Nie že by firma Allegro nevyrábala 200-Ampérový prúdový senzor typu ACS758-200B-PFF.
Áno, vyrába. Ale my momentálne taký nemáme.
A keďže sme (ako vždy) nedočkaví, tak sme sa rozhodli upraviť taký, ktorý sme mali naporúdzi: 150-Ampérový.
Myšlienka bola jednoduchá: presne definovanú časť prúdu „odviesť“ mimo senzor tak, aby netiekol cez senzor, ale cez „bočník“.
A potom už len stačilo v telemetrickom module zmeniť konštantu senzoru z 13,3 na 10 mV/A.
autor: Janko O.
Pravdu povediac, 2,8-metrový model amerického ťažkého 4-motorového bombardéra B-24 Liberátor, ktorý práve v tomto období dokončujeme (a teda by to vlastne mohol byť náš „Korona-Model“ ), pred nás postavil nové problémy, s ktorými sme sa museli popasovať.
Jedným z nich je prúdový odber štyroch motorov, ktorý pri plyne naplno môže dosahovať (prípadne málilinko presahovať) hodnotu 200 Ampérov. Bližšie v článku „Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor“.
A tak sme premýšľali ako to vyriešiť. Ako už je v úvode spomenuté, časovo najrýchlejším riešením bolo upraviť nám okamžite dostupný 150-Ampérový senzor:
Preklenúť silové vývody senzoru vhodným vodičom tak, aby ¼ (čo je max. 50A) celkového meraného prúdu tiekla cez takto vzniknutý „bočník“ a ¾ (čo je max. 150A) cez samotný prúdový senzor.
Ale ako dosiahnuť, aby odpor „preklenutia“ (bočníka) bol práve taký, aby sa prúd rozdelil v požadovanom pomere 1:3?
Nuž, s tým som si ťažkú hlavu nerobil:
- v telemetrickom module modelu B-24 Liberátor som nastavil konštantu senzoru na hodnotu 10 mV/A
- sprevádzkoval som kompletnú telemetriu
- pripojil pohonné batérie
- pripojil záťaž, ktorá znesie prúdy aspoň niekoľko desiatok Ampérov
- externým Ampérmetrom (130A) som meral pretekajúci prúd
a pilníkom som splošťoval „bočník“, čo je 2mm hrubý medený vodič z obidvoch strán „zaháknutý“ za vývody prúdového senzora a samozrejme starostlivo zaspájkovaný.
Opatrne, trpezlivo, pomaly a po kúskoch som pilníkom splošťoval „bočník“, čím som neustále po malých „kvantách“ zväčšoval jeho odpor.
Keď externý Ampérmeter aj naša PC Telemetria ukazovali rovnaké hodnoty, tak bočník mal tú správnu hodnotu.
„Vstupná strana“ tzv. „silového U-čka“ paralelne prepája 8 pohonných LiPol batérií 4S 2650mAh a po prechode cez prúdový senzor napája štvoricu konektorov na „výstupnej strane“. Do týchto konektorov sa zapájajú silové káble každého zo štyroch motorov.
Súčasne je tam aj (typovo iný) konektor, napájajúci štyri UBECy (+ ďalšie 4 SBECy v regulátoroch) dvoj-okruhového palubného napájania modelu, obvody pozičného osvetlenia, zvukového modulu a pod.
Ako môžete sami vidieť, pri fotografovaní nemám núdzu o asistentov: v tomto prípade asistentku Elišku:
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)