Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť
Pokračovanie článku o životnosti LiPo.
autor: Janko O.
Ale poďme k životnosti LiPoliek. To je totiž achilova päta LiPol batérií. "Kadečo" neznášajú, na "kadečo" sú citlivé a "kadečo" na ne nepriaznovo pôsobí:
- počas prevádzky neznášajú príliš nízku a ani príliš vysokú teplotu. Sú skoro ako batoľatá, najradšej to majú tak akurát - medzi 20 a 25 stupňov Celzia. Nízka teplota, pod +10 stupňov zväčšuje ich vnútorný odpor Ri, znižuje využiteľnú kapacitu a môže spôsobovať ich neskoršie "nafukovanie", vysoká teplota, už nad 40 stupňov výrazne skracuje ich životnosť. Každý stupeň nad 30 tu zanechá svoje neblahé dedičstvo.
- počas prevádzky aj počas skladovania neznášajú príliš nízke napätie: - počas prevádzky (pri odbere prúdu) pod 3,2 Voltu na článok (hraničná hodnota je 3,0 V/čl.), - počas skladovania by to nemalo byť menej ako 3,8 Voltu na článok. To znamená, že ak ste napr. prišli z lietania a vaše články majú pod 3,8 Voltu (a to väčšinou majú), nenechávajte ich tak, ale trochu ich "občerstvite", najlepšie na tých spomínaných 3,8 V.
- v akejkoľvek situácii neznášajú napätie vyššie ako 4,2 Voltu na článok, ktorého prekročenie (o niekoľko desatín Voltu) môže mať za následok neriadené dymové a pyrotechnické efekty s následným sťahovaním sa do dočasných obytných priestorov.
- sú citlivé na vybíjanie vyššími prúdmi, ako je vyznačené hodnotou "Céčok". Niekedy sú Céčka dve, napr. 25-35, kde to vyššie vyjadruje krátkodobé (do 10 sekúnd) zaťažovanie a druhé trvalé zaťažovanie prúdom, ktorého hodnota je Céčka krát Kapacita. Treba podotknúť, že výrobcovia vyznačujú hodnoty Céčok "silno optimisticky", navyše pre novú LiPolku. Čo sa postupom času a vplyvom zaťažovania s batériou deje sa môžete dočítať v článku pojednávajúcom o vnútornom odpore a kapacite LiPol batérií, uvedenom na tejto Web stránke: Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov .
- sú citlivé na nabíjanie vyššími prúdmi ako predpisuje výrobca. Vačšinou je to 1 C, niekedy 2 C a LiPolky G3 generácie je možné nabíjať prúdom až 5 C (niektoré aj viac).
- životnosť im skracuje nabíjanie vyššími prúdmi a pritom nemáme na mysli prúdy prekračujúce dovolený limit, spomínaný o dva riadky vyššie. Ak sa neponáhľate, nabíjajte pomaly; extrémne populárne povedané, elektróny sa tak lepšie poukladajú na svoje skladové pozície. Aj batérie dovoľujúce nabíjací prúd napr. 2 C kľudne nabíjajte 0,5 C. Samozrejme, v časovej tiesni, keď kamaráti vyvolávajú a nervózne búchajú na dvere, aby ste už išli lietať - však je ideálne počasie, môžete nabíjať maximálnym dovoleným prúdom. To, že si nevymýšľame, dokazuje článok Ing. Michala Černého "Dôsledky rýchleho nabíjania akumulátorov", uverejnený v časopise RC-Revue 2/2010.
- nepriaznivo na ne pôsobí dlhodobé skladovanie v plne nabitom stave (4,2 V/čl.). To, že pojem "dlhodobé" je dosť relatívny, dokazuje aj to, že ja osobne uvádzam LiPolky do stavu STORE buď hneď, ak viem, že najbližší týždeň nepôjdem lietať, alebo po troch - štyroch dňoch, ak som plánovali ísť lietať na druhý deň, ale počasie mi to medzitým prekazilo. A to ma všetci kolegovia a dokonca aj môj brat Miroslav považujú za paranoika, pretože mnohí batérie do stavu Store neuvádzajú nikdy, alebo len na obdobie dlhšie ako niekoľko mesiacov, tzv. zazimovanie. Na svoju obhajobu opäť použijem názory tých najkompetentnejších: Šéf známej a renomovanej firmy Hyperion uviedol, že určite treba uviesť batérie do stavu Store aj vtedy, keď ju odkladáme na deň či dva. Režimom Store (skladovanie) je vybavená drvivá väčšina inteligentnejších nabíjačov a nabijú či vybijú LiPolku tak, aby každý článok mal 3,8 Voltu.
