Milanov P-51 Mustang Big Beautiful Doll (FMS): zalietaný

Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.

Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať.

Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS.

Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie.

A v tom bol najväčší problém.

pripravil: Janko O.

 

Pretože s nimi sme mali pri zalietavaní najväčšie problémy. To všetko v duchu nášho článku: „Podvozky modelov lietadiel a problémy s nimi“, či ešte „vypuklejšie“ je to spomínané v článku „Modelársky paradox“, kde takmer vizionársky konštatujeme, že:

Najproblematickejšou časťou určitej skupiny modelov nie sú krídla, alebo trup, či chvostové plochy. Ba ani motor to nieje.

Na základe vlastných (často neblahých) skúseností, ale aj pozorovaním modelov našich kamarátov, kolegov, či dokonca majetných zahraničných modelárov sme usúdili, že najväčším problémom je podvozok.

Vyšlo nám, že DOBRÝ podvozok predstavuje významnú časť ceny, zložitosti alebo prácnosti celého modelu.

No aby sme len nehanili, tak s podvozkom Lear Jeta zase nejaké zvlášť veľké problémy neboli a podvozok Messerschmitta sa pokazil až po nevydarenom štarte. Zato podvozok Mustanga nám to všetko „vynahradil“: počas zalietavania sa na ňom neustále niečo kazilo, nehľadiac na to, že Milan ho na inzerát kúpil s už avizovanou jednou nefunkčnou podvozkovou nohou.

Keď Milan Mustanga priniesol, aby som doň nainštaloval palubnú elektroniku (prijímač, letový stabilizátor Open Ed_11, telemetriu), tak model vyzeral krásne, až mi začala v hlave vŕtať myšlienka, prečo ho ten dotyčný modelár predáva. Mal som podozrenie, že sa ho chce „zbaviť“, ale nepoznal som pravú príčinu.

Tú som poznal, až keď bolo všetko hotové a v rámci skúšok funkčnosti jednotlivých častí modelu som roztočil motor so štvorlistou vrtuľou. Model sa roztriasol ako ona Tatramatka v populárnej piesni Riša Müllera. Vtedy som si povzdychol: „Ja sa toho večného vyvažovania asi nikdy nezbavím!“

Rozobral som vrtuľový kužeľ, odobral vrtuľu a rozbehol motor. Všetko OK. Pri tom som si všimol, že plastový „hub“ pre jednotlivé listy má na hliníkovom unášači s klieštinou citeľnú vôlu. Pomyslel som si: „Mám to.“ Vymedzil som vôlu, ale pohon Mustanga sa aj naďalej správal ako Tatramatka.

Vyše dve hodiny som sa s tým „zabával“, pričom som vymenil jeden „podozrivý“ list (nepomohlo) nastavil som rovnaké „rozostupy“ listov (nepomohlo) atď, atď. Trpezlivosť mi došla, ale aspoň som sa dozvedel, prečo bol Mustang na predaj .

Oznámil som to Milanovi a on čoby strojár rezolútne vyhlásil, že on si s tým poradí. A mal pravdu.

Na sústruhu do plastového „hubu“ vyvŕtali novú – trošku väčšiu dieru a vôle odstránili vymedzovacími krúžkami. Ale ani to samo o sebe nepomohlo. U Mirka Poliačika vo Zvolenskej modelárskej predajni Milan zohnal nové (ešte „nevybehané“) vrtuľové listy, ktoré sa vďaka svoje „poctivosti“ dali nasadiť oveľa ťažšie ako tie pôvodné - „vylágrované“. A hľa – pohon naraz ide úplne inak- oveľa tichšie: klasik by povedal, že je to „šelest kvetín“  .

