Vaše postrehy

Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz

Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

V modeli používam dva 3-články LiPol zapojené sériovo, opatrené 5-pinovými servisnými konektormi. Používam nabíjačku Cellpro 10S a každú sadu zapájam samostatne silovými aj servisnými konektormi. Chcel by som si zapájanie pri nabíjaní zjednodušiť:
- servisné kábliky bateriek zapojiť do jedného 7-pinového konektoru,
- servisné kábliky z nabíjačky tak isto zapojiť do jedného 7-pinového konektoru.
- pri nabíjaní jeden pár silových káblov batérií spojiť, zostávajúce dva použiť na nabíjanie a 7-pinové konektory prepojiť pomocou dosky.
Prosím o informáciu, ako toto nové zapojenie realizovať.
Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-10-07 21:00:10
Dobrý deň!
Bolo mi vysvetlené spočítavanie kapacity článkov v sériovo zapojenej sade - z 22.9.2010. Trochu mi to ale ešte vŕtalo v hlave. Som síce strojár, chémiu s elektriku nemusím, cez to všetko som sa to snažil vyjadriť, aj keď iba základnými vedomosťami.
To, čo sa udáva na baterkách ako kapacita barérie (Kb) v mAh, je vlastne elektrický náboj, ktorý sú schopné akumulovať, vyjadrený Coulombami - C. Jeden C je jedna As (ampér sekunda). Prepočet medzi Kb vyjadrenými v mAh a v C je: Cb = Kb x 3´600/1´000 = Kb x 3,6.
Potom napr.:
Článok LiPol batérie s kapacitou Kb=2´000 mAh, pojme elektrický náboj Cb = 2´000 x 3,6 = 7´200 C. Ak má tento článok menovité napätie Mn = 3,8 V, je schopný akumulovať energiu Eb = Cb x Mn = 27´360 Ws - wat sekúnd.
Ak spojíme napr. 6 článkov do série, spočíta sa akumulovaná energia Eb6 = 6 x 27´360 = 164´160 Ws. Zároveň sa spočítajú menovité napätia Mn6 = 6 x 3,8 = 22,8 V.
Ak z uvedenej sady budeme odoberať prúd o veľkosti I = 20 A, bude menovitý odoberaný výkon N = 20 x 22,8 = 456 W. Teoreticky by sme mohli tento výkon odoberať počas "t" sekúnd, t = EB6 / N = 164´160 / 456 = 360 sekúnd, t.j. 6 minút.
Z uvedeného vyplýva, že kapacita článku (batérie) by sa mala udávať hodnotou energie, ktorú je teoreticky schopná akumulovať:
- pre jeden článok 27´360 Ws,
- pre "n" článkov n x 27´360 Ws

Pre porovnanie, 12-voltová, 50 Ah autobatéria, je schopná akumulovať:
- náboj Cb = 50 x 3´600 = 180´000 C (As)
- energiu Eb = Cb x V = 180´000 x 12 = 2´160´000 Ws, alebo 2´160´000/1000 = 2´160 kWs, alebo 2´160/3´600 = 0,6 kWh

Potom by sme mohli teoreticky (bez uvažovania strát ...) vykonať 0,6/0,046 = 13 nabití hore uvedených 6-článkových LiPol-iek z 50 Ah autobatérie.

Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-10-07 12:37:54 | Príspevok upravený: 2010-10-08 10:53:47
.:. marťan
To skrabalek:
Ak dokážeš použiť atómovú fyziku na zdôvodnenie výpočtu kapacity bateriek a zároveň sa pýtaš na sériové alebo paralelné spojenie bateriek, ak tvrdíš, že si začínajúci električkár a elektriku nemusíš a tvrdíš, že máš len "základné vedomosti"a zároveň si vytvoril nábojový elaborát - tak to si buď teoretický génius alebo provokatér... Na čo sa to tu hráš? To tu ľudí skúšaš alebo oblbuješ? O čo ti naozaj ide?
Odpoveď | 2010-10-08 21:19:17
Ahoj, ja sa na nič nehrám, naozaj som začínajúci električkár a naozaj potrebujem poradiť v uvedených veciach. Takže moje vstupy nepovažuj za žiadnu provokáciu. To iste nieje mojim cieľom.
Začínajúci "električkár"
2010-10-09 10:59:25
Predstav si sedliackym rozumom, ze cca pri 12v autoakumulatore 50AH a cca 12v 3-clanku 2000mAH je to nieco podobne, ako naplnit 2-litrove flase z 50 litroveho akvaria :-D Na tu predstavu (a nasledny Tvoj nuklearny vypocet) netreba nic viac.
Odpovedz si teda sam, kolko tych flias z tej nadrze naplnis? To je presne odpoved na tvoju otazku ohladne kolko asi baterii dokazes nabit z autoaku. Vynechame rozliatu vodu okolo toho (to su tie straty) a ani nemusis vela premyslat. A ak nahodou nabijas 6-clanky, tak to este podel dvakrat (totiz oni maju 2* vyssie napatie od tych 12v). vpershing
Odpoveď | 2010-10-09 18:58:04
Mám nabíjačku Cellpro 10S. Tá v poslednej fáze nabíjania udáva vnútorné odpory článkov. Oprávňuje ma hodnota najslabšieho článku 2,5 mOhmu k optimizmu, že sa jedná o vysoko kvalitné batérie? Sú to LiPol-ky Vislero 2.200mAh / 3S 35C / 70C.
Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-09-29 10:49:49
.:. Janko O
Hodil som to do počítača a vyšla mi zodpovedajúca hodnota "Céčok" 67,3. Príjemné číslo a navyše je v intervale 35 až 70C, ktoré udáva výrobca. Cez to všetko moja osobná skúsenosť je menej optimistická, že buď Cellpro má nasadené trochu ružové okuliare, alebo ak neprikrášľuje, tak sa tie články po pár cykloch priblížia k tej spodnej hodnote Céčok. Ale budem rád, ak sa mýlim.
Odpoveď | 2010-09-29 17:24:29
Zdravím všetkých,
Potrebujem vymeniť anténu na 40 MHz prijímači Futaba. Chcem dať hrubší-odolnejší kábel. Včera v Blave v predajni Pecka modelar mi predavač tvrdil, že nestačí dodržať dĺžku antény ale aj priemer kábla, v opačnom prípade by bol vraj kratší dosah. Nezdá sa mi to, tak prosím o radu. Možno to bude zaujímať aj ostatných. Ďakujem za Váš názor.
Odpoveď | 2010-09-29 07:52:06
.:. Janko O
Ak by ste namiesto pôvodného tenkého káblika použil silový kábel hrubý ako ruka, tak by to bola pravda, ale ak použijete len mierne hrubší káblik, tak žiadne zmeny zrejme nezaznamenáte. Hrúbka antény má skôr vplyv na impedanciu antény (čo však v konečnom dôsledku môže mierne ovplyvniť citlivosť prijímača) a nie na jej zisk alebo smerovú charakteristiku. Ak mal na mysli zmenu kapacity antény voči okoliu, tak tu vstupujú "do hry" ešte ďalšie faktory (ako napnutie antény, alebo jej voľné uloženie v trupe, blízkosť vodivých predmetov a uhlíkových nosníkov atď. atď), ktoré celú situáciu kompletne "zamotajú".
