Čo je a čo nie je možné. (Nedajme sa obalamútiť)

Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.

Dá sa povedať - modelársky ľudské.

Len sa to nesmie príliš preháňať...

autor: Janko O.

 

 

 

K napísaniu tohoto článku ma primälo listovanie v jednom modelárskom časopise. Istý modelár tam uvádza, že jeho model Stinger poháňaný vrtuľou APC 6 x 5,5, ktorá "točí" 25000 otáčok za minútu, dosahuje rýchlosť okolo 250 km/h. Skamenel som od úžasu. V prvom momente mi napadlo, že okamžite volám bratovi Miroslavovi, aby naše články o elektropohone urýchlene "zvesil" z tejto Web stránky, pretože som sa práve dočítal, že sú to bludy.

Pravdu povediac, letmo som si spomenul, ako sme ešte dávnejšie s kamarátom Bohdanom diskutovali o rýchlosti rôznych modelov, z čoho potom vznikol článok: "Rýchly vrtuľový model". Bohdan uviedol, že tam a tam sa na internete dočítal, že tomu alebo tamtomu to "lieta" takou a takou "ukrutnou" rýchlosťou. Zhrnuli sme to tak, že nás zmysly (a aj modelári) klamú (Dr. House tvrdí, že všetci klamú) a že často je udávaná rýchlosť len našim zbožným prianím, takže pokiaľ nedôjde k serióznemu meraniu, nemá zmysel o rýchlosti modelov "básniť". Celé to vyústilo do objektívneho merania, ktoré je popísané v článku: "Meranie rýchlosti modelov".

Ale vráťme sa k tomu spomínanému modelu a uvádzanej rýchlosti 250 km/h. Okrem toho je v časopise doplnené, že pohonnú jednotku (motor Mega16/15/3) napája 3-článkom LiPol 2100 mAh a že prúdový odber na zemi je 50 Ampérov. Keďže sa okolo výpočtov elektropohonov "motáme" už nejaký čas, akosi nám to nesedelo. Boli to fantasticky dobré hodnoty, hodné kríženca vrtuľového pohonu a Perpetua Mobile.

Zapli sme počítač, kde v programe Quattro Pro (niečo ako Excel, ale od inej firmy) máme urobenú tabuľku výpočtov rýchlosti, objemu a hybnosti vzduchu pre vrtuľový a dúchadlový pohon. Vložili sme dotyčným modelárom uvádzané hodnoty, a vyšlo nám, že prúd vzduchu bude urýchlený na 176 km/h. Pri tejto rýchlosti má vrtuľa nulový ťah, nad touto rýchlosťou dokonca brzdí.

Plný pochybností, spustili sme pre istotu osvedčený DriveCalc. Po zadaní vstupných hodnôt boli výsledky prakticky identické, ale hlavne, ďaleko od 250 km/h. Nechápali sme. Aj keby neexistoval odpor vzduchu pôsobiaceho na model lietadla, aká sila spôsobí, že model, ktorého pohonná jednotka je schopná vyvinúť rýchlost maximálne 176 km/h, bude letieť 250 km/h? Ale odpor vzduchu existuje!

Napadlo nám takéto vysvetlenie: buď sa jedná len o odhad rýchlosti a to v tomto prípade odhad mimoriadne hrubý, alebo sa nejedná o rýchlosť modelu, ktorá bola dosiahnutá vo vodorovnom lete len vďaka sile pohonnej jednotky.

Keď už sme pri tom výkone: Program DriveCalc vyrátal aj výkonové parametre spomínanej pohonnej jednotky: výkon vyšiel 596 Wattov, účinnosť motora Mega 16/15/3 je 75 %, príkon je teda 794 Wattov a pri napájaní 3-článkom je prúdový odber asi 72 Ampérov. A to by reálna letová rýchlosť tohoto modelu mohla byť tak okolo  130 až 150 km/h.

Do 250 km/h je to ale ešte stráááášne ďaleko. Aký motor, akú vrtuľu, aké otáčky, aký príkon a akú prúdovú spotrebu by mal takýto model naozaj pri rýchlosti 250 km/h, by nás ohromne zaujímalo.

Takže, buď dotyčný modelár rýchlosť modelu vôbec nemeral (a že meranie rýchlosti modelu nie je až také jednoduché ako sa zdá) a len tak "z brucha" rýchlosť odhadol, alebo meral rýchlosť modelu, ktorý nechal pred tým z výšky riadne "rozhulákať" strmým klesaním.

Pretože zázraky sa nedejú a to, že model letí a aj to ako rýchlo letí, závisí len a len od fyzikálnych zákonov, tak sa nenechajme "obalamútiť". Možno, že v tomto konkrétnom prípade zohrala svoju úlohu tzv. pocitová rýchlosť, keď model s rozpätím 1 meter, letiaci rýchlosťou 150 km/h, pôsobí dojmom oveľa oveľa rýchlejším.

 

 

 Google Keywords Search:

měření, proudí, chlubit se, pohon vrtulí, lidské smysly, rychlost modelu, pohonná jednotka proudový odběr, dmychadlový pohon, příkon, 

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40215.2 kb