- nepriaznivo na ne pôsobí dlhodobé skladovanie pri nevhodných teplotách, najmä vyšších. Optimálnou sa javí teplota okolo +10 stupňov Celzia, ktorá je bežne "k dispozícii" v chladničkách, pri ktorej sú chemické procesy v batérii a tým aj jej starnutie spomalené, bez negatívnych vplyvov na jej parametre.
- životnosť im skracuje udržiavanie plného napätia (4,2 V/čl.) trvajúce aj niekoľko málo hodín. Už spomínaný šéf firmy Hyperion odporúča na dosiahnutie maximálnej životnosti LiPol batérií, nabíjať ich len na 90 až 95 % kapacity. Po "prešmátraní" rôznych zákutí internetu nám vyšlo, že po vylietaní (ak druhý deň opäť pôjdeme lietať) je dobré LiPolku nabiť do tzv. Pohotovostného stavu tak, aby napätie jednotlivých článkov bolo v rozmedzí 4,00 až 4,10 Voltu a neskôr, tesne pred odchodom "do terénu" ju nabiť naplno. Ideálne by bolo, prísť na kopec alebo lúku s LiPolkou v tomto Pohotovostnom stave, tam ju "doliať" do plna a hneď vyštartovať. To by batéria vo Full režime bola len niekoľko minút alebo dokonca sekúnd. Túto procedúru je možné bez problémov realizovať, ak na miesto lietania chodíme autom. Ja na sásovský kopec alebo na ďatelinu chodím väčšinou peši a predstava, že okrem RC vysielača, rozloženého modelu a "súpravy prvej pomoci" som opásaný ešte aj akumulátorom z auta a dosť rozmerným nabíjačom HobbyKing Quattro 4x6 s káblami, je pomerne komická.
V našich úvahách alebo výpočtoch sme predpokladali, že batérie majú stále také Céčka, ako je na nich napísané. Ale že to tak nie je, o tom pojednáva článok Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov. Aké Céčka vaše LiPol batérie skutočne majú môžete bez aj bez špeciálnych meracích prístrojov jednoducho zistiť, tak ako to popisuje článok Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov. Pre bežného modelára je toto zrejme najlacnejšia a najschodnejšia cesta, ako zistiť "kondíciu" pohonných batérií, ačkoľvek na našej Web stránke uvádzame aj návod na výrobu Merača vnútorného odporu LiPol batérií.
Súvisiace články:
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť
Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov
Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov
Zazimovanie (dlhodobé skladovanie) LiPol batérií
Zmena vnútorného odporu LiPol článkov pri zmene teploty
Google Keywords Search:
provoz LiPol baterií, vnitřní odpor, skladování, pokles kapacity, nabíjení vyššími proudy, dlouhodobé zatěžování, maximální dovolený proud, nabíjecí, vybíjecí, inteligentní nabíječ, prodloužení životnosti, konzervační režim, Розширення - збільшення клітин життя ЛІПОЛ, акумулятори, батарейки. Extension - aumentare le cellule LiPol vita, batterie, pile. Utvidgning - öka cellernas liv LiPol, batterier, batterier. Extensión - aumento de las células LiPol vida, pilas, baterías. Продужење - повећање живот ЛиПол ћелије, батерије, батерије. Podaljšanje - povečanje celice LiPol življenja, baterije, baterije. Расширение - увеличение клеток жизни ЛИПОЛ, аккумуляторы, батарейки. Prelungire - creşterea celulelor LiPol viaţă, baterii, acumulatori. Extensão - aumento das células Lipol vida, pilhas, baterias. Rozszerzenie - wzrost komórek LiPol życia, baterie, akumulatory. Extension - øker levetid LiPol cellene, primære batterier, batteri. Extension - Steigerung der Lebensqualität LiPol Zellen, Batterien, Akkus. Kiterjesztés - növeli a sejtek életben LiPol, elemek, akkumulátorok. Extension - palielināt dzīves LiPol šūnām, baterijas, baterijas. Pratęsimas - didinti gyvenimo LiPol elementai, akumuliatoriai,. Extension - povećanje stanice život LiPol, baterije, baterije. Uitbreiding - verhoging van het leven LiPol cellen, batterijen, accu's. Extension - en augmentant les cellules LiPol vie, piles, batteries. Laajennus - lisää elämää LiPol soluja, akut, paristot. Udvidelse - forbedring af livet LiPol celler, batterier, batterier. Разширяване - увеличаване на клетките живот LiPol, батерии, акумулатори. Extension - increasing the life LiPol cells, batteries, batteries. הרחבה - הגדלת החיים של תאים, סוללות, סוללות.ملحق -- زيادة عمر الخلايا والبطاريات والبطاريات.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 21. 12. 2021, 08:06 |
Prečítané: 28735x |
Kategórie: Pohony |
Napísal: admin |
Komentáre: 22
Ehm taká malá poznámka tieto dve časti textov sa navzájom akosi uvadzaju do rozporov :
počas prevádzky neznášajú príliš nízku a ani príliš vysokú teplotu. Sú skoro ako batoľatá, najradšej to majú tak akurát - medzi 20 a 25 stupňov Celzia. Nízka teplota, pod +10 stupňov zväčšuje ich vnútorný odpor Ri, znižuje kapacitu a môže spôsobovať ich neskoršie "nafukovanie", vysoká teplota, už nad 50 stupňov výrazne skracuje ich životnosť. Každý stupeň nad 30 tu zanechá svoje neblahé dedičstvo.
