Už vlani (2019) sme si (s Miroslavom ( mior)) povedali, že by sme sa mali pozrieť, ako to na modelárskych podujatiach vyzerá aj inde, nie len „u nás doma“.
Nevyšlo nám to tak, ako sme si predstavovali, ale povedali sme si, že v roku 2020 si to vynahradíme.
Ale prišla Korona a vyzeralo to, že zase „utrieme hubu nasucho“.
Ale napokon to tohto roku vyzerá celkom dobre: v Gôtovanoch bolo perfekt a o minulých Air Grill-och v Častej sme dostávali samé dobré referencie.
A tak sme sa tam teda tohto roku vybrali.
pripravil: Janko O.
Akcia bola koncipovaná ako 1-dňová: v sobotu 25.7.2020 s tým, že prihlásení piloti si môžu voľne polietať už v piatok poobede a dokonca aj v nedeľu od rána.
My sme plánovali prísť na jeden deň, ale otázka znela: ktorý?
Pozorne sme sledovali predpovede počasia, ale neboli sme z toho múdri: raz to vyzeralo tak, o pár hodín už úplne inak.
Miroslav si neodpustil, aby len tak popod fúzy (hoci žiadne nemá ) utrúsil onu povestnú múdrosť, ktorú som postupom času začal považovať skôr za kliatbu:
Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.
Asi sme urobili chybu, že sme nedržali hubu a Bohu sme čo-to o našich modelárskych plánoch prezradili. Pretože rovnako ako nemohol zhatať úsilie organizátorov (hlavne Miška Hrnčiara) v Gôtovanoch a ani organizátorov Air Grillu v Častej (pod vedením Romana Setnického), tak sa aspoň rozhodol, že pokazí počasie. Zatiaľ čo v Gôtovanoch v piatok silno fúkalo a v sobotu trochu pršalo, tak v Častej (pre zmenu) v piatok (podvečer) trochu pršalo a v sobotu zase fúkalo.
No ale aby som sa vrátil k téme: napokon sme sa rozhodli pre pôvodný plán – ísť do Častej v piatok neskoro poobede a zostať až do zotmenia.
Dôvod bol ten, že sme v Častej chceli odskúšať niekoľko vecí a programom nabité dianie v hlavný deň (sobotu) by nám to neumožňovalo: chceli sme vyskúšať štarty a pristátia Miroslavovho Twin Ottera a mojej Belugy z trávy, pretože tieto modely toto dosiaľ praktizovali len na asfaltovej dráhe.
A tiež sme chceli vyskúšať a aj na video natočiť štarty, let a pristátia mojej Belugy za pokročilého súmraku, s využitím pozičného ale aj pristávacieho osvetlenia (landing & taxi lights) tohto modelu.
Dá sa povedať, že stanovené ciele sme splnili, hoci videá sú kvalitou „nič moc“, veď v závere článku si ich môžete pozrieť.
Z Banskej Bystrice som v piatok (24.7.2020) vyrazil asi o 14:50 hod. A do Častej som prišiel asi o 17:15. Možno si poviete, že kde som sa tak dlho flákal, ale verte – cesta bola strašná. Asi každých 15 minút som vošiel do silného dažďa a po R1-ke sme sa, kvôli mizernej viditeľnosti, miestami vliekli 60-kou.
Ale v Častej bolo sucho (po daždi ani stopy) a len mierne zatiahnutá obloha. Miroslav, keďže to má o dosť bližšie, tam už bol a živo debatoval s organizátorom - pánom Setnickým. Ten sa nás – čoby hostí z ďaleka, ochotne ujal a uviedol nás do tunajších pomerov. Odprevadil nás aj do miestnej pizzérie, kde sme spôsobili mierny rozruch: počas čakania na „dozretie“ pizze sme s personálom navodili atmosféru dedinských humorných prekáračiek a aby sme zostali štýloví, tak aj pizzu sme si dali „sedliacku“. Keď sme odchádzali, tak aj miestni štamgasti zdvihli ruku na pozdrav.
