Vyššia úroveň vyvažovania – CG GURU ADVANCE
Vyvažovanie modelu s CG GURU BASIC si našlo viacerých priaznivcov.
Jednoduché nastavenie ťažiska modelu lietadla porovnávaním skutočného a požadovaného modelu je efektívne, často krát ho však treba viac krát s jedným modelom opakovať.
Ale keďže sme modelári, rozprávame sa s modelármi ale hlavne počúvame, vyvinuli sme nadstavbovú verziu elektronickej vyvažovačky CG GURU ADVANCE.
autor: Milan H.
Vyvažovanie modelu s CG GURU BASIC si našlo viacerých priaznivcov. Poznáte ho aj z našich stránok CG GURU – elektronické vyvažovanie modelu lietadla. Jednoduché nastavenie ťažiska modelu lietadla porovnávaním skutočného a požadovaného modelu je efektívne, často krát ho však treba viac krát s jedným modelom opakovať. To zase prináša riziko poškodenia modelu. Ale keďže sme modelári, rozprávame sa s modelármi ale hlavne počúvame, vyvinuli sme nadstavbovú verziu elektronickej vyvažovačky CG GURU ADVANCE. Tých zmien je ale viac, poďme postupne.
Naša vyvažovačka putuje aj za hranice, kde si na Morave modelár Roman vyrobil úžasnú stolicu na meranie a vyvažovanie. Poskytol nám aj fotografie, však posúďte sami. Meranie lietadla, vyrovnanie ... dokonalé. A citujem .. aj dobré vyváženie.
Začnem ale veľmi podstatnou vecou. Vyvažovačka CG GURU sa už s Vami rozpráva po slovensky. Vyšli sme v ústrety modelárom, ktorí neovládajú angličtinu a naprogramovali sme vyvažovanie v Slovenčine. Angličtina ostáva a okrem toho sme pridali ešte šesť ďalších jazykov. Stačí ťuknúť na príslušnú vlajočku.
Poďme aj k dizajnu. CG GURU dostalo nové krabičky. Kamarát sa pohral s dizajnom a vyrobil takéto pekné, ale hlavne funkčné krabičky. Presne na mieru, šikovné, pevné. V pôvodnom dizajne bol vymedzovací otvor pre kolieska, v novom prevedení je možné jednoduchou vložkou zmeniť CG GURU z veľkých na malé kolieska.
Pribudli malé šípky, slúžiace k jednoduchšiemu meraniu rozmerov lietadla. Káblové prepojenie, napájanie a meranie lietadla ostalo. Oproti prvým výrobkom pribudla kontrolka pripravenosti. Podstatné ale je, že s pokročilou verziou CG GURU ADVANCE vyvážite lietadlo na jeden krát. Viac je na www.ameguru.eu.
Ako to vlastne funguje...
Čaká nás ešte spracovanie inštruktážneho videa a tak budem opisovať. Video Vám prinesieme neskôr. Po vybratí jazyka, ostaňme pri Slovenčine, a ťuknutí na štart nás CG GURU vyzve na výber typu modelu.
Toto poznáme zo staršej verzie, ostala aj možnosť použiť posledné merané lietadlo. Vyberiem aký typ chceme vyvažovať. Nasleduje obvyklá kalibrácia, kedy musíme snímače ponechať podľa pokynov. Pribudol obrázok ako správne položiť model na snímače a preťukáme sa na meranie.
Meranie robíme samozrejme na senzoroch, pomáhajú nám šípky od koliesok, či kóty na boku krabičiek. Každý typ lietadla má vlastný inštruktážny výkres s kótovaním, čo je potrebné pre správny výpočet ťažiska zadať. Tu pribudla jedna miera. Písmenko B. Označenie miesta, kde máte v lietadle priestor na dodatočné závažie. Samozrejme ako všetko, vzdialenosťou od nosa lietadla. Na každom obrázku je to označené ako B, teda Ballast, teda dodatočné závažie. Vo formulári je uvedené mierami eee.
