Sme radi, že sa viacerí (no, lepšie povedané niektorí) modelári odhodlali použiť gyro/gyrá vo svojich "krídlatých" modeloch.
Cez to všetko, alebo možno práve preto, sa vynorili nové otázky, súvisiace s nastavením jeho účinnosti (citlivosti).
autor: Janko O.
Po zverejnení článkov o použití gýr v modeloch lietadiel na tejto Web stránke, objavili sa na jednom známom modelárskom fóre diskusie o tom, ako riadiť ich citlivosť.
Konkrétne, ako to je s riadením citlivosti (účinnosti) gyra pomocou nastavovacieho trimru na gyre, keď je citlivosť gyra riadená diaľkovo, signálom privádzaným na to určený vývod (ten jeden "drôtik" s konektorom)?
Uvedomili sme si, že ačkoľvek sme túto problematiku považovali za úpne jasnú a v článkoch sme ju vôbec nespomínali, pre modelárov, ktorí prišli do styku s gyrom prvý krát (alebo sa na to len chystajú), to tak samozrejmé a jasné vôbec byť nemusí. A tak to chceme teraz napraviť.
Ak nepoužívame diaľkové riadenie účinnosti gyra (ten jeden "drôtik" s konektorom zostáva nezapojený), tak je jeho účinnosť daná polohou trimra, ktorý je umiestnený vo vnútri gyra.
Hodnota účinnosti sa ním dá nastaviť v rozsahu od 10% do 100%. Pre začiatok (ale aj neskôr) odporúčame trochu "skromnosti" a isto nenastavujte "všetko naplno". Neurobíte chybu, keď aj bez skúseností začnete s hodnotou v rozsahu 50 až 70 % (na gyre je orientačná stupnička). Aj keď sa už osmelíte, vyhnite sa magickému číslu 100%, pretože takáto sústava (model s gyrami a servami) bude zrejme preregulovaná a nestabilná a tým pádom je veľmi náchylná na rozkmitanie a súca jedine na slepecký slalom.
Ak používame diaľkové riadenie účinnosti gyra, tak jej hodnota je určovaná dvomi faktormi: nastavením trimra a súčasne šírkou impulzov, privádzaných na vstup riadenia účinnosti gyra (v rozsahu 1000 až 2000 mikrosekúnd).
Pri šírke týchto impulzov asi 1000 mikrosekúnd (minimum - 0%) je citlivosť gyra nulová (bez ohľadu na polohu trimra).
Pri šírke impulzov asi 2000 mikrosekúnd (maximum - 100%), je diaľkové riadenie citlivosti síce naplno, ale účinnosť gyra je daná v podstate polohou trimra (akoby bol vývod nastavenia účinnosti nezapojený).
Pri šírke impulzov 1500 mikrosekúnd (polovica - 50%) je diaľkové riadenie nastavené síce na polovicu, ale je to polovica z hodnoty nastavenej trimrom. Napr. ak je trimer nastavený na 70%, tak pri spomínanej šírke impulzov (1500 ms - polovica rozsahu - 50%) bude výsledná účinnosť gyra 35%. Zhrnieme to aj pre milovníkov matematiky: obidve nastavenia fungujú na princípe: Percentuálna hodnota z percentuálnej hodnoty.
Musíme tu spomenúť ešte jednu veľmi dôležitú skutočnosť, ktorej opomenutie môže viesť k nefunkčnosti celého diaľkového nastavovania účinnosti gyra.
Je to poradie (časová postupnosť) impulzov, v akom prichádzajú do gyra. Trochu to zjednodušíme, vynecháme "omáčku" a uvedieme už len jadro problému.
Trojvodičový káblik z gyra (riadiaci signál) musí byť v RC prijímači zapojený do kanálu s nižším číslom ako jednovodičový káblik (signál nastavenia účinnosti gyra). Inými slovami povedané, riadiaci impulz do vstupu gyra musí prísť skôr ako impulz nastavujúci citlivosť gyra.
Ak to zapojíte naopak, tak diaľkové nastavovanie účinnosti gyra nebude fungovať. Našťastie väčšina RC súprav dáva kanálové impulzy v tom "správnom" poradí (najskôr signály z "kniplov" a potom tie ostatné - pomocné alebo "namixované"), ale sú aj také RC prijímače, ktoré poradie kanálových impulzov "trochu poprehadzujú", alebo sa všetky kanálové impulzy na výstupoch objavujú súčasne. Táto skutočnosť je podrobne popísaná v článku "Výstup kanálových impulzov z rôznych RC prijímačov" na tejto Web stránke.
Okrem toho niektoré drahšie RC súpravy umožňujú nastaviť poradie jednotlivých kanálových impulzov programovo. Všetky tieto situácie sú potenciálnym zdrojom "nevysvetliteľného" správania riadeného (alebo skôr neriadeného) modelu.
Súvisiace články:
Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť
Výstup kanálových impulzov z rôznych RC prijímačov