Takže, aby sme to "rozmotali", tak použite káblik síce pevnejší a hrubší, ale nie niekoľkonásobne. A nič sa nestane. To je môj názor, možno keby sa vyjadril ešte pán Perešíni, bol by som spokojnejší.
Odpoveď | 2010-09-29 17:36:42
Ono je to tak - anteny v prijimacoch na 35-40MHz su pripajane na vstup prijimaca cez kondenzatory nie velkych kapacit. To prave zarucuje "necitlivost" prijimaca na druh vstupnej anteny. Prakticky priklad (i ked radovo na 2x vyssej frekvencii) - urcite mas doma radio na VKV (dnes cca 90MHz). Ako ovplyvnuje jej dlzka (a hlavne jej priemer) prutovej anteny prijimany signal? Vacsinou je to tak, ze hlavne jej poloha je najdolezitejsia (teraz hovorime o prijme VKV signalu napr. v panelakovom byte). Niekedy je napr. potrebne (mozem doma priamo predviest) ju este navyse nadpojit hocijakym kuskom drotu ktory je v miestach s lepsim signalom :-) . Je to ducharina, ale aj tu platia urcite principy. Aj Ty si pamatas, ked sme fungovali na 27MHz. Tam bola dlzka vlny cca 11m. Nuz a jej nasobky (ci skor podiely) boli tie "spravne" anteny. A podobne to plati aj 35 alebo 40MHz. Takze J.O. spravne vystihol, pokial sa zhruba dodrzi povodna dlzka anteny, je uplne jedno, ci je z jedneho kusu medeneho drotu alebo zo specialneho lanka zvinuteho z 50ks tenuckych vodicov. Rozladenie takej anteny NEMA v podstate k vyssie spomenutemu pripojeniu na vstup prijimaca ziadny vplyv.
vpershing
Odpoveď | 2010-10-09 19:12:09
Kto vie vysvetliť fyzikálny princíp spočítavania kapacít batérií zapojených do série?
Príklad:
Dva 3-články LiPol-iek s kapacitou á 2250 mAh by mali mať spolu 4500 mAh. Ak ich spojíme do série, vznikne tak 6-článok s dvojnásobným napätím ale s kapacitou iba 2250 mAh.
Začínajúci "električkár"
Odpoveď | 2010-09-22 12:11:22
.:. Janko O
Pokúsim sa o to.
Kapacita článku (zatiaľ ešte nie batérie) je schopnosť absorbovať a následne poskytovať elektrickú energiu, konkrétne elektrický prúd po určitú dobu. Váš príklad: LiPolka 2250 mAh znamená, že plne nabitý každý článok tejto batérie je schopný po dobu 1 hodiny dodávať prúd 2,25 Ampéra. Alebo prúd 1 Ampér po dobu 2,25 hodiny(a samozrejme aj iné kombinácie). Ale jeden článok má pracovné napätie asi 3,7 Voltu, čo znaméná, že taký článok môže po dobu 2,25 hodiny dodávať elektrický výkon 3,7 Wattu (1 Ampér x 3,7 Voltu). Alebo po dobu 1 hodiny môže dodávať výkon 8,325 Wattu (2,25 Ampéra x 3,7 Voltu). Ak potrebujeme väčší výkon za ten istý čas, musíme použiť viac článkov. Čiže 3-článok má napätie 11,1 Voltu, takže po dobu 1 hodiny môže dodávať výkon 24,975 Wattu (2,25 Ampéra x 11,1 Voltu), alebo po dobu 2,25 hodiny výkon 11,1 Wattu (1 Ampéra x 11,1 Voltu).