A tak sme čakali na vhodné počasie. To prišlo v utorok 24.4.2018 podvečer. Na Čerín-Čačíne bol aj Stano O., ktorý na môj tablet natočil jedno video, keď už mal Mustang za sebou nejaké úvodné zalietavacie lety:

Video: Milanov P-51 Mustang - Big Beautiful Doll 1,4m (FMS): 1

Chceli sme natočiť aj ďalšie videá, ale Milanov vysielač začal vydávať zvukovú výstrahu, signalizujúcu nízke napätie batérie. Okamžite sme lietanie ukončili, pretože s týmto mám vlastnú neblahú skúsenosť, keď ovplyvnený skúsenosťami s vysielačom JR X-3810, som očakával, že aj TGY-i10 bude po zaznení zvukovej signalizácie ešte aspoň 30 minúť spoľahlivo fungovať. Lenže X-3810 je napájaný 12 Voltami (8 NiMH článkov), kdežto TGY-i10 len jedným LiPol článkom.

 


 

Ešte na jeseň (podzim) minulého roku (2017), keď som na našej záhrade testoval model (konvertoplán) Convergence, moja TGY-i10 začala vydávať onen varovný zvuk. Ja som zachoval kľud a v domnení, že mám ešte aspoň štvrť hodiny „k dobru“ som vo vznášaní pokračoval. Po nejakej dobe, sa však vysielač vypol a model vznášajúci sa vo výške necelé dva metre začal byť vánkom pomaly unášaný k jednej z jabloní. Pritom však stále pomaličky stúpal.

Horúčkovito som premýšľal, čo urobiť. V okamihu som sa rozhodol: postavil som sa na špičky a skôr ako model vystúpal do „nedosiahnuteľnej“ výšky, či do korún stromov, som ho obidvomi rukami chytil vzadu za krídla (vpredu na krídlach sa točili vrtule). Fajn. Pokúsil som sa Convergenca položiť na zem, ale akákoľvek manipulácia s modelom bola sprevádzaná búrlivou reakciou stabilizačnej jednotky - „zúrivým“ vrčaním roztáčaných vrtúľ, ktorá sa snažila model za každú cenu udržať v pôvodnej polohe.

Skrátka: nedokázal som model ani položiť na zem, ani vypnúť, ani si ho prechytiť a tak som ho vyše päť minút držal obidvomi rukami nad hlavou, až kým mu „nedošla“ baterka. Keď už som tam musel takto – v polohe „hende hoch“ trčať, tak som si ten („motorový“) čas aspoň stopol telemetriou. Však BenQ stále bežal a všetko zobrazoval, prípadne ma „obšťastňoval“ hlasovými oznamami – na to som ruky veru nepotreboval .

 


 

Takže sme v ten utorok toho veľa nepolietali, ale Mustang bol zalietaný a pripravený: čakali sme na ďalší vhodný bezveterný deň. Ten prišiel v piatok 27.4.2018. Milan nabil 7 (slovom: sedem ) bateriek a na Čerín-Čačín sme prišli už o 16:00 hod. Boli sme tam sami a tak videá musel natáčať Milan:

Video: Milanov P-51 Mustang - Big Beautiful Doll 1,4m (FMS): 2

Video: Milanov P-51 Mustang - Big Beautiful Doll 1,4m (FMS): 3

Tým, že sme prišli skôr a že ešte nebol podvečer, tak aj viditeľnosť modelu na týchto videách je lepšia ako na videu č. 1 z utorka 24.4.2018.

V ten deň som si zalietal, ako sa hovorí „z plna hrdla“, nehľadiac na to, že tento typ podvozku nie je môj obľúbený a už si ani nepamätám, kedy naposledy som lietal s nejakým modelom s takýmto podvozkom. Už to bude veľa-veľa rokov.

Medzitým sa (samozrejme) vyskytli nejaké problémy s podvozkom (aj v utorok aj v piatok), takže Milan mal čo opravovať a upravovať.

Nabudúce s Mustangom poletí už Milan.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 29. 4. 2018, 18:35 | Prečítané: 3771x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.45 kb