Pre syna som svojho času na prvé živé zoznámenie sa s kniplami RC súpravy
(mimo simulátorov) postavil podľa podkladov p. Fabiána nenáročný model
Junior.
autor: Vladimír Perešíni pridal: mior |
V návodoch na inštaláciu RC vybavenia do celokompozitových (uhlíkových kompozitových) modelov býva upozornenie, že anténa prijímača musí byť umiestnená mimo trup (drak) modelu, inak môže byť príjem signálu RC vysielača zhoršený alebo úplne znemožnený.
To je zapríčinené tým, že uhlíkové kompozity nie sú izolanty ako napr. laminát, ale majú určitú elektrickú vodivosť. Zaujímalo nás, aká veľká tá vodivosť v skutočnosti je. autor: Janko O. |
Už ste si možno všimli, že občas nadpisy našich článkov síce niečo naznačujú, ale sami o sebe môžu pôsobiť dojmom nejakej skomoleniny.
A možno aj teraz je to tak. Je to podobné ako v televíznej šou „Inkognito“, kde súťažiaci väčšinou až na konci uznajú, že indícia bola dobrá. autor: Janko O. |
Náš čitateľ Ondro alias yoko3 mal tú istú myšlienku ako ja, ktorú som popisoval nedávno o článku o modeli Kinetic 800 z HobbyCity.
Ondro sa vydal inou cestou - zakúpil hádzadlo Fox od Multiplexu a prerobil ho na motorizovaný RC minivetroň. So svojími skúsenosťami sa podelil na našej stránke. autor: yoko3 pridal: mior |
Dobre to poznáte! Máte pekný model z guličkového materiálu EPP alebo Elapor (a hmôt im podobným) a chcete im dať svoju vlastnú farebnú "tvár".
Vtedy vyvstáva niekoľko otázok - aký typ farby použiť a ako pripraviť podklad, aby farba na modeli skutočne držala? Tak ako na to, pozrite si video Richarda Mrázka. autor videa: Richard Mrázek (RiMr) pridal: mior |
Už dávnejšie (asi pred ôsmimi rokmi) sme priniesli článok o vetroni Vega, ktorý dostal svoju nie druhú, ale rovno tretiu šancu.
Po niekoľkých dňoch sa v komentároch objavil príspevok nášho verného návštevníka s prezývkou Mirko.Flight. Aj on je vlastníkom modelu Vega, ale spôsob, ako ho zrenovoval, stojí za povšimnutie a hlbokú poklonu. Súčasťou príspevku je aj názorne otitulkované video. pripravil: Janko O. |
Ešte skôr, ako sa postupne rozbieha tohtoročná modelárska sezóna, snažíme sa zistiť, aké modely pripravujú naši modelárski kolegovia.
Mnohé ich modely sú podľa našich "ľahkovážnych" zvyklostí "seriózneho" charakteru (3 kg a viac), poháňané elektropohonom, ale aj "spaľovákmi". Také modely sa už z ruky hádzať nedajú a tak sú (alebo budú) vybavené podvozkami, niektoré aj zaťahovacími. autor: Janko O. |
Poznáte to! Keď máte čas lietať, je zrovna počasie, ktoré to neumožňuje.
A keď je zase dobré počasie, nemôžete lietať, lebo ste mimo vašej „leteckej základne“. Mne sa toto stáva pravidelne, keď dva-tri krát do týždňa cestujem do Trenčína za priateľkou. A tak som sa už dávnejšie rozhodol, že tento status trochu pozmením. autor: mior foto: Tomáš Tomis alias googie |
Ešte dávno, pri takom tom „filozofovaní“ o modelárstve, sme s Miroslavom došli k záveru, že naozajstná maketa naozajstného lietadla (z kovu) by mala byť tiež z kovu.
Všetko sme si vedeli predstaviť, ale poťah nám v proporcionálnych mierkach k našim nie príliš veľkým modelom vychádzal neúmerne tenký – niečo ako Alobal. A tak sme na túto myšlienku postupne zanevreli. Až nedávno sa v časopise RC revue objavil článok o tejto problematike. A dnes sme narazili na web stránku, kde to modelári doviedli k absolútnej dokonalosti. Nádhera. pripravil: Janko O. |
Flutter sme na našej Web stránke už spomínali a to konkrétne v článku pána Jaroslava Lněničku „Flutter, neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení“.
A keďže to nieje jav nijako vzácny ani zriedkavý a mali sme „to šťastie“ sa s ním zoči-voči stretnúť (čoho následkom bol zničený model Vega II), potešilo nás, keď sme (ešte dávnejšie) na Bohdanovom Webe objavili poučné video. pripravil: Janko O. |
Andrej B. zo Sliača už svojou „troškou“ prispel k spestreniu obsahu našej Web stránky.
