Elektronický vypínač - na čo to je?

V malých a stredne veľkých modeloch sa napájanie palubného systému väčšinou zabezpečuje BECom, alebo UBECom, niekedy samostatným (NiCd) zdrojom.

Zapnutie a vypnutie sa realizuje (posuvným) vypínačom (niektoré JeTi regulátory), alebo jednoducho pripojením alebo odpojením (pohonnej) batérie.

Ale piloti veľkých modelov často používajú Elektronický vypínač.

Prečo? Na čo to je? A ako to funguje?

autor: Janko O.


 

Dôvodov je niekoľko. Veľké modely nepoužívajú klasické zapojenie palubnej inštalácie v modeli, v štýle: Batéria, RC prijímač a do neho zapojené všetky servá.

Skôr používajú rôzne Rozvodné dosky alebo Power Boxy. Prečo a aký je ich význam, je popísané v článkoch "Na pol ceste k Power Boxu - 1.časť" a "Na pol ceste k Power Boxu - 2. časť". Zohnať posuvný vypínač, ktorý zvládne prúdy často presahujúce aj 10 Ampérov, tiež nie je úplne jednoduché. Ďalším dôležitým dôvodom použitia Elektronického vypínača je spoľahlivosť

Niekto by mohol namietať, že spoľahlivosť jedného mechanického vypínača je väčšia, ako spoľahlivosť zapojenia s niekoľkými elektronickými súčiastkami, ovládaného mechanickým vypínačom. Áno, má pravdu, ale "čaro" Elektronického vypínača je vo vtipnom zapojení. Zatiaľ čo pri použití klasického vypínača, je obvod zapínaný zapnutím posuvného vypínača, v Elektronickom vypínači sa obvod zapína vypnutím posuvného vypínača. Navyše týmto vypínačom tečú len veľmi malé prúdy, rádovo miliAmpér. 

Ide o to, že Elektronické vypínače sa väčšinou používajú vo veľkých (a ťažkých) modeloch, poháňaných (benzínovým) spaľovacím motorom, ktorý "rád produkuje" vibrácie a mastné "výfukové produkty".

Všetky tieto faktory môžu mať vplyv na spoľahlivosť elektrického obvodu mechanického vypínača. Vibrácie môžu časom spôsobiť odlomenie prívodu od kontaktu vypínača, výfukové produkty môžu spôsobiť zväčšenie prechodového odporu kontaktov vypínača, s následným prerušením napájania RC prijímača a serv. A keď sa to stane počas letu modelu, ktorý váži trebárs aj 30 kilogramov, k nešťastiu nie je ďaleko.

Preto Elektronické vypínače pracujú na princípe, že keď je posuvný mechanický prepínač (na schéme Vyp1)  zopnutý, Elektronický vypínač je vypnutý a naopak.

Často býva Elektronický vypínač súčasťou Rozvodnej dosky alebo Power Boxu, čo je zrejme najlepšie riešenie, pretože sa minimalizuje problémová kabeláž. Takto sú koncipované aj niektoré rozvodné dosky Miri Urbana z Nového Jičína.

Takže ak sa vplyvom vibrácií motora odlomí prívod ku kontaktu (posuvného) vypínača, tak jediné čo sa stane je, že sa Elektronický vypínač nedá vypnúť. A ak sa to stane počas letu, nič sa nedeje. 

A čo vplyv "výfukových produktov"? V Elektronickom vypínači sa samotné zapínanie a vypínanie palubného napájania robí výkonovým MosFET tranzistorom (na schéme T1), ktorý je hermeticky uzavretý a vonkajšie vplyvy na neho nepôsobia.

Podoba Elektronických vypínačov môže byť rôzna, od jednoduchých a lacných, až po "kombajny", ktoré je možné považovať za "kus nábytku".

Môžu byť vybavené indikáciou stavu jednou alebo viacerými LED diodami, prípadne viac-farebnými LED diodami. Môžu mať istý stupeň "inteligencie" a istý stupeň mechanického vyhotovenia. Ale nech už sú také alebo onaké, vždy by mali plniť svoju hlavnú úlohu - zvýšiť spoľahlivosť elektrickej inštalácie a modelu ako takého.

 

Súvisiace články: 

Na pol ceste k Power Boxu - 1.časť

Na pol ceste k Power Boxu - 2. časť

 

