Nadpis ide akoby proti prúdu času: konštatuje, že to, čo sme si „zaumienili“, sme aj zrealizovali a že to teda funguje a že máme vlastne „hotovo“.
Ale ono to také rýchle a jednoduché veru nebolo.
Ovplyvnení myšlienkami Jána Amosa Komenského, dali sme na jeho dobre mienené rady a postupovali sme pekne pomaly v duchu: Od jednoduchého ku zložitejšiemu.
Čiže od (krátkeho) Katapultu k (dlhému) Long Shotovi a od (malého a jednoduchého) Black Sabbatha k (ťažkému a komplikovanému) Fénixovi.
pripravil: Janko O.
Celá táto dlhá (Long (Shot)) a ťažká (Fénix) „story“ začala už dávnejšie - pred rokmi.
Čo nás pred vyše jeden a pol rokom viedlo ku stavbe Katapultu, je popísané v článkoch:
Čo nás pred pár mesiacmi viedlo ku stavbe dlhého katapultu (Long Shota) je popísané tu:
Avšak história, alebo lepšie povedané „story“ Fénixa je oveľa dlhšia. Začala pred vyše 6 a pol rokom:
Potom prišlo „ranné“ obdobie „povstávania“ z popola:
No a napokon finálne obdobie:
Zavŕšením boli články:
Keby sme celú túto story mali skrátiť, tak by sme konštatovali:
- Katapult bol zrealizovaný na to, aby umožnil bezpečný štart modelov, ktoré nemajú podvozok a ich hod z ruky je problematický.
- Long Shot bol realizovaný preto, že štart veľkých, ťažkých a rýchlych modelov z (krátkeho) Katapultu by bol problematický.
A tak keď sme presne pred mesiacom (26.7.2018) predstavili Long Shota, nevedeli sme, či splní naše očakávania. Skrátka: nebol ešte odskúšaný.
Lenže medzitým začalo vládnuť veľmi teplé počasie a my sme nemali túžbu stavať v tej horúčave katapult, naťahovať gumu a prenášať (pomerne veľké a ťažké) modely.
Lenže ako sa hovorí: „Človek si zvykne aj na šibenicu“, po vyše troch týždňoch sa nám „len“ 30°C začalo zdať prijateľnými a spolu so zvedavosťou, ako sa osvedčí Long Shot, sme sa pustili do jeho overovania.
Keďže vyznávame „zásadu len jednej neznámej“ a tou neznámou (v matematickom poňatí) bol Long Shot, tak „vystrelovaný“ model musel byť známy – na Katapulte overený. Takže testovacím modelom Long Shota bol zaslúžilý veterán, mnohými haváriami „ošľahaný“ a mnohými lepidlami zlepený Black Sabbath.
Ako to vyzeralo si môžete pozrieť na kratučkom videu:
Video 1: Štart Black Sabbatha z dlhého katapultu (Long Shot)
Video 2: Štart Black Sabbatha (EDF 64mm) z dlhého katapultu (Long Shot)
To však bol len základ: Black Sabbath je s hmotnosťou 1kg pre Long Shota predsa len „ľahká váha“.
A tak o dva dni neskôr prišiel na rad vyše 2,5-kilový Mirage 2000-5:
Video 0: Štart veľkého Mirage 2000 z dlhého katapultu (Long Shot) – 0
Zaujímalo nás prehnutie a prepruženie rámp počas štartu a tak sme „kameramana“ požiadali o detailnejší záber:
Video 1: Detail štartu veľkého Mirage z dlhého katapultu
Na záver úspešného testovania Long Shota skôr niečo „na efekt“ - pre poľahodenie oku:
Video: Štart veľkého Mirage 2000 z dlhého katapultu (Long Shot) – 1
O ďalšie dva dni neskôr TO prišlo: z Long Shota mal odštartovať vyše 3,5-kilový Fénix. Keďže sme boli pripravení aj na to najhoršie, prípadný nezdar (haváriu) sme chceli mať zachytený z dvoch kamier súčasne: aby sme neskôr mohli analyzovať jeho príčiny.
Najskôr záber, ktorý urobila manželka pomocou i Padu:
Video: Prvý štart Fénixa (EDF - 90mm) z dlhého katapultu (Long Shot)
Potom druhý štart, ale zachytený kamerkou GoPro, umiestnenej na vysielačovom pulte:
Video: Druhý štart Fénixa z dlhého katapultu - kamera (GoPro) v pulte
Manželka natočila aj pristátie Fénixa: je zrejmé, že som sa pokúšal o čo najnižšiu rýchlosť, čo sa v závere aj prejavilo (ešte šťastie, že Fénix mal len takú malú výšku):
Video: Prvé pristátie Fénixa (pri nízkej rýchlosti)
Ešte počas príprav na overenie Long Shota sme sa (plní nadšenia a optimizmu) rozhodli, že na štart z „dlhej rampy“ prispôsobíme aj 4-metrové 2-motorové „DéGéčko“ - motorizovaný vetroň DG-808s Competition. V súčasnosti je už DéGéčko pripravené: na spodnej strane krídiel má prilepené vodiace sloty, ťažný háčik má už dávnejšie:
A tak sa čaká len na vhodné počasie a primeranú dávku odvahy .
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)