Väčšina modelárov presadzuje zásadu: Len nič nemerať!
A drvivá väčšina modelárov má ešte „vyššiu“ zásadu: Len nič nepočítať!
Lenže my sme takí voláki "opační".
Keď ideme do nového projektu, tak čo sa dá (teoreticky) vypočítame alebo nasimulujeme – v počítači.
A čo sa vypočítať alebo nasimulovať nedá (alebo to nevieme), to zmeriame.
A až potom začneme projekt realizovať.
autor: Janko O.
Teraz asi niekto zaprotestuje: Veď už pár mesiacov kompletujete Liberátora a až teraz ste zmerali ťah pohonných jednotiek?
Áno, má pravdu, ale …
Výrobca stavebnice nás dosť presne nasmeroval, ako výkonné motory a s akými vrtuľami sa majú použiť. A navyše sme sa mohli „oprieť“ o naše skúsenosti s pohonnými jednotkami nášho iného, avšak "kubatúrou" dosť podobného modelu, teda 7,5-kilového 2,5-metrového C-130 Hercules, (nami) prezývaného „Beluga“. Bližšie je o tom popísané v článku Biely C-130 Hercules (Moby Dick) čakajúci na svoju druhú šancu.
Liberátor je síce trochu ťažší – asi 10,5 až 11kg, ale má aj väčšie rozpätie – 280 cm.
Jeho vrtule by mali byť 3-listé a tak Miroslav také (a samozrejme protibežné) naozaj zohnal.
Z výpočtov a simulácií (a aj z odporúčania výrobcu stavebnice) nám vychádzal rozmer 11x7.
Ale my sme sa poistili – pre prípad, že by sa naše výpočty aj simulácie „sekli“ a objednali sme aj 10x7 – tiež 3-listé protibežné.
Zmerať parametre pohonu sme potrebovali aj preto, že výrobca stavebnice síce uvádza rozmery odporúčaných vrtúľ, ale neuvádza koľko bude taký pohon odoberať prúdu. A keď sme už boli pri tom, tak sme zmerali aj „rýchlosť urýchleného vzduchu“. Tento parameter je obzvlášť u ťažších (rýchlych) modelov (teda u modelov, ktoré nemôžu lietať pomaly) dosť dôležitý, ako sme sa mohli presvedčiť už u spomínanej „Belugy“, keď sme túto kúpili s vrtuľami síce správneho priemeru, avšak nesprávneho (príliš malého) stúpania.
Výsledkom bolo to, že statický ťah – ťah stojaceho modelu bol síce dobrý, ten však so zvyšujúcou sa rýchlosťou letiaceho modelu významne klesal, až sa napokon ustálil na „nejakej“ hodnote pri rýchlosti tesne nad pádovou, hoci motory bežali naplno.
Video: Hercules c-130 27/10/2018
A tu sú teda namerané výsledky (pre jeden motor):
3-listá vrtuľa 11x7:
Statický ťah: 2800 g
Rýchlosť urýchleného vzduchu: 22 m/s
Prúdový odber: 51,8 A
3-listá vrtuľa 10x7:
Statický ťah: 2700 g
Rýchlosť urýchleného vzduchu: 24 m/s
Prúdový odber: 48,7 A
Z dosiahnutých výsledkov vyplýva, že sme sa v teoretických výpočtoch a v simuláciách zase až tak „nesekli“ a možno stačilo objednať vrtule len jedného rozmeru . Ale veď viete ako sa hovorí: "Kto nemá plán B, akoby nemal ani (dobrý) plán A." .
Z výsledkov tiež vyplýva, že sa budeme musieť „pohrať“ s meraním prúdu, keďže na meranie odberu máme nainštalovaný prúdový senzor 150 Ampérov a Liberátor je 4-motorový. Ale už máme pripravené riešenie.