Ako som objavil penu

Ešte pred vyše šiestimi rokmi sme na Web stránke nášho dobrého kamaráta Bohdana vyprovokovali polemiku na tému, kto preferuje modely konštrukčné a kto penové.

Túto tému sme s mojim bratom Miroslavom vyobracali zo všetkých strán. Obaja modelárčime s prestávkami hádam aj 35 rokov a za ten čas sa mnohé zmenilo: materiály a technológie pokročili.

Keď som asi pred 11 rokmi prvý krát čítal o penových modeloch, mávol som rukou nad takými "hračkami".

A o dva roky to prišlo. Miroslav mi telefonicky oznámil, že sa po rokoch vracia k modelárčeniu a že už aj zakúpil súpravu (4-kanálovú Futabu) a model. Penový?! Z Elaporu. Easy Star od nemeckého Multiplexu.

Myslel som, že omdliem. "Taký cárach. Že sa tí pedantní nemci znížili k takému shitu". Toto som si myslel, kým som to neuzrel.

autor: Janko O.

 


 

A potom Miroslav prišiel počas jarných prázdnin do BB a ja som "to" uzrel. No nebola to láska na prvý pohľad. Bolo to iné, ako som si pôvodne predstavoval, ale bol som ochotný odprisahať, že "toto" lietať nebude. A keby aj náhodou ano, tak len veľmi mizerne.

Vyrazili sme na ďatelinu. Vzduchom poletoval sneh (však boli jarné prázdniny  a vtedy ešte v zime dokonca "existoval" sneh, nie ako teraz). Brat to šmaril do vzduchu a ..........  Do pekla, ono to letelo. A celkom dobre. Behom nasledujúcich 5 minút som sa zamiloval. "Toto chcem tiež. A aj ja sa vraciam k modelárčeniu.

Po Easy Stare som kúpil Easy Glidera. Tiež od Multiplexu a somozrejme z Elaporu. Keď som sa trochu zdokonalil, odvážil som sa ukázať "modelárskej verejnosti".

Vystúpil som na sásovský kopec (oficiálne Vtáčnik). Bol pekný deň, fúkal juhovýchodný vietor. Ideál. A na kopci bolo plno: Mirko Čamaj s vnukom Petrom, Janko Vrlo, Miloš Macko a ešte ďalší. Spýtal som sa, či môžem a či kanál 50 je voľný. 

Potom som poskladal Easy Glidera. Mal som na ňom nejaké svoje "špeciality": prepojenie krídiel s trupom cez USB konektory, špeciálny spôsob fixovania polohy krídiel atď. Evidentne nikto z nich taký (teda hlavne penový) model ešte z blízka nevidel.

Keď som povedal, že je to z penového materiálu, na tvárach sa im objavil zhnusený výraz. Dokonca sa mi zdalo, že niektorých naplo na vracanie.

Všetci boli zvedaví či je to len atrapa alebo to bude aj lietať. Mal som nevýhodu, bol som tam prvý krát, kopec som nemal "prečítaný". Zaťal som zuby, nahodil kamennú tvár a hodil model do vzduchu. Ten vystúpal a potom som hrdo dokázal, že tá trapná pena môže lietať bez motora vyše hodiny. Potom som dal Easy Glidera bratovi Miroslavovi a myslím, že sme ho obidvaja milovali rovnako.

 

A tu je názor môjho brata Miroslava:

Ortodoxní modelári tvrdia, že model, ktorý nie je z balzy nie je model... ale čo ich k tomuto tvrdeniu oprávňuje? Balza je strom, ktorý bohužiaľ u nás nerastie, ale niekde vo vzdialenej Afrike. Aj keď rastie pomerne rýchlo, stále na jej dorast treba čakať! A tak vďaka doprave, spracovaniu a závislosti na iných krajinách sa balza stáva cennosťou - skoro luxusom. Ale peny (myslím tým všetky tie poly - styrény,-propylény či -prony) dokážeme vyrobiť aj u nás, lacno a v rôznych hrúbkach. Možno obraz všade sa povaľujúceho polystyrénu v 70-80 rokoch minulého storočia, teda v "rozkvete" socialistickej výstavby panelákových sídlisk vytvára ilúziu, že pena je niečo špinavé, nečisté a odporné ... a na stavbu modelov nevhodné. Možno preto, že ortodoxným vadí nevzhľadný povrch peny, lebo spravidla videli modely vyrezané a bez akejkoľvek povrchovej úpravy, maximálne natreté liehovými farbami. Ale akosi zabudli, že aj pena môže byť len základ, kde sa dá rôznou povrchovou úpravou dosiahnúť prvotriedneho vzhľadu. Videl som model z peny, tmelený, brúsený lakovaný a farbený, kde som si myslel, že sa dívam na kompozit! S bratom J.O. už máme za sebou prvé skutočne pozitívne výsledky, kedy sa pena stáva nielen tvrdou, ale aj hladkou a doslova krásnou. Ja, ktorý som tak miloval vôňu kanagomu a acetónového laku prisahám, že model od Multiplexu aj bez úpravy, len tak na holo zo vzdialenosti 5 metrov nerozpoznáte, či je z guličiek alebo z čoho! A na záver jedna osobná skúsenosť - na letisku v Trenčíne lietal jeden maník s modelom od Sebartu. Na tradičné rušenie medzi zemou a kniplami  to škarede zapichol! Keď som videl tú hromadu špajdlí a balzových prkienok, obalených v Oracoveri, bolo mne samému do plaču. Majiteľ tvrdil, že je to zrelé na nový trup ... To pena by bola len trochu zmačkaná a prinajhoršom odrežem a urobím novú špicu. A ten, kto tvrdí, že pena je vhodná tak do 2 metrov, nech sa pozrie do časopisu RC modely č.10/09, kde z polystyrénu stavajú Dakotu o rozpätí 3,8 metra a váhe 12 kg!

