Cesta k telemetrii - 4. časť - doplnený pôvodný článok

Ačkoľvek sme v predchádzajúcej časti tvrdili, že k danému dátumu (koniec roka 2010) vášnivá diskusia o Telemetrii už zmĺkla, mýlili sme sa. Vášne znovu vzplanuli a ukázalo sa, že diskusia o telemetrii je nesmrteľná.

Upravený a doplnený pôvodný článok z 15.2.2010.

Pokračovanie tretej časti seriálu o telemetrii.

autor: Janko O.

Zo záveru predchádzajúcej časti vyplynulo, že sa vynorili nové požiadavky, ktoré stávajúca telemetria nedokázala splniť. Meranie jedného napätia bolo nedostačujúce, ale to nebol ťažiskový problém.

Link na diskusiu "Futaba - telemetrie" na RC mánii. 
 

            Merací modul, umiestnený v modeli, sa paradoxne "scvrkol", pretože funkciu AD-prevodníka a riadiaceho mikrokontroléra prevzal jediný výkonnejší obvod - mikrokontrolér so vstavaným 4-kanálovým AD-prevodníkom.

          Tým sa otvorila cesta k ďalšiemu rozširovaniu, lebo zostal k dispozícii voľný jeden vstup AD-prevodníka (neskôr bolo rozhodnuté, že bude použitý na meranie prúdu odoberaného z pohonnej batérie - a z odoberaného prúdu je možné integráciou v čase vypočítať spotrebovanú energiu) a jeden voľný digitálny vstup mikrokontroléra.

Ten bol neskôr použitý pri meraní výšky letu (väčšinou vetróňa), alebo pri meraní otáčok elektrického dúchadla (EDF). 

               Čo sa týka prijímacej časti, tam nezostal "kameň na kameni"; teda okrem prijímacieho modulu. Jednak sa celá prijímacia časť "presťahovala" do samostatnej krabičky, ktorá je s vysielačom spojená nielen mechanicky ale aj elektricky.

         

 

 

 

 

Hlavným dôvodom bolo, že množstvo informácií pre pilota (modelára) začal sprostredkovávať  LCD-displej. Jedná sa o tzv. inteligentný znakový LCD-displej so 4-mi riadkami po 20-tich znakoch. Informácie a varovania v kritických stavoch aj naďalej zabezpečuje  zvuková signalizácia

          A za ďalšie, spracovanie veľkého množstva informácií, obsluhu LCD-displeja, zvukového meniča a piatich nastavovacích tlačidiel už nezvládal pôvodný jednoduchý mikrokontrolér. Na jeho miesto nastúpil výkonnejší "silák", navyše so štyri krát väčšou pamäťou. A vlastne aj prijímací modul sa zmenil. Namiesto pôvodného superreakčného bol použitý oveľa citlivejší superheterodynový, opäť od firmy Aurel. 

              Z predchádzajúceho textu sa dá vytušiť, že asi popisujeme (k danému dátumu) súčasný stav (napísané 15.2.2010). Z pohľadu mechanickej zostavy a elektrického zapojenia je tento stav skutočne súčasný a nemenný už určitú dobu. Cez to všetko sa takmer neustále menia možnosti a aj niektoré parametre celého systému.


          Ako je to možné, keď sa nemení fyzický vzhľad a ani elektrické zapojenie? Nuž, mení sa SOFTVÉR, teda program, ktorý riadi činnosť jedného či druhého mikrokontroléra. Nachádzame sa totiž v dobe, keď o tom, aké sú parametre a schopnosti systému nerozhoduje len množstvo a kvalita použitých súčiastok. O tom, aké bude zariadenie dokonalé, dnes rozhoduje v prvom rade  sofistikovanosť softvéru,  ktorý riadi ústrednú časť systému: mikrokontrolér alebo mikroprocesor.

           

          Čo teda naša súčasná (začiatok roku 2010) telemetria umožňuje? Zvláštna rečnícka otázka, obzvlášť vo svetle toho, že po dohode s mojim bratom Miroslavom je rozhodnuté, že sa opäť niektoré veci zmenia (a na konci roku 2010 bolo hlavne vďaka FrSky Two Way Telemetry System naozaj všetko úplne inak).

          Podrobnejší prehľad niektorých možností a vlastností telemetrie prináša piata a šiesta časť minisérie Cesta k telemetrii.

          Bude to síce len evolúcia (to sme si mysleli vtedy, teraz vieme, že to bola opäť taká malá revolúcia), ale vývoj ide stále ďalej. Požiadavky sa stupňujú a s postupným prechodom na stále  väčšie a zložitejšie modely  rastie potreba alebo nutnosť byť neustále informovaný o všetkom, čo sa v modeli počas letu deje. Po tých pár rokoch používania telemetrie mi napadlo prirovnanie: Údaje telemetrie sú ako droga. Človek chce stále viac a viac.

