Nedávno som na tento výraz narazil na web-stránke Ľuboša D. - Aviatika.
Priznám sa, nebolo mi na prvý a dokonca ani na druhý pohľad jasné, o čo presne tu ide.
Pozrel som si aj priložené video a ako prvé mi napadlo, že na tých „hranatých výstupkoch“ sú z boku nejaké kontakty a že výraz „bezdrôtové“ má znamenať, že sa netreba „babrať“ so servo-káblami a servo-spojkami …
Ale v tom som neobjavil žiadne „nóvum“, ktoré by stálo za zmienku v súčasnom high-tech modelárskom „kyber-priestore“.
A tak som začal pátrať …
pripravil: Janko O.
Odkaz na web-stránku Ľuboša D. - Aviatika.
Video:
Jednak som zistil, že na tých „hranatých výstupkoch“, ktoré akoby prepojujú trup a krídla modelu, naozaj žiadne kontakty nie sú.
Takže sa signál z prijímača v trupe do serv v krídlach musí „prepracovať“ nejakou inou - bezdrôtovou cestou. To by zase až taký problém nemusel byť, ale …
To by však znamenalo, že batéria, napájajúca servá, by mala byť nie len v trupe, ale aj v krídle (krídlach). Strašná predstava!
Ale pri analyzovaní dostupných podkladov som žiadnu batériu v krídlach neodhalil.
Odhalil som však túto fotografiu:
Keď som zazrel tú, na súčasné mikro-miniatúrne rozmery súčiastok, obrovitú cievku, bolo mi to jasné:
- tie hranaté výstupky sú vyrobené z feritu a sú súčasťou magnetického obvodu, ktorého jedna polovica je v trupe a druhá v krídle. Prisunutím krídla k trupu je magnetický obvod uzatvorený.
- tento magnetický obvod je súčasťou VF (vysokofrekvenčného) transformátora, ktorého primárne vinutie je v trupe a sekundárne vinutie v krídle.
- síce bezdrôtovo, ale zato magneticky sa z trupu do krídiel prenášajú nie len riadiace signály pre servá, ale aj energia potrebná na činnosť serv.
- v trupe je súčasťou špeciálneho vysielacieho „bezdrôtového“ modulu aj výkonový (niekoľko Wattový) vysokofrekvenčný oscilátor, ktorého výstup sa privádza do primárneho vinutia.
- v krídlach sa naindukované vysokofrekvenčné napätie sekundárneho vinutia usmerní a vyfiltruje a slúži na napájanie prijímacieho „bezdrôtového“ modulu a samozrejme aj na napájanie serva (serv).
- okrem prenosu energie z trupu do krídla je tento „dvojdielny“ VF transformátor použitý aj na prenos riadiacich signálov pre servo (servá). Tieto signály sú vhodným (a pre nás (zatiaľ) utajeným spôsobom) zakódované (namodulované) vo VF napätí, ktoré generuje už spomínaný výkonový VF oscilátor „vysielacieho“ modulu v trupe modelu. Spolu so „silovým“ VF napätím sú z trupu prenesené VF transformátorom do krídla, kde ich „prijímací“ modul dekóduje a spolu s napájacím napätím privádza do serva (serv).
Nuž, čože o to. Riešenie je to pekné – zaujímavé.
Ale neviem, či ozlomkrky bežím to zháňať a potom takýto „kombajn“ inštalovať do svojich modelov.