A tak stále tvrdím:  Keby v ranných dobách modelárstva poznali polystyrén a uhlík, balzu by sme dodnes nepotrebovali...

 

 Model of EPS foam EPP Modello di EPS espanso EPP Modell för EPS skum och EPP Modelo de espuma de EPS y EPP Модель EPS пены и EPP Modelo de espuma de EPS e EPP Model styropianu i EPP Modell av EPS skum og EPP Modell des EPS-Schaum und EPP Modellje EPS hab és az EPP Model van EPS schuim en EPP Modèle de mousse EPS et EPP Malli EPS-muovia ja EPP Model af EPS skum og EPP نموذج العائد على السهم الرغوة وحزب الشعب الأوروبي דגם של קצף


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 18. 2. 2016, 14:24 | Prečítané: 10742x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 16
Zase by som sa pripojil: Kedze by som si konecne nieco postavil po rokoch aj sam, nielen upravoval cinske penove modely, rozmyslal som ako na to. Odporovy drat nemam a myslim ze je to nad moje sily, nasiel som zaujimavy clanok na rc groups, kde manik vyrobil cely model len pouzitim 5mm depronu klasickym sposobom kostra a potah.

Ze ten Avro Vulcan je krasny, mozete posudit tu:

odkaz

Iked ta pevnost sa mozno bude rovnat balzovej konstrukcii, na druhej strane lakom sa to da spevnit.

Len tak na uvahu o modeloch z peny
Odpoveď | 2010-03-29 17:15:06
.:. Janko
Ahoj Googie.
Musím sa priznať, že teraz ste ma dostal. Ten Vulcan je moja srdcová záležitosť, ako povedal môj starší brat Milan, to držať v rukách je rovnako fajn, ako držať peknú ženu. Ten model je neskutočne krásny. Inak takýmto Depronovo-konštrukčným spôsobom by sme raz chceli s Miroslavom postaviť obrovitého Fantoma. Keď si ho pozriete na fotkách, tak zistíte, že sa "náramne" podobá na Vulkana.
Odpoveď | 2010-03-29 22:46:40
.:. peyrac
fantastické
Odpoveď | 2010-05-17 21:06:54
.:. Jack | mail
Easy Star bolo moje prvé lietadlo, s ktorým som začínal.
Je vynikajúce!
Po rokoch je stále "pojazdné", len som musel zvnútra podlepiť "pomačkaný" čumák po nesčítateľných tvrdých pristátiach a do krídel vlepiť papierové trubky na pevnejšie vedenie nosníkovej uhlíkovej trubky.
Aj pohon som nechal pôvodný - je pre mňa "nostalgy".