Poznámka z 8.12.2010  

Za tých niekoľko rokov "spolužitia" a telemetriou sme nadobudli zopár dôležitých skúseností: 

  •  Na telemetriu si treba postupne zvykať 

  •  V telemetrii sú veľmi dôležité zvuky 

  •  V rôznych modeloch je "práca" s telemetriou rôzna 

Dôkazom týchto tvrdení je fakt, že ja som si na telemetriu zvykal postupne, tak ako "rástla" a stávala sa čoraz zložitejšou. Mal som na to dostatok času a navyše som si rozloženie údajov na displeji prispôsobil vlastným predstavám a aj to nemalé množstvo rôznorodých zvukov som vymýšľal postupne. Preto som žiadny model nerozbil preto, že by som "zízal" na telemetriu v nesprávnej chvíli.

 

Naproti tomu môj brat Miroslav (mior), ktorý do toho "hupol" rovnými nohami a naplno (dostal telemetriu už vo finálnej podobe), rozbil dvoj-dúchadlového Lear Jeta práve preto, že sa v nesprávnej chvíli "kochal" pohľadom na displej, pretože varovné zvuky ešte "nemal v uchu". 

Pri lietaní s vetroňom je možno kde-tu čas "mrknúť" na displej, ale pri lietaní s akrobatom alebo rýchlym EDF-kom je to takmer nemožné a je treba sa plne spoľahnúť na zvuky.

Avšak najlepšie sa nám osvedčilo lietanie s pomocníkom, s akýmsi "kibicom", ktorý nazerá pilotovi cez plece a hlási požadované údaje z displeja a súčasne varuje pred prípadnou kolíziou, keď niekto iný pristáva alebo štartuje.

Poznámka: Od roku 2012 už ani "kibica" netreba, pretože naša PC telemetria rozpráva ľudskou rečou. Navyše aj jej podoba je od tej, v tomto článku zobrazenej, úúúúplne iná. Viď video:

Pohľad na telemetriu (a kniple) počas štartu modelu z katapultu

Pokračovanie ->

 

Súvisiace články:

Cesta k telemetrii - 6. časť

Cesta k telemetrii - 5. časť

Cesta k telemetrii - 3. časť

Cesta k telemetrii - 2. časť

Cesta k telemetrii - 1. časť

 

 

DIY Home Made Telemetry for Model Modeller  Amatérská Telemetrie  Telemetria per Modeller modello  Telemetri för modell Modeller  Telemetría para Modeller Modelo  Телеметрии для модели Modeller  Telemetria para Modeller Modelo  Telemetria dla modelu Modeller  Telemetri for Modell Modeller  Telemetrie für Model Modeller  Telemetria a modell modellezõ  Telemetrie voor Model Modeller  Télémétrie pour Modeller modèle  Telemetria mallia Modeller  Telemetri til Model Modeller  القياس لنموذج مصمم نماذج  טלמטריה עבור דגמן דגם


