Pravidelným (a dlhodobo verným) návštevníkom našej web-stránky sa teraz v hlave asi „vyrojí“ niekoľko otázok:
1. odkiaľ mi je ten nadpis taký povedomý? 2. kedy že to bola uverejnená predchádzajúca (5.) časť? 3. kedy bola uverejnená prvá časť? 4. a o čom že to táto séria vlastne je? (nespomínam si) …................................................................. 5. prečo sa práve teraz objavila 6. časť? 6. budú ďalšie časti zverejnené zase až po rokoch? autor: Janko O. |
Na začiatku tohto roku som si (našťastie len tak potichu) povedal, že mám modelov dosť, že si teda (v roku 2017) už žiadny nekúpim, nepostavím, či inak nezaobstarám.
Morálnu „silu“ mi navyše dodávala skutočnosť, že aj naša PC Telemetria bola pôvodne koncipovaná na max. 16 modelov, pričom Trans(V)TOL bol zavŕšením tejto „série“. Lenže … Ako sme už dávnejšie spomínali, nie je dobré si dávať akékoľvek podobné predsavzatia, pretože modelár má nutkavú potrebu ich neustále porušovať. A tak keď som koncom leta videl, ako Miroslav „šantí“ so svojim novým modelom – Convergence, bolo rozhodnuté. A hneď som aj začal premýšľať nad úpravami softvéru našej PC Telemetrie, teda nad „sériou 32“. autor: Janko O. |
"Čítal som vaše články v Akademii letectví.
V čísle 12/2009 sú navrhnuté modely, do ktorých je treba pridať balast, aby dosiahli tie správne výkony.
Chcem sa opýtať, či by namiesto balastu nebolo lepšie postaviť ťažšie krídlo alebo trup alebo oboje." J.D.
pripravil: Janko O. |
V článku „Ďalší adept na štart z Katapultu: Mirage 2000-5“ sme naznačili, prečo práve tento veľký model - táto veľká delta je (ako dúfame) vhodná na štarty z Katapultu.
Súčasne sme niekoľkými fotografiami dokumentovali jej vtedajší stav. Odvtedy uplynulo viac ako 15 dní a „mirážov zdravotný stav“, ale aj jeho výzor sa výrazne zlepšili. Mohlo by sa zdať, že je pripravený k letu. V podstate áno, ale … pripravil: Janko O. |
Pôvodne sme mali pripravený iný nadpis: Ďalší „kolmo-štartujúci“ v rodine.
Ale zdalo sa nám to byť málo dramatické :) . Na druhú stranu to viac odráža realitu s „kolmo-štartujúcimi“ VTOLmi u nás: - Je to už môj tretí VTOL (Vertical Take Off and Landing = kolmý štart a pristátie). - Medzi nami (tromi) bratmi dokonca už piaty. - A aj s bratrancom Ďurim, už šiesty VTOL v rodine. Vidíte, že nás to naozaj „draplo“ a že je to dosť nákazlivé. pripravil: Janko O. |
Prečo to bude rozhodujúci let?
Pretože podľa toho, ako sa počas neho bude Hercules (alias Obuch) správať, tak podľa toho sa rozhodne o jeho ďalšom osude: Buď bude rozobraný na súčiastky a penové časti skončia v kontajneri, alebo podstúpi ďalšie konštrukčné úpravy a za odmenu aj skrášľovacie procedúry. autor: Janko O. |
Milan ma po zverejnení minulého článku upozornil, že hoci tvrdíme, že XC-142 je pripravený k letu, tak vlastne ešte nemáme vyriešené uloženie (2 typov) pohonných batérií.
Keď totiž Miroslav objednával LiPolky do modelu XC-142, tak sme sa dohodli, že vyskúšame dva typy: Zippy a Turnigy NanoTech. Aby sme ich trochu „opáčili“. A rozhodol som sa, že ešte pred prvým letom v telocvični XC-142 predbežne vytrimujem na „testovacej stolici“. autor: Janko O. |
V minulom článku o Milanovom modeli lietadla s kolmým štartom XC-142 sme si ukázali, čo obsahuje stavebnica.
No a v jeho závere som naznačil, že model je už vlastne hotový – skompletovaný. Ale ak je model „skompletovaný“, tak to ešte neznamená, že je pripravený k letu. Ale teraz môžeme povedať, že Milanov XC-142 je dňom 1.2.2016 pripravený k letu. autor: Janko O. |
Pôvodne som mal nutkanie napísať: “Druhý konvertoplán v rodine“, ale kdeže. Toto nie je druhý, toto je už tretí konvertoplán v našej rodine.