Teraz, po ťuknutí na pokračuj sa Vám ukáže obrazovka samotného vyvažovania. Nebudem opisovať čo vidíte, polohu ťažiska, tlaky na hlavný podvozok, priečne vyváženie, to už bolo popísané v článku CG GURU – elektronické vyvažovanie modelu lietadla. Budem sa venovať jednej podstatnej zmene.
Basic - vs. - Advance
V hornej časti obrazovky Vám CG GURU ADVANCE zobrazí údaj, koľko gramov závažia máte pridať na miesto, ktoré ste určili ako Ballast. Samozrejme, aby sme zbytočnú váhu eliminovali, najskôr posúvame v lietadle čo sa posunúť dá a to správnym smerom. Tým dosiahneme čo najmenšie nadbytočné zaťaženie. Po pridaní tejto váhy na definované miesto je model vyvážený. Nemusíte skúšať do modelu postupne dokladať závažia, jednoducho model vyvážite na prvý krát. Veľmi to skracuje čas vyvažovania, ale hlavne eliminuje riziko spojené s poškodením modelu pri opakovanom vyvažovaní. CG GURU ADVANCE samozrejme bude možné aj upgradovať z verzie BASIC, ale len v tých, čo sú vyrobené od 10/2019.
CG GURU BASIC vyskúšali mnohí, Model ADVANCE však presúva vyvažovanie modelov lietadiel na vyššiu úroveň. My však nespíme. Možno ste si všimli niečo na obrázkoch, ale o tom nabudúce.
Milan H.
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 25. 6. 2021, 08:13 |
Prečítané: 5874x |
Kategórie: Iné |
Napísal: admin |
Komentáre: 10
Takze kupime si drahe lietadlo,drahu vysielacku a este mame vyhodit peniaze aj za nejake krabicky na dovazovanie to uz vazne niekomu nestaci tych kopa programov na vypocet taziska?
Amo uznavam je to pohodlne a mozno aj presne ale tak trosku zbytocne.
Nemusíte :)
To je na zváženie, ak mi pre zlé vyváženie spadne kilový model za 100€, prehryznem, ak 3-kilový za 300€ bude ma to veľmi mrzieť, ak 14-kilový za 3000€ budem riadne na....srdený (prekladám).
A práve tieto drahšie-večšie-ťažšie modely sa "klasicky" vyvažujú ťažko, to vieme všetci.
... a je to veľmi presné ;)
Odpoveď | 2019-10-05 10:18:12 | Príspevok upravený: 2019-10-05 10:21:47
Prečo by ste museli? Krásne je na tom to, že nič nemusíte. Kľudne si vyvažujte, ako chcete. Čo to je za komentár..?
Výpočet ťažiska je jedna vec: Keď niekto bude chcieť, tak to vyráta hoci aj na tisícinu milimetra.
Ale nastaviť ťažisko (klasickou metódou) presne, to je niečo úplne iné: Tu sa s biedou hráme na centimetre.
S pomocou tohto prístroja sa to dá 10-násobne presnejšie.
Myslim ze doteraz sa dalo nastavit tazisko aj bez tohto a ci na cm alebo mm je mi jedno stejne pri kazdom zalete posuvam tazisko viac dopredu a potom upravujem pokial nie som spokojny.
Mna skor stve ze niekto spoji tri 5eurove vahy prida k nim nejaky jednoduchy soft a ide to predat skoro za 200e.
To Vás neštve, že každý rok dvakrát chodíte do pneuservisu na prehadzovanie kolies? Alebo si to doma robíte vlastnoručne?
Prípadne to, že s autom chodíte do servisu. Alebo aj auto si opravujete doma? Veď v tom nič nie je. Kľudne si to robte, ako chcete. Veď ani pneuservis Vás nenúti, no predpokladám, že ich fungovanie nekritizujete.
Prípadne môžete skúsiť robiť konkurenciu. Verím tomu, že ak to celé budete Vy predávať za (3x5+Vaša marža), dajme tomu 30 ečiek, tak Vám ľudia odtrhnú ruky. Tak smelo do toho. Predpokladám, že nikdy ste nič podobné ani neskúsili vytvoriť. Inak by ste sa pýtali: "Prečo je to také lacné?".