Vrátili sme sa na (modelárske) letisko, kde však „začala pôsobiť kliatba“, čo znamená, že začalo popŕchať. Stolíky s modelmi (a pizzou) sme striedavo presúvali pod stromy a na plochu.
Okrem toho sa zatiahlo tmavými mrakmi a my sme pochopili, že na splnenie našich predsavzatí máme len obmedzený čas.
Miroslav skompletoval Obucha a vyštartoval. Okrem nás v takom počasí nechcel lietať nikto a tak bolo letisko a aj obloha nad ním len naša. Pravdu povediac, v danej chvíli nám to vyhovovalo.
Potom Miroslav skompletoval Twin Ottera a jal sa vyskúšať schopnosť tohto modelu štartovať a pristávať na tráve.
Podarilo sa, hoci tráva bola vďaka vlhku „lepkavá“ a tak si motory pri štarte „mákli“, no na druhú stranu pri pristátí - po dosadnutí nebolo treba brzdiť.
Medzitým som pripravil moju Belugu.
Vďaka spomínanej vlastnosti trávy mi bolo jasné, že tentokrát bude pri štarte plyn naplno. Odber prúdu sa vyšplhal na vyše 172 Ampérov, čo však asi nebola konečná hodnota, keďže model je vybavený LEN 150-Ampérovým prúdovým senzorom.
Vďaka mierne predimenzovaným motorom a štyrom "mocným" 4-listým protibežným vrtuliam Beluga aj z takéhoto „lepkavého“ povrchu v pohode odštartovala:
Video:
Let bol v pohode, hoci som okolitý terén nemal „prečítaný“. Trochu ma znervózňovali dve skupiny stromov na pravom konci dráhy, medzi ktoré som sa musel „trafiť“ pri (relatívne) nízkej otočke:
Video:
Hoci to tak na videu nevyzerá, tak v skutočnosti bola o dosť väčšia tma, to len sveteľná automatika v Miroslavovom mobile scénu „rozjasnila“. Ale aj tak vidno, že dvoj-stupňové osvetlenie Belugy má svoje „čaro“.
Bol som zvedavý aj na pristátia Belugy v daných podmienkach, ale myslím že všetky (boli asi 3) prebehli hladko. Chcel som vyskúšať aj upravené („posilnené“) brzdy na podvozku Belugy, ale teraz neviem, či tak dobre spomaľujú model ony alebo „lepkavá“ tráva:
Video:
Medzitým sa však dosť slušne rozpršalo a zotmelo a tak sme za pomoci batériových svetielok modely „delaborovali“ a následne uložili do aut. Rozlúčili sme sa s prítomnými, no najmä s organizátorom - Romanom Setnickým a poďakovali mu za perfektnú prípravu letiska, zázemia pre pilotov aj akcie samotnej a tiež za to, že sa nám venoval s plným nasadením. Roman – úprimná vďaka .
Do aut sme nasadli o 20:50 a za dažďa sme vyrazili domov. Ja som bol doma o 23:10. Unavený ako otrok, ale spokojný a plný zážitkov.
Samotné podujatie Air Grill Častá sa však uskutočnilo v sobotu 25.7.2020. My sme tam síce už neboli, ale vďaka fotografiám, ktoré urobil kolega-modelár Wattson220 a na ktoré nás nasmeroval Saroj sa môžeme vžiť do diania Air Grillu:
https://www.rcportal.sk/air-gril-casta-25-jul-2020-g5775
Ďalšiu sadu pekných fotografií z podujatia urobil aj modelársky kolega RedBaron:
https://www.rcportal.sk/air-gril-casta-2020-g5773
Chlapi, všetkým vám úprimne ďakujeme za ochotu, za vydarenú akciu aj za fotografie.