Cesta k telemetrii - 2. časť - doplnený pôvodný článok

Stále pomerne živá, ačkoľvek už nie taká búrlivá diskusia na RC Mánii pod názvom "Futaba - telemetrie" nám predsa len v niečom pomohla: Ukázala nám, čo sme pri vývoji našej telemetrie urobili dobre, ale aj to, čo sme podcenili, prípadne trochu "prehnali".

Najvecnejšie a najpoužiteľnejšie riešenia prináša tradične "coro", ale zdá sa, že aj ostatní diskutujúci predložili niekoľko dobrých nápadov, vhodných pre ďalšie napredovanie modelárskej telemetrie.

.............................................

Upravený a doplnený pôvodný článok z 12.2.2010.

autor: Janko O.

 

Link na diskusiu "Futaba - telemetrie" na RC mánii.

 


 

 

Pokračovanie 1.časti seriálu "Cesta k telemetrii".

 

            Lenže veci nešli tak rýchlo, začiatky boli skromné. Prvotnou snahou bolo len zistiť stav batérií. Konkrétne ich blížiace sa vybitie. A nebolo to žiadne meranie v podobe ručičky meracieho prístroja alebo dokonca čísiel na displeji. Jednalo sa len o diaľkovú signalizáciu.

            Prvým modelom, ktorý mal okúsiť slasti telemetrie bol Easy Star od Multiplexu. Len pripomeniem, že toto už nie je až taká dávna história. To bol čas, takzvaná druhá vlna nášho modelárstva, keď sme sa s bratom Miroslavom takmer po 20 (stratených?) rokoch vrátili k modelársvu. Toto je podrobnejšie popísané v článku "Ako som objavil penu", na inom mieste tejto Web stránky.

            Ale späť k Easy Staru. Tento skvelý začiatočnícky model z Elaporu (modifikácia penového EPP) nás s bratom tak očaril, že sme ho chceli vybaviť bohatou elektronickou výbavou; hovorili sme AVIONIKOU. Vo svojom bezuzdnom fantazírovaní sme dospeli do stavu, že model s letovou hmotnosťou 560 gramov by mal niesť niekoľko kilogramov elektroniky . Samozrejme nezmysel, ale červík do hlavy bol nasadený. Bolo jasné, že všetko je už len otázkou času.

            Skrátim to: (Ten prvý) Easy star sa telemetrie nikdy nedožil, ale bol to prvý model, na ktorom som si overil vhodnosť využitia gýr (gyroskopov MKS380) v krídlatom modeli. Od tej doby používam gyrá vo väčšine svojich modelov (Poznámka zo 16.4.2017: V súčasnosti sú VŠETKY naše modely vybavené síce nie gyrami, ale ich "vyššou formou", teda letovými stabilizátormi so softvérom Ed).

            Po Easy Starovi som lietal už s pokročilejším modelom, s Easy Gliderom, opäť od Multiplexu. A tak ako Easy Star overil správnosť použitia gýr, Easy Glider overil správnosť použitia telemetrie. Telemetria v Easy Gliderovi postupne prešla tromi fázami, ktoré by som nazval:  Zvuk,  Svetlo,  Rádio.  Na UnitedHobbies (tak sa voľakedy nazýval HobbyKing) sme síce kúpili LED-kové indikátory stavu batérií, ale tie počas letu nebolo vidieť buď vôbec, alebo len na vzdialenosť niekoľkých metrov (vysoko-svietiace výkonové LEDky s výkonmi, 1W, 3W, 10W či 100W vtedy neboli k dispozícii).

Napadla mi však "spásna" myšlienka:  Zvuková  signalizácia. Pri použití dostatočne výkonného a pritom ľahkého zvukového meniča by počuteľnosť mohla byť aj okolo 100 metrov. A keďže vtedy na UH (HK) nič také neponúkali, musel som si to vyrobiť sám.

