Spôsob pristávania rýchlych penových modelov do trávy

Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.

A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla.

Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“.

autor: Janko O.

 

Hneď v úvode treba podotknúť, že tento spôsob je realizovateľný väčšinou len s modelmi s Delta alebo šípovitým krídlom (najčastejšie s dúchadlovým pohonom), alebo aspoň s modelmi, ktorých dĺžka trupu je väčšia, ako rozpätie ich krídiel. Dôvod je jednoduchý: tesne pred pristátím model letí pod veľkým uhlom nábehu (high alpha). A to sa s modelmi s Delta alebo šípovitým krídlom dosahuje najľahšie.

Aby sme nemuseli zbytočne a pritom nepresvedčivo popisovať spôsob pristátia „na žabiaka“, prizvali sme si na pomoc majstra: Duška Mičudu z Nového Mesta nad Váhom, ktorý túto metódu dotiahol k dokonalosti.

Poznámka Janka O.: „Pôvodne som si namýšľal, že som tento spôsob pristátia „objavil“ a postupne zdokonalil ja, ale keď som videl Duška, pochopil som, že som len úbohý učeň“.

Ale pekne poporiadku: Na nasledujúcom zábere sme dokreslili približný tvar dráhy modelu tesne pred pristátím.


Vidíte, že uhol nábehu krídla modelu je naozaj veľký. Ale nasledujúci obrázok ukazuje, že môže byť ešte aj väčší.

Pravdu povediac, tento „záklon“ sa nám zdá byť už príliš veľký. A ako to vyzerá v pohybe si môžete pozrieť na nasledujúcom videu.

SU 27 EPP DM 1

A to Duško pristáva do poľa, kde sú zvyšky „pokosenej“ kukurice. Pritom modelu sa nič nestalo.

Na ďalších videách Duško pristáva s modelom Squall od Ripmaxu, ktorý má pomer dĺžky trupu k rozpätiu krídiel obzvlášť výhodný. Tento model má let pod veľkým uhlom nábehu krídla mimoriadne v obľube. Alebo, že by to mal v obľube skôr Duško?

SQUALL

RC SQUALL DM video

Záverom treba zdôrazniť, že takýto štýl pristátia je nutné poctivo natrénovať, aby dopredná rýchlosť pri dosadnutí bola minimálna (blížiaca sa nule) a pritom samotné dosadnutie bolo len z malej výšky (do 0,5 metra).

Duškove videá môžete na YouTube nájsť pod autorskou značkou: Rolandus747 a videá mu "strihá" jeho syn Dominik.

Firemné video Ripmax - Squall. Mne sa zdá, že Duško lieta lepšie - stabilnejšie. Ale je možné, že Duško má v modeli gyrá. (Možno sa k tomu vyjadrí v komentároch ).

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 26. 3. 2016, 17:33 | Prečítané: 5347x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 7
.:. Dzordzik
Proč řešíte přistávání u modelů, u kterých si můžete krásně sednout do ruky, protože je minimální rychlost rovna málem nule plus prd? Většinu vačich článků hltám, ale tento je na můj vkus až příliš okůrkový :-(
Odpoveď | 2011-03-03 12:48:59
.:. bohdan | www | mail
pristávať pod veľkým uhlom a v rôznom počasí je dosť veľké umenie... s Mirage EDF64 to ovládam, ale dať ho do ruky sa neodvážim nikdy...
Odpoveď | 2011-03-03 21:15:21
Dzordzikově námitce rozumím - ono záleží na tom, co se myslí pojmem "rychlý". Pokud to bude kompozitový model s výrazně vyšší nejen maximálkou, ale také plošným zatížením, tak s ním to, co je na druhém obrázku, vůbec udělat nepůjde. Jedinou možností, jak přistát na opravdu malé rychlosti, by pak bylo přistání de facto z visu, což by ale nejspíš znamenalo nutnost nejen gyra, ale také vektorovatelného tahu.
Nicméně pro kuličkové modely, které manévr umožňují, a navíc jsou choulostivější na oděr, je to OK.
Odpoveď | 2013-04-15 10:08:03
.:. Dano | mail
Model Squall vlastním a viem že nepatrí medzi tie s ktorými sa pristáva do ruky.Pristávanie pod veľkým uhlom nábehu som neskúšal takže dobrá inšpirácia. ;-)
Odpoveď | 2011-03-03 17:23:28
.:. Dano | mail
Chcel by som sa spýtať Dušana či do tohoto modelu skúsil dať aj inú -ťažšiu batériu ako štvorčlánok 2500.
Mám 3200 no obávam sa ju použiť nakoľko to pri takomto type podelu môže robiť problémy s ťažiskom.
Odpoveď | 2011-03-04 17:21:41
Já používam najviac štvorčlánok 2200,ale mám jednu 3000 ktorú som chcel použiť v SU-34 ale tento model sa nekonal v Astre ho mali na ceste pol roka tak som kupil Squalla a dobre som spravil.Je lahší a dobre lieta aj ked fúka.To video v uvode je dokonca s 1000 štvorčlankom a samozrejme používam gyrá tak 1/3 a je to zaujimavejšie.Samozrejme pri využití vektorového ťahu je treba gyra vypnuť.
Odpoveď | 2011-03-05 00:22:41
Caute,

tu je moje pristatie s Mirage 2000 zo vcera

odkaz
Odpoveď | 2011-03-06 18:48:44
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27792.05 kb