(Statický) Ťah elektrických dúchadiel
Na jednej už dávnejšej webovej diskusii sa spomínal ŤAH DÚCHADIEL, hlavne elektrických - teda EDF, ale spomínali sa tam aj dúchadlá poháňané piestovým spaľovacím motorom).
A tak som si urobil trochu poriadok v rôznych lístočkoch a našiel som takéto výsledky meraní.
autor: Janko O.
Po nedávnej webovej diskusii na tému ŤAH DÚCHADIEL (hlavne elektrických - teda EDF, ale spomínali sa tam aj dúchadlá poháňané piestovým spaľovacím motorom) som si urobil trochu poriadok v rôznych lístočkoch a našiel som takéto výsledky meraní: EDF 64 mm z modelu Jas-39 Gripen alebo F-18 Hornet (od Pelikána): holé EDF bez Intake Lips, napájanie 3S1P LiPol: 39000 ot/min, 23A, 267W (merané pomocou Wats Up), ťah 398g. To isté EDF 64 mm ale s nasadeným Intake Lips: 38340 ot/min, 25A, 288W, ťah 601g. Je možné, že po zabudovaní do gondoly, usporiadaní vodičov a uchytení gondoly k trupu sa pomery mierne zhoršia.
Že sa z tej 64-ky dá vytiahnuť aj viac ako bežne uvádzaných 400 gramov, je jasné. Podľa mojich meraní asi do 600 gramov - bez akýchkoľvek špecialít. Ale treba urobiť určité opatrenia: samozrejme vyvážiť, inak časť energie sa mení na rámus, a dôležitý je nasávací otvor. Ostrý vstup spôsobuje vírenie nasávaného vzduchu a znižuje ťah. Preto je vhodné použiť tzv. INTAKE LIPS. Ale ešte je tu jeden problém. EDF v gondole alebo skrátka mimo trupu má asi o 50% väčší ťah ako EDF "zatunelované" v trupe. Dôvodom sú straty vo výstupnej tryske ale hlavne v nasávacom kanáli. EDF-ko sa nemôže poriadne "nadýchnuť". Trochu sa to dá vylepšiť narezaním (väčších vhodne tvarovaných) otvorov do trupu tesne pred EDF. Samozrejme vzhľad utrpí, ale nárast ťahu o 10 až 20% poteší.
Čo sa týka tých otvorov vo vstupnom kanáli, nie je to môj výmysel, prišlo to v návode ku stavbe Mirage 2000 od FlyFly. Ja som žiadne otvory nevyrezal, pretože som nechcel "przniť" taký krásny model. Ale nedalo mi to a vyskúšal som to na Jas-39 Gripenovi. Pravdu povediac, žiadne závratné zlepšenie asi nenastalo (už sa bohužiaľ nepamätám), lebo som otvory znovu pracne zalepil. Ale zmienil som sa o tom Bohdanovi, a on na svojom malom Mirage 2000 podobné otvory zrealizoval a naznačil, že sa to trochu zlepšilo. A potom ich ešte trochu zväčšil. Dúfam, že to nie je len "placebo efekt".
Veľký Mirage 2000 od FlyFly letel zatiaľ len niekoľko krát, pretože ja som dosť bojazlivý človek a ešte stále len naberám odvahu. Cezto všetko lietanie s ním je veľmi príjemné, nie je záludný, má veľký rozsah rýchlostí, z čoho vyplýva, že ochotne lieta aj neuveriteľne pomaly. Ako je to s maximálnou rýchlosťou zatiaľ neviem, lebo akonáhle je model trochu vo vzduchu, uberám plyn. Na viac som si ešte netrúfol. Na lístočku som našiel aj namerané hodnoty EDF-ka (92 mm) z Mirage 2000. Napájam to 3S3P: I=85,86A, P=812,1W. Ťah vyše 1900 gramov. Telemetria mi v Mirage meria aj otáčky dúchadla, ale ten správny lístok musím ešte len nájsť.
Medzitým som lístočok našiel, takže ...
Mirage 2000: pri hmotnosti modelu 2144g, a otáčkach dúchadla 21500 ot/min je ťah 1940g.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 27. 9. 2013, 09:35 |
Prečítané: 9387x |
Kategórie: Pohony |
Napísal: admin |
Komentáre: 2
Mám doma duchadlo ruské DVO-140 CHCEL sa spýtať postačí to na malý model alebo ho treba upravovať malý model by som bol rád na samokridlo rozmery tak 300*500mm
Michal,
žiaľ neviem, čo to je za dúchadlo (nepodarilo sa mi ho ani vygúgliť), takže neviem, či bude vhodné.
ALE.
Samokrídlo rozmerov 300*500 je malé a asi bude zle lietať.
Ak na to dáte dúchadlo (a samozrejme batériu, regulátor, prijímač, servá), tak by som povedal, že to isto nebude lietať, alebo len veľkou rýchlosťou. Ja by som to nevedel uriadiť.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)