Ale .. klasická konštrukcia je niečo skutočne nádherné!
Odpoveď | 2011-02-08 08:09:36
.:. andrej
aj ten model na prvej fotke je pekny :D
Odpoveď | 2011-02-08 16:38:18
.:. Janko O
Andrej,
ale Easy Star je to bielo-modré, nie to ružové. To je úplne iná Star. Ale fakt je, že trup má krajší, ako ten od Multiplexu. Asi to nebude z Elaporu. To bude nejaký prírodný "materiál".
Odpoveď | 2011-02-08 17:51:19
Pravdu mas Janko...
Ten model je s vami nejako spriazneny? :-D
Odpoveď | 2011-02-08 17:56:38
.:. Janko O
Ééééj, Oli.
Kiež by si mal pravdu (o tej spriaznenosti). Vôbec by som sa nebránil, keby taký model (ten ružový) chcel byť so mnou spriaznený.
Ale zrejme by to bolo ako v tom skvelom českom filme, povedala by: "Vrať se do hrobu".
2011-02-08 18:18:52
Tiež som vlani začínal s EasyStarom. Bol to môj prvý model a naučil ma mnohému. Bohužiaľ na konci sezóny som ho pustil príliš vysoko v termike a moja Zebra to už nezvládla a tak zmizol v mraku a v nenávratne. Ostal som verný "pene" a dávam na tohtoročnú sezónu dohromady ArcusSport od Robbe. Má to už slušných 2,6m, krídelká a klapky, takže o zábavu bude postarané
Odpoveď | 2011-02-08 18:15:20 | Príspevok upravený: 2011-02-09 07:46:25
.:. Laco
Ja som začal s modelárčinou pred dvoma rokmi, čiže už v dobe penovej. Postupne som postavil podľa návodov na nete Pibros z depronu, Cutlass a krídlo Divinity z EPP. Na jeseň som si kúpil ASW28, ktorý som včera rozbil. Všetky modely vydržali mnoho škaredých pádov ale pri pohlade na balzový model dvojmetrového vetroňa mám pocit, že tie penové modely sú len akési atrapy. Preto som dnes ráno kúpil stavebnicu malého balzového vetroňa Sova A3 aby som si vyskúšal čo je to vlastne lepenie krídla, napínanie papiera ........ Určite to nebude posledný pokus z balzy, verím že postavím aj toho 2 metrového vetroňa
Odpoveď | 2011-02-08 21:29:50
.:. Jack | mail
Klasická stavba je .. nekonečná! A po dokončení má človek stále obavu, aby prvý štart nebol aj jeho posledný. Rozbitý model sa totiž horšie "lieči" a spomienky na pracnú stavbu ťa stále prenasledujú.
Ale, aj ja sa chystám na klasického Piper-a. Teraz robím k jari metrovú Demoiselle - klasická, ale "paličková" konštrukcia.
Odpoveď | 2011-02-09 08:10:01
.:. Newor
Postavil som "pár" modelov aj klasicky, aj po príchode "stavebných materiálov". A tak sa osobne domnievam, že je to taká dobrá povera, že penové modely sa ľahšie stavajú, opravujú...a tak podobne. Tak isto, ako človek musí chytiť zručnosť pri pene, musí aj pri klasike, to je jasné, nič nepôjde hneď samo, ale sa to treba naučiť. V dnešnej dobe rýchlych lepidiel ide podľa mňa klasická stavba ešte rýchlejšie, ako z peny, ak má človek ako predlohu nejaký priestorový model (viď ten Vulcan v komentároch), stavba je tiež komplikovaná a nie je superrýchla...a opravy - tie sa na klasike dajú realizovať tak, že vo výsledku nikto ani netuší, že mal model haváriu. Odstránim poťah, zlepím/vymením konštrukciu, nažehlím/nalepím/vylakujem novú fóliu/papier a je to. Na pene stále vidno, kde bola oprava (jasné, dá sa tmeliť...). Samozrejme, ak je to totálka, s tým sa už nič nespraví a je jedno, či je to pena, alebo klasika.
Odpoveď | 2011-02-09 09:35:57
.:. Jack | mail
Pena je náročná aj preto, že si stavebný plán robí každý sám. A teda počas stavby rieši všetky problémy. (nemyslím tým doskové modely)
Klasika sa zvyčajne lepí na papierovom pláne a "skoro" všetko je jasné. Tak práca ide relatívne rýchlejšie a plynulejšie.
2011-02-10 07:23:02
.:. mior | mail
Ak spravíš dobrú povrchovú úpravu, tak nikto ani nezistí, že je to z peny a preto to ani nebude žiadna atrapa... Treba skúsiť a uvidíš sám, prípadne si pozri fotky v Galérii o úprave penového povrchu pri stavbe Herculesa C-130.
Odpoveď | 2011-02-09 10:38:06
.:. newor
Mám modely z peny, nezatracujem penu, len hovorím, že ak niekto porovnáva klasiku a penu a nerobil jedno aj druhé, nemôže porovnávať. A pracnosť povrchu peny spevňovanej valcovaním, hladením, tmelením, brúsením, lakovaním, leštením mi teda nepríde o nič menej pracná ako vybrúsenie kostry s prilakovaním papiera s následným nástrekom do finiša, prípadne len požehlením...hauk (ako hovorí Winetúú)
Odpoveď | 2011-02-09 11:50:17
Mám konštrukčné aj penové modely a lietajú rovnako dobre. Akurát pena je skoro nerozbitná a preto lietam najčastejšie s nimi. Rozbiť stavaný model nieje nič príjemné a pene neuškodí aj tvrdší náraz. Človek z niekoľkých metrov nepozná rozdiel
Odpoveď | 2011-02-09 23:43:40
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32604.13 kb