Prvý je môj CanadAir CL-84, o ktorom sme už písali. Nadšený tým, čo videl, kázal si aj náš bratranec Ďuri zo Zvolena, objednať CanadAir-a. Už ho pár týždňov má, no žiaľ nemám žiadne informácie o tom, v akom štádiu pripravenosti model je. No a aj náš brat Milan: tiež nadšený tým, čo videl, chcel aj on model lietadla s kolmým štartom (VTOL). Ale Milan je Milan a tak pre neho bol CanadAir vraj malý, príliš jednoduchý a „slabý“. A tak teraz má väčší, zložitejší a silnejší: päť-motorový XC-142. autor: Janko O. |
Vianoce sú tu a s nimi aj môj (sám-sebe-daný) darček v podobe stavebnice modelu lietadla L-410 od českej firmy Kor-Model.
Dnes sa pozrieme na spôsob dopravy balíka a na samotnú stavebnicu a jej obsah. autor: mior |
V článku „(Tak teda) Kedy lietať?“ sme naznačili, že to, čo sme si tohto roku overili, budeme v budúcnosti uplatňovať ešte viac, teda že s našimi modelmi budeme chodiť lietať väčšinou podvečer.
Tiež sme spomenuli, že tým pádom budú musieť mať naše modely zodpovedajúce osvetlenie. A keďže model CanadAir CL-84 Dynavert štartuje a pristáva zväčša zvisle, jeho osvetlenie musí byť tak trochu špecifické. autor: Janko O. |
Dnes pokračujeme v popise úprav, ktoré sme sa rozhodli urobiť na tejto stavebnici.
autor: Janko O. |
Už to je presne 3 týždne, čo sme zverejnením článku „(Tak teda) S čím lietať?“ avizovali, že sme na HobbyKingu objednali stavebnicu modelu s kolmým štartom (VTOL – Vertical TakeOff and Landing = Zvislý štart a pristátie) CanadAir CL-84 Dynavert.
Model o pár dní skutočne aj prišiel. Hoci sa jedná o stavebnicu triedy PNF (Plug aNd Fly = Zapoj a leť), niekomu sa môže zdať, že nám trvá akosi pridlho, kým prakticky hotový model „spojazdníme“. autor: Janko O. |
A je tu koniec, t. j. posledná časť opisu zrodu môjho prvého DLG lietadla.
4. časť popisuje práce na chvostových plochách, úpravy potrebné na dokončenie trupu, montáž elektroinštalácie a dokončenie krídla s následným vyvážením modelu. autor: Imrich Kišš |
Po asi 40 rokoch som siahol na najhlbšie dno svojho modelárskeho šuplíka a oprášil môj prvý RC model.
Je to Lion, model RC V1 (teda ovládaný len smerovkou). autor: Ľubo Roziak pripravil: Janko O. |
No čo, poviete si: Raz to možno príde.
Chyba. Už je to tu. Český modelár „stepacz“ si modely takto stavia už teraz. Jednotlivé časti (panely, segmenty, prepážky ...) draku si vytlačí na 3D tlačiarni a tie potom zlepí sekundovým lepidlom. Poznámka: ešte viac sa presunieme z dielne k počítaču. Ale vývoj (pokrok) je taký. pripravil: Janko O. |
Treťou časťou sa konečne dostávam k samotnej „stavbe“.
Úvodzovky používam zámerne, keďže sa v podstate jedná o dokončovacie práce a nie o kompletnú stavbu. Po dôkladnom zvážení som popis stavby rozdelil do dvoch častí. Držím sa totiž pravidla, že je lepšie raz vidieť, ako viackrát počuť (čítať). Popis je doplnený obrázkami, aby bol dostatočne zrozumiteľný. V tejto časti bude reč o krídle, t. j. o zástavbe servokonektora, serv a o namontovaní náhonu krídeliek. autor: Imrich Kišš |
Prvý diel miniseriálu sa niesol v duchu životopisu a ako som sľuboval, tak sa teraz pozrieme bližšie na spomínanú stavebnicu.
Opis zahrňuje aj odporúčanú, resp. použitú elektroniku, bez čoho by model nebol životaschopný. Všetko som patrične nafotil. autor: Imrich Kišš |
Keď sa ešte niekedy na jar v ponuke noviniek na HobbyKingu objavil tento dvojmotorový model s protibežnými vrtuľami, hneď nás zaujal nielen svojimi realistickými tvarmi, ale najmä vtipným riešením a mnohými nezvyčajnými konštrukčnými „vychytávkami“.
A tak Miroslav neváhal a hneď dva objednal. Jeden pre seba a jeden pre mňa. autor: Janko O. |
Voľakedy dávno, keď som s modelárčinou začínal, mi Páter, ako ho mnohí z Vás podľa prezývky poznáte (áno, jedná sa o Pána Modelára s veľkými písmenami zo Zvolena, u ktorého som "učňoval"), nám neustále pri mojich začiatkoch prízvukoval: brúsiť, brúsiť, brúsiť. Po vyrezaní, po zarovnaní, pred zalepením, po zalepení, pred prelakovaním, po nalakovaní atď.
autor: V. Perešíni pridal: mior |