V článku „My sme na zimu pripravení! Je aj zima pripravená na nás?“ sme sa kasali, že keď prídu vhodné podmienky, budeme chodiť lietať tak často, že štartmi a pristátiami sneh úplne zoderieme.
No sneh nás (v januári 2019) prekabátil a napadlo ho toľko, že ho asi len tak nezoderieme.
Cez to všetko boli sme prevetrať (či skôr „presnežiť“) všetky modely, ktoré sú na snehové podmienky uspôsobené.
Ja som bol lietať s tými ktoré sú spomenuté v nadpise a hoci medzi ne vlastne patrí aj EDF-kový Fantom, tak tohto veterána som nechal užívať si zaslúžený odpočinok.
pripravil: Janko O.
Všetky lety som súčasne využil na priebežné overovanie Letového asistenta, spomínaného v článku „Vízia 2019: Kibicovať a varovať“.
V jeho závere je spomínané, že som Skipperovi upravil Pitotovu trubicu „vyvýšením“ tak, aby nenaberala sneh. No a pri najbližšej príležitosti som to bol aj overiť.
Žiaľ, nenapadlo mi vziať aj GoPro kamerku, aby z toho bol aj video-záznam. No, nič to. „Vyvýšenie“ sa osvedčilo a so Skipperom som si na Ďateline celkom fajn polietal, hoci štarty a pristátia neboli také pohodové, ako by som si bol prial. Dôvodom bol povrch snehovej pokrývky, ktorý bol vďaka turistom, lyžiarom a štvor-kolkárom dosť zdevastovaný a trafiť sa na neveľký „nepoškvrnený“ kus snehového lánu nebolo jednoduché. A ak Skipper náhodou uviazol, musel som ho ísť zobrať, čím som zasneženú plochu ešte viac zdevastoval.
A tak som prijal rozhodnutie, že s dvojmotorovým Sky Mulom na Ďatelinu isto nepôjdem. Ale kam teda pôjdem? Napokon padlo rozhodnutie ísť na lúku na okraji priemyselného parku Majer (na okraji Banskej Bystrice). Nepríjemné je to, že túto plochu nemám „prečítanú“ tak ako Ďatelinu a stále som tak mal pocit stiesnenosti a neistoty z pocitu nedostatku priestoru.
Vplyvom oteplenia a následných mrazov bol snehový povrch pomerne tvrdý a model po drobných nerovnostiach trochu poskakoval, takže to nebolo ako „do perín“. Podstatné však je, že bol „nepoškvrnený“, veď to uvidíte na videách:
Video:
Okrem úprav nutných pre činnosť Letového asistenta som Sky Mulovi ešte doplnil pozičné osvetlenie o „protisvetlá“ na krídlach. To však vďaka krásnemu slnečnému počasiu na videách príliš neoceníte:
Video:
Na zvukovej stope videa je zachytená aj činnosť Letového asistenta, keď automaticky spustí hlásenie o rýchlosti, keď sa táto nachádza v kritickom rozsahu. Varovanie pritiahnutej výškovky (my sme mu dali meno MCAS - po "legendárnom" americkom systéme, ktorý zavinil haváriu dvoch dopravných lietadiel, avšak to naše MCAS do riadenia nezasahuje, ale pilota varuje) je počuť skôr pri štarte alebo pristátí ako krátky výrazný tón, ktorého výška je závislá od miery pritiahnutia výškovky, od polohy plynovej páky a od rýchlosti.
Potom som vzal „do parády“ samokrídlo Xeno, ktorému som urobil hardvérové aj softvérové úpravy potrebné pre funkciu Letového asistenta. Taktiež som ho vybavil rýchlomerom (Pitotova trubica + tlakomer), pretože sme s Miroslavom prijali rozhodnutie, že rýchlomermi (a aj ďalšími súčasťami Letového asistenta) vybavíme všetky naše modely, u ktorých to má zmysel.
(Odnímateľná) Pitotova trubica je "ukotvená" na tuneli, ktorý kryje predĺženú hriadeľ motora.
A keď už som bol taký rozbehnutý, aj Xenu som dorobil „protisvetlá“, keďže klasické cevaro osvetlenie tento model už pár rokov má.
Lietať so Xenom som chcel ísť na Ďatelinu, pretože som predpokladal, že plochý spodok modelu by si s nerovnosťami snehového povrchu mohol poradiť lepšie ako Skipper, či nebodaj Sky Mule na lyžiach. Nevýhodou Xena (na rozdiel od Skippera, Sky Mula, ba dokonca aj Fantoma) je to, že po dosadnutí si ho pojazdom po zemi (snehu) nemôžem priblížiť až k sebe.
Na Ďatelinu so Xenom som sa vybral v nedeľu (deň pred „veľkým snežením“) dosť neskoro poobede. Pribral som aj GoPro kamerku (a aj manželku). Tá sa čudovala, že prečo sme nevyrazili skôr, kým bolo viac vidno. Doma som jej však na natočených videách dokázal, že dobre pozične osvetlený model je tým lepšie viditeľný, čím je vonku väčšie prítmie (súmrak).
Video: Xeno na snehu 1
Aj počas lietania (ale aj počas prezerania videí) som pochvalne „krochkal“ nad prínosom protisvetliel. Naozaj, v porovnaní s klasickým osvetlením je (nie len) Xeno s protisvetlami v priestore oveľa lepšie „čitateľné“.
Video: Xeno na snehu 2
Na tomto videu už vidno, že bolo točené za pokročilého súmraku: obraz ide už trochu "do modra".
Počas lietania som si uvedomil, že Xeno je o dosť rýchlejšie ako Sky Mule, ale dokonca aj ako Skipper a kritickú rýchlosť modelu som musel z hodnoty 40 „zdvihnúť“ na 50 km/h, ale optimálna hodnota bude niekde medzi 45 a 47 km/h. Optimálna znamená, že sa „kibic“ zbytočne „nevykeciava“, ale ozve sa naozaj len vtedy, keď je to treba.
Video: Xeno na snehu 3
Varovanie pritiahnutej výškovky už začína prinášať ovocie: už sa ozve iba občas, pretože som sa pomaly odnaučil výškovku priťahovať aj vtedy keď to netreba (a keď to môže byť nebezpečné). Ale ako sa hovorí, zvyk má silnú košeľu a zlozvyk ju má priam pancierovú .
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)