Ak potrebujete ešte väčší výkon, môžete použiť ďalší 3-článok 2250 mAh, ktorý môžete zapojiť buď do série alebo paralelne k tomu prvému. V obidvoch prípadoch bude možný odoberaťeľný výkon za jednotku času rovnaký: v jednom prípade bude napätie akoby 6-článku, ale pri kapacite 2250 mAh a v druhom prípade bude napätie len akoby 3-článku, ale kapacita (a teda aj odoberateľný prúd) bude dvojnásobná, teda 4500 mAh.
Už dávnejšie som v jednom článku na tejto Web stránke "vymyslel" takú srandovnú jednotku: "ČlánokAmpérHodina". Samozrejme, že je to "debilina", ale zase názorná debilina. Tu je ten článok: odkaz
Odpoveď | 2010-09-22 18:54:37 | Príspevok upravený: 2010-09-22 18:56:57
.:. Janko O
Ako to je so sériovým alebo s paralelným spojením LiPol batérií je veľmi podrobne rozoberané v celej sérii článkov s názvom: Zapojenie batérií - paralelne či sériovo? Tieto články niekedy v máji vyvolali "mocné" emócie na dvoch asi najznámejších česko-slovenských modelárskych fórach.
Cez to všetko, že sme sa snažili predkladať maximálne rukolapné a názorné argumenty, zrejme sa nám nepodarilo presvedčiť, tých "najskalnejších". Ale zato mnohí z nich zložili "masku" a ukázali svoju pravú tvár a na našu adresu internetovým "éterom" lietali urážky, vulgarizmy a objavilo sa aj "čarovné" slovíčko "kurva".
Odpoveď | 2010-09-22 21:34:35
Ďakujem!
2010-09-23 14:20:58
Serioparalelne spojenie článkov je odpradávna používané napr. v batériových sadách na napájanie notebookov. Najčastejšie sa používa sériové spojenie štyroch paralelne spojených dvojíc LiOn článkov 18650, každý má kapacitu cca 2200mAh. Výsledná batéria má nominálne údaje: 14,8V, 4400mAh. Samozrejme, nie je to ideálne riešenie, lebo napriek tomu, že tieto batérie majú integrovanú elektroniku, ktorá má naviac oproti balanceru viacej funkcií, dávajú výrobcovia záruku max. 1 rok. Dané je to tým, že najslabší článok spolu so sebou "stiahne" aj ten paralelne k nemu pripojený a batéria začne skoro odchádzať. Čiže odpoveď na pôvodnú otázku: zvýšenie kapacity batérie sa v zmysle dodávaného výkonu pri určitom napätí dá dosiahnuť paralelným spojením článkov, je tu ale obmedzenie na spájanie toho istého typu článku (navyše najlepšie z tej istej výrobnej šarže). Pre prípad potreby vyššej kapacity je oveľa vhodnejšie použiť jednotlivé články s vyššou kapacitou. (inak by sme napr. z tužkových článkov mohli skladať napr. aj autobatérie :-D ). Dôvodom je reálny rozdiel medzi jednotlivými článkami a z toho výplývajúce vzájomné vyrovnávanie napätia medzi nimi - čo samozrejme znamená zbytočné vybíjanie niektorých článkov a tým celkové znižovanie dosiahnuteľnej kapacity. A to prebieha bez záťaže takisto aj so záťažou. Názorne si to bude vedieť predstaviť každý, kto už použil štartovacie káble na vybitý autoakumulátor.
Odpoveď | 2010-09-24 10:26:06
.:. Tomas
Chalani nazdar, potrebujem prosim o radu:

Dnes som isiel zalietat Fw-190 od FSK

motor Towerpro BM2408-21T 1400Kv (140W) Brushless 15A ESC
Original FSK vrtula 3-listá 236 x 200 mm
2 clanok 800 MAh
letova hmotnost aj s 50 gram dovazenim na cumaku 420 gram
vyosenie 2mm dole a 2 mm doprava
tazisko podla navodu 45 mm od nabezky pri koreni kridla
vychylky 6-7 mm kridelka, 10-12 mm vyskovka

pred odhodom dokladna kontrola zavesov a vidliciek

Odhodil som na plny plyn a okamzita rotacia dolava a pad (este som stale vo vzduchu), knipel plny pravy ziadna reakcia, vtedy ma napadlo za

a: pretazeny cumak (ale tazisko je podla navodu)
b: velky klopny moment vrtule (je pouzity slaby dvojclanok)
c: male vychylky krideliek (ale prave nereagovalo vobec)

dalsie dve sekundy letu som ubral na 50 percent a lietadlo sa dalo trocha zrovnat, ale stale plny pravy.

dalsie sekundy vypnuty motor a nuzdove pristatie.

Dalsi odhod to iste ale bol som uz na to pripraveny, letel som trocha dlhsie a lietadlo ako by sa tahalo dohora,z coho mi zmatene vychadzalo ze je vlastne tazke na chvost. avsak na 50 percent plynu zrazu vyvrtka dolava a kolmy pad na cumak.

Nastastie sme boli vo vysokej trave, takze len skrabance a mala prasklina.

Pri kompletizacii ma prekvapilo aby som dodrzal tazisko som musel dvojclanok narvat uplne dopredu k lozi a este 50 gram navyse. Povodny koncept pocital s motorom s prevodovkou namontovanym za motorovym loze a NIMh baterkou ulozenou okolo taziska. Mohlo sa zmenit tazisko, montazou brushless dopredu na lozu? Pre tento typ lietadiel som obycajne mal tazisko v tretine od nabezky, podla navodu je to stvrtina od nabezky.

Neviem co sa stalo. viete poradit? Informacii som poskytol snad dost

dik
Odpoveď | 2010-09-17 21:27:06
.:. bohdan
...to ťažisko dať ešte viac do predu ...vrtula 8/6 musí vyhovovať.. vždy pri takýchto modeloch treba dbať aj na negativy na krídlach...
Odpoveď | 2010-09-18 15:48:25
.:. Tomas
Takze to bol pretazeny predok, tazisko islo o cm dozadu, zavazie som vyhodil. A trojlist vrtula je prilis vela, je tam stale citit moment, ale po vytrimovani to uz lieta rovno.

Isiel som za sera a ta zeleno sedo modra kamuflaz je za trest. V lufte som to nevidel a v trave som to len tak-tak nasiel :)
Odpoveď | 2010-09-18 20:12:04 | Príspevok upravený: 2010-09-18 22:17:26
Nazdar pani uz mame otvorene aj v sobotu od 9:00 do 13:00
a cet tyzden od 7:30 do 18:00
Odpoveď | 2010-09-06 19:06:08
.:. bohdan
super...
Odpoveď | 2010-09-09 09:11:58
.:. andrej
prisiel som o 12tej v sobotu a bolo zavrete :)
Odpoveď | 2010-09-18 14:07:29
Caute chalani,

neviem kto bol a nebol dnes v Slavnici pri Dubnici na leteckom dni, len prilozim text co som dal na rcmaniu:

dnes bol v obci Slavnica pri Dubnici nad Vahom prijemny letecky den, na ktorej bolo aj par modelarov s akrobatmi. Boli sme sa pozriet blizsie a zbadali sme pana, ktory behal okolo nejakeho modelu. Chybali mu na oboch rukach dlane s vacsou castou predlaktia. Ked mu zavesili pult na krk, este mi to nedochadzalo. Ked vzlietol, tak sme padli s kamosom na prdel. Dodnes som si myslel, ze podobny hendikep je nezlucitlny z rc modelmi, ten pan ma z toho vyviedol. Chalani, ktori ste tu a lietate na tom letisku, pozdravujte ho od nas, je dokaz, ze ked mas nieco rad, tak ta nic nezastavi. Obdivujem ho, ak poznate inych modelarov, ktori po nejakej nestastnej udalosti nezanevreli na tento konicek, napiste

dik a vzdavam hold
Odpoveď | 2010-08-29 23:12:05
Tak som isiel na sluzobku do Rakuska a nasiel som si par model obchodov vo Wiena, ktore som chcel navstivit. Prvy den som pozrel dva, ale vsetko Robbe alebo Graupner, skratka ziadna pekna maketa WW2. Posledny den, ked som sa vracal spat cez Vieden, som si nasiel obchodik v centre Viedne, ktory ma hlavny sortiment makety a polomakety Alfa Model, Flying Styro Kit a dalsie. Kedze ten obchodik je v uzsom centre Viedne, cakal som poobedne zapchy. Na kraj Viedne som prisiel o 4 30 poobede GPS ukazovalo 10 km k cielu. Po hodine v sk...ej zapche so sa nachadzal 1,7 km od ciela. Uz som sa modlil aby som dosiel pred zaverecnou (6 poobede.) Nakonie com prisilel o 5 45 poobede do obchodu, ktory bol komplet prazdny. Majitel mi vylozil snad vsetky modely jak svedske stoly. A co teraz? Slintal som 15 minut, pri predstave ze zazijem tu Wiener zapchu zase, som si povedal, ze bez krabice neodidem. Aj sa tak stalo, "nacek" FW-190 isiel so mnou. Zapcha az po Swechat. Ale hrialo ma, ze mam krabicku na zadnom sedadle. Inac Flying styro kit modely, snad naj postyrenove kity n a svete. tu odkaz