- nepriaznivo na ne pôsobí dlhodobé skladovanie pri nevhodných teplotách, najmä vyšších. Optimálnou sa javí teplota okolo +10 stupňov Celzia, ktorá je bežne "k dispozícii" v chladničkách, pri ktorej sú chemické procesy v batérii a tým aj jej starnutie spomalené, bez negatívnych vplyvov na jej parametre.
Tak kde ich mam doprdele skladovať v izbe kde mam 17 stupňov alebo v ladničke kde je 7 stupnov ????
Ahoj Patrik.
Počas prevádzky sa rozumie v modeli, keď majú dodávať prúd. Dlhodobé skladovanie sa rozumie - skladovanie, bez odberu prúdu. Priznám sa, že tá formulácia môže byť trochu ťažkopádna. Ospravedlňujem sa, mne sú moje myšlienky jasné, ale či sú jasné aj čitateľovi, to môže byť niekedy problém.
Myslím, že ich môžeš skladovať kľudne pri tých 7 stupňov, ačkoľvek ani tých 17 nie je úplne zlých. Ale takých 27, alebo 37, alebo ... je na skladovanie absolútne nevhodných.
a čo tak 3 alebo 4 stupne ?? či to už je moc malo ?
Patrik,
ja sa bojím, že keď ti teraz napíšem, že môžu byť 3 aj 4 stupne, tak o hodinu sa budeš pýtať, či môžu byť 2 alebo 1 stupeň. Skúškami bolo zistené, že skladovanie pod nulou im škodí, ale optimálne je to pri +10 stupňov Celzia. Skladuj aj pri 3 až 4 stupne, nie je to síce optimálne, ale stále lepšie ako mráz. Či je to od tých +10 stupňov lepšie o 6 hore alebo o 6 dole, o tom sa štúdia nezmieňuje.
Dobre teda dik
... a nemusis sa bat nenapisem
Dobrý den.
Váš článek o lipolkách je vynikající, přesto bych se rád zeptal na dvě věci.
1) Nevadí lipolce v jaké poloze je v autě umístěna? Nebo musí jen ležet?
2) Mohu ji nabíjet stále nižším prouden než 1C? Mám totiž 3 různé a nechce se mi pořád nastavovat nabíječku. Mám 1,5-1,8 a 2,2 a nabíjím všechny 1,5A.
Děkuji za odpověď a přeji hezký den na Slovensko.
Ahoj Jackie.
1. Lipolke je jedno v akej je polohe.
2. Môžete ju kľudne stále nabíjať prúdom nižším ako 1C. Aj ja to tak robím a 2-ročné LiPoilky sa takmer vyrovnajú novo zakúpeným.
Pozdravujeme priateľov - modelárov v Čechách a na Morave.
Ďakujem za odpoveď.
Jackie
Zdravím na Slovensko, chci se zeptat, na jedné lipolce mi neukazuje nabíječka na servisním konektoru napětí článků.
Jinak na hlavním konektoru ukazuje napětí normálně i při nabíjení. Lipolku používám dál, jenom by mě zajímalo, zda to neni nebezpečné.
Děkuji za odpoveď a přeju hezký den.
Tie káble ktoré vedú zo servisného konektoru sú napájkované na kremíkovej(Si) doske (aspoň myslím že je kremíková).Pravdepodobne sa ti jeden alebo viac z cínu odtrhli (na niektorých je to fakt hrozne napájkované). Skúsim hádať, je to Zippy nie? Ak áno,tak čierny ide na čierny napájací, červený na červený napájací, biely medzi ne a žltý pod biely. Asi som to nenapísal moc zrozumiteľne, ale keď otvoríš tú baterku, tak pochopíš (hádam). Napájkuj ten kábel znova tam kde má byť a pôjde to. P.S. keď budeš rezať ten biely obal, daj si bacha aby si to tam neskratol-hádže to fakt veľké iskry
Díky za odpoved, ale to bylo to první co me napadlo, kabely jsou priletovane takze v tom to neni, baterie jsi uhodnul.
Aku normalne použivam dal bez problemu jen mi slo o to, co se muze stat, zda to necemu nevadi a ci to neni nejak nebezpečne.
Maj sa
Tak ma napadlo, vie sa, koľko nabíjacích cyklov bežne lipolky vydržia v použiteľnej kondícii?
