Teplé dni "udreli" a tak by bolo dobré byť pripravený na leto.
Celé sa to začalo pred asi 28 rokmi, keď som ešte býval v Liptovskom Mikuláši a dobrý kamarát Berco mi daroval už trochu ojazdený model - asi to niekedy bola Cessna. Mala pomerne malé a strašne ťažké krídla, ktoré som nahradil mierne väčšími (rozpätie 150 cm) a ľahšími, a robustný podvozok. Keďže modely s kolieskami sa mi už trochu zunovali a (Liptovská) Mara bola na dosah, zmocnila sa ma neodolateľná túžba - skúsiť to na vode. A tak Cessna dostala plaváky. autor: Janko O. |
Naše modely, hoci väčšinou pochádzajú zo stavebníc, sú (našou zásluhou alebo skôr našou vinou) o dosť zložitejšie a komplikovanejšie (hlavne elektronicky) a teda aj pracnejšie a drahšie, ako pôvodne ich konštruktér či výrobca zamýšľal.
Hoci občas zatúžime po „inakších“ - odlišnejších modeloch, realita nás tlačí k nutnosti, radšej použiť ten istý model v iných – odlišnejších podmienkach. Názorným príkladom je Skipper, model s prívlastkom All Terrain Airplane. autor: Janko O. |
V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.
Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému: umiestneniu palubnej elektroniky. autor: Janko O. |
V dnešnej časti budem popisovať úpravy trupu Herona.
Úpravy sa nebudú týkať zovňajšku trupu, ten je dokonalý, ale vnútra trupu. Dôvod je ten, že som nepoužil rovnaké komponenty pohonnej jednotky, ako predpisuje výrobca, ale hlavne naša elektronická výbava modelu je „trošíčku“ zložitejšia a komplikovanejšia. autor: Janko O. |
Nie, nie. Nepresedlali sme na ornitológiu.
Aby ste rozumeli: Volavka po anglicky je Heron. A Heron je nový 2,4m model (motorizovaný vetroň) od Multiplexu. A ako hovorí klasik: „Multiplex, to je stávka na istotu.“ autor: Janko O. |
Miniseriál je venovaný F3K hádzadlu Maat. Tento diel opisuje moju cestu k laminátovému modelu Maat a to od samotného počiatku môjho modelárčenia.
Ďalšie diely sa budú venovať už len samotnému modelu, t. j. obsahu stavebnice, výbave, stavbe a nakoniec dúfam (lietadlo ešte nie je dokončené/zalietané), že sa mi podarí podeliť sa aj o svoje dojmy z lietania. autor: Imrich Kišš |
Štyri roky po ťažkej havárii sa aj Vega dočkala svojho zmŕtvychvstania.
S Miroslavom zvykneme hovoriť, že ako bájny vták Fénix povstala z popola. No z popola, z popola. Vega povstala skôr z igelitky. V nej totiž roky ležali jej ostatky. A bolo to už jej druhé „povstanie“ a preto je to jej tretí život. Pripravil: Janko O. |
"Dajte mi silný motor a vzlietnem aj na vrátach od stodoly" - povedal raz jeden priekopník letectva. Náš kamarát Duško sa tohto hesla drží a vytvoril atypický model z atypického materiálu. Kus upraveného lexanu, motor, vrtuľa a poďho do vzduchu. Model lieta naozaj veľmi dobre a aj slušne plachtí, čo by som od tohto materiálu neočakával. Veď pozrite si video.
pridal: mior |
Na základe rôznych emailov našich čitateľov sme sa s bratom Jankom O. rozhodli založiť v sekcii Galéria novú položku – Modely našich čitateľov. Tu by sme veľmi radi ukázali vaše modely, ich rôzne úpravy a modifikácie či povrchovú úpravu. Radi zverejníme modely stavebnicové – od peny cez konštrukčné až po kompozity alebo modely vlastnej konštrukcie, ale privítame aj modely niečím zvláštne. Základom je NEHANBIŤ SA za svoju prácu! Nech je to EasyStar či najsuprovejšia stíhačka – všetko je to vaše dielko! A tak ho ukážte svetu!
autor: mior |
Dlhé roky som žil v presvedčení, že samokrídlo (podobne ako vrtuľník) to nie je nič pre mňa.
To sa mi nepáči, to nechcem a navyše aj „osud“ chcel, že som dobre lietajúce samokrídlo na vlastné oči vlastne ani dovtedy nevidel. Ale potom sa to stalo: modelársky kolega Pavel sa na Bohdanovom webe „pochválil“, že z dlhej chvíle kúpil samokrídlo Xeno od Multiplexu. A „zavesil“ tam aj video. A stalo sa to, čo by som nečakal: zamiloval som sa. autor: Janko O. |
Ešte pred vyše šiestimi rokmi sme na Web stránke nášho dobrého kamaráta Bohdana vyprovokovali polemiku na tému, kto preferuje modely konštrukčné a kto penové.
