Zmena elektropohonu na pohon inou LiPol batériou

V prvom článku o sériovom alebo paralelnom zapájaní batérií je spomínané, že sme s bratom Miroslavom zaviedli "unifikáciu" v LiPol batériách. Sú tam spomenuté aj pádne dôvody, ktoré nás k tomu viedli. Aby sme mohli jednoducho vykonávať prevody pohonu z jedného typu baterky na iný, zaviedli sme si novú "pseudojednotku" (ale "virtuálna" znie lepšie), ktorá by do tejto problematiky mohla vniesť jasno. Dali sme jej síce prapodivné, ale výstižné meno ČlánokAmpérHodina.

autor: Janko O.

ČlánokAmpérHodina je jednotka, ktorá vyjadruje, aké  množstvo energie  v sebe batéria má. V elektro-energetickej praxi sa bežne používa jednotka WattHodina (1 ČlánokAmpérHodina = 3,7 WattHodiny), ale s ČlánokAmpérHodinou sa modelárovi pohodlnejšie počíta aj "z hlavy". Názorne objasniť význam tejto "zrúdy", ako ju nazval jeden môj kamarát, bude najlepšie na príklade. Nemusím si žiadny vymýšľať, ale uvediem situáciu, ktorá sa skutočne stala pri "motorizácii" veľkého Mirage 2000-5 od FlyFly Hobby.

            Výrobca túto vydarenú stavebnicu dodáva síce s dúchadlom (EDF) o priemere 92 mm, ale bez elektromotoru a bez regulátoru. V mimoriadne skromnom návode výrobca odporúča motor tzv. Inrunner B36 s hodnotou Kv = 1800 a ako pohonnú batériu 5-článok LiPol 3200 mAh / 15 C. Lenže naša 3-článková unifikácia už vstúpila v platnosť a použiť dva 3-články v sérii čoby 6-článok sme si netrúfali. A tak bolo rozhodnuté: celý pohon treba prepočítať na 3-článok.

            Bolo zrejmé, že motor bude musieť mať iné (vyššie) Kv. Výpočet bol jednoduchý: 1800 / 3 x 5 = 3000. Kúpili sme motor Inrunner B36 s Kv = 3000. Aký ťah s týmto motorom Mirage dosahuje si môžete prečítať v článku "Statický ťah elektrodúchadiel". Potom na rad prišiel výpočet batérie LiPol. Vtedy mi napadlo, ako pomôcku použiť novú, akúsi virtuálnu jednotku - ČlánokAmpérHodinu. Vôbec nie je nutné vypočítavať napätie, prúd ani výkon. Keď som to "vyjavil" môjmu bratovi, hľadel na mňa ako keby som bol postihnutý ťažkou demenciou. Ale napokon uznal, že je to síce čudný, ale predsa len asi najjednoduchší a preto aj najrýchlejší spôsob výpočtu.

            Výrobca stavebnice navrhuje použiť 5-článok LiPol 3200 mAh, čo po prevedení na jednoduchšie jednotky znamená: 5-článok LiPol 3,2 Ah. Takže všetka energia batérie je uložená v piatich článkoch, kde každý má kapacitu 3,2 Ampérhodiny. To je po prevode na "novú" jednotku: 5 x 3,2 = 16 ČlánokAmpérHodín. Ak sme hodlali namiesto 5-článku použiť 3-článok a množstvo energie malo byť zachované, bolo treba použiť LiPolku o kapacite: 16 / 3 = 5,33 Ah. Céčka sa nemenia.

            Keďže sa batéria s takou kapacitou nevyrába, museli sme vybrať inú. S prižmúrenými očami by možno stačila "päťtisícka", ale chceli sme mať rezervu. Nakoniec rozhodlo vyvažovanie modelu: Mirage bol ľahký na predok a keďže s bratom vyznávame zásadu, že najlepším vyvažovacím olovom je väčšia alebo ďalšia batéria, bolo rozhodnuté. V predu modelu sa nakoniec "usalašili" tri paralelne zapojené 3-článkové LiPolky 2200 mAh o celkovej kapacite 6600 mAh, alebo dve 2200 mAh a dve 1300 mAh (všetko paralelne) o celkovej kapacite 7000 mAh. Vyskúšali sme aj dve "päťtisícky" paralelne (10000 mAh), ale to už začal byť Mirage ťažký na "čumák". Samozrejme, že navýšením celkovej kapacity sme nie len predĺžili dobu behu motoru, ale aj "uľahčili" LiPolkám, ktoré sú tým pádom menej zaťažované, čo sa prejaví na ich dlhšej životnosti. Na jednoduchšie pochopenie konverzie a zároveň prepočet prevodu slúži jednoduchý program KonverziaElektroPohonu.exe v sekcii Download alebo stačí kliknúť sem.

V našich úvahách alebo výpočtoch sme predpokladali, že batérie majú stále také Céčka, ako je na nich napísané. Ale že to tak nie je, o tom pojednáva článok Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov. Aké Céčka vaše LiPol batérie skutočne majú môžete bez aj bez špeciálnych meracích prístrojov jednoducho zistiť, tak ako to popisuje článok Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov. Pre bežného modelára je toto zrejme najlacnejšia a najschodnejšia cesta, ako zistiť "kondíciu" pohonných batérií, ačkoľvek na našej Web stránke uvádzame aj návod na výrobu Merača vnútorného odporu LiPol batérií.


 

Súvisiace články:

Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov

Zapojenie batérií - paralelne či sériovo? - 4.časť

Zapojenie batérií - paralelne či sériovo? - 3.časť

Zapojenie batérií - paralelne či sériovo? - 2.časť

Zapojenie batérií - paralelne či sériovo? - 1.časť
 

Jednoduchý návrh elektro pohonu pre modely 

Programy pre návrh vrtuľového aj EDF elektro pohonu modelu

Pokles ťahu pohonnej jednotky počas letu modelu

Porovnanie výkonov dvojlistých vrtulí s vrtuľami viaclistými

Návrh elektropohonu - jednoduché príklady

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 14. 6. 2022, 10:09 | Prečítané: 7274x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 1
ČlánokAmpérHodina - to je fakt dobré, porád skratka CAH pripadne (OCAH) možno sa aj naplno uchytí v modelárskom slovníku ;-) čiže jednotka = 1CAH
Odpoveď | 2010-03-15 22:59:16 | Príspevok upravený: 2010-03-17 18:29:55
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50707.32 kb