Soaron Neviem ako vy ale ja si prezuvam sam letne mam na elektronoch a zimne na plechacoch.Myslim ze to tak robi vecsina rozumnych ludi.Vratme sa ale k tomuto ja v tom nevidim ziadny zmysel.Tento zazrak vlastne ani nevypocita tazisko za vas vy ho uz musite vediet a zadat ho sem.Cize pokial ja viem tazisko stacia mi dve pet flase a dve pinpongove lopticky na ktore si polozim lietadlo a baterku ci zavazie posuvam pokial mi lietadlo nestoji vodorovne.
Skoda ze ten napad s flasou a loptickou nie je moj urcite by som to tiez zacal predavat dajme tomu za 70e lebo bez toho sa neda dovazit.
Nie nechcem tu nikoho zosmiestnovat ani sa z nikym hadat nepoznam to a urcite to moze byt dobry pomocnik ale cele je to take slovenske 0 naklady na vyrobu a do rana budem milionar ale takto to zial nefunguje.
Mozno keby ta suma bola rozumnejsia bol by aj vecsi odber a v konecnom dvosledku aj zisk ale to uz je na vyrobcoch ci predajcoch.
Nie, väčšina z nás to tak skutočne nerobí. Väčšina má totiž len pneumatiky a žije v panelákoch.
Takže k téme. Ja som Vám oponoval, že náklady určite nie sú zanedbateľné, ako to tu uvádzate. Schválne skúste si to vyrobiť Vy sám doma. Ja s tým skúsenosti mám. Až zistíte, koľko ste do podobne "jednoduchej" veci investovali peňazí a času, no to ešte bude všetko len na protoboarde (bez krabičky), tak sa môžeme začať baviť o cene. Vaše predstavy o tom, že náklady sú 0, sú úplne scestné. To je tiež také slovenské. Veď ja si to doma urobím sám... Ale veď nikto Vám v tom nebráni. My, čo chodíme do pneuservisu, si to jednoducho zaplatíme.
Súhlasím so Soaronom, že niečo vyrobiť (alebo lepšie povedané VYRÁBAŤ v malých sériách) vôbec nie je také jednoduché, ako sa môže pri zbežnom zamyslení zdať.
S bratom Miroslavom s tým máme nejaké skúsenosti z minulosti a preto ak na týchto našich stránkach nájdete nejaké "návody" na telemetriu, merače vnútorného odporu LiPoliek, či našeho "cevaro" osvetlenia, tak všimnite si, že ZÁSADNE neponúkame predaj hotových výrobkov. Nech si to každý, kto má o to záujem, vyrobí sám.
Dôvody sú tie, ktoré uviedol Soaron.
Na druhú stranu musím dať zapravdu Vladovi v tom, že užitočnosť tohto vyvažovacieho zariadenia nemusí byť pre každého úplne 100%-ná.
S bratom máme dokopy vyše 30 modelov, ale asi ani jeden z nich nie je vyvážený presne podľa odporúčania (návodu).
Najprv nový model síce vyvážime podľa návodu, ale potom vyváženie korigujeme podľa individuálnych predstáv pilota, tak ako si on predstavuje správanie modelu.
Miroslav a ja máme niektoré modely rovnaké, ale naše "individuality" sú také, že každý máme ten svoj vyvážený a "zoštelovaný" trochu inak
.
Veď to je jasné, že toto nie je produkt pre každého. Tomu nasvedčuje aj cena. No využiteľnosť je naopak 100%-ná. Princíp totiž spočíva v tom, že aj keď si ťažisko časom posunieš, kam chceš, aj tak na začiatku musíš model vyvážiť a predpokladám, že prvotné robí každý z nás, t. j. 100%, podľa toho, ako je to v dokumentácii. Takže tento produkt si uplatnenie nájde, no určite si ho nekúpi každý. Biznis model je teda jasný a podľa mňa aj dobrý. Smeruje totiž na 100% modelárov, ktorí modely aj stavajú.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)