Ačkoľvek sme v predchádzajúcej časti tvrdili, že k danému dátumu (koniec roka 2010) vášnivá diskusia o Telemetrii už zmĺkla, mýlili sme sa. Vášne znovu vzplanuli a ukázalo sa, že diskusia o telemetrii je nesmrteľná.
Upravený a doplnený pôvodný článok z 15.2.2010.
Pokračovanie tretej časti seriálu o telemetrii.
autor: Janko O.
Zo záveru predchádzajúcej časti vyplynulo, že sa vynorili nové požiadavky, ktoré stávajúca telemetria nedokázala splniť. Meranie jedného napätia bolo nedostačujúce, ale to nebol ťažiskový problém.
Link na diskusiu "Futaba - telemetrie" na RC mánii.
Merací modul, umiestnený v modeli, sa paradoxne "scvrkol", pretože funkciu AD-prevodníka a riadiaceho mikrokontroléra prevzal jediný výkonnejší obvod - mikrokontrolér so vstavaným 4-kanálovým AD-prevodníkom.
Tým sa otvorila cesta k ďalšiemu rozširovaniu, lebo zostal k dispozícii voľný jeden vstup AD-prevodníka (neskôr bolo rozhodnuté, že bude použitý na meranie prúdu odoberaného z pohonnej batérie - a z odoberaného prúdu je možné integráciou v čase vypočítať spotrebovanú energiu) a jeden voľný digitálny vstup mikrokontroléra.
Ten bol neskôr použitý pri meraní výšky letu (väčšinou vetróňa), alebo pri meraní otáčok elektrického dúchadla (EDF).
Čo sa týka prijímacej časti, tam nezostal "kameň na kameni"; teda okrem prijímacieho modulu. Jednak sa celá prijímacia časť "presťahovala" do samostatnej krabičky, ktorá je s vysielačom spojená nielen mechanicky ale aj elektricky.
Hlavným dôvodom bolo, že množstvo informácií pre pilota (modelára) začal sprostredkovávať LCD-displej. Jedná sa o tzv. inteligentný znakový LCD-displej so 4-mi riadkami po 20-tich znakoch. Informácie a varovania v kritických stavoch aj naďalej zabezpečuje zvuková signalizácia.
A za ďalšie, spracovanie veľkého množstva informácií, obsluhu LCD-displeja, zvukového meniča a piatich nastavovacích tlačidiel už nezvládal pôvodný jednoduchý mikrokontrolér. Na jeho miesto nastúpil výkonnejší "silák", navyše so štyri krát väčšou pamäťou. A vlastne aj prijímací modul sa zmenil. Namiesto pôvodného superreakčného bol použitý oveľa citlivejší superheterodynový, opäť od firmy Aurel.
Z predchádzajúceho textu sa dá vytušiť, že asi popisujeme (k danému dátumu) súčasný stav (napísané 15.2.2010). Z pohľadu mechanickej zostavy a elektrického zapojenia je tento stav skutočne súčasný a nemenný už určitú dobu. Cez to všetko sa takmer neustále menia možnosti a aj niektoré parametre celého systému.
Ako je to možné, keď sa nemení fyzický vzhľad a ani elektrické zapojenie? Nuž, mení sa SOFTVÉR, teda program, ktorý riadi činnosť jedného či druhého mikrokontroléra. Nachádzame sa totiž v dobe, keď o tom, aké sú parametre a schopnosti systému nerozhoduje len množstvo a kvalita použitých súčiastok. O tom, aké bude zariadenie dokonalé, dnes rozhoduje v prvom rade sofistikovanosť softvéru, ktorý riadi ústrednú časť systému: mikrokontrolér alebo mikroprocesor.
Čo teda naša súčasná (začiatok roku 2010) telemetria umožňuje? Zvláštna rečnícka otázka, obzvlášť vo svetle toho, že po dohode s mojim bratom Miroslavom je rozhodnuté, že sa opäť niektoré veci zmenia (a na konci roku 2010 bolo hlavne vďaka FrSky Two Way Telemetry System naozaj všetko úplne inak).
Podrobnejší prehľad niektorých možností a vlastností telemetrie prináša piata a šiesta časť minisérie Cesta k telemetrii.
Bude to síce len evolúcia (to sme si mysleli vtedy, teraz vieme, že to bola opäť taká malá revolúcia), ale vývoj ide stále ďalej. Požiadavky sa stupňujú a s postupným prechodom na stále väčšie a zložitejšie modely rastie potreba alebo nutnosť byť neustále informovaný o všetkom, čo sa v modeli počas letu deje. Po tých pár rokoch používania telemetrie mi napadlo prirovnanie: Údaje telemetrie sú ako droga. Človek chce stále viac a viac.
Poznámka z 8.12.2010
Za tých niekoľko rokov "spolužitia" a telemetriou sme nadobudli zopár dôležitých skúseností:
Dôkazom týchto tvrdení je fakt, že ja som si na telemetriu zvykal postupne, tak ako "rástla" a stávala sa čoraz zložitejšou. Mal som na to dostatok času a navyše som si rozloženie údajov na displeji prispôsobil vlastným predstavám a aj to nemalé množstvo rôznorodých zvukov som vymýšľal postupne. Preto som žiadny model nerozbil preto, že by som "zízal" na telemetriu v nesprávnej chvíli.
Naproti tomu môj brat Miroslav (mior), ktorý do toho "hupol" rovnými nohami a naplno (dostal telemetriu už vo finálnej podobe), rozbil dvoj-dúchadlového Lear Jeta práve preto, že sa v nesprávnej chvíli "kochal" pohľadom na displej, pretože varovné zvuky ešte "nemal v uchu".
Pri lietaní s vetroňom je možno kde-tu čas "mrknúť" na displej, ale pri lietaní s akrobatom alebo rýchlym EDF-kom je to takmer nemožné a je treba sa plne spoľahnúť na zvuky.
Avšak najlepšie sa nám osvedčilo lietanie s pomocníkom, s akýmsi "kibicom", ktorý nazerá pilotovi cez plece a hlási požadované údaje z displeja a súčasne varuje pred prípadnou kolíziou, keď niekto iný pristáva alebo štartuje.
Poznámka: Od roku 2012 už ani "kibica" netreba, pretože naša PC telemetria rozpráva ľudskou rečou. Navyše aj jej podoba je od tej, v tomto článku zobrazenej, úúúúplne iná. Viď video:
Pohľad na telemetriu (a kniple) počas štartu modelu z katapultu
Pokračovanie ->
Súvisiace články:
DIY Home Made Telemetry for Model Modeller Amatérská Telemetrie Telemetria per Modeller modello Telemetri för modell Modeller Telemetría para Modeller Modelo Телеметрии для модели Modeller Telemetria para Modeller Modelo Telemetria dla modelu Modeller Telemetri for Modell Modeller Telemetrie für Model Modeller Telemetria a modell modellezõ Telemetrie voor Model Modeller Télémétrie pour Modeller modèle Telemetria mallia Modeller Telemetri til Model Modeller القياس لنموذج مصمم نماذج טלמטריה עבור דגמן דגם