V minulej – úvodnej časti sme ukázali ako vyzeral tento 4-metrový model vetroňa po letnej (ťažkej) havárii.
Najviac poničený bol trup (rozgliamaná predná časť a odlomený chvost) a ľavé krídlo.
V súčasnej dobe je už trup opravený, vrátane zmeny vnútorného usporiadania jeho prednej časti.
Zatiaľ však nie je „vyčačkaný“, takže pôsobí trochu „surovo“ a hlavne: trochu rušivo pôsobí lesklý poťah, vytvorený zo 6cm širokých pásov samolepiacej tapety d-c-fix.
Veríme, že až bude DéGéčko plne „nalíčené“, tak sa tento nepriaznivý dojem stratí, alebo aspoň ustúpi do pozadia.
Oprava krídla začne v priebehu nasledujúcich dní.
autor: Janko O.
Pred opravou predok trupu vyzeral takto:
a chvost zase takto:
No teraz sa teda poďme pozrieť na postupný „prerod“ trupu, ktorý sa v priebehu uplynulého týždňa udial. Začneme chvostom, pretože jeho oprava sa nám javila byť jednoduchšia a na „rozbeh“ prác sme to považovali za vhodné.
Otázkou však bolo, čím – akým lepidlom odlomený chvost ku zvyšku trupu prilepiť, keďže sa traduje, že polyesterový laminát sa opravovať nedá, lebo (údajne) na ňom žiadne lepidlo nedrží.
Tu sme si pomohli analýzou lepených spojov, ktoré realizoval výrobca modelu pri výrobe a potom tých, ktoré sme robili my – v lete roku 2017, keď sme model pripravovali k letu. My sme na prilepenie držiakov batérií, prijímača, letového stabilizátora a iných potrebných „serepetičiek“ použili buď sekundové lepidlo alebo čínske „gumové“ lepidlo.
Keby sme mali zostaviť rebríček kvality, tak následky havárie najlepšie prežilo sekundové lepidlo, za ním tesne v závese sa drží čínske gumové lepidlo a paradoxne najhoršie dopadlo pôvodné lepidlo, použité výrobcom. A tak sme sa rozhodli, že sekundovým lepidlom budeme lepiť časti, ktorých spojenie má byť naozaj „festovné“ a čínskym (gumovým) lepidlom budeme lepiť časti, ktoré znesú alebo dokonca vyžadujú určitú pružnosť spojenia. Klasický Epoxid ani Chemoprén sa nám už v minulosti na takéto opravy neosvedčil.
Prilepiť odlomený chvost ku zvyšku trupu len tak „na tupo“ sekundovým lepidlom sa nám javilo ako nedostatočné, obzvlášť s ohľadom na skutočnosť, že pri štarte „gumicukom“ je model kotvený za chvost:
Preto je spojenie oboch častí spevnené: zvnútra štyrmi pozdĺžnymi uhlíkovými pásmi (na fotografiách ich nevidno) a zvonku tromi pozdĺžnymi uhlíkovými pásmi.
Okolie pásov je niekoľkokrát tmelené šľahaným tmelom, brúsené a natreté PU lakom:
Potom sme začali sekundovým lepidlom zliepať jednotlivé časti „roztrhaného“ predku trupu:
Samozrejme nasledovalo mnohonásobné tmelenie, brúsenie a natieranie PU lakom:
Aby sa nám lepšie pracovalo, vyrobili sme si polystyrénový stojan na trup:
Potom sme sa venovali vnútornému usporiadaniu prednej časti trupu:
Boky trupu sme spevnili preglejkou a navzájom spojili uhlíkovými tyčkami, ktoré súčasne slúžia ako predo-zadné držiaky pohonných LiPol batérií :
Časti balzovej odtokovej hrany slúžia ako bočné držiaky batérií:
Medzi LiPolkami je vytvorený priestor na prúdenie chladiaceho vzduchu:
Na základe skúseností, popísaných v článku „Chladiť, chladiť, chladiť“ sme do trupu DéGéčka navŕtali vetracie otvory:
Je ich pomerne dosť (celkom 24) a sú aj pomerne veľké:
Otvormi, umiestnenými v prednej časti, chladiaci vzduch do trupu vstupuje, otvormi umiestnenými pod krídlami
vzduch z trupu vystupuje:
Potom nasledovalo „zamaskovanie“ opravených miest. Keďže sme si už v úvodnej časti sľúbili, že sa s tým nebudeme veľmi paprať a že celú opravu DéGéčka chápeme skôr ako „rýchlovku“, tak sme vylúčili striekanie a rozhodli sme sa pre osvedčenú samolepiacu tapetu d-c-fix.
Vzhľadom na to, že pôvodný trup bol lesklý, tak aj tapetu sme použili lesklú. Na nej však oveľa viac vidno nerovnosti (napr. prekrytie jednotlivých pásov) ako na tapete matnej.
Pre poťah tapetou sme sa rozhodli aj preto, že dodá ďalšiu pevnosť zlepenému dochriamanému laminátu. To nástrek lakom nedokáže.
Predpokladáme (alebo aspoň dúfame ), že až bude oprava hotová, tak finálna výzdoba (všetky tie pruhy, nápisy a samolepky) potlačia nedostatky poťahu do úzadia.