Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.
A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla.
Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“.
autor: Janko O.
Hneď v úvode treba podotknúť, že tento spôsob je realizovateľný väčšinou len s modelmi s Delta alebo šípovitým krídlom (najčastejšie s dúchadlovým pohonom), alebo aspoň s modelmi, ktorých dĺžka trupu je väčšia, ako rozpätie ich krídiel. Dôvod je jednoduchý: tesne pred pristátím model letí pod veľkým uhlom nábehu (high alpha). A to sa s modelmi s Delta alebo šípovitým krídlom dosahuje najľahšie.
Aby sme nemuseli zbytočne a pritom nepresvedčivo popisovať spôsob pristátia „na žabiaka“, prizvali sme si na pomoc majstra: Duška Mičudu z Nového Mesta nad Váhom, ktorý túto metódu dotiahol k dokonalosti.
Poznámka Janka O.: „Pôvodne som si namýšľal, že som tento spôsob pristátia „objavil“ a postupne zdokonalil ja, ale keď som videl Duška, pochopil som, že som len úbohý učeň“.
Ale pekne poporiadku: Na nasledujúcom zábere sme dokreslili približný tvar dráhy modelu tesne pred pristátím.
Vidíte, že uhol nábehu krídla modelu je naozaj veľký. Ale nasledujúci obrázok ukazuje, že môže byť ešte aj väčší.
Pravdu povediac, tento „záklon“ sa nám zdá byť už príliš veľký. A ako to vyzerá v pohybe si môžete pozrieť na nasledujúcom videu.
A to Duško pristáva do poľa, kde sú zvyšky „pokosenej“ kukurice. Pritom modelu sa nič nestalo.
Na ďalších videách Duško pristáva s modelom Squall od Ripmaxu, ktorý má pomer dĺžky trupu k rozpätiu krídiel obzvlášť výhodný. Tento model má let pod veľkým uhlom nábehu krídla mimoriadne v obľube. Alebo, že by to mal v obľube skôr Duško?
Záverom treba zdôrazniť, že takýto štýl pristátia je nutné poctivo natrénovať, aby dopredná rýchlosť pri dosadnutí bola minimálna (blížiaca sa nule) a pritom samotné dosadnutie bolo len z malej výšky (do 0,5 metra).
Duškove videá môžete na YouTube nájsť pod autorskou značkou: Rolandus747 a videá mu "strihá" jeho syn Dominik.
Firemné video Ripmax - Squall. Mne sa zdá, že Duško lieta lepšie - stabilnejšie. Ale je možné, že Duško má v modeli gyrá. (Možno sa k tomu vyjadrí v komentároch ).