DG-808S Competition: reinkarnácia – 2. časť (trup)

V minulej – úvodnej časti sme ukázali ako vyzeral tento 4-metrový model vetroňa po letnej (ťažkej) havárii.

Najviac poničený bol trup (rozgliamaná predná časť a odlomený chvost) a ľavé krídlo. V súčasnej dobe je už trup opravený, vrátane zmeny vnútorného usporiadania jeho prednej časti.

Zatiaľ však nie je „vyčačkaný“, takže pôsobí trochu „surovo“ a hlavne: trochu rušivo pôsobí lesklý poťah, vytvorený zo 6cm širokých pásov samolepiacej tapety d-c-fix. Veríme, že až bude DéGéčko plne „nalíčené“, tak sa tento nepriaznivý dojem stratí, alebo aspoň ustúpi do pozadia.

Oprava krídla začne v priebehu nasledujúcich dní.

autor: Janko O.

 

Pred opravou predok trupu vyzeral takto:

a chvost zase takto:

No teraz sa teda poďme pozrieť na postupný „prerod“ trupu, ktorý sa v priebehu uplynulého týždňa udial. Začneme chvostom, pretože jeho oprava sa nám javila byť jednoduchšia a na „rozbeh“ prác sme to považovali za vhodné.

Otázkou však bolo, čím – akým lepidlom odlomený chvost ku zvyšku trupu prilepiť, keďže sa traduje, že polyesterový laminát sa opravovať nedá, lebo (údajne) na ňom žiadne lepidlo nedrží.

Tu sme si pomohli analýzou lepených spojov, ktoré realizoval výrobca modelu pri výrobe a potom tých, ktoré sme robili my – v lete roku 2017, keď sme model pripravovali k letu. My sme na prilepenie držiakov batérií, prijímača, letového stabilizátora a iných potrebných „serepetičiek“ použili buď sekundové lepidlo alebo čínske „gumové“ lepidlo.

Keby sme mali zostaviť rebríček kvality, tak následky havárie najlepšie prežilo sekundové lepidlo, za ním tesne v závese sa drží čínske gumové lepidlo a paradoxne najhoršie dopadlo pôvodné lepidlo, použité výrobcom. A tak sme sa rozhodli, že sekundovým lepidlom budeme lepiť časti, ktorých spojenie má byť naozaj „festovné“ a čínskym (gumovým) lepidlom budeme lepiť časti, ktoré znesú alebo dokonca vyžadujú určitú pružnosť spojenia. Klasický Epoxid ani Chemoprén sa nám už v minulosti na takéto opravy neosvedčil.

Prilepiť odlomený chvost ku zvyšku trupu len tak „na tupo“ sekundovým lepidlom sa nám javilo ako nedostatočné, obzvlášť s ohľadom na skutočnosť, že pri štarte „gumicukom“ je model kotvený za chvost:

Preto je spojenie oboch častí spevnené: zvnútra štyrmi pozdĺžnymi uhlíkovými pásmi (na fotografiách ich nevidno) a zvonku tromi pozdĺžnymi uhlíkovými pásmi.

Okolie pásov je niekoľkokrát tmelené šľahaným tmelom, brúsené a natreté PU lakom:

Potom sme začali sekundovým lepidlom zliepať jednotlivé časti „roztrhaného“ predku trupu:

Samozrejme nasledovalo mnohonásobné tmelenie, brúsenie a natieranie PU lakom:

Aby sa nám lepšie pracovalo, vyrobili sme si polystyrénový stojan na trup:

Potom sme sa venovali vnútornému usporiadaniu prednej časti trupu:

Boky trupu sme spevnili preglejkou a navzájom spojili uhlíkovými tyčkami, ktoré súčasne slúžia ako predo-zadné držiaky pohonných LiPol batérií :

Časti balzovej odtokovej hrany slúžia ako bočné držiaky batérií:

Medzi LiPolkami je vytvorený priestor na prúdenie chladiaceho vzduchu:

