Je zrejmé, že týmto tvrdením asi nikoho nijako neohúrime.
Ale niekedy si to človek musí uvedomiť v širšom kontexte vlastností aj iných súvisiacich komponentov elektro-pohonu.
Alebo: vlastnosti (tých ostatných) komponentov pohonu je potrebné posúdiť z pohľadu použitého pohonného elektromotora.
Že je to akési „zašmodrchané“?
No veď, v tom to práve je!
autor: Janko O.
Už dávnejšie (pred niekoľkými rokmi) sme (hrdo) oznámili, že Long Shot aj Fénix sú už pokrstení. Čím sme chceli nenápadne naznačiť, že oboje je overené a spoľahlivo funguje.
Nuž, pravda je to (teraz už) len polovičná: overený a spoľahlivo fungujúci je len Long Shot. Fénix je síce overený, ale momentálne akosi nefunguje (to bol stav pred tými niekoľkými rokmi, momentálne už má Fénix inú pohonnú jednotku). Jeho pohonná jednotka je takpovediac „kaput“ .
Ale poďme pekne poporiadku – postupne – chronologicky:
Pohonná jednotka Fénixa je veľmi podobná pohonnej jednotke Miráža: Motor Turnigy SK3 Fandrive - 3659-1600KV (90mm EDF) a sedem-lopatkové 90mm dúchadlo. Motor (Miráža) je „pozostakom“ z Milanovho (L-39) Albatrosa. V manuáli je odporúčaný zodpovedajúci motor s Kv v rozsahu 1500 až 1700, pri napájaní 5 až 6-článkovou LiPol. A tak tam Roman a Braňo M., ktorí vtedy Albatrosa kompletovali, celkom správne namontovali motor Turnigy SK3 Fandrive - 3659-1600KV (90mm EDF) s Kv = 1600.
S touto kombináciou (motor – dúchadlo) dobre lietal Albatros a veľmi dobre s ňou lieta aj môj Mirage 2000-5.
Avšak, keď sme po „z-popola-vstaní“ Fénixa hľadali vhodnú pohonnú jedenotku, spoločne s Miroslavom sme vybrali toto 12-lopatkové dúchadlo.
V tom nebol žiadny problém. Problém bol s motorom: Turnigy SK3 Fandrive - 3659-1600KV (90mm EDF) Kv = 1600 nemali na sklade (a ani teraz ho stále na sklade nemajú) a tak sme museli prejsť na „plán B“. Napokon sme sa (ako z núdze cnosť) rozhodli pre rovnaký typ motora, avšak s (vyšším) Kv = 1900.
„Papierovo“ v tom nie je žiadny problém: v parametroch motora sa uvádza, že je určený pre dúchadlá triedy 90mm, pri napájaní 5 až 6-článkovou LiPol batériou. Oboje sme spĺňali.
Že pohonná jednotka môže mať vyššie maximálne otáčky a tým aj ťah, nám nevadilo. Skôr naopak: Fénix je o vyše kilo ťažší ako Mirage a tak sme potenciálne vyšší ťah privítali. Proti vyšším otáčkam by ani dúchadlo nemalo protestovať: veď v parametroch sa uvádza, že maximálne otáčky sú 45000/min. Mirage dosahuje niečo vyše 25000, takže sme mali ešte dostatočnú rezervu.
Lenže sú veci medzi „nebom a zemou“ (a v tomto prípade doslovne ), o ktorých sa v návodoch akosi nepíše a ktoré si musí človek (modelár) „okúsiť“ na vlastnej koži.
Takže: čo sa vlastne stalo?
V utorok podvečer sme sa s manželkou (tú beriem na „rizikové“ lietanie ako talizman pre šťastie ) na asfaltovú dráhu Čerín-Čačín. Do auta som naložil Fénixa: veď predsa bol minulý týždeň na Ďateline úspešne zalietnutý .
Po príchode na plochu som starostlivo skompletoval Long Shota, zapol vysielač, telemetriu, pripravil model …..... a chystal sa odštartovať. V tom sa Stano O., ktorý bol na ČČ už skôr, spýtal, či to má (môže) natočiť na mobil? Vtedy, ešte netušiac beh ďalších udalostí, som vyriekol zásadnú vetu: „Jasné Stano. Veď ak by sa niečo stalo, môžeme potom priebeh a príčiny analyzovať na videu.“
Ani som netušil, že som sa (popri mojom mladšom bratovi Miroslavovi) zaradil medzi tých, ktorých pri narodení rituálne pobozkala legendárna veštica z Bujakova.
Čo nasledovalo, si môžete pozrieť na Stanovom videu:
Video: Záhada vzletu Fénixa
Ako môžete vidieť a počuť, po rozbehnutí pohonnej jednotky na voľnobeh a po „odpálení“ katapultu sa pohonná jednotka „zbesnela“ („zahryzla“). Model bez pohonu, ale (dostatočne) urýchlený Long Shotom potom hladko a bez poškodenia dokĺzal do trávy.
V prvej chvíli sme so Stanom predpokladali, že dúchadlo „vcuclo“ niečo „zabudnuté“ v kabíne, v trupe, v nasávacích otvoroch … Aj sme to „niečo“ hľadali, ale nič sme nenašli (navyše som to vylučoval). Tiež nebolo jasné, prečo by sa malo dúchadlo „zahryznúť“?
Vysvetlenie tejto záhady poskytla až demontáž zvyškov pohonu a ich dôkladná prehliadka (v kľude - doma). Podstatné bolo zistenie, že plast statora dúchadla, v okolí štyroch skrutiek, upevňujúcich motor, bol teplom narušený. Ale to sa za tých pár sekúnd, čo naposledy bežal motor, stať nemohlo.
Ale mohlo sa to stať počas minulého lietania: dva niekoľko-minútové zalietavacie lety, kedy (mierne preťažený) motor bežal (pár sekúnd) na plný plyn, ohriali motor natoľko (ten však stále funguje, takže mu teplo neublížilo), že po pristátí nestihol vychladnúť a tak sa začal topiť (tavit) plast v okolí upevňovacích skrutiek. Tie sa (ešte za tepla) „vnorili“ do plastu, tým sa narušila stabilná pozícia a „centrovanie“ motora. Ten sa malinko posunul a vyosil a v tejto polohe plast postupne stuhol.
Po tom – po pár dňoch to pri úvodnom voľnobehu síce nevadilo, ale pri zvýšení otáčok (letový záznam ukázal, že motor plné otáčky ani nedosiahol - nestihol) sa konce lopatiek začali dotýkať plastového prstenca dúchadla, ten sa začal topiť a „žmolkovatieť“ a čo nasledovalo potom si môže každý domyslieť.
Čo zostalo z dúchadla, môžete vidieť na nasledujúcej fotografii:
Ako „dopadol“ motor, vidíte tiež:
Motor je síce funkčný, ale má ohnutú hriadeľ.
A čo budeme robiť teraz?
Nuž, dúchadlo sa dá kúpiť, ale motor Turnigy SK3 Fandrive - 3659-1600KV (90mm EDF) s Kv = 1600 je stále nedostupný a tak sme sa rozhodli kúpiť toto:
Okrem toho, že je to poskladaný a už vyvážený komplet, určený na napájanie 6-článkovou LiPol, má aj ďalšiu výhodu: má kovový stator, takže tam sa hmota v okolí upevňovacích skrutiek už hádam tak ľahko topiť nebude .
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)