Electronic Switch Circuit


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 23. 1. 2017, 17:25 | Prečítané: 13075x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 11
Ahoj Janci ked si spravim ten vypinac podla druhej schemy stymi suciastkami kolko Amperov moze tiect cet ten tranzistor ? A hod mi tam dakde este led diodu aby mi to svietilo ked je zapnuty DIK. A dolo by sa ten mechanicky vypinac poucit iba taky tlacitkovy ktory ma len jednu polohu zatlacis a zopne elektronicky vypinac a zatlacis druhykrat a vypne?
Odpoveď | 2010-08-05 21:13:59
.:. Janko O
Ahoj Miško.
Jasné, doplním článok schémou, kde bude pridaná LED dioda, ktorá bude svietiť, keď je vypínač zapnutý. Ten tranzistor má maximálny prúd 74 Ampérov, ale to by musel byť chladený. Ak bude "len tak", čiže holá súčiastka bez chladiča, tak odhadujem, že do 10 Ampérov by to malo zniesť. To by malo stačiť aj na dosť rozsiahlu palubnú inštaláciu. Ak by si chcel viac Ampérov, tak treba tranzistor umiestniť na chladič. Ten tranzistor sa dá v BB kúpiť v DAVe, to je tzv. "V rozkroku", naproti starému Bábkovému divadlu.
S tym vypínačom je to trochu horšie. Ak by si tam dal mechanický vypínač, ktorý sám o sebe zostane po zatlačení zopnutý a po ďalšom zatlačení zostane vypnutý, tak s tým by to fungovalo. Ale ak by si tam dal len tlačítko (ako na zvonček), tak to by nefungovalo, to by tam musel byť doplnený ďalší obvod, napr. Klopný obvod. Ale to by už narástla zložitosť.
Namiesto posuvného vypínača tam samozrejme môže byť páčkový, otočný atď. Ten páčkový (ako v RC vysielačoch) by bol asi najvhodnejší.
Odpoveď | 2010-08-06 16:23:08
.:. Janko O
Miško,
tá nová schéma je už tam. Ahoj.
Odpoveď | 2010-08-07 09:07:45
Zajímal jsem se o amaterskou konstrukci elektronických spínačů, vzhledem k jejich jednoduchostí.Podle vašeho článku jsou vhodné jen do 10A odebíraného proudu, tedy asi pro elektroniku modelu kromě motoru.Problémem asi bude přechodový odpor spínacího prvku.Tranzisor IRF4905 má podle kataůloguRds(on) 0,02ohmu při 38A, což je Uds 0,76 V a ztráta 29W.Přechodový odpor je sice srovnatelný s Ri Lipol,ale přece jenom je to dosti velká ztráta tranzistoru vyžadující chlazení. U menších modelů při odběru do 20A je však ztráta napětí na tranzistoru 0,4V a ztracený výkon 8W, což je už přijatelnější.Nepomohlo by paralelní řazení spínacího prvku,
Odpoveď | 2011-12-12 14:00:53
.:. Janko O
Ano Vašku,
je možné tie výkonové FETy radiť paralelne a tým adekvátne znížiť Rdson. Bežne sa to tak robí v regulátoroch jednosmerných ale hlavne striedavých motorov. Tým odpadajú aj starosti s chladením.
Odpoveď | 2011-12-13 16:29:12
Ahoj, zostrojil som si spinac podla prvej aj druhej schemy, avsak ten prvy nefungoval, tranzistor bol stale otvoreny, musel som rezistor a vypinac vzajomne vymenit. Nie je v tej scheme chyba? Niesom elektrikar tak sa radsej opytam :-)

Spinac podla druhej schemy som doplnil o dvojitu diodu na vstupe, koli zalohe napajanie dvoma aku a bezalo to na prvy sup.
Dakujem za tento skvely web, objasnil mi mnozstvo veci.
Odpoveď | 2013-11-05 17:31:32
Dobrý deň, som úplný laik, ten Mosfet IRF4905 je P-kanál? Mne to zapojenie nefunguje. Bez ohľadu na polohu vypinača, je vždy napätie na výstupe. Kúpil som od čiňana sadu 10ks P kanal a "fungujú"rovnako-neuzatvárajú. Sú vadné ?
za odpoveď ďakujem
Odpoveď | 2016-04-20 21:41:30
.:. J O.
Ktoré zapojenie? Sú tam tri.
IRF4905 je P-kanál, to znamená, že sa do zopnutého stavu privádza záporným napätím na G-elektróde (voči S-elektróde).
Nemyslím, že by tranzistory boli vadné (dá sa to jednoducho overiť aj s pomocou (laboratórneho) zdroja - môžem popísať neskôr, ak by si to "nerozchodil"), skôr podozrievam, či si to správne zapojil - správne identifikoval vývody tranzistora/tranzistorov.
Ak by sme postupovali ďalej, máš nejaký merací prístroj (multimeter)?
Odpoveď | 2016-04-21 08:06:47
Mám multimeter Vici VC97.
Odpoveď | 2016-04-27 05:08:42
.:. J O.
Napíš, ktoré zapojenie riešime a potom napíš, aké napätia si tam nameral. Napr.: Kolektor T2 = 8,6V, Gate T1 = 12,1V a pod.
Merané samozrejme voči mínus pólu napájacieho napätia.
Odpoveď | 2016-04-27 07:57:34
Už mi to funguje podľa schémy č,2. Mal som nesprávne pripojený IRF4905. Prívodné napätie + pol som pripojil na source a fungovalo to. /pôvodne som to pripojil na drain vývod/. Do budúcnosti by bolo výborne, keby v jednoduchých schémach /pre laikov/ boli označované vývody FETov.
Váš web je vynikajúci, držím Vám palce.
Odpoveď | 2016-04-29 21:04:56
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32336.06 kb