Andrej je šikovný elektronik a dnes nám dokáže, že je aj zručný konštruktér a že má aj pedagogické „črevo“. Názorne nám ukáže výrobu rebier metódou tzv. rašpľovej interpolácie. Skúsení modelári možno mávnu rukou s tým, že to už dávno poznajú. Ale naša Web stránka je určená skôr mladým alebo začínajúcim modelárom (a že to často sú seriózni páni v rokoch) a pre nich platí príslovie, že pre novorodenca je aj ten najstarší vtip nový. autor: Andrej B. úvod pripravil: Janko O. |
Pred pár dňami sme uverejnili článok s názvom "Veľké modely lietajú lepšie...", kde sme si predstavili Dušanov Piper s rozpätím 2310 mm.
Ako sme v závere spomenuli, Duško má jeden ešte väčší model - Zlín 43 - tentokrát z EPP. autor: mior foto a video: Dominik M. |
Túto veľmi známu francúzsku frázu "Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! by sme v tomto momente preniesli do modelárčiny takto: "Partenavia je mŕtva, nech žije Partenavia!
Alebo presnejšie: Partenavia P66B Ocsar to už má za sebou, je čas na Partenaviu P68 Victor! Vlastne - Spartacus! Že nerozumiete? Tak si prečítajte! autor: mior video: Monika O. foto: Monika O. a mior |
Doba je ťažká.
Okolnosti každodenného života sa denno-denne menia. Čo a ako to bude o rok? Čo bude o mesiac? Čo bude o týždeň? Niekedy človek nevie ani to, ako to bude zajtra. …......................... Mať tak niekoho, čo mi to povie. To by bolo! Mať tak svojho vizionára?! Nuž, ja mám svojho vizionára. autor: Janko O. |
Aj tieto články dokazujú platnosť nášho výroku, že najproblematickejšou časťou modelu je jeho podvozok.
Minule sme „odpružovali“ hlavný podvozok Belugy, teraz sme naň dorobili aj brzdy. Dôvod je jasný: po dosadnutí model stále pokračuje v pohybe po dráhe a hoci „vyhodím aj batrflaje“, tak napokon ledva-ledva zastaví až po vyše sto metroch. „Batrflaje“ (butterfly = krídelká hore, klapky dole) sú aerodynamické brzdy, výrazne dynamického charakteru. To znamená, že brzdia tým viac, čím je rýchlosť modelu vyššia. Pri malej rýchlosti už však nebrzdia takmer vôbec. A práve vtedy by sa hodili „klasické“ brzdy na kolesá podvozku, ktorých účinnosť nie je závislá od rýchlosti pohybu modelu. pripravil: Janko O. |
Na začiatku mája (května) sme zverejnili článok s názvom - „Cúvajúci“ model Airbus A400M.
V jeho závere sme sa priznali, že tento nádherný model bol pre nás inšpiráciou. Inšpiráciou, aby sme aj môjmu 2 a 1/2 metrovému bielemu C-130 Herculesovi, ktorého prezývame „Beluga“, odpružili hlavný (zadný) 4-kolesový podvozok. Pretože predný podvozok už má odpružený dávnejšie. pripravil: Janko O. |
Pred pár dňami sme uverejnili článok, ktorý bol vlastne (dobre myslenou) výzvou:
Ste v domácej karanténe? - Postavte si „Korona-Model“. Medzi inými sa ozval aj Michal B., ktorý našu výzvu dotiahol k dokonalosti a poslal nám odkaz na konštrukciu jednoduchučkého modelu s menom Corona Hawk. Najprv sme mysleli, že je to z jeho strany len dobre napasovaný fór. Ale včera nám Michal poslal mail, v ktorom sa pochválil, že model Corona Hawk je hotový a že lieta celkom dobre. A že sa chystá na stavbu ďalšieho. pripravil: Janko O. |
Príbeh premeny dvojmotorového TwinStara na štvormotorového QuattroStara je učebnicovým príkladom situácie, ktorej sa hovorí:
Urobiť z núdze cnosť. ................................................. Inak povedané: vôbec som nemal v úmysle „povýšiť“ tento poslušný dvojmotorový model na „nadupanú“ štvormotorovú stíhačku. To skôr problémy s experimentovaním s batériami a vrtuľami vyústili do stavu, kedy (paradoxne) najjednoduchším riešením bolo pridanie ďalšieho páru motorov. autor: Janko O. |
V tretej časti sa Ramy bude venovať stavbe krídiel svojho Boeingu 787-9 DreamLiner.
pridal: mior video: ramy rc |
V prvej časti Ramy vytvoril základnú kostru modelu. V druhej časti sa venuje podvozku a kabeláži.
video: ramy rc pridal: mior |