Túto tému sme s mojim bratom Miroslavom vyobracali zo všetkých strán. Obaja modelárčime s prestávkami hádam aj 35 rokov a za ten čas sa mnohé zmenilo: materiály a technológie pokročili. Keď som asi pred 11 rokmi prvý krát čítal o penových modeloch, mávol som rukou nad takými "hračkami". A o dva roky to prišlo. Miroslav mi telefonicky oznámil, že sa po rokoch vracia k modelárčeniu a že už aj zakúpil súpravu (4-kanálovú Futabu) a model. Penový?! Z Elaporu. Easy Star od nemeckého Multiplexu. Myslel som, že omdliem. "Taký cárach. Že sa tí pedantní nemci znížili k takému shitu". Toto som si myslel, kým som to neuzrel.
autor: Janko O. |
Inšpiráciu pre tento článok som dostal, keď som videl kamaráta nožíkom upravovať otvor prepážky v hotovom trupe.
Ja už dlhší čas na podobné účely používam malú vŕtačku asi poľského výrobcu, zakúpenú v e-šope www.avelmak.sk za asi 15€. autor: Ľubo Roziak pridal: mior |
Som modelár, ktorý preferuje klasickú stavbu.
Vždy ma zaujímalo, koľko vyjde stavba modelu a koľko času pri stavbe strávim. Počas stavby materiál aj ostatné veci dokupujem postupne podľa potreby, takže prehľad o skutočných nákladoch sa rýchlo stratí. S myšlienkou evidovať detailne všetky nakúpené položky som sa pohrával už dávno, až som sa konečne odhodlal a pri stavbe posledného modelu som si začal viesť evidenciu. autor: Ing. Ján Poliak |
Často sa na modelárskych fórach môžeme stretnúť s názorom, že akási lacná RC súprava je súca akurát tak na ovládanie nejakého penového modelu.
Pričom je z vyjadrenia dotyčného zreteľne cítiť zhnusenie a dešpekt nielen voči tej RC súprave, ale najmä voči penovým modelom a penovým materiálom, ako takým. My sa pokladáme za priateľov penových modelov a penových materiálov vôbec a dnes vám chceme dokázať, že na našej strane sú iní páni Modelári, ktorí stavajú a lietajú s modelmi inej „kubatúry“, než na aké sme väčšinou zvyknutí. pripravil: Janko O. |
Už dávnejšie som si všimol, že sa v poslednom období ľudia vracajú k svojim koníčkom po dlhšej prestávke.
Zámerne nechcem povedať, že sa vracajú "na staré kolená", lebo si myslím, že práve tí, čo sa vracajú, tie kolená staré nemajú - aspoň oni to tak necítia. Ba priamo poviem, necítime - lebo aj ja a môj brat Janko O. sme sa k modelárine vrátili po 20-ročnej prestávke a myslíme si, že "staré" kolená nemáme. Tak je to aj s Milanom Živčicom z Nemšovej. autor: mior foto: Milan Živčic |
V minulej časti sme videli, ako Oscar „o čumák prišiel“, teda ako vďaka slabej (a stále praskajúcej) motorovej prepážke bolo nutné vyrobiť mu novú - inú, silnejšiu.
Tiež sme videli, že ani geometria jeho chvostových plôch nebola v poriadku. V tomto dieli už ukážeme Oscara bez týchto neduhov. autor: Janko O. |
Dnes pokračujeme v úvahách o tom, čo môže spôsobiť (a väčšinou aj spôsobí) nesprávna geometria modelu.
Zaujímavé je aj to, že ako „odstrašujúci“ príklad nesprávnych geometrií všakovakého druhu môžeme aj naďalej použiť ten istý model: Partenavia P66B - Oscar, ktorý sme „pertraktovali“ už minule. Teda: samotný model za to nemôže. To skôr jeho konštruktér a aj ďalší „postkonštruktéri“. autor: Janko O. |
Keď som pred časom zháňal typ pre svoj nový model vetroňa, objavil som na stránkach Reichard modelsport Surikatu.
Model ma okamžite zaujal svojími rozmermi a spracovaním. No márne som hľadal po internete viac obrázkov a konkrétností o stavbe. Okrem jedného obrázku na stránke výrobcu takmer nič. A práve to ma inšpirovalo k napísaniu tohoto článku. autor: Ľubo Roziak pridal: mior |
Táto séria článkov nemá byť kompletným výčtom či definíciou tých správnych uhlov, tých správnych dĺžok, tých správnych pomerov, skrátka tých správnych nastavení modelu, ktorým sme dali meno GEOMETRIA.
Skôr na príkladoch tých NEsprávnych (uhlov, dĺžok, pomerov) nastavení chceme ukázať, ako taká „drobnosť“ (nesprávna geometria) môže modelára pekne potrápiť. autor: Janko O. |
Opäť vzorka našej „diaľkovej“ konverzácie.
Keď si moji dvaja bratia, Milan a Miroslav, pozreli článok, v ktorom popisujem, ako som urobil pruženie hlavného podvozku na 2,54-metrového bieleho (C-130) Herculesa, tak si o mne zrejme pomysleli: „Ten sa na (B-24) Liberátora asi vykašľal!“ Aby som ich mrzké podozrenia vyvrátil, tak som opäť musel predložiť nevyvrátiteľné dôkazy: Kratučké video o tom, že hlavný podvozok Liberátora funguje ako má. pripravil: Janko O. |