Poznámka: tento článok bol napísaný pred dvomi rokmi.
Áno vieme, priznávame sa, dokonca by sa dalo povedať, že sa za to aj hanbíme. Ale nedá sa nič robiť, je to tak: aj my s bratom Miroslavom sme prepadli tejto vášni a do modelu sme namontovali minikameru.
autor: Janko O.
Prvotná myšlienka nám v hlavách skrsla ešte pred tromi rokmi, keď sme lietali s Easy Starmi, ale niektoré veci museli "dozrieť", hlavne technologicky.
Ten čas prišiel niekedy začiatkom tohoto roka (teda pred dvomi rokmi - začiatkom roka 2010), keď sa na HobbyCity objavili minikamerky, určené na zabudovanie do RC modelov, ktorých cena bola taká, že sa zvykne povedať: "No nekúp to". Konkrétne, okolo 20 US Dolárov, za zariadenie skutočne malých rozmerov aj hmotnosti, s USB pripojením (aj nabíjaním), s vloženou rýchlou SD-kartou a príslušenstvom, skladajúcim sa z prepojovacieho kábla a štyroch držiakov kamery, je cena viac ako prijateľná.
Ďalšou otázkou bolo, do ktorého modelu minikameru zabudujeme? Ideálny by bol kľudný pomalý vetroň, napríklad Harmony, ale keďže počasie sa mi na vetrone nezdá byť ešte dostatočne kľudné (a boli sme veľmi nedočkaví) a okrem toho teraz prežívame EDF-kový ošiaľ, rozhodli sme sa kamerou vybaviť jeden z našich najobľúbenejších modelov - Fantoma.
Z aerodynamického hľadiska by bolo dobré kameru umiestniť do kabíny, ale tá je žiaľ u Fantoma modrá. Navyše by kamerka zrejme nemala dobrý "výhľad" z modelu. A tak bolo rozhodnuté, že minikamera sa "usalaší" v podstate nad modelom, konkrétne tesne za kabínou. Nemá zmysel sa o tom dlho rozpisovať, fotografie toho povedia oveľa viac.
Konkrétny spôsob uchytenia si každý vymyslí sám, ale ak by to niekoho zaujímalo, môžeme neskôr doplniť (napr. aj v komentároch) popis nášho riešenia.
Letové skúšky prebehli v sobotu podvečer na Ďateline a v nedeľu pred poľudním sme sa partia modelárov stretli na radostnom polietaní na letisku Čerín - Čačín.
Prekvapujúcim zistením bol fakt, že aj takáto malá kamerka spôsobuje citeľné zvírenie vzduchu, nasávaného do dúchadla. Efekt bol hlavne zvukový: zľakli sme sa, že je "vylágrované" ložisko motora dúchadla. Navyše pri rýchlostiach nad 100 km/h bolo počuť mocné hučanie, okolo minikamery prúdiacehu vzduchu. To dodávalo modelu na "vážnosti" a realizme.
Podobné hučanie vydávajú rýchlo letiace "jety" (modely poháňané spaľovacou turbínou). Výrazné zníženie rýchlosti Fantoma sme nezaznamenali, rýchlomer ukazoval maximálnu rýchlosť vo vodorovnom lete asi o 5 km/h nižšiu ako bez kamerky, ale tá závisí aj od stavu pohonnej batérie a tiež od toho, či je dráha letu skutočne vodorovná.
Po štyroch sobotňajších letoch v celkovom trvaní asi 40 minút, bola SD karta plná a kamerka sa sama vypla. Plný zvedavého očakávania sme sa vrátili domov. Tuším sme aj ustanovili traťový rekord, pretože už dávno sme nerobili také dlhé kroky a tak rýchlo neprepletali nohami. Doma sme AVI-súbory (audio video interleave) skopírovali z kamerky do počítača a začali pozerať.
Sústredili sme sa na vec, na ktorú sa kolegovia modelári sťažovali najviac: chvenie obrazu vplyvom vibrácií modelu. Tu sme nemali žiadne výhrady, obraz bol absolútne stabilný, na čom má zrejme zásluhu vyvážené dúchadlo a „šťastné“ upevnenie kamerky v modeli.
Horšie to bolo so zvukom, pretože pri rýchlostiach nad 60 km/h (a to je pri Fantomovi skoro stále) bolo hučanie prúdiaceho vzduchu dosť rušivé, takže bolo počuť len dúchadlo. Na ďalšie lety sme otvor mikrofónu prelepili tenkou izolepou.
Otázkou je, čo by sme chceli pri tej rýchlosti a v tej výške počuť? Spev vtáčikov asi ťažko.
Ďalším modelom, ktorý sme vybavili držiakom minikamery je Black Sabbath. Z dôvodu dobrého "výhľadu" kamerky sme opäť zvolili polohu nad kabínou, ale z aerodynamických dôvodov sme pripravili aj pozíciu, ktorú sme nazvali "očami pilota", keď je minikamera umiestnená v kabíne (Poznámka: vtedy výraz FPV (First Person View) ešte tak "nefrčal").
Žiaľ, toto umiestnenie zhoršuje výhľad kamery smerom dole, čo je paradoxne výhľad najdôležitejší.
Súvisiace články: