zoznámenie s FrSky - 1.časť - Základné funkcie