Už dávnejšie som počas pravidelnej "obhliadky" situácie na modelárskych fórach objavil skvelé video.
Jeho autorom je Martin Hynek z Vysokého Mýta a názorne ukazuje, čo sa deje s odpruženým podvozkom modelu počas štartu a pristátia.
autor: Janko O.
To video sa mi tak zapáčilo, že som prekonal svoju vrodenú lenivosť a Martinovi som poslal mail. On súhlasil so zverejnením jeho videa na našej Web stránke a ešte pridal aj nejaké informácie.
Vzhľadom na to, že významu odpruženia podvozku sme sa venovali v článku "Podvozky modelov lietadiel a problémy s nimi", tak Martinovo video prišlo naozaj vhod a dokázalo, že "šedá je teória, ale zelený je strom modelárskeho života".
Treba zdôrazniť, že sa nejedná o nijak malý model, ale o takmer 20 kilový dvojmotorák B-25 Mitchell s rozpätím tri metre. Tu "oko" kamery asi naozaj trochu klame, pretože sa zdá, že to kolečko je tááákééé maličkééé, ale v skutočnosti má priemer 168 mm.
Na druhom videu je rovnaký model, ale iný "pohľad" kamery. Tu sa Martin sústredil skôr na činnosť vztlakových klapiek počas štartu a pristátia.
Čo sa týka spomínaného modelu, Martin napísal aj toto: "Jen na okraj: Spolu s kamerou jsem ještě zkoušel změřit rychlost v horizontu na plný plyn pomocí GPS. Výsledek: 170km/h."
Ako v diskusii k tomuto videu napísal Tomáš Ciniburk, to nie je len video, to je skvelá štúdia práce podvozku. Takže Martin, ďakujeme nie len za krásne, ale aj veľmi poučné videá.
Pozrel som si aj ďalšie Martinove modelárske výtvory a prelistoval so aj jeho „virtuálny“ fotoalbum.
Súvisiace články:
Podvozky modelov lietadiel a problémy s nimi