Pýtam sa aj preto, lebo také uvedenie baterky do STORE z plných 4,2V zožerie takmer celý vybíjací cyklus, tak považujem za trochu diskutabilné, čo skracuje životnosť viac...
Zdravím Vás chlapci, a mám taký dotaz.
Jak je možné, že moje lipolky mají za sebou už nějakých 800 cyklů a jsou stále plně funkční?
Děkuji za vysvětlení
Ahoj Jackie.
Priznám sa, že tvoje tvrdenie je neuveriteľné.
Ešte treba rozšifrovať, čo sa skrýva za pojmom "plně funkční".
Mňa osobne by až tak nezaujímala kapacita, ale skôr ich vnútorný odpor. Po 800 cykloch.
Tiež záleží od toho, v čom a ako ich používaš.
Inak urobiť 800 (plných) modelárskych cyklov, to je kumšt. To je viac ako 2 roky dennodenného používania, ak uvažujeme 1-krát za deň.
Buď si už dávnejšie kúpil nejaké mimoriadne vydarené kusy (ale aj tak by ma zaujímal ten vnútorný odpor), alebo si ich postriekal svätenou vodou.
Skrátka, zmeraj ich vnútorný odpor, popíš ako a v čom ich používaš a potom budeme teoretizovať ďalej, lebo takto je to len samé AK a KEBY.
Skrátka neuveriteľné
.
Servus Janko, dakujem za Tvoju rýchlu odpoved a teraz k tým lipolkám, ale po česky to mi ide lepsie.
Takže se jedná o Turnigy 2,2 20C, používám dvě zapojené paralerně v Traxxasu Summit 1/16. Baterie mám od Augusta 2011, jezdím každý den a nabíjím je 4X za den.
Když dojezdím mají články 3,8V, dám je na nabíječku a vejde se do nich něco přes 1000MAh.
Jak by jsem měl změřit vnitřní odpor nevím, nejsem žádný expert. Já jenom nabíjím ( k lipolkám se chovám pokud možno podle Vašeho návodu) a jezdím i teď v zimě a na baterkách nepozoruju žádnou změnu.
Takže to je asi tak všetko, čo ma napadá a teraz je to na Tebe ako to vysvetlíš.
Těším sa na odpoved a prajem všetko najlepsie.
Ahoj Jackie.
Tvoj posledný komentár ma mimoriadne potešil. Najradšej by som ho poslal osobne JMalikovi, vášnivému diskutérovi z RC Mánie. On je totiž zarytý nepriateľ paralelného spájania batérií. Podľa neho je toto spojenie veľmi nebezpečné a strašidelným spôsobom skracuje životnosť LiPoliek.
Ale tvoje skúsenosti dokazujú pravý opak.
Tajomstvo dlhej životnosti tvojich LiPoliek asi spočíva v tom, že ich vybíjaš veľmi plytko. Mám na mysli to, že z 2200 mAh batérie odčerpáš len 1000 mAh. A samozrejme, asi si mal šťastie na naozaj dobré LiPolky a celkovo sa o ne dobre staráš.
Vnútorný odpor sa dá zmerať špeciálnymi meračmi, niektorými nabíjačmi, alebo sme na to vypracovali metódu, nevyžadujúcu špeciálne prístroje:
odkaz Ďakujeme za prianie a nech ti tie baterky ešte dlho dobre slúžia.
Ahoj hoši, tak mám na vás zasa jeden dotaz.
Lipolka 5200 mAh 2S 30C. Při plném nabití má jeden článek 4,20V a druhý 4,00V.
Dá se s tím něco dělat, abych to srovnal a nebo to nevadí a můžu takhle fungovat dál?
Vďaka za vašu odpoveď.
Zásadne zrovnať! Ten rozdiel je dosť veľký. Daj balancovanie pri nabíjaní, prípadne skús ten jeden článok nabiť ako sólo.
Ale je možné, že je už poškodený a nepodarí sa Ti to.
Nabíjam stále s balacovanim, ako možem zkusiť dobiť jeden solo článok? cez balačný konektor?
Zatím vďaka
Dobrý deň,
chcem sa Vás opýtať, aký vplyv má lietanie v zime na lipo baterie. Ďakujem
Ja v podstate lietam s lipolkami v zime rád, pretože sa tak nezahrievajú.
Všeobecne sa tvrdí, že lipolke ubližuje teplo nad 40 stupňov. A je naozaj rozdiel, ak je v lete vonku 30 stupňov alebo v zime okolo nuly. V lete sa totiž k tým 40-tim stupňom dohreje lipolka podstatne skôr, a preto sa snažím v lete lietať len tak opatrne, nie na plný plyn, cez to všetko sú lipolky po lietaní mierne teplé. V zime naopak- lietam ako diabol a baterky sú stále studené.
Empiricky zistené - mráz im veľmi neubližuje.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)