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 10. 5. 2017, 15:52 | Prečítané: 7654x | Kategórie: FrSky a Telemetria | Napísal: admin |
Komentáre: 8
Ahoj Janko,
již delší dobu zvažuji výrobu vlastní telemetrie a chtěl bych se optat, jestli by nebyl volně k nahlédnutí zdroják od PICů.
Já chci jít cestou PIC16F877A do modelu (7 A-D kanálů + reference. Zajímá mne především komunikace s moduly aurel, případně kódování celého paketu - možnost provozu více telemetrií současně.
Díky, Tomáš OK1UTS :-)
Odpoveď | 2010-02-17 09:40:05
.:. J.O.
Ahoj Tomáš.
Teraz som v práci a tým pádom sa nemôžem priveľmi rozpisovať. Ale doma by som pripravil vyčerpávajúcejšiu odpoveď a zajtra to zverejním. Prečo zajtra? No, paradoxne ja doma nemám Internet, takže čo napíšem, druhý deň pošlem bratovi a on to zprístupní. Takže zajtra.
Janko.
Odpoveď | 2010-02-17 13:10:50
.:. J.O.
Ahoj Tomáš,
poďme rovno k tvojim dotazom. Mikrokontrolérom PIC sa venujem viac rokov, ale podotýkam, že neprogramujem v Assembleri ale vo vyššom elektronicky orientovanom jazyku podobnom aký používa PICAXE. Prijímam všetky výhrady oponentov, ale mne to umožňuje napredovať rýchlym tempom pri vývoji programu. Neviem, v čom programuješ ty, ale dúfam, že moje informácie ti pomôžu. Na komunikáciu používam príkazy SerOut a Serin, ktoré tento compiler obsahuje. Je to bežná asynchrónna sériová komunikácia, akú používajú aj PC-čka na svojich COMoch (RS-232). Rýchlosť 2400 bit/s. Ale skúšal som aj rýchlejšie a samozrejme aj pomalšie. Na zabezpečenie dát proti poruchám využívam metódu Lynx, ktorá je pomerne jednoduchá a nenáročná na výpočtový výkon procesoru. Podrobnejšie ju chcem popísať v niektorom pokračovaní článku "Cesta k telemetrii". Keďže signály sa prenášajú rádiovou cestou, je nutné používať určité "finty" z prevádzky rádiových modemov. Nechcel som použiť kódovanie Manchester, pretože z určitých dôvodov potrebujem, aby vysielač vysielal dáta len v definovaných blokoch a zvyšok času bol "potichu". Aby bol prijímač schopný prijať dáta v takejto podobe, bloku dát z vysielača vždy predchádza 70 ms synchro-impulz a 10 ms synchro-medzera.
RF (Radi Frequency - vysokofrekvenčné) moduly Aurel sú nasledovné: vo vysielačoch telemetrie používam dva druhy. Pre vetrone "ďalekého doletu" výkonnejší typ TX-SAW BOOST a pre motorové modely, ktoré samozrejme nelietajú tak ďaleko a vysoko, menej výkonný RX-SAW 433/s-Z. V prijímači telemetrie som v začiatkoch používal AC-RX, neskôr dokonalejší a citlivejší RX-4MM5. Tieto moduly pracujú na kmitočte 433,92 MHz, ktorého stabilita je vo vysielači zabezpečovaná SAW rezonátorom. Ich cenu je možné považovať za prijateľnú. Obdobné moduly firma Aurel vyrába aj pre kmitočty 868 MHz, ktoré samozrejme môžu byť v našej telemetrii alternatívne použité. Spravidla býva zaručená aj kompatibilita vývodov. Ale majú jednu veľkú nevýhodu - nie je možné zmeniť alebo nastaviť ich kmitočet, z čoho vyplývajú problémy so súčasným prevádzkovaním viacerých takýchto vysielačov. Mne to zatiaľ nevadí, pretože som si "ušil" telemetriu presne na mieru. Ja bývam v Banskej Bystrici a brat, ktorý prevádzkuje druhú, býva v Novom Meste nad Váhom. Aby sme na určitých akciách mohli "fungovať" obidvaja naraz, je možné vysielače zosynchronizovať tak, aby jeden vysielal počas pauzy druhého, alebo v jednom z nich použiť RF moduly pre kmitočet 868 MHz. Ďalšou možnosťou je použiť iné RF moduly, napríklad RF moduly firmy HOPE RF - vysielač RFM02 a prijímač RFM01, ktoré majú možnosť nastaviť pracovný kmitočet. Vtedy je možné prevádzkovať niekoľko takýchto telemetrií súčasne.
Ak máš záujem a uviedol si svoju mailovú adresu, môžem ti poslať zdrojové kódy vysielača a prijímača, ale ak neovládaš príslušný programovací jazyk, dosť sa potrápiš, cez to všetko, že svoje programy zvyknem komentovať. Vo vysielači v súčasnosti používam PIC12F675, ale v nasledujúcej verzii to bude PIC16F819, kvôli väčšiemu počtu meraných hodnôt. V prijímači je to PIC16F88. Program pre prijímač ti môžem poslať aj v podobe HEX, ktorý sa priamo napáli do obvodu (ak máš programátor). Môj program HEX pre vysielač však pre teba nemá význam, pretože sú tam odporové deliče, ktorých hodnoty sú presne zmerané, kvôli presnosti merania napätí. Ale dalo by sa to vyriešiť: zmeral by si si hodnoty rezistorov sám, tie by si mi poslal, ja by som ich vložil do programu, skompiloval a HEX súbor ti poslal mailom.
Odpoveď | 2010-02-18 07:21:12
Ahoj Janko,

Ja by som skor uvital dopestovane, zrele ovocie vo forme telemtrie pre FrSky modul, stale este nedozrelo nic ? Zima je tu, lietat sa uz tak nelieta, tak je cas na bastlovanie elektroniky ... mas nejake pozitivne spravy v tomto smere ???
Odpoveď | 2010-12-09 08:09:29
.:. Pitkar | www
Ahoj Janko.

Je to velmi zaujimave, dakujeme za vysvetlenie :)
Odpoveď | 2011-04-12 10:06:23
.:. Janko O
Dík.
Odpoveď | 2011-04-13 09:59:34
ahoj janko tvoje príspevky sú z roku 2010 a 2012 beriem to už ako históriu pretože keď som si kúpil TARANIS PLUS
ak tomu prijímať S6R s telemetriou altitude e a voltmetra rozmery sú každého čidlá tak dvakrát tri centimetre a výstup je samozrejme akustický kde ti hovorí vysielačka všetko čo potrebuješ tak že situácia že sa ti lietadlo stratí keď sa pozrieš na displej už je minulosťou samozrejme u Taranisa spravne
naprogramované ho.
Odpoveď | 2017-05-19 16:10:36
.:. J O.
Pali,
jasné, že je to história - úmyselne som tam zdôraznil, kedy bol článok stvorený.
Navyše, celá tá séria článkov je vlastne "história" našej cesty k telemetrii.
Odpoveď | 2017-05-21 07:58:05
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26892.48 kb