odkaz
Odpoveď | 2010-08-22 23:12:32
.:. mior | mail
Takže radi pozrieme, pofotíme, zalietaš a zverejníme. Už sa tešíme!
Odpoveď | 2010-08-23 15:30:20
Janko poslal som, daj vediet keby neprisli. Vcera sme s Mirom aj odskusali tvoj zalozny zdroj. Ja som dal pol plynu a hybal kniplami a Miro pocas toho odpojil hlavnu baterku a funguje to ako hodinky. Ako zaloznu baterku som pouzil 4 clanok 1600 4,8 V

Tomas
Odpoveď | 2010-08-11 20:28:26
Janko cau,

kde by som ti mohol poslat par foteciek nasho placu z lietadla? Vcera bol u nas aj Miro aj z toho mam nejake fotky zo vzduchu, sice este nie su tak ostre ako by som si predstavoval, ale ucim sa a laborujem
Odpoveď | 2010-08-11 14:23:26
.:. Janko O
Ahoj Tomáš.
Budem rád. Adresa je jednoduchá: janko@cevaro.sk
Alebo: rcmodely@cevaro.sk
Odpoveď | 2010-08-11 16:56:34
Pojde niekto z vas do zolnej tento vykend ???? (lietame pre radost)
Odpoveď | 2010-08-10 16:45:23
.:. Vpershing
Pre tych, co to zaujima: Retro noviny, STV2 Utorok 10.8.2010 16:10

Kolekcia spravodajských šotov z aktuálneho kalendárneho týždňa pred niekoľkými desaťročiami. Budovanie, technika, kultúra, šport so sprievodnými moderátorskými vstupmi Milana Antoniča, archivára STV. Prvé majstrovstvá Slovenska v leteckom modelárstve (BA-ŠŠ-2922, r.1965). - Vidiet RC supravy z tej doby v cinnosti je naozaj zazitok
;-)
Odpoveď | 2010-08-09 09:45:24
Nazdarek čo hovoríte na to keby som na konci augusta usporiadal daky modelarsky aukcny deň každý čo má niečo staré a chce sa toho zbaviť by doniesol a predal popripade by sme poviemienali?
Odpoveď | 2010-07-27 22:10:40
ja by som bol za len asi to budem mat trocha od ruky ... :(
Odpoveď | 2010-07-27 22:19:58
Ahojte, potreboval by som poradit. Chcem postaviť samokrídlo Ho 229 na 2 x EDF64. Rozpätie 1700 mm , hmotnosť okolo 1700 - 1900 g. Potreboval by som tip aké mám použiť motory, regulátory, baterky,.....Ak som niečo zmrvil tak sa ospravedlňujem....
Odpoveď | 2010-07-27 14:37:52
.:. bohdan
cau prajem veľa šťastia pri stavbe ...riešením sú špičkové EDF 64 s veľkými výkonmi a samozrejme aj odbermi ...s ťahom nad 800g...najlepšie asi celokovové...

odkaz

odkaz

odkaz
Odpoveď | 2010-07-27 18:01:47
to bohdan: Dakujem za inšpiráciu. Má niekto skúsenosť s EDF VASAFAN 65 a motorom MEGA 18/20/2 ?
2010-07-28 17:45:06
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32335.66 kb