Na základe skúseností, popísaných v článku „Chladiť, chladiť, chladiť“ sme do trupu DéGéčka navŕtali vetracie otvory:

Je ich pomerne dosť (celkom 24) a sú aj pomerne veľké:

Otvormi, umiestnenými v prednej časti, chladiaci vzduch do trupu vstupuje, otvormi umiestnenými pod krídlami

vzduch z trupu vystupuje:

Potom nasledovalo „zamaskovanie“ opravených miest. Keďže sme si už v úvodnej časti sľúbili, že sa s tým nebudeme veľmi paprať a že celú opravu DéGéčka chápeme skôr ako „rýchlovku“, tak sme vylúčili striekanie a rozhodli sme sa pre osvedčenú samolepiacu tapetu d-c-fix.

Vzhľadom na to, že pôvodný trup bol lesklý, tak aj tapetu sme použili lesklú. Na nej však oveľa viac vidno nerovnosti (napr. prekrytie jednotlivých pásov) ako na tapete matnej.

Pre poťah tapetou sme sa rozhodli aj preto, že dodá ďalšiu pevnosť zlepenému dochriamanému laminátu. To nástrek lakom nedokáže.

Predpokladáme (alebo aspoň dúfame ), že až bude oprava hotová, tak finálna výzdoba (všetky tie pruhy, nápisy a samolepky) potlačia nedostatky poťahu do úzadia.


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 11. 2. 2018, 15:32 | Prečítané: 9637x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 5
Pekná práca....priznám sa , že mne by sa nechcelo s tým babrať
a radšej by som si kúpil nový trup. Ale toto je ukážka, že netreba zúfať..skoro všetko sa dá opraviť. ;-)
Peter
Odpoveď | 2018-02-12 11:48:47
.:. JN
Zda sa mi, ze ste vobec nespominali, ze by ste trup spevnili tkaninou, ked ste to uz mali v takom blbom stave, mali ste vsetky tie dtrievka dat von a predok trupu zdu vylaminovat. Nabralo by to aspon pevnost a znieslo by to aj nejaky ten pad na spicu , to iste ste mali urobit aj vzadu , ten uhlik je len take bodove spevnenie. Inak nerozumiem k comu su tie silove konektory v kridle.
Odpoveď | 2018-02-22 15:12:50
.:. J O.
Ďakujeme za rady, ale na to, že sme to urobili tak ako sme to urobili, máme svoje dôvody.
Voľakedy dávno sme sa snažili stavať modely tak, aby prežili aj (ťažšiu) haváriu. Časom sme od toho upustili a teraz sa snažíme stavať modely tak, aby lietali.
Nepôjdeme cestou neustáleho a pritom zbytočného spevňovania modelov, aby sme napokon skončili pri modeloch s kovovou konštrukciou |-/ .
Za normálnych okolností sa špica tohto modelu nemá dostať do kontaktu so zemou (a iné sily na ňu nepôsobia), tak načo ju nadmerne spevňovať.
Ak sa už model dostane do situácie, že špica príde do kontaktu so zemou, tak už žiadne spevnenie nepomôže. Viď prvý let tohto modelu a následky, aké to nechalo na modeli a špici obzvlášť.
Tri 15-centimetrové a štyri trochu kratšie uhlíkové nosníky, prilepené na rôznych miestach spojenia, my osobne nepovažujeme za bodový spoj.
Význam silových konektorov v krídlach vyplýva z koncepcie tohto (konkrétneho) modelu, o ktorej sa dá dočítať v našich článkoch, zmieňujúcich tento model. Ak nie, treba počkať na ďalší článok (o tomto modeli), z ktorého to bude zrejmé.
Odpoveď | 2018-02-23 08:26:25
Začudoval som sa načo taka kapacita zdrojov keđ je to klasika vetroň bez motora.zdroj da min 30A a použitie len na serva???
Odpoveď | 2018-02-24 12:49:09
.:. J O.
Pali, ten model bude mať dva motory na kridlach, nad odtokovými hranami. Viď: odkaz
Odpoveď | 2018-02-24 13:54:45
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50708.54 kb