Článok bol napísaný pred vyše desiatimi rokmi.
(A vyzerá to, že sa situácia ani veľmi nezmenila.)
-------------------------------------------------------
"Sbírá céčka", to pred vyše tridsiatimi rokmi spieval Michal David vo veľmi vydarenej piesni.
Hm, história sa opakuje, teraz Céčka zbierame my - modelári. A čím sú vyššie, tým lepšie. Ale dá sa výrobcom veriť?
Snažili sme sa to overiť, a tu sú výsledky.
autor: Janko O.
Keď som sa dozvedel, že môj kamarát - modelár Peter S. z Banskej Bystrice kúpil LiPol batérie Hyperion tzv. G3-Série, zmocnila sa ma taká závisť, že som si povedal, že keď ich nemôžem mať tiež, tak ich aspoň zmeriam, či sú naozaj také dobré, ako sa hovorí. Mimochodom, Peter stavia krásne modely, väčšinou väčšie, od "historikov" až po súčasné, od bezmotorových, až po elektro-dúchadlové experimenty.
Ale vráťme sa k tým LiPolkám a k ich Céčkam. G3-Séria od Hyperionu by sa mala vyznačovať vysokou životnosťou (4 krát dlhšou ako bežné LiPol batérie), vysokým nabíjacím prúdom (až 5 C) a vysokými Céčkami, teda nízkym vnútorným odporom (o tom, aký je vzťah medzi kapacitou, vnútorným odporom Ri a Céčkami batérií pojednáva článok Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov). Na to, aby som overoval životnosť batérií, som nemal dostatok času a hodnotu nabíjacieho prúdu som nemal dôvod spochybňovať, obzvlášť z pohľadu toho, že sám nabíjam LiPolky oveľa nižšími prúdmi, ako je povolené, takže hodnotu vyššiu ako 1 C som ešte asi nikdy nevyužil. Ale serióznosť udávanej hodnoty C sa dá overiť pomerne rýchlo a "bezbolestne", pričom ju považujem za kľúčový parameter pohonnej batérie.
Aby bolo čo porovnávať, z chladničky som vytiahol dve ešte nikdy nepoužité sady Turnigy 2200 mAh / 25-35C a dve rovnako ešte nikdy nepoužité sady Zippy Flightmax 5000 mAh / 20C. No a meraniu sa podrobili samozrejme aj tie dve Petrove sady: Hyperion VX G3 3300 mAh / 35C a Hyperion CX G3 2100 mAh / 25C. Škoda, že som nemal k dispozícii nejakú batériu z "najtvrdšej" série EX, kde sú udávané Céčka až 45.
Batérie, vytiahnuté z chladničky, som nechal niekoľko hodín "aklimatizovať", pretože znížená teplota by sa na ich vnútornom odpore (a tým aj na Céčkach) nepriaznivo "podpísala". Keď mali všetky testované batérie izbovú teplotu (v týchto horúcich dňoch mierne nad 24 st. Celzia), zmeral som ich vnútorný odpor jednotlivých článkov aj celej batérie mojim meračom vnútorného odporu. Potom som namerané hodnoty "hodil do počítača" a zistené Céčka som zapísal do tabuľky, ktorú môžete vidieť.
Batéria Hyperion CX G3 2100 mAh / 25C spĺňa avizované hodnoty celkom presne, bohužiaľ druhá Hyperion-ka VX G3 3300 mAh / 35C zostáva svojej povesti trochu "dlžná", ale vzhľadom na chybu merania pri meraní malých vnútorných odporov, je možné, že jej Céčka môžu byť v rozsahu 30 až 34. Veľmi dobre obstáli obidve Turnigy, pretože ačkoľvek na HobbyKingu sú deklarované ako 25C, tak svojimi parametrami presne dodržali vyššiu hodnotu rozsahu Céčok. Miernym sklamaním sú obidve Zippy Flightmax 5000 mAh / 20C, pretože ani jedna z nich nedosiahla deklarovanú hodnotu, pričom tá "slabšia" z nich by skôr patrila do skupiny 15C, čo už je na dnešnú dobu pomerne "úbohé".
Dá sa povedať, že výrobcovia sa "snažia" dodržiavať udávané hodnoty Céčok, škoda len, že neviem, aké široké majú "tolerančné pole". Je možné, že vplyvom určitej nepresnosti merača vnútorného odporu sú hodnoty Céčok niektorých LiPoliek mierne vyššie (čo by situáciu vylepšilo), ale môžu byť aj mierne nižšie (čo by situáciu ešte viac zhoršilo). V každom prípade, batérie Turnigy aj s ohľadom na možnú chybu merania, s rezervou spĺňajú sľubované parametre, na druhej strane "polepšiť" by sa mohli Zippy Flightmax. Tu neobstojí ani "výhovorka" na chybu merania, pretože merač robí percentuálne menšiu chybu pri meraní väčších hodnôt Ri, čo je práve prípad Zippy Flightmax.
Hodnotu batérie nie je možné posudzovať len z pohľadu hodnoty Céčok, takže je možné, že "skvelé" Turnigy budú po niekoľkých použitiach "na blato" a zdanlivo priemerné Hyperion-y budú aj po dlhej dobe používania rovnako "príjemne" priemerné, ako keď sú nové.
Súvisiace články:
Merač vnútorného odporu LiPol batérií - 2. časť - Metóda merania
Merač vnútorného odporu LiPol batérií - 1.časť - Schéma
Measuring Internal Resistance of LiPo Battery, Measuring Internal Resistance of LiPo Battery, Measure Instrument, C-rate, C rate, Meranie hodnoty C, C-rate, skutočná hodnota C predávaných batérií, Misurare il valore di C, C-rate, il valore effettivo di batterie vendute C, Att mäta värdet av C, C-kurs, det verkliga värdet på C-batterier som säljs, Los valores de medición de C, C-tipo, el valor real de las baterías vendidas C, Измерение стоимости C, C-ставки, фактическая стоимость батарей C продали, Măsurare a valorii de C, C-rata, valoarea reală a bateriilor C vândute, Medir o valor de C, C da taxa, o valor real das pilhas vendidas C, Ustalaniu wartości C, C-rate, rzeczywista wartość sprzedaży baterii C, Måle verdien av C, C-rate, den faktiske verdien av C-batterier selges, Den Wert von C, C-Kurs, den tatsächlichen Wert der C-Batterien verkauft, Mérési értéket a C, C-os, a tényleges értéke a C elemek értékesített, Het meten van de waarde van C, C-tarief, de werkelijke waarde van C batterijen verkocht, Mesurer la valeur de C, C-taux, la valeur réelle des batteries vendues C, Mittausarvojen C, C-korko, todellinen arvo C akkuja myydään, Måling af værdien af C, C-sats, den faktiske værdi af C-batterier solgt, Measuring the value of C-C rate, the actual value of C batteries sold, قياس قيمة سي ، سي الصرف ، القيمة الفعلية للبيع البطاريات جيم, מדידת הערך של C, C-הדולר, הערך הממשי של סוללות