A keď už som sa do toho pustil, tak som nechcel len signalizáciu, ale rovno stupňovanú signalizáciu. Znamenalo to, že sa signalizácia nespustila len pri poklese napätia batérie pod kritickú hodnotu, ale že sa s jeho postupným klesaním menil charakter zvuku smerom k naliehavejším tónom. Keď si to s odstupom času uvedomím, bola to už v podstate skutočná telemetria, pretože podľa počtu a charakteru pípnutí som dokázal určiť napätie napájacej batérie s presnosťou na desatiny Voltu. A stačilo už len trochu cviku a skúseností a bolo možné pomerne presne stanoviť, kedy pohonnej batérii "dôjde dych".
 

 

S počuťeľnosťou bol problém, ak bol model príliš vysoko, alebo bokom. Skrátka, zvuk bolo najlepšie počuť, keď bol model priamo nado mnou a nie príliš vysoko.

 Neskôr som na svojej 4-kanálovej Futabe "objavil" skrytý piaty kanál, ktorý sa dal ovládať len vypínačom. Okamžite som upravil program pre mikrokontrolér generujúci signál pre zvukový menič. Zvuky začal vydávať po zapnutí tohoto "odhaleného" piateho kanálu. 

Takže moja "zvuková telemetria" fungovala tak, že po určitom čase lietania som s modelom vo výške nadletel nad seba, zapol piaty kanál na Futabe a dobre sa započúval. Z odpípaného zvuku som určil napätie batérie a prijal rozhodnutie o dĺžke nasledujúceho lietania. Samozrejme, ak sa napätie batérie priblížilo kritickým hodnotám, stupňovaná varovná signalizácia sa spustila automaticky, teda sama, bez nutnosti zapnutia piateho kanálu.

Fungovalo to vynikajúco, až na to, že ak bol model ani nie vysoko ale skôr ďaleko odo mňa, zvuk signalizácie som buď nepočul, alebo začul neskoro. A tak do telemetrie vstúpilo  Svetlo.  Na spodné strany koncov obidvoch krídiel Easy Glidera som len tak narýchlo (dodnes tam sú), tavnou pištoľou, prilepil tzv. "vysokosvietivé" LED diódy. No ony až tak vysoko svietivé neboli; z bežných LEDiek som vybral tie "najsnaživejšie". Dopredu šikmo dole svietili žlté a dozadu šikmo dole červené. Šikmo dole preto, že ich svit mal byť najvýraznejší, keď mi model neletí nad hlavou.
 

 

Nasledovala ďalšia úprava programu pre mikrokontrolér a skúška v reálnych podmienkach. Fantázia! Letný podvečer na kopci nad Sásovou (sídlisko na severovýchode Banskej Bystrice), príjemný juhozápadný vietor, Easy Glider pomerne vysoko, letí odo mňa, je takmer nad okrajom sídliska.

Zapínam piaty kanál. Pípanie nepočuť, je to ďaleko a šikmo. Ale červené svetielká vidno perfektne. Som vo vytržení. Medzitým sa takmer zotmelo. Otáčam model smerom k sebe a objavujú sa žlté svetielká. Ich striedavé blikanie na ľavom a pravom krídle v rytme akéhosi tajného kódu prinieslo nečakané komplikácie. Po dolietaní, s modelom pod pazuchou, kráčajúc z kopca stretám skupinu malých chlapcov. "Ujo,  videli ste to UFO?" Ich otázka ma paralyzovala. Ani neviem, čo som odpovedal.

 

 

Pokračovanie -> 
 

Súvisiace články:

Cesta k telemetrii - 6. časť

Cesta k telemetrii - 5. časť

Cesta k telemetrii - 4. časť

Cesta k telemetrii - 3. časť

Cesta k telemetrii - 1. časť


 

 

DIY Home Made Telemetry for Model Modeller  Amatérská Telemetrie  Telemetria per Modeller modello  Telemetri för modell Modeller  Telemetría para Modeller Modelo  Телеметрии для модели Modeller  Telemetria para Modeller Modelo  Telemetria dla modelu Modeller  Telemetri for Modell Modeller  Telemetrie für Model Modeller  Telemetria a modell modellezõ  Telemetrie voor Model Modeller  Télémétrie pour Modeller modèle  Telemetria mallia Modeller  Telemetri til Model Modeller  القياس لنموذج مصمم نماذج  טלמטריה עבור דגמן דגם


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 4. 2017, 10:59 | Prečítané: 7654x | Kategórie: FrSky a Telemetria | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.73 kb